Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Korrekt longering
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 00:56

Hejsa.

Jeg ville bare spørge, hvordan I mener det er korrekt at longere end hest, hvis I overhovedet synes, det er det?

Bruger I indspændinger eller kapsun eller noget tredje?

Hvorfor? Og hvordan hjælper man en hest fra jorden (fx i longering)med at bære sig selv på bagparten? Kan det opnås med diverse hjælpemidler som indspændinger?

- Og longerer I direkte i bidet eller i grime eller hvordan?

Ved godt, det var en masse spørgsmål på en gang, men håber, der er nogen, som vil svare :)

MVH Melika

0
0
Svar på denne tråd

Longering
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 08:32

Tja, der er jo mange måder at longere på, så du får nok en del forskellige svar på hvad folk synes "korrekt longering" er. Men her er min måde:

Jeg er ikke tilhænger af diverse hjælpemidler, så min hest bliver longeret i rebgrime og longetorv - that's it. Rebgrimen gør mig i stand til at korrigere ham med meget små signaler i forhold til en almindelig grime, fx hvis jeg synes at volten bliver lidt for stor/lille, eller hvis han ikke koncentrere sig nok. Når jeg longere lægger jeg gerne trav- og/eller galopbomme ud, måske et lille spring, jeg laver tempovekslinger og ændrer størrelsen på volten gentagne gange. I det hele taget vil jeg have at han skal være opmærksom på mig. Når jeg siger en bestemt lyd og hæver pisken i en vis højde, forventer jeg, at han reagerer på mit signal. Jeg gider ikke baske med armene, råbe og skrige for at få hesten til at gå i galop.. Det er irriterende for både mig selv og andre ryttere på banen.

Mht. bæring. Hvis jeg mener at han ikke bærer sig nok, beder jeg ham gøre volten lille nok til, at jeg kan nå ham med pisken. Jeg beder ham bibeholde tempoet, evt. sætte det lidt ned, og peger så med pisken på hans baglår (peger jeg mod hans kryds betyder det fremad). Er det ikke nok rører jeg ham lidt, indtil han træder bagparten længere ind under sig. Når han går som han skal sender jeg ham gradvist ud på en større volte igen.

En lille tilføjelse: Min hest lider af allergi og får han pludselig et kraftigt hosteanfald, kan jeg ikke nå at befrie ham fra indspændingerne før det bryder ud. Han når simpelthen at rykke sig selv i munden og det vil jeg ikke byde ham

Om jeg longerer korrekt vil jeg ikke kommentere på og er sikker på at mange er uenige i mine træningsmetoder. Mange vil nok mene at "den bare skal have kastet nogle indspændinger på", men så er det jo heldigt at det er min hest og ikke jeres

Håber du kunne bruge mit svar, Melika

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Longering...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 11:30

Uanset om man bruger nogen form for indspænding eller ej, mener jeg, at korrekt ridning og longering handler om at hesten træder rigtigt - at den arbejder rigtigt bagfra. Dvs. træder lige frem ind under sig på ét spor (når den går ligeud - ikke sidebeævgelser ;-))

Det som jeg ofte ser som fejl, når andre longerer, er at de lader hesten løbe alt alt for hurtigt, så den ikke kan holde balancen, og derved kommer til at svinge indvendig bagben ud af volten. Dette kan vel ikke siges at være korrekt, da hesten jo bliver meget overbelastet hofte og ryg at dette vrid...

Om man bruger indspænding eller ej (Læs: løs indspænding) slapper hesten heller ikke ordentlig af i overlinjen før den træder korrekt. Men når hesten så træder korrekt og overlinjen begynder at arbejde korrekt - når den svinger i ryggen - så begynder longerings arbejdet jo også at ligne noget.

Mht. bæring og samling bruger jeg selv det at lave rigtig mange overgange og temposkift.

Når jeg longerer bruger jeg 9 ud af 10 gange passoa. Og så gerne over bomme. Det virker rigtig godt for min hest. Han synes nemlig ikke longering er det mest ophidsende i verden, så han skal have lidt hjælp til de bagben, hvilket han får fra passoaen. Har overvejet at longere ham i dobbeltline, men har bare set så mange eksempler på at longeføren har haft 50 ton i hånden og hesten bare er rykket tilbage i hovedet, så det tør jeg ikke lede mig ud i.

For det meste longerer jeg med longen kørt i gennem bidringen og tilbage i longegjorden...

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 11:55

Er meget modstander af alt longerings- og ride 'hjælpemidler' (Pessoa, indspænding, chambon, glidetøjle osv.) Så hos mig hedder det kapsun og intet andet. Min hest har aldrig set en hjælpetøjle, jeg har trænet ham på en måde så det ikke er og aldrig bliver nødvendigt at anvende dem... Og han søger fint frem og ned og har en aktiv bagpart i longen alligevel.

Ideen med pessoa er jo fin nok... Men rent logisk set, så er hestens mund jo mere følsom end bagbenene, så det mest logiske er jo at hesten vil undvige presset ved at gå bag lod/unddrage sig biddet - end at aktivere bagebenene...

"Hvordan hjælper man en hest fra jorden (fx i longering)med at bære sig selv på bagparten? Kan det opnås med diverse hjælpemidler som indspændinger?"

Nej, tror ikke det kan opnås udelukkende med hjælpemidler... Hesten skal i første omgang lære at slappe af i overlinjen, (og resten af kroppen) før man kan tænke på bæring/samling.

-------------------------------

Linnea
Jay-Jay & Figo

0
0
Svar på denne tråd

hjælpemidler
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 15:39

Ja, jeg bruger hjælpemidler til at få min hest til at arbejde korrekt i longen. Men de sidder ikke på hesten.

Bortset fra mine primære arbejdsredskab som kapsun og longe, bruger jeg 3m lange bomme i skummgummi (dualaktivering)som hjælpemiddel.

Først må man spørge sig selv hvorfor man longerer. Det skal jo ligesom have et formål.Har hesten vanskelig med at koordinere et af sine bagben. Skyder den skulder, spænder den i overlinien?

Det vigtigste er at hesten går korrekt. Dvs afslappet i skuldrene, på sporet og går korrekt og afbalanceret bagfra. Dvs ikke træder forbi sit tyngdepunkt. Vælte ud i skuldrene, og gå skævt på sporet eller spænde i overlinien.

alt for mange heste bliver vredet skæve i longen med risko for spændinger og i sidste ende overbelastninger.

Hjælpetøjler af en hver art slører hestens fejl i longen. Det ser da meget bedre ud, men resultatet bliver ikke så godt, som hvis man tager det fra bunden. Dvs kapsun og så korrekt træning.

Jeg har også den opfattelse at hesten skal træne sin egen kropkontrol i longen og finde sin egen balance. Det er uforenligelig med at jeg bestemmer hvor den skal holde hovedet under øvelserne.

Min opgave er at stille den opgaver som hjælper hesten med at løse sine kropslige problemer og ikke at pakke den ind i en skablon.

Skal en hest fx lære at koordinere sit ene bagben, så hjælper det ikke at den ikke kan hive hovedet op, når den er ved at miste balancen.

Hesten ønsker jo ikke at miste balancen, så den vil selv arbejde for at få det bagben til at virke, bare jeg ikke stiller den for uopnåelige opgaver.

Den største fejl ved longering er, at alt for mange tror det er alt for nemt.

Tværtimod, det er faktisk hunde-hamrende vanskelig og ikke noget man lærer på en weekend.

Hilsen LeneJ

Volden starter, hvor viden stopper

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene!
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 16:36

Tusind tak for alle svarene.

- Lige lidt spørgsmål til:

Hvad er formålet med en kapsun?

Er der andet formål med det end med almindelig grime eller rebgrime? Og skal man være erfaring eller have lært noget om brugen af den, før man giver sig i kast med det?

0
0
Svar på denne tråd

stilling
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 19:20

kapsunens opgave er at få næseryggen frem og ned og stille nakken så den har en smule bøjning i kroppen.

jeg kunne ikke unvære en kapsun det er et super godt redskab. og jeg synes det er meget nemmere ar få den rigtige form på overlinjen med den end med et bid.

nej jeg mener ikke man skal være vildt erfaren for at ku bruge en kapsun, bare man har fornuften med sig og hved precis hvad man vil opnå¨ og tag og start med at lære hesten at søge fremog ned og bøje sig i stilstan og så kan man gå videre

trierhorses,

kunst og heste er det bedste

kursus ved alexandra myhren kan arangeres

se præs.

0
0
Svar på denne tråd

kapsun
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 21:03
- Så når du bruger kapsun, longerer du ellers som du plejer at gøre med grime?
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 21:36

Jeg bruger pessoa longesystem- og det synes jeg fungere rigtig godt! Min slapper godt af, træder pænt ind under sig, og bøjer nakken korrekt, han er også ved at lære sidebevægelser, og der synes jeg pessoaen er rigtig god, han slapper stadig af selvom jeg beder ham træde over, hvorimod han stadig spænder lidt op hvis jeg beder ham om det mens jeg rider, så der er pessoaen super!

jeg er rigtig glad for dette "hjælpemiddel"

Mvh Mie

0
0
Svar på denne tråd

Longering
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 00:29

Jeg longerer altid i kapsun, sætter aldrig longen i grime eller bid. Lige nu longerer jeg udelukkende for at hesten skal lære mine stemmekommandoer at kender og reagere med det samme. Vi arbejder også lidt på at gøre volten større og mindre, samt at reagere på halve parader på longen. Nogle dage tilbyder han selv at gå frem og ned, hvilket jeg belønner. Han har aldrig indspændinger på, måske han får det kortvarigt inden han skal gøres ryttervant, det har jeg ikke helt besluttet mig for endnu.

Generelt bruger jeg helst ikke hjælpetøjler af nogen art, hverken under longering eller ridning. Men nogle gange er det nemmere og/eller bedre at vise hesten vejen ved at bruge en hjælpetøjle kortvarigt.

Mange bruger longering som afkrudtning inden hesten skal rides, eller som motion hvis den en dag ikke skal rides.

Men for mig er longering ikke blot det at hesten løber rundt på en volte. Korrekt udført longering kan løse problemer og styrke hesten.

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider