Jeg starter egentlig med at skridte mindst 20 minutter. Først løst, så lægger jeg nogle overtrædninger ind.
Derudover rider jeg vel omkring 30-45 min. De første 5 -10 minutter går med at ride den lidt lang, først i trav og så i galop, hvorefter jeg skridter et par omgange. Derefter rider jeg gerne nogle 8-taller hvor jeg varierer volte størelse og lægger et par schenkelvigninger ind. Derefter skridter jeg 1-2 omgange, laver gerne et par skridtpirouetter og sætter gerne i galop, og her begynder jeg gerne med lidt volter, lidt langsider med skiftevis versade og travers, kontagalop og enkelchangementer, og lægger måske lidt nyt ind (træning af serier og/eller træning af galoppirouetter). Derefter skridtes i ca 4-5 min. Jeg starter så gerne med at træne lidt Piaff og måske lidt passage (som endnu er kun er for han skal reagere rigtigt, villigt og uden spænding), og så kommer selve travarbejdet, som nogle gange ikke er et særligt langt forløb. Svarer hesten fint, altså reagerer frem og tilbage, og går fint i versader og traversader, ja så stopper jeg og traver ham af og skridter nogle gange en lille tur.
Dette er i store træk rutinen. Nogle dage lægger jeg mere fokus på en bestemt gangart eller øvelser, så er der jo ikke plads til det hele hvorfor alt ikke trænes hver gang.
Det er mit indtryk at heste faktisk kan lide en vis form for rutine, og trives i store træk med at der en rød tråd i træningen
Dette sker ca. 3-4 gange om ugen.
1-2 gange om uden rider jeg kun ganske løst i alle tre gangarter, uden øvelser af betydning, måske lidt lange schenkelvigninger og volter o.lign. Når han er varmet igennem og går fint og afslappet, skridter vi en tur.
1 gang om ugen tager jeg ham i longe uden noget andet end trense, for at se hvordan han går og om han ser "rigtig" ud. Det kan vare 20-30 min, hvorefter vi går en lille tur.
Desværre har jeg ikke skov lige ved, og han og jeg er ikke til vej-ridning (vi tør ikke). Men havde jeg skov, ville jeg bruge skoven som både som grundtæning ved lange skridtture, og ture med indbygget dressurtræning.
Hvis han har dage hvor han ikke virker oplagt, og han heller ikke kommer op i omdrejninger efter grundig opvarmning, lader jeg det være det for den dag, og skridter en tur i stedet. Eller hvis jeg ikke har så meget tid, eller selv er træt eller uoplagt, så ride jeg bare lidt løsgørende den dag.
Jeg kan oså finde på at kun at skridte i en uge, hvis jeg synes han bliver øm,eller der måske er andre tegn på at jeg skal tage den lidt med ro. Hellere være på den sikre side end der sker noget. Det skal jeg dog tilføje, at det er ikke tit det sker, måske i gns. 2 gange om året.
Håber det gav lidt inspiration og indblik. Og ja, man skal passe på med ikke at slide dem op. Det er en balancegang med både at gøre formen bedre, men samtidig holde gnisten og ikke mindst passe at de forbliver sunde og raske.