Når han bliver skræmt over, at du tager foden op i bøjlen, så skal du ikke op endnu.
Først skal han lære at det ikke er farligt, at du tager foden derop. Stå ved siden af ham og løft foden - i starten bare 10 cm. Når det går uden problemer, så løfter du 20 cm. og så fremdeles indtil han er helt ligeglad med, at du løfter foden hele vejen op.
Han skal også kunne acceptere, at du står ved siden af ham på en stol eller lignende, så han ser dig i rytterhøjde, og du skal lære ham, at heller ikke det, at du og en anden person tynger ned i stigbøjlerne betyder noget for ham.
Dertil skal han være HELT lydig når du trækker ham - han skal kunne stoppe og startes for hvert eneste skridt, og SÅ er han klar til at du lægger dig ind over ham. Først mens han står stille og så mens han går lidt rundt.
Derefter er det helt op med en person ved hans hoved, der kender ham og kan stoppe ham. I starten skal han gå ET skridt ad gangen, og dernæst flere, i starten skal du bare sidde der - og først når han er helt fortrolig med det, skal han til at lære, hvordan han styres fra ryggen. Gå MEGET langsomt frem, når der tidligere har været problemer.
Kig på hesten - løftet hoved, hurtig vejrtrækning og vidt opspærrede øjne - hop ned/gå tilbage til noget lettere. Rolig adfærd og lavt hoved - du kan gå videre.