Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghest er bange for at få rytter på ryg
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 20:47
Jeg har for nygeligt købt en dejlig hest, som desværre har haft en dårlig oplevelse mht. tilridning før jeg købte ham. Han er 5 år og blev for 2 år så småt tilredet, og efterfulgt faldte ejeren af og han er aldrig blevet rørt siden jeg ved desværre aldrig hvad der skete. Efter jeg købte ham har han fået meget tillid til mig og stoler utrolig meget på mig, lige indtil at man skal på ryggen af ham. Lige så snart at man vil træde op i stigebøjlen bliver han skræmt og løber. Hvordan kommer jeg op på ryggen af ham, uden at han bliver skræmt? Jeg ville blive meget glad for at få nogle ideer, da jeg meget snart gerne vil op på ryggen af ham??
0
0
Svar på denne tråd

Stille og roligt
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 21:08

Calistro, som jeg købte for 2-3 måneder siden, havde også altid været meget nervøs ved opstigning, men nu har jeg kunnet stige op på ham selv i lidt over en måned!

Jeg fik MASSER af hjælp af en berider, der holdte ham og snakkede med ham nede fra jorden, mens jeg fik et ben op, så jeg kunne komme op og ligge på ham. Når han slappede af fik jeg foden i bøjlen, og så snart han stod stille kunne jeg hurtigt men forsigtigt svinge benet over og sidde der. Og så fik han selvfølgelig masser af ros og godbidder.

Mit bedste råd er at tage det stille og roligt, hav masser af tålmodighed, og sørg for at opbygge et godt forhold til ham fra jorden af. Og tag det i hans tempo, I skal ikke nå noget, skal I? Og sørg for at passe på dig selv... Kender du ik en der kan hjælpe dig med at holde hesten?

Hvis hesten løber så start evt. med at lære den at stå stille selvom du hopper op og ned ved siden af den, hiver lidt i sadlen, piller ved stigremmene og bøjlerne osv., for at gøre den fortrolig med at du er der. Jeg trænede også lidt med at jeg "steg op" i stigbøjlen med knæet i stedet for foden, på den måde kunne jeg hurtigt komme væk hvis han blev bange - men du skal selvfølgelig sørge for at du ikke kan komme til at hænge fast.

Held og lykke med det

>>Sandie<<

Engle-missen Tiger - RIP mis'kat, vi savner dig!

Missen Shemar

Ilderen Misty

Hunden Sweet Smiling Butler

Hestene Engelunds Zar og pr. 16/4 2007 Forums Calistro

0
0
Svar på denne tråd

Du tager en kasse
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 21:22

stiller dig op på den og lader ham få tillid til dig der oppe fra- måske i start er det kun hovede han kan være med ved siden af dig- du lader ham selv bestemme farten og på et tidspunkt bliver det så hygsomt at du kan være over det hele( ryg, bagpart, skulder)- der behøves ingen sadel- Når ham er HELT tryg begynder du at lægge over ham, start med en hånd over på den anden side og så gå frem i hans tempo- du må vente til han nærmeste ser ud til at kede sig- altså alt andet end dig er værd at kikke på- "gab"- så han tænker: nå skal jeg stå her igen og blive hængt over igen. Kunne vi snart finde på noget andet.

I følge parelli har en hyp zoner oppe fra- er der noget galt i en af disse zoner er det med tålmod det skal fikses.

jeg har lige fået en hyp tryg på denne måde det tog 1½ månede-

Når et menneske ryger af en hyp, er det ofte lige så farligt alt det der sker på vejen ned af den som det at have nogen på- altså den bliver bange, bliver bekræftet at det er virkeligt noget at være bange for når rytter flyver omkring øre på den og måske rammer den på vej ned.

held og lykke med din tålmodighed

MVh Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Ikke op endnu
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 21:27

Når han bliver skræmt over, at du tager foden op i bøjlen, så skal du ikke op endnu.

Først skal han lære at det ikke er farligt, at du tager foden derop. Stå ved siden af ham og løft foden - i starten bare 10 cm. Når det går uden problemer, så løfter du 20 cm. og så fremdeles indtil han er helt ligeglad med, at du løfter foden hele vejen op.

Han skal også kunne acceptere, at du står ved siden af ham på en stol eller lignende, så han ser dig i rytterhøjde, og du skal lære ham, at heller ikke det, at du og en anden person tynger ned i stigbøjlerne betyder noget for ham.

Dertil skal han være HELT lydig når du trækker ham - han skal kunne stoppe og startes for hvert eneste skridt, og SÅ er han klar til at du lægger dig ind over ham. Først mens han står stille og så mens han går lidt rundt.

Derefter er det helt op med en person ved hans hoved, der kender ham og kan stoppe ham. I starten skal han gå ET skridt ad gangen, og dernæst flere, i starten skal du bare sidde der - og først når han er helt fortrolig med det, skal han til at lære, hvordan han styres fra ryggen. Gå MEGET langsomt frem, når der tidligere har været problemer.

Kig på hesten - løftet hoved, hurtig vejrtrækning og vidt opspærrede øjne - hop ned/gå tilbage til noget lettere. Rolig adfærd og lavt hoved - du kan gå videre.

Fortæl om dit naturlige hestehold til hesteforstand.dk

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder jo så logisk
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 21:48

Godt med en masse gode råd, tak for det.

Ikke fordi jeg har brug for det nu, men når min hest skal tilrides er det nogle ret gode fif.

0
0
Svar på denne tråd

Lad være med at bruge bøjlen
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 23:07

unge heste står med fornemmelsen af at man vælter dem.

Får et ben op.

I starten så vær tre om det. En til at holde hesten, og en til at hjælpe dig "op"

Lad det i starten være nok at du bliver løftet op og ned ved siden af ham, mens du støtter med armene på sadlen - Og det gør ikke noget at træne fra begge sider.

Nå det er ok kan du prøve at lægge dig ind over ham.

Jeg har jo den teori at når nu man er gået i gang, så må man forfølge målet. Godt nok langsomt, men dog forsøge at nå derhen.

Jeg ville ALDRIG bruge bøjlen i tilridningsfasens start.

Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.

0
0
Svar på denne tråd

stå stille...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 10:10

jeg starter altid med at lære hesten at stå stille. uden at nogen holder den - bare mig der har fat i tovet. den skal efterhånden lære bare at stå stille uanset hvad jeg gør. og jeg lægger sadel på eller andet. det eneste hesten skal er at stå stille. ( dette gør jeg på ridebanene da dette er arbejdsområdet i første omgang).

det kan de somregel håndtere og slapper hurigt af når de finder ud af at det er eneste krav.

så stiller jeg mig eks op på en skammel og får hesten til at stå langs med denne. den skal igen blot stå stille.

når den kan dette kan jeg måske klappe sadlen, rykke lidt i den. lægge lidt vægt i osv. og hele tiden sørger jeg for at tage presset væk og rose inden hesten rører sig.

det er meget med timing. man skal nå at tage presset væk inden den rører sig.

på kort tid kan jeg så lægge mig over sadlen og evt stige helt op.

her skal den så også bare stå stille de første gange. når den er helt cool med dette kan man få en til at trække sig lidt rundt.

og så er ma igang.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

Eller se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

byttedyr
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 10:53

Husk på at fra hestens urinstinkter er den et bytte som angribes af rovdyr der vil nedlægge den - netop ved at de hopper på ryggen af hesten!

Det er et spørgsmål om tillid. Så vent til den tillid er der.

M.V.H. RiderLykke :D

Se min HP her:

www.lykkepoms.dk

..Man bliver ikke selv hvid fordi man sværter en anden..

0
0
Svar på denne tråd

1000 Tak.
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 17:53

Mange tak for alle de super gode råd, det er virkelig noget jeg kan bruge til noget...:o)

Jeg håber ihvertfald at det nok skal lykkes når han er klar til det..:o)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider