|
|
| Hest kan ikke tage venstre galop! |
|
|
Hjælp. Det er et problem jeg har rodet med i flere år.. Ja faktisk har det været der siden jeg fik min smukke, dejlige hoppe- hvilket vil sige 5 år. Jeg har dog ikke hele tiden været opmærksom på det da jeg i de første par år kun skridtede stille ture i skoven. Det er skam ikke fordi jeg ikke har villet gøre noget. Jeg har haft besøg af to forskellige kiropraktorer, massør osv. Min hoppe kunne heller ikke gå på højre volte, men efter jeg begyndte at træne akademisk for et par år siden forbedrede det sig væsentligt. Hun synes stadig det er træls, men hun nægter ikke. Derfor troede/tror jeg at jeg gennem akademisk kan få galoppen på ret kurs. Når hun har galoperet i længere tid, sker der ofte det at hun ligesom prøver at skifte galoppen,men det resulterer bare i krydsgalop. Det er min plan at hun skal have kiropraktor+dyrlægetjek så snart hun skal på stald (på sommerfolden hvor hun står nu er der ikke ordentlige forhold) Hvad kan jeg lave af øvelser som kan afhjælpe problemet? Skal jeg fortsætte som hidtil? med at øve i at hun træder ind til tyngdepunktet på volter, samt øve versader? Traversader har vi stadig store problemer med, hun kæmper meget imod mig, men det kan jo også være på grund af fysiske problemer. Min hoppe er en 17 årig gammel tinker. Og det med galoppen er ikke kun et problem under rytter, hun vælger altid højregaloppen. Sadlen er fornylig udskiftet, fordi den gamle var blevet for smal, efter hun har sat flere muskler. Håber der er nogen der vil hjælpe med lidt øvelser og gode råd til os. 
A good horse is never a bad colour. mine dejlige "ponyer" Katinka min kloge akademiske tinker <3 og Thor min smukke 1 års drengerøv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heej... |
|
|
det er måske fordi den ikk rigtig kan . det er ligsom at nogle ikk kan skrive med venstre hånd hun skal bare have mange muskler i lårene. det med akademisk er en rigig god ide at ride:D MVH Leandra
husk det er Ikke godt udstyr som skaber god rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svaret |
|
|
Tak for svaret, ja det kan da godt være, men alligevel er heste jo sjæjdent så udprægede i deres "højre/venstre-håndethed". Men hvis hun aldrig er blevet bedt at tage venstre galop, er det måske en mulighed. Men synes bare at jeg har hørt at krydsgalop tit er tegn på at der er problemer? Jeg tror jeg fortsætter som hid til og så ser hvad kiropraktoren/dyrlægen siger.
A good horse is never a bad colour. mine dejlige "ponyer" Katinka min kloge akademiske tinker <3 og Thor min smukke 1 års drengerøv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der ER altså |
| Forfatter:  |
Eva Lydeking-Olsen |
| Dato:  |
20-08-2007 22:32 |
|
noget der stramme eller er skævt et sted når hun ikke kan. Ikke alle kiroer kan alting.
Jeg var henne på nummer 4 kiro og med bedøvelse før nakken kom HELT på plads og ingen af dem klarede krydsgalop-problemet som min har haft hele livet på fold.Men altid gået retvendt med rytter.
Jeg fik så løsnet et ledbånd i lænden på ham (af min gemal som er læge og kan det) og arbejder med strækøvelser og reflekser: NU går han retvendt på folden og har lært at changere.
Eva
Kursus med Susan Kjærgård 24-26.8 i Sorø - se arrangementer.
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.
Sælges : *yndig dansende lipizzanerplag *stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilslutter mig Eva |
|
|
Kiroér kan ikke alting. Jeg har prøvet med tre forskellige kiropraktorer og intet hjalp på min hests højregalop. Nu har jeg selv taget kampen op (bla med uddannelse indenfor faget). Han har en muskel i lænden som bliver ved med at spænde op. Den skal masseres før og efter træning og bliver bedre og bedre. Ingen af de to massører og tre kiropraktorer har nævnt den muskelspænding med et ord. Nu har han lige stået stille i knap 14 dage og så er den gal igen. Hos ham er det et muskelproblem af en slags. Har opgivet at finde svar på det af de behandler som er tilgænglige. Så jeg masserer selv og mon ikke jeg snart bliver så klog at jeg kan sætte ord på hvad der klemmer ham i bagen. Jeg ved at jeg er på rette spor da det går støt fremad og han prutter, smasker og gaber når han bliver masseret på akkurat dette punkt. Udover massage bruger jeg speciel longetræning hvor han kan se en mening med at arbejde korrekt i kapsun. Han galopperer nu smukt i longen i højregalop. Nu skal jeg have den til at virke under rytter. Han har været ekstrem venstrefodet og er nu langt om længe efter flere års specialtræning ved at komme godt med, med højre bagben.
Hilsen LeneJ
Volden starter, hvor viden stopper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene |
|
|
Ja det kan I jo nok have ret i. Men hvad pokker skal jeg så gøre? Den kiropraktor jeg skal have ud er både dyrlæge og kiropraktor. Jeg vil se hvad hun kan gøre og hvad hun evt. foreslår mig som træning. Det med longering arbejder vi hårdt på at fungerer, da min hoppe er yderst stædig, så længe vi holder skridten er det OK, vi erførst lige begyndt at kunne tage travtrin i longen, så derfor er det svært at begynde at arbejde på at få hende til at strække sig frem og ned i trav, samt træde ind under sig, da hun slår fra lige så snart jeg begynder at tage lidt i hende. Og man skal bruge enden af longen som fremaddrivende kraft, for bruger man pisk går hun i baglås og vil slet ingen ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål |
|
|
Jeg rider dressur og har ikke forstand på kiropraktik eller heste massage, men vil da ikke udelukke at der er noget af den slags der skal til. Jeg sidder dog og tænker over hvad du rent faktisk træner med din hest? Hvor meget rider du den? hvad øver du? Får du undervisning? Krydsgalop udelukkende som et ridemæssigt problem (jeg mener hvis der ikke er noget fysisk galt med hesten) er ofte tegn på manglende styrke og balance. (Jeg er selv ved at "rette" en hest der har tendtends til krydsgalop, og foretrækker højregalop frem for venstre) Kan din hest bære sig selv - altså træde ind under sig og bruge sin ryg uden at spænde i overlinjen? Hvis du rider en cirkelvolte kan du så ride den cirkel-rund? Hvis du rider op ad midterlinjen og laver en parade, kan du så gøre det ligudrettet? Sider du lige over hesten når du rider? Det kan jo være rigtig mange ting som er skyld i problemet, så lidt mere information ville hjælpe.
Just_me Alle kan begå fejl - kunsten er at lære af dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !Genial titel! |
Unicorn ♥Shariffa♥ |
21-08-2007 16:25 |
|
At det typisk er under ridning hun ikke vil galopere, men at det går fint på folden har normalt noget at gøre med ridestil og sæde. Ved ikke hvor rutineret du er, men hvis hun godt kan, er der nok noget der forhindrer hende i at galopere, endten dig eller noget af udstyret. Man skal altid huske, at heste har to sider; En højre og en venstre. Og man skal træne lige meget på begge sider. Har oplevet en hest der helt skiftede personlighed alt efter hvilken side man arbejdede på, også selvom det bare var arbejde fra jorden. Det var ret ekstremt! Hesten vil altid have en god og en mindre god side. Når hesten så har en nærmest dårlig side, så skal man naturligvis bruge tid på at træne den, og i starten ville det være en god idé at gøre det i longe, eller i hvert fald fra jorden så hesten kan lære det før den får en rytter på. Det er altid lettest! Men ej at glemme; Når man har redet fem runder den ene vej, så skal man også ride min. tre runder den anden vej når man træner siderne. Det er et engangtilfælde hvis det har noget med hendes anatomi at gøre, men skal selvfølgelig ikke kunne udelukke muligheden. Men hvis det giver bare en lille smule pote at træne hende akademisk, synes jeg helt klart du skal fortsætte med det; men lad for guds skyld vær med at kæmpe med hende..! Hun mister lysten hvis det skal være ubehageligt og en kamp hver gang I rider, og hvis det hver gang er en kamp at lave versader er der ikke så meget underligt i at hun til sidst slet ikke gider. Bare lige en lille reminder. Held og lykke til jer begge, håber du finder ud af at løsne din hoppe op! 
NevzorovHauteEcole ×؛°"ک`"°؛××؛°"ک`"°؛××؛...×؛°"ک`"°؛×
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lad være med at tage i den |
|
|
Nogen heste HADER bare, at man rykkrr i longen især hvis man har fat meget tæt ved hovedet som det foreskrives i akademisk træning. Om det er fysisk ubehag eller en klaustrofobisk fornemmelse ved jeg ikke, men jeg gætter på, at klaustrofobi også spiller en rolle. I hvert fald, så er det jo vigtigt, at hesten strækker sig frem og ned så måske det var en idé at formgive hesten i skridt, og derefter sætte den i trav og LADE VÆRE med at tage i hende. Hvis du er heldig, så beholder hun formen eller søger hurtigt frem og ned. Her ville jeg så benytte mig af positiv forstærkning, så jeg gav hesten noget godt for at søge frem og ned - jeg bruger klikker og godbidder. Samtidig burde du på et andet tidspunkt desensibilisere hesten til pisken, så du kan bruge en pisk til at give signaler med. Men selvfølgelig er det en god ide at få hesten undersøgt, for der er jo ikke mening i at spekulere i træningsteknik hvis det reelle problem er, at der er noget fysisk i vejen med hesten. Men det kunne jo også være, at hesten er svagere i den ene side uden at den decideret har noget sygeligt. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt du mener, at den godt kan venstregalop, men efter længere tids galop prøver at skifte, eller om den slet ikke kan gå venstregalop, hverken på fold, i longe, løs i fx. rotunde eller under rytter. Hvis den slet ikke kan gå venstregalop, så lyder det til, at der er noget fysisk i vejen. Især hvis hesten arbejder villigt på den anden volte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Jeg tror nogen af jer har misforstået mig lidt. Hun kan IKKE tage venstregalop, heller IKKE når hun er på fold, altså uden rytter. Og ved godt en hest skal trænes lige fra begge sider  Når jeg skriver "tage" i longen, mener jeg vibrere den let, for at få hende til at søge frem og ned.Jeg benytter også klikker+godbidder hvilket helt klart er nødvendigt, arbejdet med hende bliver surt uden den, så gider hun ikke. Hun er den type hest man skal forhandle med. Tror du evt. det ville være bedre at arbejde i en roundpen, i stedet for longen?) Jeg skrev at noget med at hun kæmper i mod, når vi forsøger os med traversader, her mener jeg at hun presser i mod mit tryk, som ligges på halsen (arbejder primært fra jorden) Jeg forsvarer ikke mig selv, jeg skal bare lige sørge for at I er helt med på hvad jeg mener  Vi træner et par gange om ugen (ikke meget, men jeg har en skole der skal passes også) Jeg træner som jeg beskrev i første indlæg, med at hun skal træde ind til tyngdepunktet, samt versader (fra jorden og primært i skridt) Hun kan godt træde ind under sig, strække overlinjen afslappet(fra jorden, skal først til at starte på det med rytter) Ligeudretning, Nej eftersom hun er så åbenlyst ensigdig kan hun ikke gå fuldstændig ligeudretttet(altså bruge begge bagben lige meget) op af midterlinjen. Ja jeg får undervisning en gang om ugen i traditionel dressur, men ikke på min hest da jeg ikke har trailer. Men min plan er at til vinter skal mig om mine søstre have undervisning 1-2 gange om måneden af en akademisktræner. I må gerne komme med forslag til hvordan jeg kan styrke hendes muskler.  Håber det hjalp lidt? Tak for jeres svar
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men traversaderne skal |
Eva Lydeking-Olsen |
21-08-2007 17:24 |
|
fungere før du kan forvente at galoppen kommer på plads så jeg holder stadig på at hun mår være stram/det må være svært for hende og det skal løses først.
Eva
Kursus med Susan Kjærgård 24-26.8 i Sorø - se arrangementer.
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.
Sælges : *yndig dansende lipizzanerplag *stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slet ikke venstregalop |
|
|
Når hun slet ikke kan gå venstregalop så vil jeg også tilslutte mig, at du skal få hende undersøgt, få stillet en diagnose og få behandlet hende efter diagnosen. Dernæst kan du genoptage arbejdet, og reduktion i modstanden skulle gerne fortælle dig, hvornår hun har det bedre. Samme modstand = problemet ikke bedret. Jeg tror ikke der er store chancer for, at et problem der lader til at være så stort kan klares ved træning alene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarene |
|
|
Tak for svarene igen. Det er rigtig dejligt. Ja det er rigtig nok med traversaderne, men hvis der nu er noget fysisk så kan det også være skyld i at hun har så meget i mod traversader? Og jeg tror heller ikke på træning kan gøre det alene. Er bare træt af at jeg er nødt til at vente til efteråret før jeg kan få hende tjekket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja og ja |
|
|
Jeg tror bestemt, der er en sammenhæng mellem modstanden i traversaden og den manglende evne til venstregalop. Kan du ikke finde en anden kiropraktor så du ikke skal vente så længe?`
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min overbevisning |
Vincent 1 |
21-08-2007 22:52 |
|
Det er DESVÆRRE min overbevisning, at der er noget fysisk galt i 99% af tilfældene, hvor en hest kun vil galopere til den ene og ikke den anden side... I rigtigt mange tilfælde pga skævhed, som så igen kommer fra noget andet.. Pøj pøj med hypsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarene.. |
|
|
Hmm.. Det er ikke noget problem som sådan at få kiropraktoren ud, problemet er der, hvor min hest står. Det eneste der er er et maskinhus, men uden plant gulv og lys. Men skal siges at jeg overvejer at tage hende op til min søster, hvor vi skulle kunne være i stalden, på den måde ville jeg kunne få hende ud noget før. I hvert fald vil jeg (hvis vejret er nogenlunde) tage hende op til min søster i morgen og se om jeg kan longerer hende løs i hendes round pen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| venstregalop. |
|
|
Nu red jeg så min hest op til min søster igår for at træne lidt i hendes roundpen. Men det var ikke muligt at få hende i galop, hverken på den ene eller den anden volte. Måske er det fordi hun har dårlig balance? Så det er svært for hende at galoperer i et aå afgrænset område? Eller også er hun bare stædig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stædig - nej |
|
|
Heste der ikke kan galopere har som regel skader og det er ikke OK bare at presse dem kontinuerligt med begrundelse i stædighed. Hvis du jagter hesten rundt, hvorfor skulle den så i stædighed lade være med at galopere, hvis det faldt den let? Prøv at begrunde, hvorfor den skulle være stædig og endda mere på venstre volte?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
Vincent 1 |
24-08-2007 20:34 |
|
Jeg ville i hvert fald få hesten undersøgt, hvis jeg var dig... den kan jo f.eks. have en seneskade/gaffelbåndsskade eller lign, det er slet ikke alle heste, der halter, nogen værger sig bare mod at arbejde til den ene side, ved f.eks. ikke at ville galoperer til den ene side osv., og det kan have fatale følger bare at ride videre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke jeg går ud fra.. |
|
|
.. at det er Sybilla du skal have ud. Du kan være sikker på at hvis der er noget, så skal hun nok finde det. Sybilla er meget kompetent, og yderst behagelig, for både hest og ejer, vi har selv brugt hende nogle gange, og kan kun sige godt om hende. Som Vincent nævner, kan det dreje sig om en sene/gaffelbåndsskade, men med alt det hår din hest har på benene, kan det jo være svært at se en lille hævelse . Held og lykke med hende. Hilsen din genbo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| røngten |
|
|
jeg ville nok starte med at tage røngten af den. Min egen er lige begyndt på det samme på højre volte, den KAN ikke galopere ordentligt. delvist pga nylig øjenskade og så var der røngtenforandringer i forbenene på den også. når hesten heller ikke kan uden rytter på er der jo klart noget galt. syntes ikke den bør rides før den er tjekket igennem. Hilsen Sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
For det første vil jeg gerne lige sige at jeg ikke jagtede min hest rundt i et forsøg på at få hende i galop. Jeg svingede let med rebet, men det gik ret hurtigt op for mig, at eftersom hun ikke ville tage mere end 10 skridt i trav, var der ingen grund til at forsøge galop. Og så må jeg indrømme at jeg heller ikke selv tror på at hun "bare" er stædig. Så jeg er slet ikke i tvilv mere- hun SKAL undersøges. Michael Moesby: Ja det er Sibylla. Jeg har været i praktik hos dyrlægerne for et par år siden. Og en af dagene var jeg med hende, så jeg kender hende godt. Og hun virkede rigtig dygtig.  Det med røngten vil jeg spørge dyrlægen om, da det jo er en lidt mere bekostelig affære for en studerende som mig. Men hvis han mener det er nødvendigt, så bliver det sådan! -Tak for jeres svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hahaha... |
|
|
Michael: det var slet ikke lige gået op for mig at det var dig! (selvom du havde skrevet det. ) Lige nu går jeg og håber på at jeg snart kan få hende hjem. Jeg vil så gerne i gang med en behandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sammentræf??? |
|
|
Har skrevet en besked til dig på hn..Min tinker har samme problem som din, bare modsat volte.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har haft Sibyalla ude og det er da lidt vildt at du skal vente til efteråret, bare ring op til dem og aftal en tid. Jeg kom til efter 14 dage sidst - max. Jeg overvejer selv at få kiropraktor til min igen, da han virker meget øm, men nu ser vi lige hvad massøren siger på fredag, hvis hun siger, at han virker låst, så er jeg ret sikker på, at jeg ringer igen, fordi den venstragalop - som altid har været han svageste side, driller bare vildt meget. Jeg håber det blot er fordi han er så skæv i musklerne - for jeg har trænet meget i at gallopere uden at have en reel kontakt og det virkede fint. Men før jeg presser ham helt ud i det ekstreme, så tror jeg at jeg finder ud af det energi problem vi har først - han er nemlig lidt mat i sokkerne, som om at han bliver fodret med for lidt energi og det tror jeg lige jeg vil rode bod på før, jeg tager for alvor fat på det galop problem. (Tror for øvrigt også at det har noget med at dressurbanen er vildt tung at gøre... det er vildt svært for ham at gallopere men jeg havde ingen problemer på springbanen, sidst jeg var derovre) Men jeg synes da du skal ringe til Sibyalla, for det er længe at vente for at finde ud af om der er problemer med lænden. Det er træls. Min ku' næsten heller ikke gallopere til venstre overhovedet og der viste det sig at det var en smertefuld låsning af lænden,d er var skyld i problemet - så indtil du har haft hende ude, ville jeg ligge ridningen på hylden.. 1
Det væsentligste er usynligt for øjet - kun med hjertet kan man rigtigt se. - Den lille Prins -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sibylla |
|
|
Jeg ville rigtig gerne ringe, men problemet er at forholdene ikke er optimale der hvor hesten står. Så må vente til hesten kommer hjem fra sommergræs, hvis det stod til mig var det selvfølgelig nu, så jeg kunne få hende behandlet, men tilfældet er at magten ligger i højere magters hænder(min mor og far), som af en eller anden grund mener at heste SKAL gå på sommergræsset så længe som muligt, på trods af at vi drukner i græs herhjemme! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endelig.. |
|
|
Nu ser det pludseig ud til at jeg måske kan få min hoppe hjem snart. Der er nemlig sket det at min søster skal til at have mine heste på stald (min vallak tår hos hende) men da hun har et barn+ venter nr. 2 ville hun gerne være fri for min vallak. Hvilket betyder han skal hjem, og da han naturligvis ikke skal gå alene skal hoppen forhåbentlig også hjem. Og så vil jeg endelig kunne få kiropraktoren ud! (bare lige en glad opdatering )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|