Ja, jeg bruger hjælpemidler til at få min hest til at arbejde korrekt i longen. Men de sidder ikke på hesten.
Bortset fra mine primære arbejdsredskab som kapsun og longe, bruger jeg 3m lange bomme i skummgummi (dualaktivering)som hjælpemiddel.
Først må man spørge sig selv hvorfor man longerer. Det skal jo ligesom have et formål.Har hesten vanskelig med at koordinere et af sine bagben. Skyder den skulder, spænder den i overlinien?
Det vigtigste er at hesten går korrekt. Dvs afslappet i skuldrene, på sporet og går korrekt og afbalanceret bagfra. Dvs ikke træder forbi sit tyngdepunkt. Vælte ud i skuldrene, og gå skævt på sporet eller spænde i overlinien.
alt for mange heste bliver vredet skæve i longen med risko for spændinger og i sidste ende overbelastninger.
Hjælpetøjler af en hver art slører hestens fejl i longen. Det ser da meget bedre ud, men resultatet bliver ikke så godt, som hvis man tager det fra bunden. Dvs kapsun og så korrekt træning.
Jeg har også den opfattelse at hesten skal træne sin egen kropkontrol i longen og finde sin egen balance. Det er uforenligelig med at jeg bestemmer hvor den skal holde hovedet under øvelserne.
Min opgave er at stille den opgaver som hjælper hesten med at løse sine kropslige problemer og ikke at pakke den ind i en skablon.
Skal en hest fx lære at koordinere sit ene bagben, så hjælper det ikke at den ikke kan hive hovedet op, når den er ved at miste balancen.
Hesten ønsker jo ikke at miste balancen, så den vil selv arbejde for at få det bagben til at virke, bare jeg ikke stiller den for uopnåelige opgaver.
Den største fejl ved longering er, at alt for mange tror det er alt for nemt.
Tværtimod, det er faktisk hunde-hamrende vanskelig og ikke noget man lærer på en weekend.