Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dressur på LA - M niveau
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 14:04

Hvor meget dressurtræning lægger du i din konkurrencehest som går på LA - MA niveau i dressur?

Her tænker jeg på hvor mange gange om ugen og i hvor lang tid ad gangen træner du dressur?

Springer du også?

Eller hvad gør du for at give adspredelse i træningen, når du ikke lige træner dressur?

Hilsen Anja
~~ - med de fem skønne muler: ~~
Cæsar, Zariba, Renault, Papaya og Cashew
~~
Lækkert rideudstyr til dig og hesten sælges
billeder af alt -
klik her
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 14:43

en hoppe som går st. georg til B-stævner og så har jeg en 6 års, som er på La niveau den er desværre sat tilbage pga. en langvarrig skulder efter fald på marken.

Hoppen går 6 dage om ugen og har 1 dag helt fri. typsik longer eller skridter jeg i skoven 1 dag om ugen også. de resterende 5 dage rider jeg dressur, intensiteten afhænger af om der er konkurrence i weekenden eller om der er nye ting som skal indlæres. typisk går den mellem 30 og 45 min + skridt før og efter. Òm sommeren skridter jeg gerne til og af i terræn for at lave lidt afveksling for hende.

Indtil hun var 10 år sprang jeg jævnligt på hende, ikke højt men bare for afvekslingen-, og smidighedesskyld, jeg stoppede da den begyndte at gå ma og georg da jeg syntes det var svært at kombinere og jeg var bange for unødvendige skader.

Den ungen blev inden skulder skaden løssprunget 1 gang om måneder, men efter skaden tør jeg ikke længere da jeg er bange for at det skaber unødig slag/belastning i skulderen. det skal lige siges han er 180 og bestemt ikke skabt til springe så derfor er det heller ikke lige elegant eller korrekt. Han bliver trænet 5 gange om ugen typiisk med en dag i skoven, og to dage fri (=fold) eller i longe. de andre 4 dage går han typisk 30-40 min lidt svingende efter humør og arbejdslyst etc. han er ikke så gammel endnu og har en enorm arbejdslyst så han kan meget nemt få for meget.

Min erfaring er, at det er meget svingende, hvor meget træning heste på det niveau skal have, jeg tror på, at man er nødt til at mærke efter nede i maven og lære sin hest så godt at kende, at man kan mærke, hvor meget den kan tåle den pågældende dag og aldrig være bange for at gå ned i intensitet igen hvis man kan mærke man har nået det nuværende max. hellere gå et skridt tilbage en at få lavet en belastningsskade. Det er jo altid den hårfine grænse med heste, da de jo ikke selv kan fortælle med ord hvornår det er nok.

Jeg kan også se på mine rytterkolleger, at det er meget svingende, hvor meget deres hest skal have. Nogle skal opvarme 1-1,5 t før de er klar andre kan være klar i løbet af 30 min, måske har det også noget at gøre med, hvordan man er som rytter. jeg kan bedre lide at være efftktiv og blive færdig end at tjatte rundt i 1,5 t om dagen, men sådan er man jo så forskellig, men der skal jo selvfølgelig en rimelig god grundkondi til for at være konkurrece hest.

Husk at hvis du ønsker at optrappe trænings mængden (intervallerne) skal det gøres over en længere periode for at gøre sener og led klar til en længere varende belastning, men det er du jo sikkert klar over.

Håber du kan bruge mit lidt lange indlæg til noget fornuftigt. Har du andre spørgsmål er du meget velkommen til at spørge nærmrer.

Held og lykke med det hele.

Hilsen Gitte

Medlem af DÅHM.... Jeg rider stævner, og jeg kan lide det...
0
0
Svar på denne tråd

Dressur..
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 14:43
Hvor meget vi træner er meget forskelligt. Det kommer an på stævner, form, humør og sådan ting.
Når hesten er i form bliver den redet omkring 1 timer og et kvarter, det er med opvarmning. Selve dressurtræningen er meget forskellig. Nogle gange er det kun lydighed (korte ind og ride frem), andre gange er det sidebevægelser eller galop, der lægges vægt på. Det er meget sjældent, at vi træner alle øvelserne på en dag. Det gør vi op til stævnerne for lige at pudse formen af, og få lidt ekstra kondi.

Vores heste springer også, både i løsspring og ved stævner. De går begge Ld/Lc, og mere i træning.
I dressuren bruger vi også meget cavaletties, både for adspredelse, men også for højere benløft/mere styrke i ryg.

Hestene går også distance, den ene 25-30 km, og den anden ca. 50 km.

The opposite of a correct statement is a false statement. But the opposite of a profound truth may well be another profound truth.
- Niels Bohr

0
0
Svar på denne tråd

6 TEGN
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 15:36

Jeg bruger for det første mindst en time på dressur 5 dage om ugen. Jeg har en passer til ham een dag om ugen, hun rider ikke så seriøst, så der får han lidt "fri". Ellers prøver jeg at adsprede ham med skovture og spring et par gange om måneden, både med og uden rytter. Han er utrolig villig, stort set hver gang jeg træner dressur, hvilket jo giver mig et praj om at min planlægning af træningen nok er meget god til ham. Men det er jo rigtig forskelligt alt efter hvilket hest du har med at gøre. Desuden får han ikke fri sommeren over som mange andre giver deres, for så kan jeg starte forfra til august, og det ser jeg ingen fordel i. Sommetider får han fri tre dage i træk, det giver ham ny energi når vi starter op igen.

0
0
Svar på denne tråd

jeg træner
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 16:27

5 gange om ugen med min hest, der går PSG. de sidste to dage har han fri og går på fold hele dagen.

3 gange dressur af ca 40 minutters varighed incl en ugentlig enetime (30 minutter).

2 gange tur i skridt i natur af ca 90 minutters varighed. jeg kører gerne til stranden med ham eller til en stor plantage.

jeg tror på, at det vigtigste i træningen af en hest er KVALITETEN og ikke KVANTITETEN og, at dressurheste har rigtig godt af at se andet end ridehusets fire væggen for at bevare deres glade humør og lysten til arbejdet.

Trainers sadel NY - sælges !!!

*** TOP PONYER SÆLGES ***

Super elegant velrejst 5 års vallak. 145 cm. Mørkskimlet vallak - masser af kapacitet.

Charmerende talentfuld 6 års vallak. 139 cm. Super gående

0
0
Svar på denne tråd

hej gitte
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 22:09

Hejsa Gitte, varmer du op 30-45 min (derudover skridt af varm og af), ´hvorefter du så begynder "rigtigt" at ride, eller rider du ilat 30-45 min. (+ skridte varm og af)? Hvis du rider 30-45 min. ialt, hvor lang tid bruger du så på at opvarme? Og hvad forstår du ved opvarmning? Når du skriver at dine rytterkollegaer opvarmer 1,5 time, betyder det så at de rder 1,5 time før de begynder "rigtigt" at ride? Hvor lang tid rider de så "rigtigt" efter de har opvarmet?

Hilsen en nysgerrig rytter, der troede at amn skulle ride sin dressurhest 1,5 time 6 gange om ugen, men er glad for at blive lidt klogere (tror egentligt også det slider lidt på hesten)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-07-2007 12:17
da jeg havde konkurrencedressur hest(LA-M), blev hun redet i omkring 1 time dressur 4 gange om ugen, heraf 2 gange undervisning + 1 ugentlig springtime samt en ugentlig skovtur for adspredelsens skyld, og hver fredag blev hun løssprunget. hun gik konkurrence 1-2 gange om måneden og gerne dressur den ene dag og spring den næste. dagen efter et stævne havde hun altid ridefri. jeg brugte ca 25-30min. på opvarmning og afskridtning.
0
0
Svar på denne tråd

fornemmelse
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 00:12

Dressur 3 gange om ugen, max 45 min incl. opvarm/afskridt

Spring 1 gang om ugen

Ud i naturen, skoven, stranden resten af tiden.

Jeg kunne mærke at 3 gange var rigeligt til Kassis, ellers var han ved at "kaste" op af at gå på banen. Jeg vil også sige KVALITET frem for KVANTITET, og så lytte til hvad hesten har BEHOV for, og ikke bare ride vildt og uhæmmet fordi man skal jagte stævner...

Han havde nu ikke fri dagen efter stævner, men blev altid skridtet godt igennem for lige at løsne evt. stive muskler.

Det hedder YNDling, afledt af ynde, og ikke mit YNGlingstøj, sko, hest da YNGling refererer til YNGre personer ;-)
Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 13:33

Jeg starter egentlig med at skridte mindst 20 minutter. Først løst, så lægger jeg nogle overtrædninger ind.

Derudover rider jeg vel omkring 30-45 min. De første 5 -10 minutter går med at ride den lidt lang, først i trav og så i galop, hvorefter jeg skridter et par omgange. Derefter rider jeg gerne nogle 8-taller hvor jeg varierer volte størelse og lægger et par schenkelvigninger ind. Derefter skridter jeg 1-2 omgange, laver gerne et par skridtpirouetter og sætter gerne i galop, og her begynder jeg gerne med lidt volter, lidt langsider med skiftevis versade og travers, kontagalop og enkelchangementer, og lægger måske lidt nyt ind (træning af serier og/eller træning af galoppirouetter). Derefter skridtes i ca 4-5 min. Jeg starter så gerne med at træne lidt Piaff og måske lidt passage (som endnu er kun er for han skal reagere rigtigt, villigt og uden spænding), og så kommer selve travarbejdet, som nogle gange ikke er et særligt langt forløb. Svarer hesten fint, altså reagerer frem og tilbage, og går fint i versader og traversader, ja så stopper jeg og traver ham af og skridter nogle gange en lille tur.

Dette er i store træk rutinen. Nogle dage lægger jeg mere fokus på en bestemt gangart eller øvelser, så er der jo ikke plads til det hele hvorfor alt ikke trænes hver gang.

Det er mit indtryk at heste faktisk kan lide en vis form for rutine, og trives i store træk med at der en rød tråd i træningen

Dette sker ca. 3-4 gange om ugen.

1-2 gange om uden rider jeg kun ganske løst i alle tre gangarter, uden øvelser af betydning, måske lidt lange schenkelvigninger og volter o.lign. Når han er varmet igennem og går fint og afslappet, skridter vi en tur.

1 gang om ugen tager jeg ham i longe uden noget andet end trense, for at se hvordan han går og om han ser "rigtig" ud. Det kan vare 20-30 min, hvorefter vi går en lille tur.

Desværre har jeg ikke skov lige ved, og han og jeg er ikke til vej-ridning (vi tør ikke). Men havde jeg skov, ville jeg bruge skoven som både som grundtæning ved lange skridtture, og ture med indbygget dressurtræning.

Hvis han har dage hvor han ikke virker oplagt, og han heller ikke kommer op i omdrejninger efter grundig opvarmning, lader jeg det være det for den dag, og skridter en tur i stedet. Eller hvis jeg ikke har så meget tid, eller selv er træt eller uoplagt, så ride jeg bare lidt løsgørende den dag.

Jeg kan oså finde på at kun at skridte i en uge, hvis jeg synes han bliver øm,eller der måske er andre tegn på at jeg skal tage den lidt med ro. Hellere være på den sikre side end der sker noget. Det skal jeg dog tilføje, at det er ikke tit det sker, måske i gns. 2 gange om året.

Håber det gav lidt inspiration og indblik. Og ja, man skal passe på med ikke at slide dem op. Det er en balancegang med både at gøre formen bedre, men samtidig holde gnisten og ikke mindst passe at de forbliver sunde og raske.

0
0
Svar på denne tråd

Anja *Mulelunden*
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 13:14

ja min unge basse er jo ikke lige på det niveau endnu... så det kan jeg ikke svare på...

men så dig ride på cæsar forige mandag hos Dennis og hold da op en skøn dreng han er...!!

(det var mig på den røde hystade der bestemt ingen planer havde om samarbejde den dag ), jeg prøvede ellers at få Ham til at kikke godt efter hvordan cæsar arbejdede koncentreret men ak nej han var opsat på ballade den rod

jeg fik dog Dennis til at tage ham lidt til sidst og efter der har han dog været mere samarbejdsvillig..

jeg så jer ikke i mandags men håber dog på det igen så kan jeg måske overtale hannibal til at se og lære lidt fra cæsar...

Dressurtante med de 3 stjerner * * *

Hannibal - Morning Star - Lord Deluxe

EN KRONE OG EN BØLGE ER DA EN SELVFØLGE....;o)

www.123hjemmeside.dk/staldhansen

0
0
Svar på denne tråd

Dressurtræning
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 13:44

Hej Anja.

Odessa og jeg rider til stævner LA1- LA2-LA3 til både D og C stævner.

Jeg får dressurundervisning fast 1 gang om ugen og nogle uger 2 gange.

Vi springer fast hver fredag og Odessa nyder det i fulde drag (hun var jo også mest springhest, inden jeg købte hende i 2001 ). Vi holder skovtur én gang om ugen (for det meste ihvertfald). Og ja, så er der jo 5 dage tilbage til dressur. Hvordan og hvor meget jeg rider hende hver dag, afhænger meget af hvornår der er stævne igen og hvordan hun er at ride lige netop dén dag. Jeg kan sagtens finde på f.eks at starte med en skridttur ned til skoven og derefter måske "bare" 20 minutters let ridning på banen (hvor vi kun rider en masse smidighedsøvelser) og så derefter en lang skridttur igen.

Andre dage rider jeg koncentreret dressur i alt fra 40 minutter til en times tid. Og med mindre det styrter ned med regn, skridter jeg hende altid af ved at ride en god lang skridttur.

Odessa har aldrig en dag, hvor hun intet laver. En fridag for hende, er en skovtur eller en dag hvor vi laver noget andet alternativt i forhold til dressurtræningen. Nogle dage bliver hun longeret, men dette er meget sjældent da hun absolut ikke kan se fidusen i at skulle gå rundt om mig i en snor

Hilsen fra
Louise (& Odessa).

Hjemmeside om Odessa - tryk her!

Næsten nyt Gorenje køleskab sælges (214 liter) - læs mere på min hjemmeside eller herinde på Markedspladsen!

Flotte Equipage og Hippologisk

0
0
Svar på denne tråd

dressur på la niveau
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 23:00

Min hest er desværre død for mig, men vi red på M plan... jeg red hende hver dag... red dressur 6 gange om ugen og red som regel i ca. 1,5 time ad gangen med mange skridtpauser... den sidste dag i ugen skridtede jeg en tur i skoven og løsnede hende der i det fri, eller hun fik lov til at løsspringe... hun sprang rigtig godt, så det var rigtig god adspredelse for hende.. men hun blev løsnet på den ene eller den anden måde hver dag... på den måde undgår du også at din hest går hen og bliver stiv... g skal hesten have fri så giv den fri i to dage.. det er bedre end kun en dag...

0
0
Svar på denne tråd

andersen: jeg er vild ed image!
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 20:09

Hej

er helt vildt med dit silver-moon søn. hvornår startede du tilridning, ambisiøs træning med ham? læste at han som 2,5 år, ikke havde prøvet s mgete i sit endnu korte liv, men alligevel har det vel taget tid ? :) er bare nysgeriig. han godt lide hans facon!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider