Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ind fra folden!
Forfatter: 
Dato:  06-10-2002 23:07
I'm back!!!
Nåja, men det kommer vel næppe som en overraskelse:-)
Denne gang går mit spørgsmål på et problem jeg har, med at få Xanadu ind fra folden om aftenen!
Hun slår simpelthen bare forbremserne i, og lader sig IKKE rokke ud af stedet!! Det er jo sådan set ganske problematisk, at man ikke kan få sin lille guldklump ind, med mindre man trækker staldkammeraten med ind!
Jeg tror det har noget at gøre med at hun ikke ser mig som sin leder?
Men jeg har prøvet med Horsemanship, hvilket bare resulterede i en sparkende nappende stejlende sur hest, og INGEN fremskridt. OG jeg kan jo heller ikke rigtig lade hende stå ude indtil den dag jeg faktisk har succes med Horsemanship!
Så håber der er nogen derude bag skærmen, der har et lille råd til hvordan man, helst uden flere måneders træning, får sin stædige hest IND?
Jeanne & Xan
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ind fra folden!
Forfatter: 
Dato:  06-10-2002 23:44
MAD ;-D

ved godt det er lidt et tøffe svar - men af mangel på bedre ...

Det skal jo så lige siges at hesten ikke skal vændes til at komme til dig fordi du har "slik" med men fordi den har lyst - men til en start er det en god ide ... husk kun at give godbiden når hesten går og ikke når den først er gået i stå.... hellere rose når den gør noget godt en skælde ud når den gør noget forkert!

men derfor vil det helt sikkert være en kanon ide at træne noget horsmanship med den - lad fx. en dag vær med at rid men tag den i træktov og grime i ridehallen/på gå tur og hyg... Tilliden mellem dig og hesten skal ikke skabes af godbider men af gensidig respekt... - så på et tidspunkt vil du kunne holde med godbidderne og den vil gå alligevel

Kh vivi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-10-2002 09:56
Horsemanship er IKKE lig hygge! Horsemanship er koncentreret og struktureret træning, som kan gøre en masse skade, hvis man ikke passer på, og bare fordi man er på jorden, så behøver det ikke at være lig med ren hygge - ikke hvis formålet er at hesten skal gøre, som du vil have.

Hygge er, at du klør hesten et sted, den kan lide, at trække en tur hvor hesten kan græsse hele vejen osv.

Natural horsemanship-træning består af 2 ting - dels dominanstræning der går ud på at vise hesten, at du har højere rang end dén, og dels at give signaler til den vha. kropssprog. Dominanstræningen skal ikke overdrives, så bliver det til undertrykkelse.

Og så kan man udmærket træne hesten vha. godbidder - hvis man bruger klikkertræning. Her bruger man i udstrakt grad godbidder (efter klikket) indtil hesten har lært øvelsen - som fx. er at følge med dig ind fra folden - når hesten har lært øvelsen godt, så holder man op med at klikke og belønne den. Havde jeg et problem som dit, så ville jeg starte med at trække hesten rundt inde i folden - i starten i retning mod den anden hest - og så klikke og belønne den, så snart den fulgte med. Derefter ville jeg begynde, at gå et enkelt skridt i den anden retning, klikke og belønne så to skridt væk fra den anden hest, osv. - så vil problemet blive løst hurtigere end du tror. Husk også at slukke for strømmen i hegnet når den skal med min. Jeg har haft en del problemer med mine heste, ingen af dem ville igennem et bestemt led, og jeg opdagede at det var fordi der i fugtigt vejr var stød i jorden og da jeg vænnede mig til at slukke for strømmen, så blev de hurtigt meget mere villige til at gå igennem. Se mit bortcensurerede indlæg om fælleskørsel til Hempfling-arrangement her
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-10-2002 14:07
Jeg antager at du nemt kan få fat på hende, og ikke har problemer med at holde hende. Det eneste hun gør, er at hun nægter at gå.

Hvis jeg har med sådan en hest at gøre. Tager jeg den i grimen, og drejer den til siden. (altså drejer hovedet) Tilsidst er den nød til at flytte benene ellers vælter den. Så drejer jeg den til den anden side, og den tager et skridt mere. Og således bliver jeg ved. At dreje hovedet fra den ene side til den anden. Det tager en pokers tid, men kræet kommer med ind. Samtidig med at jeg roser den, når den bevæger sig fremad.

Når du så endelig har fået dem helt med ind. Skal den roses, have lidt godt at spise. Kløes alle de gode steder, også på folden igen. Derved opdager hun at det er dejligt at kommer med ind. Og hun bliver nemmere at få med ind efter hånden.

Tro mig jeg har fået mange genstritige ponyer ind på denne måde.

God arbejdslyst.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-10-2002 21:27
Det lyder som vejen frem! Hun er bare så h....... stædig! Men som du siger, oftest er der ingen problemer med at fange eller holde hende. Kun hvis hun får lov til at slippe, for så har hun fattet hvad der skal ske, når jeg vender tilbage en ½ time senere:) Men tak for de gode råd - allesammen!!!
jeanne & Xan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-10-2002 20:51
har du prøvet at tage t hovdetøj på hende når du trækker hende ind(?)
måske hjælper det...

kan du got ride hende ind ??

så kunne det jo være at hvis du kunne ride den kunne du osse trække den!

men ej ed det ikke helt

HESTE ER DET BEDSTE
OG DYRE MISHANDLERE SKULLE DRÆBES MEN FØRST PINES!

KNUZ CILLE :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider