At du er den eneste der kan ride ham, uden det bliver synderligt bedre, er ikke nogen at juble over. Ikke for at være ond eller noget, det er bare så du ved det.
Nå, men med fare for at lege kloge-åge (Undskyld at jeg, ligesom de andre, kommenterer det ;P) vil jeg prøve at rådgive dig lidt:
Jeg synes det var en rigtig god liste Julie lavede lige før. det er altid en grund til at hesten gør som den gør, hvis det er mere end bare en gang. En hest kan lave et glædesbuk eller to på en stupmark. Men hvis det er mere end det, er der jo et problem. Få undersøgt om han har ondt, det er jo den hyppigste årsag.
... og det er måske også fint nok at have i baghovedet, at selvom han opfører sig nok så friskt, er han stadig 21 og skal ikke udsættes for hård træning. Det kan også være en form for protest.
Eller, han kan kede sig! Du siger, at det hyppigt er i dressur han gør det. Og det er vel ikke så underligt, at de fleste heste og ponyer synes dressur er noget kedeligt noget, især hvis det er klassisk; et bid der strammer, en rytter der rider rundt i stadig flere cirkler for at få hesten til at bøje hovedet mere, rundt-rundt-rundt. Det kan blive dødkedeligt! Så måske noget forandring?
Hesten gør det aldrig af ondskab, had elelr raseri - den har slet ikke de følelser. Jeg tvivler på han bukker og stejler for at være led mod jer. Det er jo ikke fordi han står og griner inden i når I falder af 
Held og lykke med ham, håber du finder ud af problemet.
mvh.