Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Skal - skal ikke...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 17:36

Hej!


Jeg går og tumler med et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med. Jeg er ikke sikker på hvor dette spørgsmål hører til herinde, men synes det var mest nærliggende at skrive det her...


Jeg har en rigtig dejlig 2 års hingste plag - han er utrolig nem at omgåes - bider ikke og sparker ikke, hverken med for- eller bagben. Han går på fold med andre vallaker, ved siden af en hoppe fold. Han har endnu ikke ændret adfærd i det lidt mere end et år jeg har haft ham, men altid været utrolig blid og nem.


Min plan var egentlig lige da jeg havde købt ham at han skulle kastereres inden de skulle på døgnfold i år, men det gik jeg fra da han jo stadig var/er utrolig nem. Efterfølgende var/er min plan at han skal kastereres i sept., hvor fluerne igen er på tilbage gang...men, hvis han bliver ved med at være så sød og nem, så kan jeg næsten ikke nænne det...


Det skal siges at han er uden papirer, så kan skal ikke bruges til avl, så det er ikke derfor at man skulle lade ham gå, men simpelhen fordi han kan forblive hingst.


Jeg har tænkt meget over fordele og ulemper, som fordele er der: Han hingstede look forbliver, han vil være mere sensible (synes vallaker her tildens til at blive lidt dvaske)

Som negative ting er der altid risikoen ved at han en dag vågner op og fatter at han faktisk er hingst og at der skal tages ekstra hensyn når man skal have ham med til stævner...


Hvad siger I - har I nogle erfaringer, gerne både for og imod - eller bare råd I kan give mig??


I kan se billeder af ham på min præsentation


*Jeg mangler en god brugt kombi sadel - mellem/stor bom str., 17" og MEGET gerne brun (havanna eller cognac) Helst af mærket kieffer - model Aachen, Isar eller Garmisch. Andre mærker som Stübben f.eks.

0
0
Svar på denne tråd
 
 grehgrh
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 17:40

Puha, kan godt se dilammaet.


Som du selv siger, er det skidt hvis den en dag som 8-årig vågner og bliver kastreret der. -Rimelig sent.


Jeg kan også godt se ulempen ved at have en 'kedelig' vallak.


Hvis det var mig vil jeg kastrere hvis chancen for avl er udelukket. Det gør livet for den og dig meget nemmere.


Men det er lidt svært at forholde sig til når man ikke kender den.


Umiddelbart vil jeg mene, at den vil slappe mere af i hovedet hvis den blev kastreret.


Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem ;)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Catzelil
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 19:22

Ja, det er ikke helt nemt... - du har ret at det vil være synd, hvis han lige pludselig ikke kunne gå med vallaker mere, og skal til at leve et ensomt livt alene på folden, det vil jeg ikke byde ham! Tror ikke han bliver mere afslappet af det, han kan næsten ikke blive mere afslappet Det er nok også derfor at jeg er lidt tilbageholdende med at kasterere ham - med frygt for at han bare bliver vildt sløv...alderen gør selvfølgelig og noget, han bruger nok en del energi på at vokse lige nu...


- Tror du har ret...det ender nok med at der skal bestilles tid til sept.


Andre der har en mening, råd eller holdning jeg kan få med på vejen?


*Jeg mangler en god brugt kombi sadel - mellem/stor bom str., 17" og MEGET gerne brun (havanna eller cognac) Helst af mærket kieffer - model Aachen, Isar eller Garmisch. Andre mærker som Stübben f.eks.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kastrer ham
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 20:25
Alt andet lige er det MEGET lettere at have en vallak end en hingst.
1: Hvis du skifter opstaldingssted er du afhængig af at finde et sted hvor de overhovedet vil acceptere en hingst - selvom den er nok så sød. Dertil kommer at du er afhængig af at hopper og "hanner" går hver for sig.
2: Selvom din hingst evt. er nok så sød, så udelukker det ikke at nogle hopper evt. vil have svært ved at blive redet sammen med ham - dvs. du udelukker måske dig selv fra nogle muligheder for at ride med andre.
3: HVIS han skulle blive hingstet på et sent tidspunkt kan du ikke være sikker på at han lægger det fra sig blot han lbiver kastreret, og i øvrigt er det jo langt mere risikofyldt at kastrere en ældre hingst.
4: Der er MASSER af vallakker som hverken er dovne, sløve eller kedelige.
5: Du undgår FULDSTÆNDIG risikoen for at blive skyld i et "hul-i-hegnet" føl.

Det var lige hvad jeg kunne komme på af argumenter for at gøre det lettere for dig at vælge at kastrere ham i efteråret . Held og lykke med ham!

Med venlig hilsen
Julie

Transportlejlighed til 1 pony søges i juli/august fra Sjælland til Jylland og retur. Se min præs for nærmere oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Julie...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 22:58

Du har ret, jeg har faktisk aldrig tænkt på det den anden vej, altså at nogle hoppe vil have et problem med ham...men det har du ret i Sjovt som nogle ting skal venders om en gang i mellem, hi hi.


Jamen, I har begge ret - der er nok kun en "udvej" - der må bestilles dyrlæge til efteråret..


TAk


*Jeg mangler en god brugt kombi sadel - mellem/stor bom str., 17" og MEGET gerne brun (havanna eller cognac) Helst af mærket kieffer - model Aachen, Isar eller Garmisch. Andre mærker som Stübben f.eks.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider