Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Åh det at side ned på hesten
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 12:18

Hej ja som nogen sikkert har læst, er jeg begyndt at ride efter 15 års pause.. Det går også fint... men men men hvor lang tid skal man regne med der går før man kan side nedsidning igen, jeg syntes det stadig er meget svært, at slappe af når man sider ned..


knusser lene


Parring tilbydes med lækker norsk skovkat


www.lenes3d.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 nedsidning
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 12:22

vi uddyber lige spørgsmålet til... har redet stabilt de sidste 30 år, fået ny hest... hvornår lære man at blive siddende på sin bagdel uden at ligne en nybegynder?


Prøver virklig tricket med at forsøge at veje 500 kg, men det er godt nok ikke altid det hjælper *GG*


mvh

Vipse


Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 træning
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 23:43
mit eneste råd er træning... det kommer med rutinen... men skal jo heller ikke være helt slatten (afslappet), men ens muskler skal være i beredskab (ikke spændte - men "klar"), så man sidder på hesten og fjedrer med i dens bevægelser... men det kommer først når man lærer den hest at kende... jeg synes ikke det at ride uden bøjler er effektivt... for problemet kommer igen så snar bøjlerne kommer på igen...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd
 
 smid bøjler OG tøjler
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 08:51

Hejsa - trods det foregående svar, vil jeg alligevel mene at det, at smide bøjlerne er vejen frem. Det kræver naturligvis noget tilvending når de skal på igen, men så ved man da i det mindste hvilken følelse og "tyngde" man skal stræbe efter. Men en anden lige så vigtig detalje på vejen mod det såkaldte "selvstændige sæde", mener jeg, er at slippe tøjlerne. For så længe man har besvær med at sidde ned har de fleste en tendens til at balancere med tøjlerne, det medfører urolige hænder som de fleste heste vil reagere på ved at forsøge at trække tøjlerne til sig/slå fra, med det resultat at man bliver trukket frem i sadlen, kommer ud af balance og så er det helt umuligt at sidde ned.

Så jeg vil mene at vejen frem er at smide bøjler og ride for absolut løs tøjle (i et adstadigt tempo, hvor du styrer med vægt og ben) - så er man sikker på at det eneste man har at "sidde på" er ens balance. Dertil vil nogen sikkert sige at det er umuligt at sidde på en hest, der ikke "går til biddet", men da vil jeg så mene at det er umuligt sidde på hest, der spænder i overlinien - altså en hest, der lige har kæmpet sig fri af en for hård/urolig hånd - men en hest, der går afslappet og med hovedet der hvor den naturligt placerer det fra starten, den vil ikke spænde i overlinien og vil derfor være til at sidde på. Og lur mig om den hest, der bliver redet på denne måde henover over nogle dage, den vil ret hurtigt søge ned og frem. Dels fordi den har plads til det for den løse tøjle og dels fordi både hest og rytter er afslappet.

Når man så er på det punkt (og det er ikke i løbet af én dag) hvor man balancerer selvstændigt, så er det ikke svært at tage bøjlerne på (evt. have dem lidt længere end man umiddelbart skulle tro) samle hesten lidt op, ride mere frem - og så begynder det virkelig at se ud af noget :)

Det var dét, der virkede for mig, da jeg gik i gang igen efter flere års pause - så pøj, pøj med det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 og husk
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 10:58

... at øvelse gør mester og at rom ikke blev bygget på en dag.


Jeg har selv redet dressur i mange år og troede faktisk at jeg sad helt pænt ned i sadlen, men jeg skal da lige love for at jeg blev trukke ud af min illusion da jeg skiftede underviser


1. skridt - hold balancen uden tøjlerne

Jeg blev pænt bedt om at ride med for lange tøjler og i letridning de første par gange jeg fik undervisning, simpelthen fordi jeg havde udviklet en dårlig vane med at bruge tøjlerne til at hjælpe med at holde balancen når det blev lidt for svært (og så spænder man endnu mere i kroppen, hesten spænder og så er man i en ond cirkel).


Når man rider i letridning, er man ikke så "generet" af at ens lænd skal være smidig og kunne følge hestens bevægelser, så man har lettere ved at koncentrer sig om det første "mål" nemlig at holde balancen uden hjælp af tøjlerne. Det er egentlig samme teori som lishp skriver i indlægget oven over, min pointe er bare at der ikke er nogen grund til at gøre det sværer for sig selv ved også at ville sidde ned samtidig - derfor letridning - med bøjler .


2. skridt - stærk og smidig lænd

At kunne sidde ned korrekt og følge hestens bevægelser kræver en stærk men smidig lænd. Når man begynder at føle at man i hvert fald nogenlunde kan holde balancen uden tøjlerne så kan man gå i gang med at træne sin lænd (og mavemuskler). Man kan blandt andet gøre dette ved at være opmærksom på at det er r*ven man skubber ned "gennem" sadlen og frem, i det man laver op-ned-op-bevægelsen i letridning (lidt snørklet, men forsøger at beskrive hvordan det føles i kroppen ) På denne måde begynder man at bruge lænden og får styrket den. Som "supplement" kan man jo så passende begynde at lave styrkeøvelser for mave og ryg der hjemme på stuegulvet (den del har jeg det så med at springe let henover )


3.skridt - sid ned

Så til det svære og det tråden egentlig handler om - at sidde ned.

For det første skal man lade være med at forlange af sig selv at man lige fra starten skal kunne sidde ned hele tiden. Start med et par skridt ad gange, hvor man slapper af i skulderne og forsøger ikke at spænde i kroppen mens man husker at følelsen i r*ven skal være ned gennem sadlen og frem (for mig føles i hvert fald sådan). Efterhånden vil man kunne mærke at man kan sidde ned og følge hesten i længere og længere intervaller (jeg kan stadig ikke sidde ned hele tiden ). Man skal jo huske på at ens muskler skal bygges op og det tager tid!


Tempo

Så længe man ikke selv har styrken til at ride hesten med sædet i et alt for stort tempo - SÅ LAD VÆR! Rid i stedet i et tempo hvor man selv kan følge med, holde balancen og ride rigtigt med sædet. Øgninger og fremadridning kan man så gøre i letridning.


Just_me

Alle kan begå fejl - kunsten er at lære af dem

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 11:12

Jeg er selvfølgelig klar over at det tager tid... laaang tid

Heldig vis har jeg fået en god og velredet hest, så man kan koncentrer sig om sig selv, ikke at jeg mener hesten går rundt og laver ingen ting.. Jeg øver nedsidning ved at sætte mig små mål, feks. fra et bokstav til et par stykker længere nede.. Så selvfølgelig kommer det igen, og som der også var en der skrev skal man jo også have balancen igen, så det ikk går ud over hesten. men tak for svarerne... Det er dejligt med en kommentar...


knusser lene


Parring tilbydes med lækker norsk skovkat


www.lenes3d.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tid skal der til
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:15

Jeg kender dit problem alt for godt.


Jeg er begyndt at ride min datters pony, og den har bare et rygsving, der siger spar to. Det har taget mig 9 måneder(!) at lære at sidde ned på den. Til gengæld er den lille delle under navlen forsvundet og maven hård som et bræt.


Så er der bare kæmpedellen over navlen tilbage




*** Små gule, der kan og vil ***


0
0
Svar på denne tråd
 
 enig med de andre
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:27

jeg er enig med de andre. Af med bøjlerne og slap af.

Hvis du kan få en til at longere dig lidt vil det være godt. Så kan du slippe tøjlerne og lave lidt forskellige balanceøvelser.

Du kan også prøve at skrælle og spise en banan eller noget andet mens du rider. Det lyder lidt underligt, men det kan faktisk give dig et bedre sæde (når du "laver noget andet" mens du rider, så kommer man ikke så nemt til spænde i sædet).


0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:48

hej tag dine stigebøjler af og trav lidt rudt sårdan ingang imellem...



du kan osse be en om at longsere(staves) dig og rid med lukket øjne og slip tøjlerne vis du tør at slippe tøjlerne...



det er sårdanne noget mig og min veninde går jeg longsere(staves) og hun rider uden hovdetøj og sadel sårdanne øver vi os

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider