Min 2-års kan mange ting:
- strigles/røres over hele kroppen.
- spules med vandslangen.
- stå med en hov ad gangen i en spand med vand.
- stå pænt mens jeg rykker man, klipper manen der hvor nakkestykket ligger, klipper de lange hår der stikker uden for ørerne osv.
- have gamacher og klokker på.
- have trense på (både på staldgangen og under grimen på gåture).
- have sadel på.
- er vant til dækken (han stod med dækken i vinters da han ellers frøs).
- læsses i trailer (går lige op).
- komme med i skoven som håndhest i alle 3 gangarter (han skifter tempo når jeg beder ham om det med stemmekommandoer).
- longeres kortvarigt i alle 3 gangarter på begge volter.
- har løssprunget nogle gange.
- gå over plastic + en palle med en træplade på.
- han er trafikvant, ikke engang store lastbiler, gravemaskiner osv bliver han bange for.
- være alene (ind imellem bliver han stadig nervøs når vi er alene, men det bliver bedre og bedre).
- han er ved at lære at neje.
- er ikke længere bange for sprayflasker.
Kort sagt kan han alt det som jeg mener en ridehest bør kunne - ud over at bære rytter (det venter vi med til han er klar, håber på det bliver om 1 års tid).
Han er utroligt lærenem og elsker at lære nye ting. Så den største udfordring er faktisk at sørge for at han kan følge med mentalt, så jeg ikke går for hurtigt frem. Hvis han ikke er i hænder med jævne mellerum hvor vi "træner" et eller andet, så bliver han træls og dum at håndtere - render med ud gennem leddet når man tager en anden hest ud fra folden, bider, truer med at sparke, skaber sig på gåture osv.
Jeg har en enkelt gang forsøgt mig med lange liner, men det var han ikke klar til, så det venter vi med. Klikkertræning var jeg overbevist om ville være super til ham, men han fatter det ikke rigtigt, selvom vi har prøvet flere gange. Men tror vi forsøger igen når han er blevet lidt ældre.
Lige nu går han på døgnfold og hygger sig, regner med at han har helt "fri" resten af sommeren, så han kun bliver striglet ind imellem. Og så får han selvfølgelig sine vitaminer og mineraler hver dag.
Linda.