er rigtigt. Hesten belastes slet ikke i samme grad af at blive tilkørt og trække en let vogn som den belastes af at have rytter på. Desuden styrker det en hest at komme forholdsvis tidligt igang med at bevæge sig og vænne led, muskler og ledbånd til det arbejde, den senere skal udføre. F.eks. er der færre tilfælde af spat hos heste, der tilrides tidlig end hos heste, der tilrides sent.
Som med al træning gælder det at man skal tage hensyn til hestens fysiske og mentale udvikling så man ikke presser den for meget og man skal selvfølgelig være utrolig varsom men en ung hest, der stadig vokser meget.