Du kan lære den at gå på plastic, gå op på et podie (bare sørg for at den er holdbar nok, så hesten ikke kommer til skade), lær den at følge dig og gå så slalom (eller lav en labyrint af bomme hvor hesten skal følge dig igennem). Du kan også træne klikkertræning med den og lære den sjove ting (fx spanske skridt, kys på kommando) og ting du kan bruge senere i dens uddannelse (fx at stå stille når du beder den om det). Farlige ting som flagrende plastic, larmende dåser osv er altid godt at vænne den til. Gå nogle ture langs vejen så den bliver vænnet til trafik (de første gange er det en god ide at have en ældre trafiksikker hest med).
Væn den til at have en elastisk dækkengjord og et underlag på, måske også gamacher.
Lær den at stoppe, gå frem i skridt, sætte i trav, fra trav til skridt når du beder den om det (stemmekommandoer), når i går ture og på banen (her skal du sørge for at gå langs hovslaget og ikke på små volter).
Held og lykke med træningen 
Linda.