|
|
| Tænder og Dressur |
|
|
Nu har min hoppe i den seneste måned været rigtig øv på biddet. Hun er en hoppe, der normalt er flink og gør som jeg forlanger uden de større protester. Men hun er begyndt at stikke hovedet voldsomt i vejret, ved udadstilling og det er især i galop. Og er begyndt at lægge hovedet på sned, men kun på venstre volte. Hun roder meget i munden, tiltrods for bidskift. Så nu har jeg ringet efter en dyrlæge der skulle være god til tænder. I håb om at det hjælper, jeg vil jo gerne have min flinke hest igen, og det er synd hvis det gør ondt i hendes mund. Men jeg er nødt til at spørge jer HN'er, om i har bemærket en forskel efter tandbehandlinger? Har i været udsat for det samme, og hvis det ikke er tænderne hvad kan det så være? Og inden i råber kiropraktor, så er jeg skam bekendt med den behandlingsform. Og dette er så næste skridt på vejen. F**k de er dyre at holde kørende de kære heste 
De Rige Har Mange Glæder, De Fattige Har Mange Heste...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er forskelligt ... |
|
|
... fra hest til hest, hvad der sker efter tandraspningen. Når Felix har fået ordnet tænder, så går der næsten 14 dage inden han er helt "sig selv" igen (men nu ER han altså også en pyller med sin mund) - ved Sif og Frikke kan vi mærke bedringen næste gang vi lægger bid i munden på dem. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt DM og Nordisk Mesterskab for Fjordheste, læs mere på www.fjordhest.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har en i stalden |
|
|
der blev MEGET bedre efter en tand behandling. MVH Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wooppwoop |
|
|
Min egen har for en måneds tid siden haft hestetandlæge g fik revet 8 "mælketænder" ud samt "slebet" nogle andre - jeg har ikke prøvet med bid igen da jeg skal vente to måneder med det, men han spiser meget pænere nu, så jeg regner heller ikke med at bid vil være noget problem (:
Kia
Is that the end of a fighter? To simply give up in the end.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bestemt |
|
|
Synes at stort set alle dem jeg har oplevet have tandproblemer blev mærkbart bedre umiddelbart efter - og de symptomer din har kunne godt lyde som tænder... Hvordan ser det ud når hun spiser? - drysser hun, taber foder? Har du prøvet at kigge på fortænderne - er der kroge på de bagerste fortænder? - Der kan også være en foderlomme eller en knækket tand. Spændende at høre hvad dyrlægen siger når den er bedøvet og har fået mundspærre på...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så har dyrlægen |
|
|
været her. Nej hun drysser ikke foder og hun 'savler' heller ikke ned i krybben, det er en af de ting jeg har undret mig over. Men det var tiltrængt at få ordnet de tænder, hun havde tandspidser, og så havde hun en tandkrog. Så kan jeg bedre forstå hun er hold op med at samarbejde på biddet. Stakkels hest, nu får hun fri idag og så må jeg se i morgen, om det var det der skulle til, eller om jeg må have fat i en kiropraktor også. Men når i nu skriver alle sammen, at jeres heste er blevet mærkbart bedre, så krydser jeg fingre for at min også er det. 
De Rige Har Mange Glæder, De Fattige Har Mange Heste...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12344678 |
|
|
hej hej... min vallak fik ordnet tænder for ca 14 dage side, pga at han bøvlede med bidet, og kontaktede dyrlægen lige som dig, og nu har jeg en ny hest, "alle" pengene værd! han trænkte til at få ordnet tænderne, men ikke nok med det, er jeg så "heldig" at han har alle sine hingste tænder, og 2 ulvetænder, så han har snart heller ikke plads til mere i munden ha ha 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tungen over biddet.. |
|
|
Min 12-årige vallak, slår tungen over biddet, når det er tid til tandraspning. Han sætter meget nemt tandspidser og får ordnet tænder ca. hver ½ år. Han har også en tendens til at slå med hovedet og hænge på biddet - når tiden nærmer sig. Når så tandraspningen er overstået - så er han så fin som ny igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang tænder |
|
|
ja jeg købte min hypper for lidt over 5 år siden.hun var tilredet og meget lidt brugt.havde haft nogen super ejere som jeg købte hende af der desværre ikke selv havde tid til hende.jeg møder dem stadig engang imellem.da jeg kort tid efter jeg havde fået hende fik knaldet hendes hoved op i mit når jeg tog i udvendige tøjle og en der også red hende nogle gange fik knaldet hendes hoved op i sit fik jeg raspet hendes tænder af en dyrlæge som konstanterede at hun havde tandspidser i begge sider.det er så blevet gjort 1 gang pr år siden da.da jeg så sidste år begyndte at få problemer med hun på den ene volte slet ikke ville tage fat i udvendige tøjle,stivede sig fortil(troede det var noget ridemæssigt,fik meget undervisning),gik mere og mere med hovedet på sned(såes bedst fra sadlen),så var gode råd jo velkomne da det var ret træls at ride damen til sidst pga jeg jo blev mere og mere frustreret og det ridemæssigt var ved at blive sådan at jeg snart ikke gad ride hende,så var der en dag en i stalden som foreslog mig at jeg fik hende efterset af den hestetandlæge som hun skulle have til hendes unghest og hendes gamle hyp.efter en del tænken frem og tilbage(kunne det betale sig da jeg lige havde fået raspet tænderne af dyrlægen som jeg plejede hvert år).men da jeg havde tænkt lidt kunne det jo ikke skade.det eneste jeg kunne få var en mere slunken konto end jeg havde i forvejen.jeg bestilte tid til min hypper til tandlægeeftersyn hos mai nicolaisen og min egen dyrlæge som kom og bedøvede dem.det er de bedste penge jeg nogensinde har givet ud.fik konstanteret at hesten havde skævt bid,for lange fortænder(der blev skåret næsten en cm af),samt en ulvetand blev fjernet.efter en uge i longen hvor hun blev longeret i grimen så er det som jeg har en helt anden hest at ride på.hendes kæmpe gangarter kommer mere og mere frem.nu kan jeg sidde ned på hende i trav uden de store problemer(det kunne nogen gang være et problem pga den megen store gang og store rygbevægelser).dog havde hun gået med de lange fortænder så længe at hun havde fået en stivhed i nakken som vi er ved at få styr på nu.så nu bliver hun for fremtiden tjekket af en hestetandlæge hvert år og ikke en dyrlæge da det med fortænderne jo ikke kan ses hvis det ikke er en som har ekstra megen forstand på tænder(dog skal det lige siges jeg er meget tilfreds med min dyrlæge),som er ellers meget dygtig.så kan anbefale at man tar kontakt til en hestetandlæge da de kan konstantere nogen ting som en dyrlæge måske overser pga manglende erfaring.jeg ser frem til snart at få min hypper set efter her i slutningen af året når jeg engang er flyttet til ny by og min nu næsten tømte bankbog er fyldt op igen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tandraspning... |
|
|
Jeg ville lade være med at ride de første par dage - er der ulvetænder som skal fjernes, må du nok ikke ride før den hel igen. Men i hvert fald vil jeg ikke sætte mig på hesten de første par dage efter den må komme i gang igen, jeg ville vælge at longere den, og gerne med en grime eller kapsun med bid, så du ikke skal sætte longen i bidet. Grunden hertil er at hvis hun har haft ondt i munden er det vigtigt at den får ro til at finde ud af at bidet ikke længere gøre hende ondt, men det kan for nogle heste godt tage lidt tid. Den skal helst have en form for løs indspænding på - jeg selv foretrækker passoaen...
Med venlig hilsen Zooropa - Anne **** To touch is to heal. To hurt is to steal. **** - Mysterious Ways, U2 Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min er hele 14 dage |
| Forfatter:  |
Eva Lydeking-Olsen |
| Dato:  |
11-08-2007 12:45 |
|
om at blive HELT normal igen, hvis han har oplevet smerte - han er et piv, der får ordnet bisser hver 6. måned af rigtig tandlæge. Han har ALDRIG slemme spidser eller kroge, men en halv spids er nok for ham.Jeg kan fortælle tandlægen hvor den sidder, alt efter hans reaktioner.
Vi har lige fået en, som ALDRIG var ordnet, 7 år gammel- vi lægger ikke bid på før det er OK. Den har gået i FLERE år med en smerteassociation mellem bid og ridning: 14 dages pause, så et læderbid + kapsun i to mdr og NU kan hun have metalbiddet igen, uden at spænde og blive bange for det.
Jeg har haft een - opgivet som særdelse veluddannet dressurhest - pga store kroge. Hun blev også normal, men det tog tiiid - hun havde gået i ÅREVIS med lange kroge og hele kroppen var spændt og faldt så sammen da spændingen slap. Kiro ordnede det, jeg genoptrænede et år i skoven og så kunne hun klare lidt mere.
Eva
Kursus med Susan Kjærgård 24-26.8 i Sorø - se arrangementer.
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.
Sælges : *yndig dansende lipizzanerplag *stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
KATHRINE |
| Dato:  |
11-08-2007 12:50 |
|
jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er noget med hendes ryg eller skulder ? det kunne det muligvis godt tyde på ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænder |
|
|
min får raspet hver 4 månedm fordi hun bliver hys, hvis der bare er en lille smule... rider også md meget løst næsebånd af samme grund...
Tro på det og du kan gøre det umulige muligt... Dem der vil frem rider DV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad koster det |
|
|
at få en rigtig hestetandlæge til at ordne tænderne?? Mvh. Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænder... |
|
|
Ja nu er det efterhånden et stykke tid siden. Hun er blevet mærkbart bedre, men jeg synes stadig hun roder. Eva: Hvad er det for et læderbid du snakker om? Det har jeg aldrig hørt om før. Ville et gummibid, kunne gøre det? Jeg er mere end villig til at prøve at skifte det ud, så hun måske kan komme væk fra den tro, at biddet gør ondt. Umiddelbart vil jeg ikke sige, det er hendes skulder/ryg, for hun er vældig smidig og arbejder meget og friviligt. Jeg kan jo ikke sige det, men det føles bestemt ikke på samme måde, som den anden jeg havde, som havde problemer i den retning. Plus det faktum at hun allerede er blevet væsentligt bedre. Det er kun så snart jeg tager i biddet. (Og jeg tager altså ikke hårdt)  Rider iøvrigt også med løse næsebånd.
De Rige Har Mange Glæder, De Fattige Har Mange Heste... Jeg Har Begge Dele...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang tænder |
|
|
jeg havde mai nicolaisen ude.jeg gav 1125 for at få 1 cm skåret af fortænderne,retttet biddet og gav 800 kr ca for at dyrlægen bedøvede samt fjernede en ulvetand som selom den ikke sad løs så kunne den godt irretere.dette er dog kun så dyrt første gang da der jo tit er meget som en dyrlæge overser.dette i min hyppers tilfælde var for lange fortænder selvom hun har fået raspet tænder siden kort tid efter køb af hende for over 5 år siden.det er en helt anden hest at ride.nu kan jeg sidde ned i trav trods meget store bevægelser og deraf stor rygaktion...denne forandring skete først efter hun havde fået skåret af fortænderne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|