Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Tilridning
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 19:42

Hvor gamle er jeres heste, når i rider dem til, og er der forskel på hvor gamle de bør være i forhold til de racer de er?

Mener selv, at 3 år er en passende alder for min pony at blive tilredet, men er da ikke sikker.

Hvordan ved man, når den er klar til det...uden at tage skade?


Anni

Fjord Pinto




0
0
Svar på denne tråd
 
 vores er 3 1/2
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 20:08

og er sadel og rytter vant, fornuftig i skridt og trav, galoppen er ikke helt på plads endnu, da jeg stod ufrivilligt af ham og brækkede et par riben,så det starter vi med igen på mandag... men han kan nu rides på tur med andre, og i dag var vi afsted på tur alene, og det tog han bare så fint... men han er også en fjordhest med labrador sind Men men vi tager det også meget stille og roligt, med en maser af ture, så han ikke bliver skadet, for han er ikke så gammel, og vi skal ikke nå noget til en bestemt tid...


Kærlig hilsen

Lotte

NU med Mosegårdens Benn

0
0
Svar på denne tråd
 
 min mening...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 20:19
med tungere racer, som fjord og pinto, synes jeg man kan gøre dem ryttervante som 3 1/2 års, og så stort set lade dem få fri til de er fire. Da kan man så roligt starte op igen, med turridning og lign.

MVH Anja

BYTTE UDSTYR - D. 11. AUGUST I DALUM
0
0
Svar på denne tråd
 
 Når...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 21:10
Når der er fjordhest i ville jeg vente til den var 3½ - og så forøvrigt tage det stille og roligt
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fysisk og psykisk modnet
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 22:27
Den skal have en vis portion psykisk modenhed, "selvtillid" (stakkels heste der aldrig får det), og selvfølgelig være fysisk veludviklet og færdigvokset. Jeg har hørt, at islænderen som regel tilrides senere, fordi den er senere udvokset, men jeg har ikke kilde på det. Det samme har jeg hørt om araberen, det ved jeg dog heller ikke.

Det er som hovedregel bedst at vente, til hesten er 3 år, vil jeg sige.
0
0
Svar på denne tråd
 
 tilridning
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 00:17

Har tilredet alle de heste jeg har haft da de var 3½ - 4 pr.

Min nuværende var næsten 4. Han er dv'er / oldenboger


Escape <3


0
0
Svar på denne tråd
 
 min er 3
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 08:49

nu og hun er bestemt ikke klar, hun er stadig ikke vokset færdig så vi venter et halv til et helt år mere



Jannie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjord tilridning
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 09:22

AnjaL (Freyja og Solfari): Med tungere racer, som fjord og pinto.

Hmm ...jeg tror måske mange pinto avlere/ejere vil være liiidt uenig med dig her!! ...Men lad nu det ligge.


En race som fjordhesten (og som din hest typemæssigt nok mest er) plejer man vidst at sige først er klar i skelettet til tilridning som 4 års.

Som de fleste også foreslår kan der være visse fordele i at gøre den sadel/ryttervant allerede som 3½ års, da hesten her endnu ikke er så stærk at tumle med hvis der skulle være problemer.

Men hvis ellers den er rar og skikkelig så ville jeg vente til den er 4 år.



Hilsen Helle



Stutteri Shah

Dansk repræsentant for
Uncab
Produkter til magnetbehandling og varmebehandling
for forebyggelse og behandling af skader.

Træningsdagbog oversat til dansk

Reflekser til hest og hund.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilridning
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 12:27

Jeg kan forstå, der er meget stor forskel på, hvornår man rider sin heste til.

Findes der noget bevis på at den ene racer er hurtigere udviklet end andre, eller er det bare noget man synes at vide?

Fuldblods skulle jo være klare allerede som 2 års.


Anni

Fjord Pinto




0
0
Svar på denne tråd
 
 vokseri
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 13:12

Jeg tror så at de vokser lige hurtigt - eller langsomt om man vil. Nogen SER bare færdige ud tidligere. Fuldblods er ikke udvokset som 2 års, men der er flere penge i at lade dem løbe når de er unge. Men jeg mener ikke der er flere år til forskel på racerne hvornår vækstlinjerne i skelettet lukker osv.


Ryttertilvænning og let ridning et par gange om ugen er ok for en 3-års der ikke lige er i en voksespurt og som kan klare det i hovedet, men begynde på dressur og lange ture med rytter ville jeg ikke før 4.


:Pia



*

0
0
Svar på denne tråd
 
 ups...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 17:41
Pinligt! Det med pinto -jeg mente islænder, for det er der muligvis i den... Sorry!

MVH Anja

BYTTE UDSTYR - D. 11. AUGUST I DALUM
0
0
Svar på denne tråd
 
 endnu en tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 17:46
Og så lige til det med at gøre ryttervant forholsvis tilligt (3 1/2år) så har jeg selv valgt at gøre dette, da jeg tror på at det er godt at vænne dem til vægten af en rytter inden deres vækst stopper. Det skulle gøre dem mere holdbare i længden, når man ellers ikke overdriver!

MVH Anja

BYTTE UDSTYR - D. 11. AUGUST I DALUM
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider