Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

UNGHEST
Forfatter: 
Dato:  08-10-2002 10:12
Hvad ville I gøre???
Jeg har en 5 års DV vallak som stadig er lidt overbygget bagtil..
Jeg rider den jævnt, men ikke hårdt. Dvs. jeg presser den ikke, og den går stadig på Lc/Lb niveau.
Nu siger min veninde at jeg skal give den en lang ferie, så den kan få ro til at vokse færdig!
Hesten er en energibombe. Dvs den er bestemt ikke uridelig, men meget selvgående..
Den havde en periode i sommer, hvor den var lidt sløv og stiv, og dengang fik den ca. 14 dages sommerferie. Da jeg gik igang igen skridtede jeg den et par dage, og den var helt normal igen.
Jeg mener ikke det gør noget, at man rider den jævnt, når bare man ikke presser den.. Men hvad er jeres mening om dette?
Det er den fjerde unghest jeg rider op, og de har alle først gået La klasser som 6 års. Dvs de er alle redet jævnt, uden pres, men fået lov til at være "børn"!
Mvh Ulla
0
0
Svar på denne tråd

Re: UNGHEST
Forfatter: 
Dato:  08-10-2002 10:50
Tal med dyrlægen om det. De kan evt. tage en blodprøve og se, om hesten vokser meget pt. Den KAN jo simpelt hen være overbygget, selvom den er færdig med at vokse.

Og så lyt i øvrigt til hesten. Hvis den er villig, så har den det vel fint nok - men selvfølgelig skal man passe lidt på den, hvis den stadig vokser meget.

Evt. kan du træne den en del fra jorden, så er den jo ikke belastet ekstra med ryttervægten så længe.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-10-2002 12:10
Jeg har lige fået taget blodprøve af ham. Den var helt som den skulle være. Fik sidst taget en i januar, som også var helt normal.
Dyrlægen tror ikke den vokser mere, men ifølge dem der kender til Lobster/Lagano afkom, så er mange af dem sent færdige, og ifølge sigøjnermål skal han også vokse lidt endnu!!
Det skal lige siges at han ikke går dressur 7 dage om ugen. Højst 4 - 5 gange. Jeg vælger tit at ride en strandtur, som ofte foregår i skridt. Og han har fast en til to fridage i ugen! En gang i mellem leger vi lidt med bomme!
Mvh Ulla
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-10-2002 12:55
Lyt til ham, er så mit bedste råd. Bevarer han arbejdsglæden, og bliver han ikke småt gående eller virker stiv, så må han jo have det godt nok. Hvis han begynder at blive "dum" så giv ham en pause, hvor han bare går på fold i et par måneder.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-10-2002 13:46
Han kan sagtens være i en stilstandsperiode nu, hvor han ikke vokser, for så - om f.eks. et par måneder - at begynde at vokse igen...

i den periode, hvor han ikke vokser, kan du sagtens ride ham. Bare vær opmærksom på, om han pludselig begynder at vise tegn på ømhed/vokseværk eller lign.

Lady

- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific.... B-)

Søger du interessant læsning om heste?! Så kig på: www.hesteviden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 15:55
Hej Ulla!

Hvad med ture i terrænet? Eller bare skridtture ud af landevejene?

Så han bliver holdt i kondi og godt humør, selvfølgelig uden det gør ondt...

;-) Mvh Mia

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 16:14
Hej Mia.
Vi rider skam i naturen. Vi har en pragtfuld natur og en 18 km lang strand som er perfekt at ride på!!
Men ideén er jeg helt med på...
Knus Ulla
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider