Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ligeudretning, hvilket ben skal rettes
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 08:36

Nå, må jo som sagt indrømme at jeg har fået læst Mcleans bog om træning, og så vidt muligt redet mussen efter disse principper siden. Nu har jeg så et spørgsmål:

Når jeg kommer ned af langsiden på højre volte i galop (eller mod et spring i højre galop) smutter hendes bagpart af og til, til højre.

Så er det jeg er i tvivl om hvorvidt det er hendes højre bagben der løber for stærkt, eller om det er forparten, der er smuttet til venstre? Skal det rettes med et ledende tag i højre tøjle, skal jeg drive på de andre ben eller skal jeg bremse højre side fordi den er stukket af fra venstre?

I min søgen på svaret HAR jeg læst alle Susans glimrende forklaringer, og det optimale ville vare at tage på kursus med hende, men den mulighed har jeg ikke, så nu håber jeg I vil være mig behjælpelig med et svar.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Højre skulder
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 10:12

Prøv at lave nogle tilbagetrædninger fra jorden, og se om hesten driver den ene eller den anden vej med bagparten. Hvis måsen driver ud til (hestens) højre side, så er der en god chance for at det er højre forben, den er gal med. Prøv at bede om "mere bak" fra forbenet på den side, som bagparten skrider ud til. Så skulle du gerne få en tilbagetrædning på et mere lige spor, og du ved hvilket ben, der render af med dig.

Hvis din hest bare træder bagud uden at trække skævt, så bed om en tilbagetrædning på et mere udfordrende sted - f.eks. hvor den skal bakke ind på en presenning eller noget. Det er når hesten "ikke vil", at skævheden bliver tydelig.

Forhåbentlig melder Susan sig på banen. Det er lidt svært at gennemskue, når der er tale om en asymmetrisk gangart.

Mvh

Julie

Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Flytte forparten
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 12:32

Du skal først og fremmest være opmærksom på at du ikke selv beder hesten om at flytte bagparten ved at bruge udvendig schenkel for kraftigt eller for langt tilbage eller ved at sidde skævt.

Hvis du har styr på det, skal du rette forparten ind på bagparten. Jeg ville selv vælge en ledende tøjle og bibeholde samme fremaddrift. Jeg ville aldrig forsøge at bremse indvendig side i galop for at opnå ligeretning, da det efter min mening går ud over regelmæssigheden i galoppen.

Men jeg har aldrig læst McLean - så hvad ved jeg om ridning.

0
0
Svar på denne tråd

Hehe - pip09
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 15:36

Jeg har ligeudrettet Freja i den senere tid. Hun har ikke gået meget i det sidste år, og har slet ikke gået så meget overhovedet ;-)

Jeg hat tænkt Mclean på den måde, at jeg har styret hende ud til langsiden med tøjlen - og så har jeg fundet ud af, at da højre side er hendes svage side, så har jeg redet volter med indlagt versade (højre volte - numsen ud) for at aktivere hendes indvendige bagben.

Det har hjulpet - fordi det der i høj grad skete var, at hun fik skubbet mig over på den anden side, så selv når jeg aktivt prøvede at sidde helt lige, kom jeg alligevel til at træde mere ned i udvendige stigbøje :-(

Men når jeg så lige arbejder lidt på volten, finder vi balancen og ligevægten - og så er hun fin og lige på langsiden.

Jeg har altså ikke tænkt enkeltben - men heller ikke gjort som jeg nok ville have gjort i gamle dage, nemlig skubbet bagparten ud. Jeg har styret ud med tøjlen og fundet balancen på volten først (y)

Det kan nemlig være næsten ligemeget hvad man gør, hvis man ikke kan indvirke lige :-P

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

>-o-<>-o-<

Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og

ualmindeligt pæne

- smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd

Julie, Pip og NinA
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 15:57

Tak for svarene. Det er ikke meget skævhed der er tale om, kun den lille bitte smule, så jeg vil afprøve rådene senere i dag.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Ja NinA
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 20:04

Jeg er så gammel, at jeg har lært altid at lede efter fejlen i rytterens opstilling først - der kommer de fleste fra, og alle forsøg på at rette hesten uden at rette rytterens indvirken vil give problemer på et senere tidspunkt.

Og så er jeg også så gammeldags, at jeg stadig rider efter Kyra Kyrklund - og hendes - vel i virkeligheden gamle tyske principper ? - nå men i hvert fald er et de elementer, jeg har hæftet mig ved, og har haft fornøjelse af; at rytteren altid har mere kontrol over forparten, og kan man ikke beherske den, kan man ikke gøre sig håb om at beherske bagparten - så har man brug for at rette hesten så flytter man forparten ind foran bagparten og ikke omvendt.

Men jeg er enig med dig i at versade bevægelsen har rigtig god mening, blandt andet fordi den hjælper med at rette rytterens sæde, men jeg gør så altså det at jeg flytter forparten ind, og ikke bagparten ud for at få versadebevægelsen.

Og virker det uden man skal slås med hesten, så er jeg tilfreds.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik undervisning
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 20:25

af Warvick første gang han var her- der havde jeg en hoppe med samme problem- her var det forpart der skulle rettes ind- jeg blev bedt om at ride zigzag op ad lang sider- først skridt- så trav og så galop. Det hjalp mig til at få hendes bagben på plads- og selv i skridt var det tydeligt at hun fik det ene ben frem for hurtigt.

Måske du ka bruge det til noget

MVH Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Nå ja, zigzag
Forfatter: 
Dato:  01-07-2007 00:38

er sikert også godt (y) Men det er jo noget af det samme, det forhindrer hesten i at smide rytteren over til den ene side.

Og pip09, du er garanteret ikke ældre end mig ;-) Du har ret i det med forparten, men det var bare for at beskrive hvordan det så ud.

I virkeligheden er der ofte ikke så meget nyt under solen, det er mere nogle forskelle i hvilke elementer der lægges mest vægt på.

Jeg havde da jeg var yngre den opfattelse, at jeg måtte gøre mig ekstra anstrengelser, hvis noget ikke lige lykkedes - men hvorfor anstrenge sig, hvis man kan løse problemet uden mas :-P

Det er også meget rarere for hesten, hvis rytteren ikke sidder og sveder af besvær

>-o-<>-o-<

ualmindeligt pæne

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd

Højre skulder
Forfatter: 
Dato:  01-07-2007 08:29

var lidt på afveje.

Som sagt er det kun en lille bitte smule hun går skævt, og kun momentvist i højregaloppen. Ellers er hun (selvfølgelig ikke 100% perfekt) så lige, som jeg nu vil have, og kan forvente hun skal være. Især taget i betragtning at hun for et år siden gik bag lod, bogstavelig talt med mulen på bringen, og var fuldstændig krøllet til højre eller venstre.

Zig zag lyder også som en løsning, men når det nu ikke er så "meget" hun er skæv længere tror jeg den bedste løsning for os, er at holde os til at rette lidt på det ene forben.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

pip...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2007 09:01

Når du "retter forparten ind efter bagparten" a'la Kyra, bremser du jo netop forbenet i den side, som bagparten skrider ud til... a'la McLean. Du tænker bare på det som en drejende/ledende bevægelse, men fra hestens synspunkt skal den jo bremse lidt med højre forben for overhovedet at kunne dreje forparten til højre.

McLeans beskrivelse er mere præcis, hvor Kyras er lidt abstrakt - men det er de samme, de siger: Lad være med at korrigere skævheder ved at forsøge at skubbe bagparten "ind på plads". For skævheden kommer ikke af en egenrådig bagpart, men derimod af at forbenene bevæger sig uens, og trækker hele hesten skæv.

Når man rider zigzag, øver man helt konkret hestens evne til at bremse med skiftevis det ene og det andet forben på kommando. Så det er igen en anden side af samme sag (y)

Mvh

Julie

Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld
Forfatter: 
Dato:  02-07-2007 13:07

først undskyld Lene Granat, at jeg sådan forstyrrer din tråd. Det lyder til på dit sidste indlæg at du allerede er nået meget langt med din hest, og at du også har fået input her, der hjælper dig videre, så jeg håber du kan tilgive mig.

Julie, hvorfor skulle hesten tro, at jeg bremser dens indvendige forben, når jeg beder den flytte forparten ?

Hvis jeg selv vender mig oplever jeg ikke, at mine ben har forskellig hastighed - jeg oplever at jeg skifter retning eller at jeg vender mig - hele mig - og ikke at min krop fungerer som enkelt dele, der reagerer eller flytter sig i forhold til i hinanden - hvorfor skulle hesten så opleve det ?

0
0
Svar på denne tråd

Hej Pip
Forfatter: 
Dato:  02-07-2007 13:28

Du forstyrrer bare...

Med hensyn til det du spørger Julie om, så kan jeg godt se hvad hun mener. Jeg forstår det sådan at når man beder hesten om at flytte forparten, må den nødvendigvis tage et mindre skridt (bremse) med det ene forben, således at den afbryder den retning den er på vej i. Julie forklarer det garanteret mere teknisk og konstruktivt end jeg er i stand til.

Og ja, det går fremad, og stævne i går resulterede da også i en dobbelt nulrunde i den ene klasse. Desværre hang jeg for meget i bremsen i klassen efter, og så kan hesten jo ikke springe.. ... så det arbejder vi lidt på.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lene
Forfatter: 
Dato:  02-07-2007 13:47

Tak

Jeg kan også godt se, at det måske er det der er resultatet - men det virker lidt ligesom hvis vi beskrev en robots bevægelser på en computer.

Jeg synes det er spændende, at McLeans teorier har bragt så meget fokus på hvordan vi træner, mest fordi jeg mener at vi under alle omstændigheder er rigtig godt tjent med at overveje hvad det er vi vil opnå, når vi træner og evaluere om vi får hvad vi gerne vil have - uanset hvilken metode vi så måtte vælge og hvilken gren vi arbejder med.

Godt at det gik godt for dig i den første klasse i går - så kommer resten også

0
0
Svar på denne tråd

Pip...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2007 23:24

Du skal gøre dig mere umage for at "opleve" dine ben, når du drejer... for jo, du skal faktisk decelerere med venstre ben, når du drejer til venstre og højre ben, når du drejer til højre. Prøv at dreje i høj fart - så er det måske nemmere at mærke.

Den direkte, drejende tøjlehjælp virker på det helt basale robotplan ved at hesten stoppes ganske let i samme side som anholdningen kommer. Når venstre forben f.eks. bremser lidt, drejes forparten automatisk til venstre, fordi kroppen jo så bliver kortere i denne side, dersom begge bagben fortsætter i uændret tempo.

Jeg synes jo ikke, der er noget robotmekanisk over forklaringen - det er basal biomekanik - hesten kører ikke på gummihjul. Den bevæger sig ét ben ad gangen, og det er benenes samspil og rytme, der bestemmer retning, tempo og kadence. Så når man oplever problemer, er det en fin ting at kunne justere dem på det plan, hvor man kan gå ind og rykke på den enkelte byggesten, og derved påvirke f.eks. ligeudretning som i dette eksempel.

Det, som Lene kan bruge McLean til her, er jo at gøre en målrettet indsats på højre forben ved f.eks. arbejde fra jorden med at ligeudrette tilbagetrædningen, til begge forben decelererer lige aktivt, som jeg har beskrevet. God som Kyra er... og hun er jo fantastisk... er hun ikke SÅ præcis, og det er de færreste, som ikke har læst McLean, der ville finde på at rette en momentant skæv galop gennem tilbagetrædninger fra jorden. Men det kan man altså godt, og det er jo en rar mulighed :)

Kyras model er som sagt det samme - men det er sværere at forstå HVORFOR man skal rette forparten ind og ikke bagparten, når nu det er bagparten, der forlader dydens smalle sti. Så får man forklaringen med at "hvis man ikke kan styre forparten, kan man ikke gøre sig håb om at styre bagparten". Den har jeg nikket indforstået til mangen gang... men jeg har altid siddet med fornemmelsen af...: "Og hvorfor så ikke det?" Svaret er naturligvis, at problemet ikke opstår i bagparten, men derimod i forparten, og derfor også skal rettes dér. Men det har Kyra - super som hun er - aldrig forklaret mig.

Jeg håber, at mit svar giver mening.

Mvh

Julie

Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Mclean sagde på kurset
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 00:44

i vinter, at bagparten jo aldrig er så langt væk fra forparten, og når hestens forpart først er på plads, så følger bagparten tæt efter :-D

Hvis altså hesten er i balance, som jeg skrev ovenfor. Iøvrigt går det bedre og bedre med Frejsen. Igår da jeg red undervisning var hun helt balanceret også på højre volte lige fra starten (y) Ikke noget med at smide mig over på udvendige (y)

Jeg synes nu stadig det er svært at have helt styr på det med hvor benene er 'oppefra' :-(

Men et godt billede på hastighedsforskellen er karussellen, - hvis nogen af jer har prøvet at ride kvadrille? Når man laver 'karussellen', skal de inderste heste gå meget korte skridt, mens de yderste skal stæse afsted :-D

Det hedder vist nok vinkelhastighed i fysikkens verden...

>-o-<>-o-<

ualmindeligt pæne

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd

mærk dine hjælpere
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 17:03

Jeg ved ikke om jeg har ret men har en fornemmelse af, at du kommer til at trykke mere med det ene ben som det andet og hesten skal jo vige for schenklen og det gør den så.

Her er det tit et spørgsmål om man trækker hælen ned i schenkelhjælpen eller om man trækker den op. Trækker man den op vil hjælpen ligge længere bagud og man vil få mere indundergriben og ikke så meget løft. Trækker man hælen op er det lige omvendt.

Det er også muligt du falder forover og kommer til at drive hesten lidt skævt på sædebenene og den vil der også indrette sig efter din hjælp.

En hest der har tendens til at smide bagparten ind i volten løsgør og ligeudretter jeg ved at ride med den svage side udaf.

På den måde vil hesten tvinges til at flytte udv. ben længere frem end indv. Når jeg rider ud af volten rider jeg så lidt vesadeagtigt for at få lidt ekstra effekt.

For at jeg så kan tjekke om jeg har fået det ud af det jeg ville rider jeg ligeud.

Slangegange er faktisk rigtigt godt til at tjekke på.

Vær også opmærksom på du giver hesten nok plads på tøjlen, så den har mulighed for at flytte sig korrekt.

I galop flytter jeg på schenklen alt efter om det er for- eller bagpart der skal flyttes på plads. I den springende galop kan man jo fint lige korrigere hesten i svævefasen.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Britta
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 18:58

Jeg kan godt se hvor du vil hen. Jeg HAR tjekket at jeg, selvfølgelig kun så vidt det umiddelbart er muligt, sidder korrekt. Jeg har IKKE benene til hende i galoppen, da hun har lært at holde et konstant tempo, og derfor øger jeg kun presset med schenklen i det tilfælde jeg ønsker hun skal accellere. Ellers ligger de roligt ned langs siden på hende.

Jeg har IKKE planer om at bøje hende udaf, da jeg ønsker LIGEudretning og en udadbøjning derfor kun vil skabe forvirring oppe i hendes hoved om hvad jeg ønsker. For at hesten skal kunne gå lige, skal hals og hoved være lige.

Jeg har derimod bakket hende, og det viser sig tydeligt her, at bagparten smutter ud til højre. Derfor har jeg arbejdet lidt fra jorden, og bedt "om mere bak" som Julie foreslog, og det har hjulpet.

Til stævnet i søndags var det meget få gange bagparten smuttede i højregalop, på vej mod et spring, og derfor rørte hun også kun en enkelt bom hele dagen.

Men tak for dit indlæg, det er altid rart at nogle tager sig tid til at komme med deres råd og hjælp.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Mod springet
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 19:46

Lene, hvis bagparten (eller rettere, højre forben ) bliver ved med at smutte hen mod forhindringerne, kunne du måske bruge det trick, som jeg har set Susan have glæde af, med at parere hesten ca. 6 meter efter springet. Det kan måske hjælpe med at tage den sidste rest hurtigløb ud af det dér forben, uden at du skal til at pille ved hesten på vej hen mod hoppet.

Men hvor er det fedt når det virker

Mvh

Julie

Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Julie..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 20:06

Hun havde i forvejen en tendens til at "gå lidt stærkt" efter springet, fordi den bare er SÅ glad for at springe , Så jeg lavede i lang tid en overgang, helst til parade, hurtigst muligt efter springet. At jeg så senere har opdaget, at det jeg har gjort er at fjerne hendes forbindelse af spring = flugt, mere eller mindre uden at vide at jeg gjorde det, er jo bare super rart. Så er det da ikke ALLE de ting man har ligget og gjort, som er fuldstændig hen i vejret.

Men jeg vil da tage det op igen, hvis det også giver en håndsrækning med at få den sidste smule af ligeudretningen på plads.

Ja, det er en fed oplevelse. Var fuldstændig flyvende efter at være disset i en LB de fleste red fejlfrit. Men hesten var bare så super, den kan jo ikke gøre for, at jeg momentvis forsøger at sagtne farten med tøjlen og øge farten med schenklerne samtidig .

Overvejer kraftigt at køre nordpå og se Susans kursus i weekenden, hvis tilskuere ellers er velkomne. Kan desværre ikke selv få hesten fragtet derop så jeg kan deltage .

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Lene...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 20:14

Jeg har ikke forklaret mig godt nok, hvis du læser jeg bøjer hesten til enten den ene eller den anden side, da det er noget jeg aldrig har fatter hvad skal gøre godt for.

Jeg bøjer altid hesten i sin fulde længde og det gøres bedst ved versader. Det er derfor jeg benytter mig af det i voltearbejdet.

Når hesten ikke længere har brug for støtte på udvendige tøjle har den nemlig ikke noget at hænge sig i og derfor vil den heller ikke skyde skulderen, hvilket bevirker at bagparten smutter ind.

Det jeg gør er egentlig at gøre den svage side stærk ved at have den på udvendige 75% af tiden.

Så derfor rider jeg volter med en svage side udv.

Den stærke side kan hesten jo sagtens bøje sig korrekt til og vil måske endda overbøje.

Kan dog sagtens se pointen ved at ride tilbagetrædninger, da det er en øvelse hvor hesten viser sine svagheder.

Jeg rider dem så fra ryggen, hvor jeg lægger schenklen lidt mere tilbage til den side hvor hesten vil smutte ud i.

Altså, hvis hesten går tilbage og bakker ind i volten, så skal den schenkel være lidt længere tilbage. Bakker den udaf skal det være den schenkel der skal være længere tilbage.

Bakker så mine heste uden tøjlehjælp.

Mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Kursus...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 20:50

Man kan godt melde sig til som tilskuer ved Susans kursus. Det har jeg selv planer om, men jeg skal lige se om jeg får tid i weekenden.

Ja, når man kan være helt oppe at køre over at være blevet disset, så ved man at man er på rette vej Så har man endelig fået færten af det, der gør ridesport alle pengene værd. Jeg ser personligt frem til at blive disset i mange LB'er. Altså når vi bliver gode nok, min hest og jeg

Mvh

Julie

Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Britta
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 20:53

Det er så der vi grundlæggende uenige. Jeg bakker KUN for tøjlen. Kunne ikke drømme om at lægge benene til da det betyder "gå fremad".

Jeg mener heller ikke det er fordi hesten har en svag side, blot en side hvor benene ikke løber i samme tempo somden anden.

Vil det sige at du på en hest der skyder bagparten til højre rider 3/4 dele af tiden på den ene volte og 1/4 af tiden på den anden volte? Jeg vælger nemlig 50/50 fordelingen her.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

godt med uendighed
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 21:35

Det er så sundt at være uenige, da det får os til at tænke over hvad vi gør.

Jeg rider fremdriften på sædet, men er så også dressurrytter. Altså jeg ride hesten bagben ind under den med sædet og bruger så sædet til at fortælle hesten om den skal flytte energien lige frem eller om den skal flytte den op af bakke.

Schenklerne bruger jeg så til at løfte.

Hvis schenklen ligger tilbage skal hesten træde bedre ind under sig. Hvis schenklen ligger fremme skal den støtte op på skulderen.

Hvis der trykkes med schenklen skal hesten løfte sit ben mere før den træder det frem.

Tøjlen fortæller hesten hvor langt den må gå frem med mulen, samtidig med den fortæller hesten hvilken retning den skal gå i.

Dvs. at et let vip på ringfingeren indad fortæller hesten at den skal søge hånden længere inde og et vip skråt opad på ringfingeren fortæller hesten den skal søge hånden længere oppe.

Altså vippet på ringfingeren lavet et tryk på hestens ladder og retningsviser derfor.

Pointen med at lægge schenklerne tilbage for at få en bedre indundergriben gør at jeg kan skifte gangart eller tempo bare ved at lægge schenklerne tilbage og kan derfor tage et spring for faktisk at lave en parade bagefter uden at have rørt ved tøjlen.

Spørgsmålet er faktisk kun om hvor kraftigt trykket er for at fortælle hesten hvor meget den skal bremse.

Så jeg bruger ikke tøjlen som stopknap ej heller ved at en tilbagetrædning. Bruger jeg tøjlen er det for at retningsvise hvor hesten skal søge hånden.

I tilridningsfasen bruger jeg tøjlen som stopknap da hesten jo først skal lære at schenkler tilbage med tryk betyder løft benet, men det lære de faktisk ret hurtigt.

"Vil det sige at du på en hest der skyder bagparten til højre rider 3/4 dele af tiden på den ene volte og 1/4 af tiden på den anden volte? Jeg vælger nemlig 50/50 fordelingen her."

Jeg vælger det procenttal der er nødvendig og er det nødvendig med 3/4 på den ene volte så er det det jeg gør.

Min ridning bygger på hele tiden at hjælpe hesten til at blive stærkere med de hjælpere jeg nu engang har til rådighed.

Grunden til hesten skyder skulderen er jo netop at den ikke flytter sit ene bagben langt nok frem ift. den andet, hvis den altså ikke forholdes af en tøjle.

Forholdes hesten af en tøjle vælger hesten selv at træde kortere på det forben den møder muren (tøjlen) på.

Alt dette er ikke mønter på hverken dig eller nogen anden, men for at forklare hvorfor jeg gør som jeg gør.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan blive ved
Forfatter: 
Dato:  03-07-2007 22:30
med at fremture

Julie jeg forstår godt det du siger, men jeg mener det er efterrationalisering - en mekanisk - om du vil - beskrivelse af et resultat der er observeret, det jeg anfægter er sådan set din indledende bemærkning "set fra hestens synspunkt"

Nu kan man selvfølgelig ikke udelukke at min hest er mere begavet end jeg - det er måske endda ganske sandsynligt - men jeg tror ikke et øjeblik på at hesten oplever sine fire ben i forskellig hastighed.

At det så meget vel kan forholde sig sådan at de fire ben bevæger sig i forskellig hastighed, og at jeg ved at handle i forhold til det kan hjælpe hesten til at forstå hvad jeg vil, vil jeg gerne anerkende.

I et forsøg herpå har jeg så idag gjort mig store anstrengelser for at få en anholdning på indvendig tøjle i galop til at virke på indvendig forben - men jeg må sige forgæves - uanset hvordan jeg har forsøgt mig har alle anholdninger på indvendig tøjle virket på indvendig bagben og med usvigelig sikkerhed sendt min hest ud i meget fine changementer, indtil den i fortvivlelse over sin håbløse og umulige rytter mente den måtte stå og galoppere først lidt til ene side så lidt til den anden side på stedet - hvorefter jeg opgav og må erkende mine manglende evner.

0
0
Svar på denne tråd

Pip...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 00:15

Kan det tænkes at din hest ikke længere betragter din anholdning i indvendige tøjle, som det den bør betyde: nemlig et signal til en decelleration af indvendige forben, men at den blot er blevet forvirret. At indvendige tøjle betyder at den skal gå langsommere med indvendige forben er vel et operant betinget signal, og er dette ikke trænet er det jo ikke svært at forstå din hest ikke forstår det.

Min forstod det glimrende efter kun to ugers "omskoling" til de enkle signaler.

Lene

Ps. dette er skrevet sent og efter en hel flaske vin, så undskylder på forhånd diverse skrivefejl uns so weiter...

0
0
Svar på denne tråd

Sagtens
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 03:14

Det kan man sagtens forestille sig - for jeg mener sådan set ikke det er en fejl, men helt almindeligt at indvendig tøjle virker på indvendig bagben, hvilket også er årsagen til at jeg helt fra starten siger at jeg ikke ville overveje at stoppe indvendig side - hvad Julie så siger jeg gør alligevel når jeg flytter forparten - fordi anholdning for indvendig tøjle giver en dårligere galopkvalitet, hesten sætter ikke indvendig bagben langt nok frem, hvis den ikke har en eftergivende indvendig hånd.

0
0
Svar på denne tråd

Enig..
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 08:09

i at en god galop kræver en eftergivende hånd. Meningen er jo netop også at huske og give efter i nøjagtig det øjeblik man mærker hesten har sat tempoet ned i indvendige: flyttet forparten ind foran bagparten.

Hvis hesten ellers er i balance og ligeudrettet kommer den gode galop jo "af sig selv", og man sidder netop ikke med masser af vægt i tøjlen.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Anholdning i galop
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 10:33

Hej Lene og pip09!

Bare lige et lille kvæk herfra ang. galopanholdninger.

Da bremsen var gået i stykker på min hest havde jeg glæden af at ride et par timer hos McLean Senior. Vi øvede bl.a. det at få tempoet ned i galop (noget jeg ikke havde formået i et par år).

Det helt afgørende var, at jeg fik lagt anholdningerne ind når hesten sprang frem med forbenene (altså når den er oppe fortil, og mine skuldre er tilbage) lige fra første galopspring. Det bevirkede meget hurtigt, at hesten satte tempoet ned til noget der kunne minde om samlet galop for første gang i sit liv.
Så...både forben og fase i galopspringet kan betyde en stor forskel for anholdningens succes.
Mange hilsner,
Lene
0
0
Svar på denne tråd

Timing er alt
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 15:03

Jamen Lene og Lene, ingen tvivl om at timing er alt. At få lagt hjælpen på det rigtige tidspunkt - og få den væk igen, når den har virket - det er jo det det hele handler om.
Desværre har jeg ikke så stor føling med min hest at jeg kan mærke hvornår den løfter hvilket ben, og jeg er heller ikke hurtig nok, hverken til at få hjælpen væk igen eller til at sætte en korrektion ind - men jeg øver mig og det går bedre for hver dag - mere kan ingen vist forlange (y)

0
0
Svar på denne tråd

pip...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 15:37

Med "fra hestens synspunkt" mente jeg bare, at den ikke kan dreje uden at tage kortere skridt med det samsidige forben - og at din venstre tøjle altså betyder venstre forben, hvis du har lært din hest at dreje for den direkte tøjlehjælp. Hvis du har lært din hest en anden respons end at dreje på ensidig tøjlehjælp, gælder dette naturligvis ikke.

De signaler, som McLean bruger i sit system, er jo ikke nogle, hesten er født med forståelsen for, så det overrasker mig ikke, at din hest blev forvirret Det blev mine så sandelig også, første gang jeg forsøgte mig.

Jeg var forøvrigt vidne til den lektion, LeneBL beskriver, og det så FANDEME lækkert ud (y)

Mvh

Julie

Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Føling og føling
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 16:08

Jeg kan kun sige pip09..."du er ikke aleeeneee"...jeg er absolut ikke nogen følsom rytter - men det der med at når skuldrene var tilbage - det kunne jeg lige klare

..og ja - det var også dejligt - jeg starter idag dyret op med lidt skridtøvelser efter en måneds barsel (det må være rigeligt - jeg havde 14 dages ridebarsel ), så nu er jeg spændt på om den kan huske at den er blevet McLean'ed...og om jeg selv kan!

Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider