Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Trafiksikker - gode råd
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 16:31
Kære HN'er.

Efter jeg idag oplevede, at min ellers rolige hest gik i total panik ved vejen, trak mig omkuld og trampede på mig, vil jeg utroligt gerne have nogle råd omkring det at gøre heste trafiksikre.

Lidt forhistorie...

Min hest er ikke blevet udsat for voldsomt mange ting i sit liv, men han plejer at være stille og rolig og til at håndtere.
I maj begyndte jeg lige så stille at få ham med op til vejen. Jeg red her sammen med en fuldstændigt trafiksikker hest, som ikke er bange for noget son helst. Her red jeg inderst med den trafiksikre hest yderst. Det gik rigtigt fint de gange, vi gjorde det. Min hest var overhovedet ikke nervøs - heller ikke når der kom busser og lignende. Efter et stykke tid begyndte vi at ride sådan, at jeg red bagerst og trafikken kom lidt tættere på. Der var stadigt ingen problemer.

Men for cirka 2-3 uger siden begyndte min hest at være meget nervøs og bange ved vejen, selvom han var sammen med den rolige, trafiksikre hest. Især var han bange for busser, men ikke lastbiler. Og efter han en gang var blevet bange for en bus, var han efterfølgende bange for ALLE medtrafikanter - også cykler.

Derfor begyndte jeg at stå ved vejen med ham og kigge på biler. Og idag syntes jeg, at han egentligt var faldet meget godt ned med hensyn til trafik, når vi stod opppe ved vejen, og prøvede at trække ham et lille stykke ved vejen. Dette endte som bekendt med, at jeg blev trukket omkuld og trådt på, og at hesten var helt i panik.

Jeg ved ærligt talt ikke, hvorfor han har ændret opførsel. På alle andre måder er han, som han plejer. Stille og rolig. Jeg har desværre ikke mulighed for at stille ham på en fold ved vejen, og jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg nu skal stille op. Jeg orker ikke rigtigt at blive trukket omkuld og trådt på. Det har jeg slet ikke mod til. Jeg er faktisk blevet lidt bange for ham.

Har i nogle gode råd eller kender til nogen i Nordjylland, der kan hjælpe til med sådan et problem?

Mvh, Tina
0
0
Svar på denne tråd

kender det...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2007 17:23

Jeg kender problemet alt for godt...og er nu selv blevet ret så nervøs ved at ride i trafikken (og det smitter selvfølgelig af på krikken).

Men jeg har lige haft problemet med at min ellers søde vallak ændrede adfærd og blev slem til at hoppe til side for alt muligt - farlige solstråler og grene og ikke kun trafik. Jeg er derfor i fuld gang med at tjekke de sædvanlige ting - tænder, hove og sadel. Men allerede efter tænderne er blevet tjekket, er der sket en kæmpe forandring. Han havde rigtig grimme tandspidser, der har generet ham, så de mange farlige ting i skoven havde mere noget med generelt ubehag hos hesten at gøre.

Så jeg vil da varmt anbefale at få tjekket bisserne...og måske også de andre ting.

/Trine og Hallech

"Shagya-araberen er en juvel i europæisk hesteavl!" - Citat: Dyrlaegevagten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil
Forfatter: 
Dato:  26-08-2007 20:52
gi`dig det råd, at hvis du stadig skal ride i trafikken, så rid sammen med en, der har en hest der ikk er bange. Rid inderst, og hvis vedkommende kan ha`din hest i en træktøjle samtidig, ville det være rigtig godt, du kan evt. ha`træktøjlen liggende over halsen, hvis den skulle blive urolig, er den lige til at få fat i.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hmm, get help!
Forfatter: 
Dato:  26-08-2007 21:01

Hvis jeg var dig ville jeg få fat i en prof der kunne hjælpe dig.

Alt andet kan gå meget meget galt! Du skal self tjekke at sadel hove og tænderne er i orden først.

Knus :D

0
0
Svar på denne tråd

Tak for rådene
Forfatter: 
Dato:  27-08-2007 10:49
Kære Trine, Lene og Camilla.

Tak for jeres råd. Jeg tror ikke der er noget galt med ham rent fysisk, da han ellers ikke laver stunts, når vi rider steder, hvor der ikke er trafik. Han fik ordnet tænder i sidste måned, men jeg får nok lige smeden til at kigge grundigt på hans hove, når han kommer i næste uge. Bare for at være sikker.

Jeg tror, jeg vil prøve det med træktovet, hvis jeg får mod på det igen. Men jeg vil nok søge noget hjælp af en professionel, selvom jeg pt. ikke ved, hvilken professionel det skulle være. Hmm.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider