|
|
| Ellers sød pony skaber sig pludselig |
| Forfatter:  |
Julie »leight« |
| Dato:  |
15-06-2007 12:19 |
|
Hej jeg har en vallak på 14 år som altid plejer at være sød og ride og gå pænt til biddet, men her forleden skabte han sig pludselig og gik og legede giraf. Jeg fik undervisning og og vi prøvede så at tage sadlen af og ligge den på igen og tjekke at der ikke var noget der generede også gik han fint et par runder men så skabte han sig igen. Jeg tror altså ikke han har ondt for dagen før gik han fint. Er der nogle bud på hvad der kunne være galt?? Jeg prøver at ride ham i dag ser hvordan det går. Hilsen Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tænder... |
|
|
Det er tænder ja, eller ryggen den er gal med. Men prøv lige tænderne først! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??? |
|
|
Jeg er forholdsvis ny i faget - hvorfor tror I, det har med tænderne at gøre??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Fordi det den gør er en typisk reaktion på at en hest har lange tandspidser, eller en løs ulvetand eller ligende..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ellers sød pony skaber sig pludselig |
| Forfatter:  |
Julie »leight« |
| Dato:  |
15-06-2007 23:46 |
|
Han har lige fået raspet tænder og ville det ikke være mærkeligt hvis det var ryggen når han den ene dag går fint og næste ter sig helt vildt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh, det ville |
|
|
det da ikke... Sådan er det faktisk ofte 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænderne... |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
16-06-2007 01:34 |
|
Jeg husker, hvordan det så ud, da min første dyrlæge raspede tænder. Han proppede en gul plastikdims ind i hestens mund, ingen bedøvelse, hestens mund var halvt lukket, og så raspede han eller løs hist og pist et stykke tid, indtil han syntes det var passende. Hvordan han bedømte, hvad der var passende, aner jeg ikke, for han hverken kiggede eller mærkede efter. Det er ikke så lang tid siden, og han er skam stadig dyrlæge - endda en forholdsvist ung en af slagsen. Tandraspning skal foregå med en mundspærre, så dyrlægen kan se, hvad han laver, og hesten skal være bedøvet. Hestetandplejere bruger også lamper for at kunne se helt ind. Hvis din tandraspning ikke indeholdt det, så kan der sagtens stadig være tandspidser på de bagerste tænder (hvor de er mest generende), så få lige tjekket tænderne igen på den rigtige måde  mvh. tina
Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv at |
|
|
spænde næsebåndet op  Hvis den har tandproblemer, vil de ofte føles langt værre pga næsebåndet  Så kan du se, om der overhovedet er nogen forskel. Den kan nu godt have tandproblemer alligevel, men det generer den altså meget mere med næsebånd på. Når jeg skriver at det sagtens kan komme fra dag til dag, er det fordi hesten kan have fået et sår inde i munden pga tandspidser, og det gør jo ondt, når det kommer... Der er næsten helt sikkert noget fysisk i vejen (smerter), når en god, gammel hest reagerer sådan.
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fgdfhdh |
|
|
Du kan selvfølgelig gøre som det er nævnt af forskellige. Men umiddelbart tænker jeg om den kan være fræk? Jeg har en fuldblod og nogengange synes hun lige hun skal bevise sin races kendetegn og opfører sig dybt underligt. For eksempel har hun været umulig at få over en vej som hun ellers har været over 117 gange før uden problemer. Det stod på en periode, men da jeg så virkelig satte hende på plads, var det pludselig ok med den vej. og sådan er der maaange eksempler. -Men det forsvinder altsammen igen. Mon ikke den kan være lidt fræk? Det lyder som om den kun har gjort det to gange. Jeg ville nok lige vente en periode og se om det fortsatte. -Men det er klart at hvis den fortsætter må det helt store 'apparat' sættes igang 
NY lækker OS-trense sælges! Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig! Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem  -Og det går stærkt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fræk??? |
| Forfatter:  |
10vildeheste |
| Dato:  |
16-06-2007 13:52 |
|
Jeg tvivler nu på den søde pony har stået i sin box og grublet over, hvad den nu kan gøre for at genere sin rytter mest muligt. "Frække" heste findes ikke - der er altid en grund - og som rytter har man det absolutte ansvar for at finde årsagen. Få tjekket tænder og prøv at ride uden sadel - hvis de to ting ikke hjælper - ja, så må man have gang i det store apperatur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3384938394 |
|
|
Jeg er altså enig i Catzelil - heste kan altså godt være frække en gang imellem. Tro mig - jeg kender det! Og jeg tror ikke at de står og grubler i en boks, det sker bare )(på en eller anden måde) Men ja, jeg er enig i at hesten kan være fræk.. Dog skal man sørge for at tjekke helbredet, det ville være synd hvis den havde ondt.
Vh Regitze R. Pedersen N U O G S Å H E S T E R Y T T E R  Desværre ikke Mille rytter længere :'( Rider nu: Kissba Hofina Lysegaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nix ikke frække |
|
|
heste er ikke i stand til at være frække.. det kræver en resonans og tankevirksomhed som heste slet ikke er istand til.. Der er altid en grund, selv om vi ikke altid kan se eller forstå den..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nja - det kommer jo |
|
|
an på hvordan man definerer 'fræk'. Heste kan opføre sig uønsket - og de kan jo sagtens have lyst til at gøre noget andet, end det man ønsker af dem. Men det er jo som regel fordi man selv ikke har opdraget dem ordentligt - dvs. lært dem, hvordan de skal opføre sig 'ordentligt'. Hvis man gør det, så vil næsten alle heste gerne gøre dét man beder dem om. Det ligger i deres natur, at det er smartest at følge førerhoppen, eller at lade sig dirigere af hingsten(eller omvendt)  Det er jo derfor vi overhovedet kan ride på dem  Så, hvis hesten er 'fræk' - ja, så er den enten syg, har smerter eller er 'dårligt' opdraget. Og så må vi tænke over, om 'dårlig' opdragelse kan opstå af sig selv? - ja, det kan det desværre på en måde godt  Hvis vi fx går baglæns og væk, når hesten sparker ud efter os(og det er jo meget naturligt, ikke? ), så er vi selv med til at lære hesten, at den kan holde os på afstand ved at sparke. Det samme gælder, hvis vi råber til hesten, at den skal stoppe, når den sparker(banker) på boksdøren - så har den fået sin reaktion, og vi har selv lært den, at den får opmærksomhed ved at banke på boksdøren. Sådan vupti har vi fået en 'fræk' hest  Der er faktisk lavet mange videnskabelige forsøg, hvor man har afprøvet hestes evner for selv at finde på problemløsninger, de ikke havde haft mulighed for at lære. Dvs. de selv skulle 'hitte på' løsninger. Det var de ikke ret gode til... Så heste skal helst lære at være frække, hvis de skal være gode til at være det 
Uhadada - hvis man siger at ens hest er fræk 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 10vildeheste |
|
|
Hvor skrev jeg at den havde stået i sin box og grublet? Ja, min holdning er at en hest kan være fræk og den holdning har jeg ret til. Som jeg skriver kan adfærden over en kort periode ændres tilbage til det normale. Det er så der jeg mener noget i dens hovede har forstyrret dens normale adfærd. -og selvfølgelig har man ansvar for at finde en løsning, har jeg modsagt det?
NY lækker OS-trense sælges! Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig! Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem  -Og det går stærkt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Catzelil |
|
|
Du trænger til at sætte dig lidt bedre ind i tingene. Du udtaler dig som du har forstand til, det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg tvivler heller ikke på at du selv mener at gøre det rigtige for både dig og hesten. Men dine indlæg bærer præg af at du ved alt for lidt om hvad du har med at gøre. Heste er ALDRIG frække. Definitionen på frækhed er at 'nogen' gør noget planlagt ved/mod andre med fuldt overlæg, og ofte også med en bagtanke. Sådan fungerer en hest ganske enkelt ikke mellem ørerne. Den gør altid det der er nemmest, eller giver mest mening for den. Gør den noget 'forkert' kan vi takke os selv for det. Det gælder også for dig.
Med Venlig Hilsen Scarface "Life is what happens to you while you're busy making other plans" -John Lennon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| scarface |
|
|
Hvordan er det du taler? Du har da på ingen måde ret til at føle dig hævet over alle andre individer, som om du ved alt og aldrig tager fejl. Det er da yderst ubehagelig måde du skriver på. Hvis du har et personligt problem med det jeg skriver, så skriv da en besked henvendt til mig og så tager vi den derfra? Det hører absolut ingen steder hjemme at direkte 'tilsvine' nedgøre en anden her på siden.
NY lækker OS-trense sælges! Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig! Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem  -Og det går stærkt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| catzelil |
| Forfatter:  |
10vildeheste |
| Dato:  |
17-06-2007 13:29 |
|
Du har ret til at have præcis den holdning du har lyst til at have - den er bare ikke vedenskabeligt underbygget - thats it - heste er ikke "frække" - det kræver en tankevirksomhed de ikke har og har muligheden for at få - Nogen gange lærer vi selv hesten ting, vi ikke ønsker at lære dem, men det gør dem ikke frække.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 10vildeheste |
|
|
Det er til en hver tid fair at sige, men det er på ingen måde acceptabelt at nedgøre mig af den grund. Det kan jeg på ingen måde acceptere.
NY lækker OS-trense sælges! Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig! Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem  -Og det går stærkt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ellers sød pony skaber sig pludselig |
| Forfatter:  |
Julie »leight« |
| Dato:  |
17-06-2007 15:41 |
|
Hej igen! Jeg tror nu det er tænderne. Han tykkede mærkeligt igår, da han fik mad så dyrlægen kommer imorgen og tjekker ham. Tusind tak for alle jeres svar.  Skriver lige når jeg ved præcis hvad grunden er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Catzelil |
|
|
>>Hvordan er det du taler?<< Jeg taler ikke. Jeg skriver. Og jeg skriver ganske stille og roligt, - men ganske rigtigt direkte og uden omsvøb. Præcist som jeg gerne vil have at andre skriver til mig. >>Du har da på ingen måde ret til at føle dig hævet over alle andre individer, som om du ved alt og aldrig tager fejl.<< Jeg synes du antager lidt rigeligt hér og tillægger mig motiver og egenskaber jeg ikke har. Det vil jeg gerne frabede mig. Jeg føler mig ikke hævet over alle andre. Jeg tror bestemt ikke at jeg ved alt og er mig meget bevidst om alt det jeg ikke ved. Og jeg lider ikke under nogle illusioner om, at jeg aldrig tager fejl. Disse udtalelser står for din egen regning og hænger sammen med hvordan du opfatter mit indlæg, -de har intet med mig, -eller meningen med mit indlæg, at gøre. >>Det er da yderst ubehagelig måde du skriver på.<< Tjah. Jeg kan kun være ked af at du opfatter det sådan, og så i øvrigt tilføje at jeg finder din måde at skrive på i dette indlæg lige så ubehagelig. >>Hvis du har et personligt problem med det jeg skriver, så skriv da en besked henvendt til mig og så tager vi den derfra?<< Jeg har ingen personlige problemer med dig og ser derfor heller ingen grund til at henvende mig til dig på PB. Jeg har et generelt problem med folk der udtaler sig uden at være rigtigt inde i de ting de udtaler sig om. Dette gælder dobbelt når 'taberen' er hesten. Derudover vil jeg mene at din indvending må gælde begge veje. Nu har du taget dit problem med mig som person, op på PB med mig, -hvorfor så OGSÅ skrive om det herinde? >>Det hører absolut ingen steder hjemme at direkte 'tilsvine' nedgøre en anden her på siden.<< Der finder ingen tilsvining, eller nedgørelse sted i mit indlæg. Kun nøgtern konstatering. Hvis du ser andet må det igen stå for din egen regning, -jeg kan ikke bestemme over din måde at opfatte mine indlæg på.
Med Venlig Hilsen Scarface "Life is what happens to you while you're busy making other plans" -John Lennon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fræk er et raletivt begreb |
|
|
når jeg slår ordet fræk op i politikkens ordbog, kommer følgende defenition frem: Som handler uden tanke for om det genere nogen. Så ordbogens defenition er netop en handling UDEN TANKE, altså kan en pony godt være fræk. Vi er så eninge om, dyret ikke står og planlægger tingene på forhånd, og at der er en årsag, det kan så være fejlaktige tillærte handlinger eller smerte. Jeg håber du finder årsagen Julie, en ellers sød pony der pludselig er problemer med, har en årsag.
Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre og Jeg er SUPER stolt over mine 2 piger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| scarface |
|
|
Det skal siges at jeg svarede her nogenlunde med det samme, og først skrev pb rimelig længe efter  kan du se på tidspunkterne..
NY lækker OS-trense sælges (full)! Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig! Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem  -Og det går stærkt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej med dig |
|
|
nu er der faktisk ret mange som skriver indlæg om at deres heste som pludselig opfører sig underligt, eller flipper ud. Og mange hn-ænder kommer med ideer om at det kan være skader eller tænderne -hvilket er sandsynligt og et godt bud. Men jeg tænker bare som ejer af en unghest, at nogle heste prøver ens grænser af, viser man dem ikke det lederskab man ønsker så vil de ikke følge dig og heller ikke respektere dig...! Min hest prøvede mig meget af i starten, og har arbejdet meget med ham nede fra jorden af, og det er endt med en rolig og dejlig hest som respektere mig som leder. Tror ikke heste tænker at nu vil de være frække, men jeg tror at heste prøver grænser og ledeskabet/ hiarkiet af. Hvis din hest ikke synes du er leder og ikke har respekt for dig, og du kan måske ikke havde lagt mærke til at din hesst prøver dig af, at den så pludselig prøver dig af på banen. Prøv og lig mærke til din hests adfærd, det kan være den udforde dig lidt på ledefronten. Dog er det ikke umuligt at din hest kan have ondt et sted...! Se på din hest og mærk efter, og på den måde finde ud af en løsning. Held og lykke med det.
<3-hilsen diana venbjerg Min elskede Lukas døde d.1 sep. 2006 -du er savnet. Mit nye lys er Kenzo McClaude se præsentation. Også ejer af en ædel pølsehund, Trille. ♥Lukas & Trille ♥ ♥og Kenzo ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej hør |
|
|
nu her: Julie skriver at en ellers sød og god pony på 14 år pludselig 'leger giraf'  Det lyder da ikke som en hest der prøver grænser af  Naturligvis kan heste sagtens have lyst til at gøre noget andet, end det vi vil have dem til. Det gør dem ikke nødvendigvis til 'frække' - ikke sådan som jeg forstår ordet fræk. Og hvorfor skulle denne hest pludselig få lyst til at lege giraf  Pruhest: "Som handler uden tanke for om det generer nogen" Den duer ikke om heste, men om mennesker. Man kan ikke forlange af en hest, at den kan have omtanke nok til ikke at ville 'genere nogen'... Det er mennesket, der skal tænke 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøver af |
| Forfatter:  |
10vildeheste |
| Dato:  |
21-06-2007 13:06 |
|
Jeg er ikke sikker på jeg er så enig i at mange heste pludselig beslutter at nu vil de prøve grænser af. Hvis man står med en utrænet hest, og den ikke reagerer som forventet i begyndelsen - så er vi helt enige om, at den prøver at finde ud af, hvem der bestemmer, hvad den kan, og hvad den ikke kan. Men er hesten trænet korrekt, vil den ikke pludselig begynde at "prøve af". Så er det langt mere sandsynligt, at den på et tidspunkt har givet den forkerte reaktion på en kommando - og derefter er blevet belønnet. Eksempelvis har den reageret på pres fra biddet ved at stejle, hvorefter rytteren enten har givet efter på tøjlerne - eller er faldet af = belønning. Når først man er nået dertil kan det være et stort stykke arbejde at få afmonteret den fejltolkning hesten har fået lavet inde i sit hoved. Eksempelvis har jeg netop haft en hest i ridning som havde en meget klar kobling mellem rytter og flugt. Lige så snart en rytter nærmede sig sadlen, løb han det bedste han havde lært. netop når det er flugtinstinktet, der er på spil, er det ret svaært helt at fjerne den kobling, men man kan forsøge at "overdøve" den ved at lære hesten nogle basale grundregler - gå - stå - bliv stående - bak osv. og ved hjælp af disse signaler kan man så lære den, at en rytter på ryggen ikke behøver at udløse flugtinstinktet - men det tager tid og kræver ro og tålmodighed at gennemføre. Derfor mener jeg heller ikke heste er frække. De gør dybest set bare, hvad vi lærer dem. At vi så ind imellem lærer dem noget, der ikke er specielt smart - det er så en anden sag. Men det kan vi ikke klandre hesten for - og så længe man tilskriver problemerne hestens frækhed kommer man ikke et eneste skridt nærmere løsningen af problemet - og det er vel dybest set den, man gerne vil finde. Så hvis man synes det er sjovt, at kalde heste for frække - så er det fint med mig - men det får man ikke meget ud af i trænindsmæssig henseende. I stedet burde man bruge sin energi på at finde ud af, hvor problemet ligger - og hvordan man kan få det løst lettest muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|