|
|
| Trænings dagbog? |
| Forfatter:  |
Julie Christina |
| Dato:  |
23-07-2007 21:44 |
|
Hej alle  Vil høre om der er nogle af jer der fører trænings dagbog og hvis ja, hvilke ting I synes der er væsentlige at skrive ned i den? Grunden til at jeg spørger er, at jeg starter på mit nye job som staldpige her d. 1 august, da jeg har valgt at bruge mit sabbat år på hobbien  Jeg regner selvfølgelig med at udvikle mig rigtig meget ridemæssigt og tænker at en trænings dagbog kunne være en god ide? Derfor søger jeg lidt inspiration til hvilke ting der kunne være væsentlige at have med i den! Mvh. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træningsdagbog |
|
|
Hej Julie, jeg fører træningsdagbog. Skriver notater om hvilke øvelser eller deløvelser vi laver eller introducerer, eventuelle observerede skader/stivheder, sygdomsforløb, ændringer i foder osv. Jeg skriver kort ind i et excel sheet - en linie for hver dag. Det har jeg glæde af at kunne slå tilbage i. Dels fora t kunne sen evt mønstre hvis hesten opfører sig underligt dels for at kunne planlægge (længerevarende) forløb. Mht din dagbog skal du selvfølgelig tænke på hvad du vil opnå. Du skal overveje hvad du vil lære/arbejde med i dit år. Den professionelle tilgang fra mit job er at sætte sig nogle mål, som brydes ned i delmål og som derefter lægger ind i en tids/aktitetsplan. Lav notater der viser om du er på rette vej, arbejder i retning af det du ville opnå. Og så vurderer man en gang imellem om planen holder eller om den skal justeres. Og husk så at det er ikke en skam ikke at nå sine mål (eller ikke at nå dem inden for den tid man havde sat af) - det er en skam ikke at have nogle mål.  Og det er lige så vigtigt, hvis ikke vigtigere, at hesten også synes, det er sjovt at arbejde hen mod målene! -Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har .. |
|
|
ført (trænings-)dagbog igennem 12-13 år, og det er en supergod idé  Det er bare en kalender med 1 side pr dag, men der skriver vi så hvad vi har lavet; hvem vi har redet; når smeden har været der; hvis en hest har været sløj. I dag skrev jeg, at vi øvede galop(anspring) på de store og at Nadi fik salve under mulen  I går havde de fri, så der stod bare FRI  Denne dagbog hjalp os meget i den tid Grandi havde headshake, for efterhånden fik vi dannet os et mønster i det hele  Men også indlæring af forskellige øvelser kommer der til at stå om og den tid, vi har redet, hvis den er forskellig fra de normale 45-50 minutter. Det kan rigtig godt anbefales 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træningsdagbog |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
24-07-2007 23:33 |
|
Jeg har også førhen ført træningsdagbog men kom så ud af vanen. Regner dog med at gå i gang igen snart, da jeg synes det er rart at kunne gå tilbage og se hvordan træningen er gået førhen. Bruger en kalender med en side pr dag, hvori jeg skriver hvad vi har lavet, hvor længe, evt nye øvelser, hvordan det gik, ændringer i foder, foldskifte, besøg af smed/dyrlæge/kiropraktor osv, evt sygdomme/skader, temperatur og puls (normalværdier så det er nemmere at se om noget er ændret) osv. Linda.
Mosegaards El Diablo *** Verdens smukkeste hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sdfghjkløjghjgjf |
|
|
Jeg fører også dagbog. Jeg skriver hva vi har lavet, hvordan det er gået og hvad det er jeg skal huske på osv. Det er et rigtig godt redskab syntes jeg. Hvergang jeg skal have undervisning tager jeg den lige frem inden jeg skal ride, så jeg lige får opfrisket det hele. Rigtig go ting  Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fungerer ikke.. |
|
|
rigtig for mig.. Jeg har prøvet på det flere gange, men enten får jeg skrevet en hel roman, eller også går der for mange dage imellem jeg får skrevet  Jeg er nok ikke organiseret nok til sådan noget, selvom det helt sikkert er en god ide  Det eneste tidspunkt jeg bruger en dagbog, er, ved fx. indgræsning, når hestene skal introduceres til vinterfodringen efter en sommer på græs osv. der synes jeg det er en rigtig god hjælp til at holde rede i hvilket foder hestene skal have. Når der er 10 heste der skal trappes over på vinterfodring, er det ikke til at holde styr på i hovedet, så for at undgå at lave fejl, bliver alt skrevet ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dagbog |
|
|
Jeg har en mappe, hvori jeg noterer dato og symptom, hvis Cille har været syg/sløg, og dato for smed og dyrlæge. Mht. træningsdagbog, så har jeg mere brugt at skrive små memoer ned, hvis jeg lige har fået et guldkorn i undervisningen eller læst mig til det  Men det andet er også en god idé, for man kan nemt følge udviklingen, men det er bare svært (for mig) at afpasse det - hvor meget skal der stå, hvor detaljeret osv. Jeg ved, at Cheval Liberté en gang lavede en træningskalender (jeg fik en for 2006 i min rideudstyrsbutik), hvor man kunne sætte kryds ud for en masse kolonner, om man havde redet dressur, alm. grundridning, spring, terræn, fri osv. Det kunne man vel snildt lave i et exelark, og så samtidig skrive en super kort kommentar som fx "god" "middel" "super" "dårlig" osv. alt efter, hvordan det er gået pågældende dag? MVH. Simone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hver dag |
|
|
skriver jeg hvad vi har lavet (dres/spr., tur, dres, jordarb, fri) og ca. hvor lang tid, den får en smiley hvis den har været rigtig super, ingen hvis det var ok. Jeg skriver ikke hvilke øvelser vi har lavet. Det fungerer bedst for mig, at skrive hvad vi har lavet og så med en smiley eller ikke, det andet dur ikke for mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dagbog |
| Forfatter:  |
Julie Christina |
| Dato:  |
25-07-2007 22:53 |
|
Tak for de mange gode svar  Synes I det er bedst at skrive det ind i en kalender, eller i et hæfte, hvor der er lidt mere plads til uddybning? Vh. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I en kalender |
|
|
med spiralryg med én side til hver dag  Alle kalenderne (12 stks) står nede på bogreolen og den nyeste ligger altid i den 'lille striglekasse', hvor vi har termometer mv. Man kan sagtens få plads til en masse, og man gider ikke skrive enorme mængder hver dag - og så kan man jo altid bruge lidt af den forgående dags plads. Det fungerer fint for os, man skal bare huske at gøre det let og enkelt - ellers får man ikke gjort det 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også kalender |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
26-07-2007 00:31 |
|
Jeg bruger også en kalender med en side pr dag, så er der rigeligt plads. Linda.
Mosegaards El Diablo *** Verdens smukkeste hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Det var da en udemærket idé. Måske noget man skulle begynde på...
------------------------------- Linnea Jay-Jay & Figo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træningsdagbog |
|
|
Jeg har oversat en træningsdagbog fra svensk til dansk, som nu kan købes fra www.uncab.se Bogen er rimelig let og overskuelig. Du udfylder med afkrydsningsfelter samt et lille notat for hvordan dagen er gået. Hver måned evaluerer du så hvordan det er gået, har I opnået hvad I ville, og der planlægges nye mål for kommende uger/måned. Jeg synes det er en rigtig god idé at føre dagbog. Jeg bruger det selv meget og syns det hjælper mig til at holde mig lidt oppe på at nå mine mål. Desuden har jeg den som regel med når jeg får undervisning, så vi sammen kan se hvordan ugen er gået, og der kan lægges strategi for den næste. Hilsen Helle
_____________________
Stutteri Shah
TIL SALG Smart 5-års RDS hoppe med kæmpe springpotentiale (e. Willemoes) Se hende ved DM i springning/eliteskuet, hvor hun deltager i Youngsters Cup _____________________
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg |
|
|
jeg fører også dagbog Der står bl.a. hvilepuls, trænings puls, alm. tilstand. (er hesten frisk, træt osv.)er der nogle skrammer eller andet, sal de behandles og med hvad. trænings tid, øvelser, vejr forhold og hvad der ellers kan spille ind på ens præstation. Og vigtigst: EVALUERING, hvordan gik det, var hesten god, frisk, nervøs, hidsig, træt. Det er evalueringen som du skal bruge for at du kan sammeligne dagene, så du kan forbedre dine resultater. Ting som smed, dyrlæge, ændringer i foder er selvfølgelig også vigtigt at føre dagbog over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dagbog |
| Forfatter:  |
Julie Christina |
| Dato:  |
26-07-2007 20:57 |
|
Det lyder enkelt og overskueligt med en kalender - men nu kommer jeg jo til at ride min. 3 heste hver dag - plus træning af min 2 års ved siden af- så tror I ikke det vil blive lidt plads mangel? Ville jo være ærgeligt at starte ud med én ting, for senere at skulle skifte til noget andet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En kalender pr hest |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
26-07-2007 21:01 |
|
Du kan jo bare have 1 kalender pr hest! Sådan en kalender med spiralryg koster ikke det store, så at købe 4 stk er jo ikke en kæmpe udgift. Linda.
Mosegaards El Diablo *** Verdens smukkeste hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hey... |
|
|
desværre ikke mere, da jeg ikke har redet undervisning i 2 år... ...men brugte det rigtig meget da jeg fik meget undervisning! Efter hver træningslektion skrev jeg ned hvad jeg især var blevet rettet i, ting jeg skal huske når jeg rider selv uden undervisning. fx. har jeg en tendens til at holde mere fast i højre tøjle og er ikke helt så god til at give efter på denne... Når jeg rider versader har en tendens til at spænde op i kroppen og ved schenkelvigninger glemmer jeg ofte at bruge "drive-benet" - det ben der ikke flytter hesten... Sådanne ting skrev jeg op mht at rette egne fejl... Derudover kunne jeg skrive ting som hvad jeg skal huske, hvis hesten fx. hidser sig op osv... Når jeg har skulle starte stævner har jeg næsten altid lavet en lille tegneserie over programmet med hver øvelse på hver sin bane. Så har jeg skrevet under hvad jeg skal huske ved hver øvelse. Fx. ved volte: forberede - halv parade - stille hesten lidt ind - ride ind i volten - kig op så den bliver rund - indv. schenkel og udv. tøjle - evt. støtte m. udv. ben - indv. tøjle... Derefter har jeg lavet en bane på gulvet og hoppet rundt som hest og gennemgået alt hvad jeg skal huske under hver øvelse... hehe gad vide hvad alle naboerne har tænkt!!  Held og lykke med det!! Det har ihvertfald hjulpet mig!!  Knus...
***Gry*** Har du en hest på Amager som mangler en rytter 1-2 gange om ugen?? -Så kontakt mig... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træningsdagbog |
|
|
Ja, jeg fører også træningsdagbog. Jeg har en tyk spiralblok med 6 faneblade (1 pr. hest)  Det er meget forskelligt hvad jeg skriver i den, men for det meste skriver jeg egentlig bare, hvad hesten har lavet den pågældende dag, hvordan det gik, evt. problemer som der skal arbejdes videre med, hvis hesten opfører sig anderledes end den plejer, hvis den er syg, har haft dyrlæge, hvornår den har haft smed osv. osv. Det kan være meget forskelligt hvad der bliver skrevet. Men én ting er sikkert - det er virkelig nyttigt at have sådan en kalender, så man kan gå tilbage og se. Det er meget motiverende for mig. F.eks. kan det føles som om man ikke er nået ret langt på en måned, men går man en måned tilbage og ser så er der da for det meste sket en del alligevel 
V.H. Rikke *~* Dressuren er til for hestens skyld - ikke omvendt *~*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På computer? |
| Forfatter:  |
LouiseE |
| Dato:  |
29-07-2007 16:27 |
|
Hej Jeg fører meget struktureret træningsdagbog og har efterhåndet udviklet et meget (skal jeg selv sige det ) godt system. Jeg tænker på at give andre mulighed for at anvende og vil derfor høre om jeg kunne stille jer et spørgsmål i den forbindelse. Jer, der skriver træningsdagbog: Ville I være interesseret i at gøre det på computer eller det det vigtigt at det er i bogform? Jeg håber I har tid til at give input til det. Og for ikke at stjæle Julia Christinas tråd vil jeg også lige svare: Ja! Jeg kan også anbefale at skrive træningsdagbog. Hvis man arbejder struktureret med det er det efter min erfaring virkelig noget, der kan rykke. For mig er den klare fordel at træningsdagbogen får mig til at overveje hvor jeg vil hen med min ridning og få mig til at arbejde velovervejet med det. Og det behøver såmænd ikke være med henblik på at få success til stævner. Jeg har i en periode haft et mål, der hed "føle glæde ved at ride (ridning er en fornøjelse og ikke en pligt)". Men dette kunne jeg tale timevis om (jf. ovenstående) så jeg holder nu. Held og lykke og jeg håber der er nogen, der vil give mig input om computer vs. bogform.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LouiseE... |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
30-07-2007 00:08 |
|
Det kunne da være smart nok at lave det på computeren, når man alligevel sidder her så ofte! hvordan fungerer det system du har lavet? Linda.
Mosegaards El Diablo *** Verdens smukkeste hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bog vs computer |
|
|
Personligt tror jeg godt jeg ville kunne få glæde af at bruge computeren. Har også selv haft den overvejelse at få det lagt ind, da jeg helt klart foretrækker computeren frem for håndnoter. Så vil da meget gerne se dit bud på et program/skema/et-eller-andet!!! Men tror nu der er mange der vil have mindre gavn af det. Nu har jeg selv hestene hjemme og der er ikke langt fra stald og ind til hvor computeren står. Men de som har heste stående på ridecentre/rideskoler forestiller jeg mig vil have mere gavn af at få det skrevet ned med det samme dvs i bogform. Der går for længe inden man er hjemme og har fået pc'eren tændt, måske skal man slet ikke lige hjem, og så er halvdelen glemt! Men det er bare mit gæt! Hilsen Helle
_____________________
Stutteri Shah
TIL SALG Smart 5-års RDS hoppe med kæmpe springpotentiale (e. Willemoes) Se hende ved DM i springning/eliteskuet, hvor hun deltager i Youngsters Cup _____________________
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
LouiseE |
| Dato:  |
30-07-2007 16:36 |
|
Hej lilar og Shah Tak for jeres input. Jeg overvejer at lave mit træningsdagbogssystem så det kan tilgåes via internettet - derfor er det meget dejligt med jeres input. Da det er et stort arbejde at digitalisere det har jeg ikke gjort det endnu og kan derfor desværre ikke vise det frem. Det kan være at der er basis for en anden tråd hvor vi kan diskutere nogle af ideerne - det er i hvert fald meget spændende at høre om andres ideer og erfaringer. Og det er fantastisk med input så jeg får en ide om jeg skal arbejde videre på bogform eller på nettet (eller en kombination). Hilsen Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa.. |
|
|
hvor skal du arbejde henne?? Bare nysgerrig. Jeg har ført trænings dagbog hver dag. Jeg har bare skrevet dem én efter én. Hestens navn. Hvilke problemer jeg synes der evt var. Hvilke øvelser jeg lavede med hesten, og hvilken respons jeg synes jeg fik. Når jeg har gjort det flere dage i træk kan jeg danne mig et overblik over hesten og hvor den er i sin træning, og hvad jeg synes der skal arbejdes med. Det er mere let og overskueligt end det lige lyder. Evt kan du holde deres træning adskilt i hver deres bog / side på computeren, hvis det gør det nemmere for dig. Mvh Sandra Til Sasser: Giv lige Stella en Smiley fra mig. Savner den søde hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min uge kalender |
|
|
Min trænings kalender ligger på pc'eren. Dressur træning: Diciplin Øvelser Opvarming Træning Afskridtning Bane Vejrforhold EvalueringDistance træning: Diciplin Hvile Ex. Puls Ex. Tempo Puls 5 min Puls 15 min Tid Distance km/t Tærren/Rute Vejrforhold EvalueringDet kunne være sjovt at se andres, så vi kan udveksle erfaringer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| træningskalender |
|
|
Jeg har aldrig ført direkte træningskalender - men overvejer meget at starte på det npr jeg skal til at igang med kamelen igen. Mens den stod skadet, førte jeg meget nøje dagbog over alle ændringer i appetit, temperatur, halthed og benets størrelse/udseende. Da den var i genoptræning blev der også ført nøje dagbog over hvad den lavede, hvor længe, hvornår dyrlægen og smeden var der, fodring, humør og benets tilstand. Når den nu skal igang igen, regner jeg med at tage følgende med: Træningens varighed, underlag (hård bund eller bane), hvor mange travintervaller, hvor længe, ændringer i benets tilstand, halthed, fodermængde og almen tilstand. Jeg ville være meget interesseret i at få en dagbog over nettet, synes det lyder som en super god idé.
Lækkert rideudstyr sælges - se præsentation "Gitte"-bøgerne af Ruby Ferguson søges! JHN's dressurrytter for hest 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Planlægning |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
03-08-2007 09:47 |
|
Synes lige jeg vil tilføje at jeg er begyndt at planlægge dagens træning, fordi vi er i gang med noget ret vigtigt pt. Det giver mig meget mere styr over hans træning, og jeg er blevet bedre til ikke at presse ham for meget, samt til ikke at springe dage over (pt er vi nødt til at "træne" hver dag). Synes helt klart det giver meget at planlægge træningen for hver enkelt dag, og samtidig have delmål (1 uge, 2 uger, 3 uger eller en måned efter hvad der virker bedst for en selv). Når træningen er mere struktureret på den måde får vi begge meget mere ud af det. Efter dagens træning evaluerer jeg om vi nåede det planlagte samt hvordan det gik. Både planlægning og selve træningen kommer med i træningsdagbogen. Linda.
Mosegaards El Diablo *** Verdens smukkeste hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LouiseE |
|
|
Jeg er nok lidt "konservativ" lige på det punkt Jeg kunne ikke tænke mig at føre træningsdagbog på pc'en, men det skyldes måske delvist at jeg har den vane, at skrive i den lige før jeg lægger mig til at sove. Så jeg har bogen liggende på mit natbord. Jeg ved også, at jeg ikke ville have lige så meget lyst til at bladre tilbage og se i træningsdagbogen, hvis den var elektronisk. Men det er jo bare min "særhed"  Det lyder ellers spændende nok med dit projekt!
V.H. Rikke *~* Dressuren er til for hestens skyld - ikke omvendt *~*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dagbog |
|
|
Jeg fører også træningsdagbog i excel, hver hest har sin mappe med faneblade indholdende træning, smed og dyrlæge, d.v.s. jeg skriver de dage jeg har trænet  Jeg noterer dato, hvad jeg har lavet redet, longeret, skridtbånd o.l., træningstid, antal km., gennemsnitlig km/t, max fart, puls slut, puls efter 5 min, puls efter 15 min. På fanebladet smed noterer jeg dato, hvilke sko der er blevet slået på, hvilke smed og kr. Det samme gælder dyrlæge, her noterer jeg dato, hvilke behandling + medicin, dyrlæge og kr 
"At fuldføre er at vinde" "Det er svært at vide hvor langt der er igen, når man ikke ved hvor man er..!!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|