Hej!
Jeg går og tumler med et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med. Jeg er ikke sikker på hvor dette spørgsmål hører til herinde, men synes det var mest nærliggende at skrive det her...
Jeg har en rigtig dejlig 2 års hingste plag - han er utrolig nem at omgåes - bider ikke og sparker ikke, hverken med for- eller bagben. Han går på fold med andre vallaker, ved siden af en hoppe fold. Han har endnu ikke ændret adfærd i det lidt mere end et år jeg har haft ham, men altid været utrolig blid og nem.
Min plan var egentlig lige da jeg havde købt ham at han skulle kastereres inden de skulle på døgnfold i år, men det gik jeg fra da han jo stadig var/er utrolig nem. Efterfølgende var/er min plan at han skal kastereres i sept., hvor fluerne igen er på tilbage gang...men, hvis han bliver ved med at være så sød og nem, så kan jeg næsten ikke nænne det...
Det skal siges at han er uden papirer, så kan skal ikke bruges til avl, så det er ikke derfor at man skulle lade ham gå, men simpelhen fordi han kan forblive hingst.
Jeg har tænkt meget over fordele og ulemper, som fordele er der: Han hingstede look forbliver, han vil være mere sensible (synes vallaker her tildens til at blive lidt dvaske)
Som negative ting er der altid risikoen ved at han en dag vågner op og fatter at han faktisk er hingst og at der skal tages ekstra hensyn når man skal have ham med til stævner...
Hvad siger I - har I nogle erfaringer, gerne både for og imod - eller bare råd I kan give mig??
I kan se billeder af ham på min præsentation