Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kan ikke lukke bag ved hende i traileren
Forfatter: 
Dato:  30-05-2007 11:58

Nu har min søster og jeg brugt oceaner af tid her de sidste måneder på at gøre hendes hest fortrolig med vores trailer. Hun trasker nu rigtig pænt med op og ud igen, men men men.

Hun vil ikke blive stående deroppe. Hun går lige op og vil så ud igen. Vi kan ikke nå at lukke bommen bag hende, og vil heller ikke gøre det når hun presser på for at komme ud.

Vi er bange for at hun tænder fuldstændig af deroppe, hvis vi bare sætter bommen på og smækker bagklappen op bag ved hende.

Nogle ideer til hvad vi kan gøre?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2007 12:44

Mit eneste råd der er at ringe og få en snak med torben andersen, for det lyder umiddelbart som om det kan gå hen og blive et stort problem for jer og måske lidt farligt. Jeg ved han er på fyn idag og i morgen, så måske hvis i er hurtige. Han kan træffes på 40418414.

Bare min mening.

Stine

Rod, er brugbare ting...

Der bare ikke lige ligger der hvor de plejer....

Forskelligt sælges. Tjek min præs.

0
0
Svar på denne tråd

foder / hø?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 00:20

I er jo nået et langt stykke af vejen :-)

Som jeg ser det, er der to muligheder. Enten er hesten endnu ikke helt tryg ved traileren og foretrækker derfor at gå ud igen. Eller også kan den bare ikke se formålet med at stå deroppe - det kan jeg et eller andet sted godt forstå :-)

Når min musse bliver læsset, har jeg altid et hønet klar i traileren. Det øger trangen til at blive stående med temmelig mange grader - fatisk så mange at jeg kan møve mig ned forbi hende og sætte bagbommen på :-) Hvis hø ikke er attraktivt nok, kan man i stedet servere aftensmaden i traileren - det skulle nok få sådan en lille hyp til at blive stående et stykke tid.

Hvis hesten på trods af hø/mad suser ud igen, ja så er det nok fordi, den ikke er helt tryg, og så må der mere ind-ud træning til. Hvis den godt gider at stå og æde deroppe, ville jeg gøre det en hel masse gange, før bommen sættes på.

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

velkendt scenario
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 08:38

"Hun vil ikke blive stående deroppe. Hun går lige op og vil så ud igen. Vi kan ikke nå at lukke bommen bag hende, og vil heller ikke gøre det når hun presser på for at komme ud."

Sådan en periode har jeg oplevet med min egen hest for år tilbage (og for den sags skyld osse med datterens pony, da vi skulle lære ham at lade sig læsse): Hesten går fint og villigt ind i traileren - for så at bakke ud igen med forbavsende fart, så snart han var helt inde i traileren!

Jeg læsser bare igen. Og igen. Og igen. (og har frontlågen stående åben imens, så der ser lysere og mindre "indelukket" ud i traileren)

Og hver eneste gang så ROSER jeg hesten til skyerne, når den går ind...og roser den ENDNU højere, så snart det bare lykkes den at stå stille derinde i to sekunder.(og så SKYNDER jeg mig ellers at bakke den ud selv, INDEN den begynder at gøre det på eget initiativ! Så kan den nemlig osse få ros for at bakke fint ud på kommando. Win-win!)

Mine erfaringer siger mig, at hvis ikke reaktionen er kommet af en decideret ubehagelig oplevelse under kørsel, så lærer hesten rigtig hurtigt at blive stående derinde - både med og uden bagbom.

Min hest kan nu læsses uden grime (på kommandoen "ind i kassen") stå derinde uden at være bundet - og selv bakke ud igen efter endt køretur.(på kommandoen "ud af kassen")

0
0
Svar på denne tråd

trailer-træning
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 12:12

Hvis det var mig, ville jeg endnu bruge tid på at gøre hesten helt tryg ved traileren. Det ville være dumt og MEGET ærgeligt at ødelægge alt arbejdet, ved at læsse hesten i traileren og hurtigt klappe bagbommen op. Det gør den ikke tryg ved situationen.

Jeg ville forkusere meget på at indlære min hest stop/frem signal i torvet, sådan at den vælger at stå stille og gå fremad så snart jeg beder den om det. Også selv om det er i en trailer (o:

Hvis hesten vil bakke ud, så hold den ikke tilbage. De fleste heste bryder sig ikke om at blive holdt, det giver dem ikke føelsen af frihed eller frivillighed. Hvis din hest vil bakke ud, så bak den INDEN den selv bakker.

Held og lykke

Zandra Lind Nørskov

Cassie

Your horse is your mirror.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:18

Tak for rådene :)

Vi har prøvet meget af det I skriver, men har lige været ude at træne med hende, hvor hun gik lige op og stod og spiste AL MADEN i spanden inden jeg så bakkede hende ud. Så mon ikke bare hun som I skriver skal ind og ud nogle gange mere før det er på plads :)

Endnu en gang tak :)

0
0
Svar på denne tråd

Dit sidste skriv
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 07:05

lyder fint- det er netop stop/gå kanppen du bruger- det som du her gør med at bakke hende ud INDEN det bliver hendes ide, er den rigtige vej at gå- så få hende ud inden det er hendes ide- du kan når hun SELV bakker ud sætte hende på opgaver- altså fint du bakker ud jeg har lige et lille spring her du skal hoppe over( eller hvad du nu lige kan finde på), men går du op i trailer, får du fred+bliver nusset-efter nogle gange fortrækker hun at blive deropppe- for hvem gider at "arbejde" når man kan stå i en trailer og blive nusset.

Når hun så bliver deroppe er det vigtigt at du får hende ud før det er hendes ide at bakke ud- når hun bakker ud når det er din ide er der intet spring, kun hygge- har hun først fået det ind kan du sætte bom på- husk at det er vigtigt at du lader hende stå med lukket bom i ca. ½ time før du kører i start- ligeledes brug det igen når du er ankommet. Så vil hun ej forbinde kørsel med trailer.

Held og lykke

MVH D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider