Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Balance øvelser / Træt hest.
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 09:34

Hejsa..

Ja nu har jeg lidt problemer med min dejlige hest essentia..

jeg er bygnydt at ride selv efter jeg har født, og jeg må nok indrømme at essentia mangler gnist..

så jeg håber på lidt hjælp fra jer, da jeg aldrig har prøvet det før..


Essentia skal der drives på, nå man rider på bane eller i ridehus på hende, i skridt trav og galop går hun og hænger, hvis man sætter hende i trav, lunter hun bare, og man skal drive og drive for at få mere fart på hende, så snart man stopper med at drive stopper essentia også med at trave Uha jeg kan slet ikke have sådan en hest, den skal bare gå frem af sig selv og helst gerne bare på min tale..

Nå - nå man så tvinger hende til at gå dressur, så snubler hun, nogen gange på forben eller bagben.

Hun har en smule problemer med at gå lige ud retning (nok fordi hun har lidt af en del vokseværk og først blev tilredet som knap 4½ års, derfor meget træning i longe)

Essentia er nu 5½ år


Jeg er så begyndt KUN at tage hende i ridehus / bane i 30 min maks hvor jeg traver rask trav og løse tøjler, og roser hende til skyerne ( faktisk lyser hun op af det)

Også helt klart skal hun ride tur meget mere og tages væk fra sandkassen..

(jeg skal have snakket med min part om det på mandag, da hun satdig rider i sandkassen)


Jeg syntes det er så synd for essentia, jeg har nærmest ondt af hende, de andre i stalden mener hun går fint frem, men nu er jeg ikke til heste der går og hænger.

inden jeg blev gravid var tøsen meget varm - og elskede at lave noget og være fræk, nu er hun stadig lidt fræk men har total mistet gnisten nå der er en rytter på hende.

Selv i løsspring er hun begyndt at blive doven, helst vil stoppe og sove, hvor hun altid har været meget vågen.


Altså hun står på sommergræs nu, der er ikke en dyt i græsset så hun far foder ved siden af hver dag..


også self med snubleriet - kender i nogen gode balance øvelser man kan lave med hende, hun har aldrig snublet, men er begyndt på det..


håber på gode råd fra jer...


Hilsen her fra Minna

Besøg min hjemmeside her

Gård købes på nordsjælland - alt har interesse maks 4 mil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 snubleri
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 10:22

Det kunne lyde til at hun måske er låst i skulder og eller ryg? også det at hun har ændret adfærd så drastisk.


Var det snubleri alene kan det muligvis henledes til for lang tå på forhovene - hvordan er hendes fusser???


Hun kan vel egentlig også vokse selv om hun er 5½ ??


Hvis det var min hest ville jeg få en fys eller kiropraktor til at gå hende igennem og så kigge kritisk på fusser og beskæring. Sadlen skal måske også tilpasses igen???


Fodringen ville jeg også lige kigge på - men da hun snubler tror jeg ikke det kun er det der er problemet.


Held og lykke med hende.



Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk


Medlem af Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 svensen
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 10:28

svensen - hun er beskåret og har sko på forbene, da hun er ømtået nå hun rides tur..


hun skulle være dækket fint ind på fodret, hun har lige haft 2 dages fri, og stadig doven..

men på tur vil hun gerne gå frem.




Hilsen her fra Minna

Besøg min hjemmeside her

Gård købes på nordsjælland - alt har interesse maks 4 mil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da wow.
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 10:30
Har hun haft ændret foderplan - imens du var gravid evt ? :)


Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'


Kan Ikke Hjælpe Mennesker Med Hesteproblemer - Kun Heste Med Menneskeproblemer..


0
0
Svar på denne tråd
 
 sandra
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 10:51

hej sandra..


nej det har hun ikke - hun står på græs og får rød fibermix havre og byg - nå hun kommer på stald for hun det samme foder bare med videbæks fuldfoder..

Men har tænkt på at stoppe helt med det og kun give hende fuldfodren og grøn salvamin - lucerne og 150 G byg for at holde huld.


hun er normalt en varm hest og svær at holde huld på hun er heller ikke fed af græs nu..




Hilsen her fra Minna

Besøg min hjemmeside her

Gård købes på nordsjælland - alt har interesse maks 4 mil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 måske og måske ikke
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 16:28

Jeg har det meget sådan: er det noget jeg selv ville gide... Ment på den måde at hvis hun går på ridebane hver dag er det klart (i mine øjne) at hun mister gejsten... Sådan ville det os være for os.. Nu har vi ikke ridehus (eller en kanon bane) så for det meste rider vi tur og har aldrig været vant til andet... Så jeg har den holdning at dressur er max 1-2 gange om ugen ellers tur... Ellers ville min hoppe sys det var kedeligt...

Mit råd: rid meget mere ture og glem sandkassen i en periode... Du siger selv hun liver mere op... måske trænger hun til ren tur ridning i måske 2 md... Det ville måske gøre jeg begge godt da vi går en dejlig årstid i møde...


Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger...

Du får hvad du ber om....

Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blodprøve
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 16:53

Jeg ville da nok også lige få min dyrlæge ud for at tage en blodprøve på hende.

Det lyder jo mærkeligt med en ung hest, som normalt er varm, som pludselig er blevet så mat at ride.

Hun kan jo have div. vit./mineral mangel på trods af at man mener man fodre korrekt.


Og ja i en lind strøm ville jeg tænke, vokseværk, dårlig hove, skader fra fold eller ridning, sadeltilpasning, fodring.


Før jeg tog en alternativ behandler ud til hesten, ja så ville jeg få dyrlægen til at kigge på den først.


Mht at sandkasseridning er kedeligt for hesten, ja så handler det jo om motivation hos både hest og rytter - det skal helst være sjovt for begge parter.

Personligt har jeg købt en hest, som tidligere ejer mente overhoved ikke duede til dressur, fordi han ikke gad sandkasseridning.

Han går fint i sandkassen 5-6 gange om ugen - så mon ikke man kan snakke om motivation.

Men om ikke andet så kan man jo også snildt træne dressur i skoven - så om man træner det ene eller andet sted, ja det er op til rytteren.


MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er dyret i orden
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 19:28

Hvis du får tjekket at dyret er i orden og det samme med udstyret skal der måske en ændring i træningen til som du også selv skriver.


Selv synes jeg det er godt at ride lidt på bane hvor man beder om det man ønsker insisterende - og så hurtigt stopper igen og rider ud...

I naturen kan man jo også øve temposkift og andet som forhåbentlig kan hjælpe når man rider på banen også...

På banen kan du måske ride lidt over bomme så damen tænker lidt over hvor hun sætter fusserne - og forhåbentlig synes hun også at det er lidt sjovt med lidt nyt...


Men ville få tjekket først at dyret, foder og udstyr er i orden - det lyder jo som en meget stor forandring i hendes gålyst...


Træt af konkurrencesport? Rid jagt!

Mangler du opstaldning ved Esbjerg? - send en PB

Støt en god sag: kig ind på http://www.politihesten.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Syg hest
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 19:42

Hvordan er hesten på folden? Hvis hun også er sløv der, så er der nok noget fysisk i vejen med hende. Det kan være parasitter, blodmangel eller smerter af en eller anden art.


Er lige nu igennem samme tur med min hest, som er blevet gradvist mere og mere sløv - set i bakspejlet har det nok udviklet sig over mindst 3 år - hende er der alt muligt i vejen med, og hun bliver formentlig aldrig ridehest.


Det behøver ikke at være så galt med din, men jeg synes, du har al mulig grund til at få hende tjekket godt og grundigt især, da hun før har været "varm". Selv en rolig hest skal ikke have en hel masse imod at gå fremad.



Endags klikkertræningskursus i Hillerød d. 26. august


Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk


Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag



0
0
Svar på denne tråd
 
 leg og sjov
Forfatter: 
Dato:  27-08-2007 02:30
syntes du selv det i laver er rigtig sjovt?
eller bliver det lidt rutine og det samme det samme?

Hvis du selv nogle gange er lidt i tvivel om det er rigtig udfordrende og sjovt de i laver, smitter det af paa hesten.

Du kunde faa fat i en klikketraener som giver nogle tips til leg og sjov og oevelser du kan lave foer og efter det maaske mere "kedlige" sandkasse arbejdet.

Nogle oevelser og lege som du selv vil syntes er rigtig sjov og din hest ogsaa, saa faar du noget dynamik ind i traeningen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange muligheder...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2007 10:19

Det du beskriver med din hest, kan skyldes mange forskellige ting.

Som Tina MJ skriver, siger det en del, om hesten ALTID er sløv eller om det kun er i ridningen?


Jeg ville først og fremmest få tjekket de fysiske forhold :


-Få taget en blodprøve (lav blodprocent er hyppig årsag til manglende energi) sig evt. til dr.dyr at du også vil have tjekket om hun er i vækst.


-Kiropraktor-tjek

-sadel-tjek


Er disse fysiske rammer iorden, kan du gå videre til træningen.

Med så ung en hest, ville jeg være meget opmærksom på, om den har mistet forståelsen for fremad-signaler fra rytters side.

Du siger at du er nødt til konstant at drive på hende, uden du egentlig rigtig får den ønskede effekt - hvis en hest modtager små signaler konstant, uden at blive mindet om at skulle reagere på dem, bliver de "døve" for disse signaler - og går rundt og tror at de gør det rigtige.

Hellere give ET konsekvent signal og kræve øjeblikkelig reaktion, og derefter løsne og rose.. derefter sid stille og lad hende gå, så snart hun begynder at gå i stå - ET konsekvent fremadsignal.. løsne og rose Osv...


Derud over synes jeg også - som mange af de andre skriver - at det er vigtigt at varriere træningen med hende. Skovture, bomtræning, træning fra jorden osv. Så hun ikke kommer til at kede sig.



Lundschen

Med Supermulerne

Winthers Windsor og La Belle

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej allesammen
Forfatter: 
Dato:  27-08-2007 15:04

Hejsa

Først vil jeg sige mange tak til alle jer der har skrevet på mit indlæg..

jeg har været ude og ride tøsen nogen gange nu 2 siden jeg skrev herinde..

Jeg red hende med løse tøjler og roste hende til skyerne (som hun var en lille 3 års) Hun gik selv frem men ikke i rask tempo, men det er også i orden - hun gik frem uden at jeg skulle drive, og da jeg lavede små halve parader på hende gik hun til bidet..

Måake forstår jeg bedre essentia nu - har fundet ud af at hvis man driver på hende og har normal tøjle tag på hende, så gør hun modstand, bliver træt og synker ryggen..(tager hovdet op) og snubler.

Jeg tror hun skal rides meget blidt - for nå man gør det går hun gerne, også til bidet, og hun liver meget mere op, ørne er fremme osv. (fik min kæreste til at filme mig og tage billeder så jeg måske kunne finde fejlen)


Men jeg kan gost mærke hun stadig trænger til tur, så vil prøve at give hende et program der hedder Tur 2 Gange om ugen, 1 Løsspring, 1 Spring træning dressur 2 gange og 1 gad fri.

Mon ikke det er godt nok..


Også til det andet foder- hmm jeg tror altså ikke der er noget nægering i græsset mere, hun skal have foder, har lagt mærke til at hun er meget interesseret i sin boks nå hun står på staldgangen, som hun som regel meget gerne vil ud af...

Hun får ca 1 kg foder nu som er havre byg og rød fibermix.. Så har tænkt at købe noget grønt salvamin..

Jeg tror essentia er sulten og at det ikke er nok med det KG græsset er også ædt ned, men vi må ikke flytte til ny fold før om 14 dage.. selvom jeg ville mene de skulle ind..

så jeg tror foderet har lidt at gøre som i også skriver..


Jeg har tjekket hendes ryg - og hendes signaler er fine, jeg har kigget godt på hende over alt og hun ser fin ud.

Borset fra hun har været oppe at slås med et par hestesko så har fået nogen flænger bagpå - men de ser også fine ud og hun er ikke øm..


Hvordan hun er nå hun er på fold med de andre - der er hun meget i centrum og har det godt med dem, hun tygger "græs" og nogen gange løber de en lille tur rundt om folden.. hun virker ikke så doven nå hun er sammen med dem, men til gengæld er hun begyndt at være ligeglad med at være ude, som jeg mener kan være fordi hun vil have mere mad. (jeg er bare bange for at hun bliver forfangen) men der er ikke noget at gøre jeg må nok tage Zenia under armen og give hende morgenmad også..


Sadel problemer - ja dem har vi haft mange af men jeg har købt en ny wintec dressur sadel til hende, så vi kunne skifte kopfjern - og købe en ny sadel nå hun havde dannet muskler og kommet ind i ridningen..

men jeg har kopt en samll kopfjern til hende der skal sættes ind, den hænger tæt på manken og for meget luft i skulderen så ja det kunne godt være sadlen gernere hende, jeg skifter kopfjernet i dag, ogser hvordan det ser ud i morgen..


Hvis indet af det her hjælper ja så er der nok noget galt og dyrlægen skal kontaktes. men syntes hun lyste meget op bare i ridningen. da det blev gjort anderleds - så jeg skal snakke med min part i morgen om det..


hva med jer fodre i jeres heste nu og står de stadig på sommergræs ???


Undskyld det lange indlæg - men jeg har obseveret hende de sidste dage, det er bare hvad jeg har lagt mærke til.



Hilsen her fra Minna

Besøg min hjemmeside her

Gård købes på nordsjælland - alt har interesse maks 4 mil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 grundridning
Forfatter: 
Dato:  27-08-2007 16:42
hej hej

sikke en smuk hoppe du har -
det er helt sikkert droemmehesten du har faaet fat paa der!

jeg tenkte paa hvordan du har grundredet hesten, paa billederne ser hun ikke ud til at slappe af i overlinjen, men hun spender.

laver i oevelser hvor din hoppe slapper af og soeger frem og ned?

mvh stina

0
0
Svar på denne tråd
 
 stina...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2007 16:56

hej stina


det er sådan at jeg har været gravid, og derfor har haft parter på hende der har redet i mens, nu er min datter 5 mdr og jeg startede ridning for 3 mdr siden - lige siden første gan jeg har redet hende syntes jeg hun mangler gnist.. og netop går og synker ryggen...

så jeg er begyndt at ride hende forfra, altsaa som hun skulle tilrides, massere af ros snak snak, og slappe tojler..

de sidste 2 billeder i min PRAE er fra i gaar hvor vi rider paa hendes promisser / og der er hendes gang bedre og gaar bedre ind under sig.


Saa helt klart det har ogsaa noget med ridningen at gore.

og skal derfor snakke med min part om det..


Ja essentia er virkelig min dromme hest / de flotteste gangarter og det bedste hovede, jeg skal bare laere at ride hende rigtig, det er lidt svaert med de gangarter, men jeg skal have undervisning naa det gaar bedre med hende.




Hilsen her fra Minna

Besøg min hjemmeside her

Gård købes på nordsjælland - alt har interesse maks 4 mil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Har set billeder
Forfatter: 
Dato:  28-08-2007 08:21

Jeg har kigget på dine billeder, og det springer mig i øjnene, at hun bruger sig forkert under rytter OG har en meget muskelfattig ryg.


Selvom hesten ikke har lavet så meget det seneste år, så bør hun ikke være så muskelfattig på ryggen. Rideteknik spiller også en rolle og hesten er også født med en bestemt kropsbygning men uden at være ekspert i rygge, så synes jeg, at du skal få en fagperson til at se på hende, enten dyrlægen eller måske allerhelst en kiropraktor OG massør, der både kan finde problemer i muskler og i skelettet.


Hvis du rider rundt på en hest med en skade, så gør du ondt værre, måske så slemt, at hesten på længere sigt bliver permanent skadet, og så er det jo meget bedre at gribe ind nu. Mht. undervisning (efter undersøgelse) synes jeg også, at det vil være bedre, at du får undervisning nu frem for når I er blevet bedre, for det hesten gør, det er det, den bliver bedre til. I øjeblikket øver den sig på og bliver bedre til, at gå med sænket ryg, og det er der ingen grund til...



Endags klikkertræningskursus i Hillerød d. 26. august


Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk


Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  28-08-2007 11:08

Jeg kan kun sige du har ret.

essentia har haft kiropraktor tove due - det enste hun sagde var at hun var en fin hest, ingenting om hendes ryg..

Hun har altid synket ryggen - købte hende som knap 3 års og der var det , også det samme hun har en fin dejlig underhals .. og hun gør modstand hvis man rider hende ned- hun skal nok bare lære at det kun er godt.

ang undervisning skal jeg snakke med en på lørdag..


men tilbage til emnet - så tror jeg hendes dovenskab skyldes mangel på energi, hun var meget utålmodig i går for at spise, så hun skal have morgen og aftensmad nu selvom hun går på græs..

så det prøver jeg og ser tiden an..




Hilsen her fra Minna

Besøg min hjemmeside her

Gård købes på nordsjælland - alt har interesse maks 4 mil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Balance træning
Forfatter: 
Dato:  28-08-2007 12:33

er der ingen af jer der har nogen gode råd til at træne hendes balance..




Hilsen her fra Minna

Besøg min hjemmeside her

Gård købes på nordsjælland - alt har interesse maks 4 mil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv evt
Forfatter: 
Dato:  28-08-2007 12:51

at få fat i en massør eller fys der kan give dig nogle øvelser der passer til din hests behov - både mht ballance og mht at bruge sig mere korrekt/optimalt.



Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk


Medlem af Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider