Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Lære schenklens betydning endnu engang
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 20:55

Ja, jeg vil gerne lære ham schenklens betydning helt forfra. Det vil sige, lære ham, at når man trykker med schenklen, uden at man behøver røre med spore, pisk eller andet sjovt, så skal man svare fremad.

Men hvordan lærer man hesten det ?

Jeg er meget i tvivl. Han er blevet "døv" og er klar over mange temposkift/overgange er nødvendigt og jeg laver mange bitte små tempo skift i skridt for at få ham til at forstå, at det betød fremad. Og jeg roser meget, og slipper al kontakt i det sekund, der en reaktion.

Jeg er åben for mange måder at gøre det på. Har selv tænkt på at vi skal ud i naturen for at få hestene i en mere naturlig fremad drift, så det er mere naturligt at gå fremad.

Men er der andre måder, at lære hesten, at man skal gå frem ved schenklens berøring ?

Gode råd er snart dyre.

Og gid dressurkonkurrencer var uden sporer.

Det væstenligste er usynligt for øjet - kun med hjertet kan man rigtigt se.
- Den lille Prins -

Horsemanshipkursus i Østjylland søges, gerne ved Jasmin Scrase eller lign.

0
0
Svar på denne tråd

Mit råd...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 15:44
Jeg vil mene, at du først må prøve at finde frem til hvorfor han er bleven døv overfor din sjenkelhjælp.

Det kan måske skyldes følgende:

• Du bruger din sjenkel for meget og for konstant. En hest bliver lynhurtig døv hvis man hele tiden småpresser med sjenklerne - den lærer desuden at der ingen konsekvens er ved at gå igennem din sjenkelhjælp.

• Du er for "flink" ved ham, og ikke stiller store nok krav til hans lydighed.

Min råd til det sidste punkt er større konsekvens. Går han igennem dine almindelige tryk, gi'r du ham et ordentligt los, så han reagerer! Det lyder hårdt, men man skal ikke gentage det mange gange før de forstår meningen. Når han reagerer som du ønsker, skal du holde sjenklerne i ro indtil næste gang han skal frem (det er nemlig også en belønning).

Tænk på det som med et løbehjul - man skubber fra så den accellerer, så når den begynder at de-accellerere, skubber man fra igen osv..

Når han forstår meningen med dine sjenkler, vil han reagere for lettere og lettere tryk.

Det samme gælder overgange til et lavere tempo. Hvis han ikke reagere på de almindelige signaler, skal du "parkere" ham - altså hive til, så han stopper brat.

Herefter bør du træne temposkift i trav og IKKE i skridt. Det er utroligt vanskeligt at ride en flot skridt - og målet er, indtil man kan ride sin hest i samling i trav og galop, at ride hesten så meget frem i skridten som muligt - ellers riskerer du ganske enkelt at ødelægge den.

Man kan sagten ride uden sporer og pisk (disse bør iøvrigt kun bruges som hjælpere) - men det er næsten umuligt at opnå samling på sin hest, uden at man på et eller andet tidspunkt involverer en pisk. Pisken bruges, fordi vi ikke har 2 ekstra arme som kan nå hestens bagpart når vi vil fortælle den, at den godt må træde mere under sig.

Håber det hjalp lidt :-) Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider