Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

takt i sidebevægelser
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 21:57

Min hest traver med en god takt og har et dejligt sving, men når vi rider ind i sidebevægelser har jeg svært ved at bibeholde svinget og hun mister lidt takten. What to do?? Jeg ved det kræver styrke men er der nogen der har nogle gode tips til hvad jeg kan gøre?

Desuden er hun meget ivrig - iler ikke men trækker bare meget fremad (generelt, ikke kun i sidebevægelser)og man får hurtigt tendens til at "holde" og det irriterer mig. Nogle gode råd hertil?

0
0
Svar på denne tråd

lige og til siden
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 23:10

jeg synes det hjælper at man istedet for at ride hele vejen ud til hoveslaget eller skråt igennem, så rider op af midterlinjen og rider til den ene side, hvis hesten så skynder sig eller mister takt rider man ligeud igen, rider måske en parade, en volte eller rider den modsatte vej. det skal være sådan at man aldrig rider øvelsen så den bliver dårlig, kan man mærke det er ved at kikse på den ene eller den anden måde, så rider man bare væk. denne måde at ride på gør også at hesten bliver meget mere opmærksom på ens hjælpere. det har hjupet min meget vågene hest, der tit får lidt for travlt meget. men det hjælper også en lidt sløj hest fordi den bliver ved med at koncentrere sig... held og lykke med træningen.

mht til det med at du holder i hende, så træn de halve parader så du nemt kan lægge dem ind, også i en øvelse..

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd

sidebevægelser
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 10:21

samme problem har jeg på min unghest og deet er simpelthen manglende forståelse fra hestens side for øvelsen, og manglende styrke og balance. Som Janne foreslog, start fra midten og rid ud mod hovslaget, sørg for at have heste meget ligeudrettet og rid væk fra øvelsen hvis hesten japper, går den i stå så rid et par skridt frem i alm trav og lirk den så igen over i sidebevægelsen. Har fundet ud af jeg var slem til at stille (faktisk nærmest bøje) ham til indvendige side og gjorde dermed øvelsen meget mere vanskelig. Det jeg koncentrerer mig om pt er at jeg sørge for at have rigtig god kontakt i udvendige tøjle + jeg kun udfører øvelsen i skridt da jeg så også har tid til at korrigerer hvis noget går galt. Start med en masse vigninger i skridt og når de så sidder der, så kan man gå videre i trav. Schenkelvigninger er faktisk svære og "opfordre" egentlig hesten til at være "ulydig" da den stikker udvendige skulder lidt ud især i starten.

Men igen som Janne siger, MASSER af halve parader, når du vil lave en schenkelvigning, så kort tempoet ned allerede når du vender op af midten og start sidebevægelsen når i er næsten rundt så man glider op af midten og ud i bevægelsen, når du så starter bevægelsen kan man lægge lidt mere pres på tempoet og ride hesten lidt mere frem til udvendige tøjle

mvh

Vipse

PS sørg endelig for at du sidder FULDSTÆNDIG lige på hesten med vægten fordelt lige meget på begge sædeben

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

0
0
Svar på denne tråd

Sidebevægelser
Forfatter: 
Dato:  08-09-2007 13:49

Ligesom Janne og Vipse siger masser af halve parader og hvis hesten ikke acceptere/reagere, så lav en parade, sådan hesten egentlig finde ud af at du prøver at hjælpe den.

Min egen pony havde det også med at tabe takten lidt, i versader og lign. der kunne jeg også finde på at lige en 10 eller 8 m volte ind, sådan at man lige får samlet takten igen.

For at fremme takten gjorde jeg også det, at jeg lagde et lille pres med udvendige sckenkel og mens jeg lavede den halve parade, sådan hesten får energi, selvom den har det i forvejen, men samler sig pga den halve parade.

Jeg har også brugt meget at lave skridt overgange i alt, faktisk, skråt igennem, slangegange, slangebuer, sådan at du hele tiden har hesten opmærksomhed. Det er også rigtig god øvelse til at hesten lægger mere mærke til dit sæde, og begynder at lystre på det, istedet for man hele tiden, skal lave et lille nøk i tøjlen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider