Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stejler og bukker..
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 12:45

Et lille spørgsmål :

Når jeg rider min pony Tarzan som er 21 år og er frisk som en 12 årig begynder han nogle gange bare at stå stille og når jeg så prøver at drive ham frem, bukker og stejler han. Ikke sådan voldsomt. Det er mest når vi rider dressur. Og tror ikke der er noget der gør ondt på ham for han har ørene fremme når han gør det og han ser hverken vred eller nervøs ud. Han ligner sig selv. Ved ikke om han bare gør det for at drille eller om der er en grund til det, men kan ikke lige regne ud hva der skulle være galt?

- Håber i gider hjælpe mig.

Og gider ikke at i skal til at lege kloge hoveder med hvordan jeg hellere skal ride ham, for jeg er en af de eneste der kan ride den pony.

Vil bare hører om der evt er nogle der har en hest/pony der gør det samme og hva i gør for at de holder op med det?

Hilsen Chelina.

0
0
Svar på denne tråd

Kloge hoveder
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 13:48
Hvis du ikke gider, at folk "leger kloge hoveder", er der vel egentlig ingen grund til at bede om råd, er der?
0
0
Svar på denne tråd

du kan
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 13:57

prøve at binde højre forben fast til trensen, mens du får en anden til at trække ham i halen ..

Passer sadlen til ham, hvis han er så gammel er han måske blevet en smule svajrygget, så den kunne måske bruge en omstopning?

hvis sadlen er ok, kunne det lyde som om han misforstår dine signaler. Jeg ville prøve at løsne tøjlen- helt, når han lave dette nummer, og så forsigtigt drive ham frem.

Fjordhest er bedst!
0
0
Svar på denne tråd

Kloge hoveder
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 17:55

Jeg har både redet heste, der bukkede og stejlede. Når jeg har haft held til at kurere dem, har det altid været igennem en ændring af den måde, jeg red dem på. Så jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til dig, hvis du er helt uvillig til at overveje om du måske gør noget forkert.

Heste bukker og stejler af forskellige årsager eller evt. kombinationer heraf:

1)Udstyret er mangelfuldt tilpasset

2)Hesten er fysisk ude af stand til at imødekomme rytterens fordringer - f.eks. p.g.a. skævhed eller manglende styrke/kondition.

3)Hesten har en subklinisk halthed, som gør det smertefuldt at bære rytter

4)Hesten har tandproblemer

5)Hesten forstår ikke, hvad den skal gøre

6)Hesten er bange for et eller andet

7)Hestens diæt er upassende, og gør den hyperreaktiv eller irritabel

8)Hesten er for dårligt forberedt på det, som rytteren vil have den til (f.eks. at gå i skoven alene)

9)Rytteren giver hesten modstridende signaler (f.eks. tøjle og schenkel samtidig)

Find selv på flere årsager... men fælles for dem alle er, at de er rytterens ansvar. Jeg undskylder på forhånd, hvis det er et klogeåge-svar.

Mvh

Julie

Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

!Genial titel!
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 11:57

At du er den eneste der kan ride ham, uden det bliver synderligt bedre, er ikke nogen at juble over. Ikke for at være ond eller noget, det er bare så du ved det.

Nå, men med fare for at lege kloge-åge (Undskyld at jeg, ligesom de andre, kommenterer det ;P) vil jeg prøve at rådgive dig lidt:

Jeg synes det var en rigtig god liste Julie lavede lige før. det er altid en grund til at hesten gør som den gør, hvis det er mere end bare en gang. En hest kan lave et glædesbuk eller to på en stupmark. Men hvis det er mere end det, er der jo et problem. Få undersøgt om han har ondt, det er jo den hyppigste årsag.

... og det er måske også fint nok at have i baghovedet, at selvom han opfører sig nok så friskt, er han stadig 21 og skal ikke udsættes for hård træning. Det kan også være en form for protest.

Eller, han kan kede sig! Du siger, at det hyppigt er i dressur han gør det. Og det er vel ikke så underligt, at de fleste heste og ponyer synes dressur er noget kedeligt noget, især hvis det er klassisk; et bid der strammer, en rytter der rider rundt i stadig flere cirkler for at få hesten til at bøje hovedet mere, rundt-rundt-rundt. Det kan blive dødkedeligt! Så måske noget forandring?

Hesten gør det aldrig af ondskab, had elelr raseri - den har slet ikke de følelser. Jeg tvivler på han bukker og stejler for at være led mod jer. Det er jo ikke fordi han står og griner inden i når I falder af ;)

Held og lykke med ham, håber du finder ud af problemet.

mvh.

NevzorovHauteEcole

×؛°"ک`"°؛××؛°"ک`"°؛××؛...×؛°"ک`"°؛×

0
0
Svar på denne tråd

kloge hoveder?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 13:29

Det er måske ikke det helt rigtige sted du skriver, hvis du ikke vil ha´ hjælp. Alle kan jo komme og sige, at de er de eneste som kan ride deres hest/ pony, men det er altid rytteren der er noget i vejen med. Så du må jo ride ham forkert, ellers skulle du få dyrlægen til at undersøge ham for om der er noget, der gør ondt eller om han snart skal på pension. Men husk: det er altid rytteren der laver fejl og ikke ponyen!!

ps. undskyld at jeg nævner det med kloge hoveder, men det lyder som din fejl, at han stejler og bukker.

0
0
Svar på denne tråd

til alle
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 16:40

Nej det er skam ikke fordi jeg ikke gider hører jeres svar, det er jo derfor jeg skriver herinde. Og skrev også at jeg gerne ville hører det fra en der havde prøvet nogenlunde det samme!

- Og sadlen passer ham helt fint, den er speciel syet til ham også selv til når han bliver svejrygget!

Han har også lige haft dyrlæge på og hun sagde han ikke fejlede noget. Min underviser har også redet på ham for at se hva det kunne være. (han er også en af dem der kan ride ham, han er super dygtig) og der gjorde Tarzan det samme. Og han lægger ikke ører tilbage eller viser tegn på smerte. Min underviser tror at det er fordi tarzan nogle gange bliver for ivrig og ikke helt vil som det vi andre vil!

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 16:45

BERIT..

Tak for dit svar.

Jeg siger ikke at jeg er den ENESTE der kan ride ham. Men tror der har været ca 10-15 stykker oppe på ham for at prøve ham og han har smidt dem ALLE af. Da vi var til stævne var der en pige der ville købe ham til en super pris i forhold til hans alder. Hun satte sig op på ham og han bukkede med hende konstant. Og så er der bare nogle han ikke smider af og det har jeg oplevet med 5 personer! Nogle ponyer er bare sådan ;)

0
0
Svar på denne tråd

tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 16:50

UNICORN :

mange tak for dit svar.

Hehe ja ved skam godt at der er en grund til at heste gør som de gør ;)

Du siger noget med hensyn til at det måske er lidt kedeligt for ham når vi rider dressur, har jeg tænkt lidt over. Og ja tror sgu du har ret. Ponyen har gået landsstævner med tidligere ejer. Og dressur hver evig eneste dag. (han fik også for korte scener i det ene forben på et tidspunkt) på grund af alt den dressur..

0
0
Svar på denne tråd

Celina..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 14:31

hvor er det lige du vel hen med denne tråd??

Hvis hesten ikke fejler noget, udstyret passer og beridderen kan ride den perfekt, men hesten laver numre med dig, ja så er det vel din ridning der ikke er god nok?

Fjordhest er bedst!
0
0
Svar på denne tråd

Enig med de andre
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 13:56

En hest på den alder finder ikke på at stejle eller bukke uden grund - der er altid en grund!

Og nu når vi er i gang, så skal sadlen faktisk ikke rykke sig mere en 1 cm før det er nok til at irritere/gøre ondt på hesten!

Og det er meget ofte, at folk ikke en gang selv kan se det.

Hilsen Jette

0
0
Svar på denne tråd

Kedsomhed.
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 11:43

Hvis du selv tror at det er pga kedsomhed at han bukker og stejler, og du er 100 % sikker på at han ikke har ondt (har du fået ham gennemgået af en kiropraktor? - Dyrlæger ser ikke altid det samme som en kiropraktor), så ville jeg ligge alt hvad der hedder dressur og sandkasseridning på hylden i nogle måneder.

Bare ride i skoven, og hygge. Efter nogle måneder så begynde med lidt små øvelser, som kan rides under turen i skoven. Og stille og rolig bygge flere dressurøvelser ind, på turen. Hvis altså hesten ikke udviser tendenser til at begynde at bukke og stejle igen.

Hvis du efter 4-6 mdr. kan ride alm. dressurøvler på tur, uden at den gør ballade, så kan du begynde at ride lidt på sandkassen igen, og stille og roligt bygge det op igen.

Hvis den har gået meget dressur med tidligere ejer, så kan det godt lyde som om at den er trær af det. At den har fået nok.

Men få en kiropraktor ud, og tjekke ham. Det er meget vigtigt at du med sikkerhed ved at han ikke har den mindste form for smerter.

Og så så ellers MEGET STILLE FREM. Rid udelukkende ture i 3-4 mdr. før du begynder at ride dressurøvleser igen.

Det var den metode jeg ville benytte mig af i første omgang, hvis jeg havde en hest, der var kørt træt.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider