|
|
| irretesættelser og løsgøring |
| Forfatter:  |
Nadi 1 |
| Dato:  |
02-06-2007 22:23 |
|
jeg er lige begyndt at ride en hest, som kan være lidt af at et bæst, eller for at forklare han er vant til at ride med små elevryttere og derfor vant til at have kontrollen, hvilket det jo så var meningen med det skulle være slut med nu. (forhåbentlig) Den generelle mening når han tér sig er at han skal have et vap bag i, men er for det første ikk vant til at ride med pisk og syns det er møgforstyrrende for balancen i hænderne, når man nu er vant til sporer, men igen han tér sig fjollet med dem... Jeg vil gerne have et råd til hvordan jeg kan få ham til st slappe af og gå til bidet, og hvordan jeg får kontrollen uden at det er med vap i røven, for er af den overbevisning der må findes bedre måder... Håber i gider tage jer tid til at læse min roman her...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan??? |
|
|
Hvis du forklarer hvad et er, ponyen gør, så er det meget nemmere at hjælpe dig. Der findes altid andre løsninger end pisken...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problemet |
Nadi 1 |
02-06-2007 23:30 |
|
han nægter pure at gå i trav, og får man ham i trav går han sådan set fint nok i letridning, og rider også fint i volter og voltetilbage, men ved nedsidning og galop er fuldstændig umulig. Han bryder ud af skulderen på den indvendige side og det er ret svært at få ham tilbage på hovslaget for ikke at sige få ham igang igen. Ved galopanspring falder han ud af galoppen efter 2-3 galopspring og lytter ikke til schenkelhjælpen når man prøver at springe ham an. Ejeren siger det er et generelt problem med ham og jeg vil også gerne finde en måde at ride uden pisk på. Jeg ved ikke om han har rygproblemer, men han er ikke øm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rygproblemer |
|
|
Det kunne da måske godt være rygproblemer. Hvis hesten falder ud af galoppen efter 2-3 galopanspring og den derefter får fri fra at galoppere kan det være måske være tillært adfærd? Enten fordi den er fræk eller fordi den har ondt, eller fordi den er bage for at falde (muligvis pga manglende balance). Det kunne evt. hjælpe for balancen at longere hesten. Øv galop med den så den får trænet balance uden rytter. Det er muligt den mangler den muskelmasse der skal til, og det lige skal trænes op. Du kan evt. sætte hjælpetøjler på i galoppen, måske måske ikke. Prøv dig frem. Hvis den galoppere fint i longen og ikke lægger sig ned i hjørnerne kunne det måske være problemer med ryggen eller andet. Men hvis den også lægger sig ned i hjørnerne i longe er det sikkert balamceproblemer og så skal det bare øves. Husk at bruge stemmen når du longere, så den ved præcis at når du siger galop med det og det tonefald, så skal den galopere. Det ka du bruge når du rider den og skal i galop. Måske kan galopanspring fra skridt hjælpe. Voltearbejde kan vel også hjælpe? Hvis hesten samtidig med at skyde skulderen også løber hurtigere i volter, må du huske stadigt at bruge schenklen rundt i volten, men den skal ikke løbe for den, hvis den gør det må du tage fat og give efter på tøjlen til den lytter. Den skal ikke løbe sig ud af balanceproblemer. Husk ikke at forlange for små volter før den er trænet lidt. Ellers rid i en tur i anturen og se om det samme gør sig gældende for den der. Det akn være den bare keder sig. Det var lidt råd, men jeg er på ingen måde ekspert eller har særlige kompetencer, er blot en hestetosse som så amnge andre herinde. Så brug rådene eller lad være. Det vigtigste er vel bare at prøve sig frem og finde nogt der virker for dig og hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| volter |
Nadi 1 |
02-06-2007 23:55 |
|
han løber ikke rundt i volterne, nærmere det modsatte... som sagt i letridning går det fint rundt i volterne, men i nedsidning, går han i stå, og umulig at få frem igen. Han er en stædig lille hest der helst slipper for at lave noget, og er også kendt for at stejle, han kender alle tricksene for at få ryttere til at give ham hans vilje, så det spiller også klart ind som en faktor, og har heller ikke redet på ham særlig lang tid, men ser bare ikke det med en i røven som vejen frem for et tillidsfuldt forhold. men tak for rådet med longen det vil jeg prøve...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dåmme dyr |
Nadi 1 |
06-06-2007 00:05 |
|
udover problemet med hans galop, har i så nogen råd til hvordan F*** jeg får ham til at lystre... fordi det er ikke kun dårlig kondition, han er rent generelt meget stædig, og vil gøre alt for at slippe for skulle lave noget... trisse rundt vil han godt, men når han skal lave øvelser ignorer han schencklerne, og hvis man har sporer på bliver han vildt hys så det ikk en mulighed...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ulykkelig hest |
|
|
Lad være med at kæmpe med hesten. Hesten har været ulykkelig, ikke forstået kommandoerne, og har måske også ondt. Du skriver jo, at du ikke VED om han har rygproblemer. Smerter kan også sidde i ben eller hove! Jeg ville træne hesten med belønninger i stedet for kampe - jeg bruger klikkertræning, og når en hest, der er vant til at kæmpe indser, at den kan tjene godbidder, så bliver den ofte helt usædvanligt let at håndtere. Det kræver at du får instruktion, men det kan vise dig vejen frem uden pisk og ubehag.
Indlæring, adfærd, klikkertræning Foredrag, demonstrationer, undervisning Hjælp til problemheste Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning www.hesteforstand.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klikker |
Nadi 1 |
06-06-2007 17:03 |
|
oki tak for rådet, syns jo heller ikke det er særlig fedt at skulle kæmpe med ham, og jeg ikke kan se hvordan det skulle hjælpe mig til at skabe et tillidsforhold til ham... Kender du evt nogen i Holsted-Vejenområdet der kunne hjælpe mig med at få startet klikkertræning med ham?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok så kom jeg så meget videre... |
Nadi 1 |
11-06-2007 00:18 |
|
tillykke til mig, jeg kan nu få bæstet, som jeg så kærligt er begyndt at kalde ham( ), i galop og oz såmænd få ham til at blive der, nårhan ikk lige bukker afsted i en hæsblæsende fart... Men kan godt mærke den der balance ikk er den helt bedste, han er en elevhest så han bliver jo nok aldrig nogen Martinique, men det kunne nu være rart hvis jeg kunne få ham til at ride bare liiidt pænt... I galoppen er det indtil videre ret umuligt at ham til at slappe af og lægge sig til bidet(han overhører alt der hedder tag og giv efter, han løber bare), og når man runder kortsiderne føles det lidt som jeg kører motorcykel i et løb... er begyndt at overveje om det kunne hjælpe at begynde at springe med ham, og om det kunne hjælpe på balancen... Tror ikk længere problemet sidder så meget i hans ryg, som i at han bare er en af de der stærke heste der vil se om de ikke kan tage magten(og jo de er derude)... men hvis der er nogen af jer derude som har nogen øvelser til hvordan jeg får ham til at holde op med kaste hovedet op i galoppen og spænde imod, samt til hvordan jeg kan få den balance lidt bedre på plads ville jge være meget glad... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skal da |
|
|
allerede være glad for fremskridtene  Det er skam svært for sådan en hest, der mest har lært at gøre noget som han helst ikke må  Ligesom TinaMJ vil jeg sige, at det jo helst skal være rart for hesten at blive redet... Hvorfor vil du sidde ned i trav, hvis det ikke rigtig virker? Er det ikke en bedre idé at trave videre i letridning, indtil du har fået lidt mere styr på ham? Det ville jeg helt klart gøre. At hesten tager hovedet op i galoppen er næsten sikkert også pga et balanceproblem. Det er svært for de fleste utrænede heste at galopere 'til biddet' Og det er svært for rytteren, når hesten ikke kan så meget  Hvis du har mulighed for at ride tur på den, så er det altså lettere for hestene at galoppere 'i skoven' end på en bane, hvor der er så mange hjørner  Så kan I øve jer der  Men du skal ikke kalde den et bæst - den ender sikkert med at blive en god ven, og så bliver du ked af, at du har kaldt den bæst  Du skal ride på den tit, være glad for alle de små fremgange i får, og huske at betragte selv de små detaljer, som hvis den fx tager 4 spring i galop som en fremgang  Ting tager tid - også træning af heste 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er kærligt ment |
Nadi 1 |
11-06-2007 18:33 |
|
det er nu mest kærligt ment jeg kalder ham bæstet... han er en skøn hest og det er rart at mærke han allerede er begyndt at gå mig i møde på folden...  og er rigtig glad for fremskridtene, men vil jo ikke gøre mere skade end gavn, hvilket også er derfor jeg søger hjælp herinde... er ikke helt klar over om der er skov i nærheden, men prøver høre ejeren ad næste gang jeg kommer derud, det er nok oz godt for ham at opleve noget andet end banen, selvom han nok vil være ret nervøs... rider også mest letridning på ham, men er begyndt at sætte spørgsmål ved hvor meget dressur han enlig har lært, jeg efterhånden ikke er sikker han kender hjælpen til man rider versader eller schenckelvigning, på trods af at ejeren sige han kan en del...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|