Ligesom Janne og Vipse siger masser af halve parader og hvis hesten ikke acceptere/reagere, så lav en parade, sådan hesten egentlig finde ud af at du prøver at hjælpe den.
Min egen pony havde det også med at tabe takten lidt, i versader og lign. der kunne jeg også finde på at lige en 10 eller 8 m volte ind, sådan at man lige får samlet takten igen.
For at fremme takten gjorde jeg også det, at jeg lagde et lille pres med udvendige sckenkel og mens jeg lavede den halve parade, sådan hesten får energi, selvom den har det i forvejen, men samler sig pga den halve parade.
Jeg har også brugt meget at lave skridt overgange i alt, faktisk, skråt igennem, slangegange, slangebuer, sådan at du hele tiden har hesten opmærksomhed. Det er også rigtig god øvelse til at hesten lægger mere mærke til dit sæde, og begynder at lystre på det, istedet for man hele tiden, skal lave et lille nøk i tøjlen.