Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 definition af erfaren rytter
Forfatter: 
Dato:  07-08-2007 18:21
Hejsa,

Hvordan vil du beskrive en erfaren rytter? Hvornår er man ikke en begynder længere ?

---

Grunden til spørgsmålet er, at jeg nu flere gange er kommet ud for at en person selv mener at han/hun er en erfaren rytter som sagtens kan styre en hest på tur, men hvor jeg desværre er uenig...

Vi har et feriested og tilbyder blandt andet tur ridning i bjergene - hestene er rolige og nemme at ride, men kræver dog lidt styring og kontrol fra rytteres side. Det står også tydeligt beskrevet i diverse foldere og jeg nævner det altid - at der kræves en vis erfarenhed.

Det værste tilfælde var her til morgen, hvor en af vores gæster havde booket en tur - jeg spurgte hende om hun havde redet før - JA... om hvor længe det var siden hun sidst havde været i sadlen - ET ÅR...

Hun troppede så op i sandaler og lange shorts...ok tænkte jeg - det er ikke alle der har lange bukser med når de tager på ferie, fandt nogle gummistøvler og lange sokker frem... Nej hvor er han høj - ham kommer jeg aldrig op på... OK gav hende en fod og hun sad i sadlen. Her skulle alarmklokkerne nok have ringet, men hvis man nu er vant til ponyer og ikke har redet i et år...

Vi skridtede afsted og pludselig udbrød hun da vi var kommet uden for lågen ... hvordan styrer jeg ham??? Hun havde redet en gang - en time - for et år siden, og mente at hun nu var erfaren nok til en bjergtur.

OK - hestene gik godt og vi var kun to, så vi fortsatte turen, men den tog dobbelt så lang tid, jeg måtte konstant forklare hende hvad hun skulle gøre, hvornår hun skulle dukke sig og så videre. Jeg kom hjem med to meget frustrede heste (de ELSKER deres ture og ELSKER en god galop) og må indrømme at min tålmodighed var nået til vejs ende.

Altså må jeg have opdateret vores beskrivelse af hvad en erfaren rytter er, med minimum krav. Så hvordan kan jeg på en meget pæn måde skrive at erfaren rytter er mere end en times ridning for et år siden...

Gode ideer??
venlige hilsener
Tine


******

Små fødder sætter også dybe spor
******

_______________________________

Ferieboliger og hesteudlejning i Italien
www.VillaStabbia.it

________________________________
0
0
Svar på denne tråd
 
 En erfaren rytter
Forfatter: 
Dato:  07-08-2007 18:33

... vil jeg mene er en der kan styre hesten og holde sin egen balance i alle tre gangarter. Desuden burde denne selv kunne sadle op og håndtere en hest fornuftigt.


Tja, det var sådan lige hurtigt.. Egentligt burde der nok være lidt mere på... Glæder mig til at se hvad andre mener.. Jeg har lige været på Sicilien, ville ønske jeg lige havde været i nærheden af dig, to uger er lang tid uden at ride *suk* ej, jeg klarede det trods alt


©Fléur Cheri = super unghesten©

0
0
Svar på denne tråd
 
 ooo
Forfatter: 
Dato:  07-08-2007 20:08

Ja, undskyld men jeg var lige ved at doe af grin da jeg laeste din historie om den erfarne rytter, jeg ved ikke om det er en italiensk ting, men jeg har ogsaa vaeret ude for flere italienere der ansaa sig selv som vaerende erfarne efter en ridetime, gad vide om det er dumskab eller simpelthen deres mamma der har faaet indprentet en uhyggelig tro paa dem selv i dem, dette sagt paa den allerkaerligste maade. (jeg er selv gift med en af slagsen, altsaa ikke en erfaren rytter, men en italiener!)


venlig hilsen Ann-K, Reggio Calabria

0
0
Svar på denne tråd
 
 GRINER!
Forfatter: 
Dato:  07-08-2007 21:55
- men godt det gik godt :-P

Men jeg vil gi Natasha ret i, at en erfaren rytter til sådan en tur, er én der selvstændigt kan styre (og stoppe) hesten i alle gangarter. Hvor er det dog vigtigt at folk er ærlige med hvad de kan!

Har selv været ude for noget lignende for 2 år siden ved Fortunen i Dyrehaven; min datter (på 8 år) og jeg havde lejet heste og skulle ud på en rolig guidet tur - lige inden vi skulle af sted kommer en flok unge mennesker og skal med på samme tur. De giver udtryk for at have ih - så - åh så meget erfaring og de to af pigerne insiterer på at ride de to arabere som stod i stalden - "for de er bare SÅ lækre". Det gik hverken værre eller bedre end da vi kommer til Eremitagesletten stikker de to arabere af (og så er Eremitagesletten altså stor) og de to piger falder af. Nu ville de selvfølgelig ikke op igen og der måtte rides rolige ponyer ud til dem, så vi kunne komme hjem. De andre heste blev vildt urolige (undtagen den pony min datter havde fået) men heldigvis faldt ingen andre af og ingen kom til skade. Så den historie har vi grinet meget af sidenhen og hver gang vi ser en araber er den "bare SÅ lækker" ;-D

MVH

Helle


Mor til Maja 09.09.96 og Micas 24.03.07 - mine to ønskebørn
0
0
Svar på denne tråd
 
 vil mene de selv
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 08:11
skal sadle hestene op. Folk der ikke har en vis erfaring har ofte intet begreb om hvordan man gør dette, så der vil du nok kunne sortere "de erfarende på timebasis" fra..

Fjordhest er bedst!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Tine.
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 11:33

Kører til italien med kæresten senere på ugen og kommer da lige igennem toscana, synes ikke at jeg lige kan finde priser for leje af heste mv på hjemmesiden?


En lille ridetur ville da være dejligt


Kan du ikke sende mig en pb med priser mv?


Mvh Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 du kan evt
Forfatter: 
Dato:  09-08-2007 11:31

skrive noget om, at de skal være vant til at færdes i terrænnet på hesteryg, kunne styre og standse i alle gangarter og (for deres egen sikkerheds skyld) mindst have redet regelmæssigt så og så længe (fx ½-1 år).


Men det kræver jo at i er indstillet på, at nogen måske vil sortere turen fra, selvom de måske er gode nok - fordi de tænker i stiller for strenge krav.


mvh Maria




Søger du opstaldning nær Ålborg? Tjek min præsentation for info.


Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjae, det er vel
Forfatter: 
Dato:  09-08-2007 11:48
erfaren nok til hesten.

Min søn på 10 har skridtet et stykke tid for nogle år siden da vi havde en genoptræningspony (i snor), måske 50 timer. Så holdt pause. Nu har han redet regelmæssigt i en 4 mdr, mindst 4 x uge, sadler selv op, rider pony i alle tre gangarter i skoven og springer mini-spring på banen.
Han kan RÆSE, ja - men da KUN fordi pony er ULTRA lydig.

Han er vel meget erfaren ud fra ovenstående def, men der er sandelig mange heste jeg IKKE ville slippe ham op på.
For han har IKKE overblik eller hurtige nok reaktioner til en uforudset situation.

Eva

Kursus med Susan Kjærgård 24-26.8 i Sorø - se arrangementer.

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd
 
 sen tilbagemeldning - intet net
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 15:16
Tak for de mange definitioner (og historier ) - og jeg tror jeg er nået frem til følgende

1 - skal være fyldt 14 år (lov her i landet, så ganske enkelt)
2 - skulle kunne trække en hest
3 - skulle kunne trave over længere strækninger i nedsidning
4 - skulle kunne styre og standse hesten i skridt og trav - meget gerne også galop.
5 - skulle selv kunne komme op og ned (der er mindst et sted vi skal af hesten - altid)


Det er helt rigtigt, at normalt ville man forvente at en rytter med lidt erfaring selv skulle kunne sadle op, men på rideskoler her i landet er der mange (desværre) som aldrig selv strigler, trækker med hesten eller sadler op. Den er klar når de kommer, og de kan være ganske dygtige ryttere når de først er i sadlen.


Jeg har ikke noget problem med at miste eventuelle kunder på grund af for "strenge minimums krav" - hellere det end et uheld eller at de kommer tilbage og ikke har nydt turen... plus mine nerver skulle gerne holde i en del år endnu!



... og Ann-k - kender kun alt for godt det med den helt fantastiske selvtillid - tror mere det er Nonna som ligger grundlaget for den! Eller sia, eller alle dem der nu tropper op hver gang deres lille bimba skal ride. Dog må lige siges at ovenstående rytter var fra et "andet nordisk land".

varme hilsener sydfra
Tine


******

Små fødder sætter også dybe spor
******

_______________________________

Ferieboliger og hesteudlejning i Italien
www.VillaStabbia.it

________________________________
0
0
Svar på denne tråd
 
 forstår
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 19:58

ikke krav 3, synes ikke de behøver at kunne trave i nedsidning, bare de kan trave i letridning...

-det var bare en lille tilføjelse


De venligste hilsner Marie...



www.sandersvig.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 krav 3
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:22
Forsøgte at finde en pæn (og enkel) måde at sige at man skulle have balancen i orden - tænkte at hvis man over en længere distance kan forblive siddende, så skulle ens balance da være så nogenlunde.

Har også mødt et par enkelte western rytterer fra staterne som ikke helt magtede letridning så godt...

måske skulle det omformuleres... tænker lige en ekstra gang!!!
tak for tilføjelsen
venlige hilsener
Tine


******

Små fødder sætter også dybe spor
******

_______________________________

Ferieboliger og hesteudlejning i Italien
www.VillaStabbia.it

________________________________
0
0
Svar på denne tråd
 
 enten eller
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 01:49
havd med at skriver enten letridnign ELLER nedsidning i trav? og var det mig havde jeg nok skrevet også i galop og ikke gerne i galop... tænk hvis der sker noget og hesten stikker af (pga frygt) i galop... så der det jo ikke skide fedt hvis de aldrig ha galoperet før... ellers en okay liste... ville dog nok ikke kalde dem en erfaren rytter... så skal man efter min mening kunne noget mere... :)

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd
 
 hoeirjh
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:06

Jeg synes også det er bedre at give muligheden for at ride letridning.

Jeg rider kun ture, og må indrømme, at jeg praktisk talt aldrig sidder ned i trav. Min balance er god, og jeg har redet i mange år (og kan i hvert fald sagtens sadle op og trække med en hest - hehe), men efter jeg blev tur-rytter... ja, så holdt jeg ligesom op med at "gide" at sidde ned i trav.

Åndssvagt, for det har betydet at jeg nu er ret dårlig til det..


For mit vedkommende vile jeg nyde turen meget mere, hvis jeg kan få lov at ride letridning, da jeg således slapper meget mere af. :)


Så hep! for muligheden for at måtte ride letridning..


Håber du finder ud af det hele og ikke får flere trælse situationer med "erfarne" hestemennesker.


/Klapperlappen


Tro, håb og kærlighed - men størst er kærligheden.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider