"Hun vil ikke blive stående deroppe. Hun går lige op og vil så ud igen. Vi kan ikke nå at lukke bommen bag hende, og vil heller ikke gøre det når hun presser på for at komme ud."
Sådan en periode har jeg oplevet med min egen hest for år tilbage (og for den sags skyld osse med datterens pony, da vi skulle lære ham at lade sig læsse): Hesten går fint og villigt ind i traileren - for så at bakke ud igen med forbavsende fart, så snart han var helt inde i traileren!
Jeg læsser bare igen. Og igen. Og igen. (og har frontlågen stående åben imens, så der ser lysere og mindre "indelukket" ud i traileren)
Og hver eneste gang så ROSER jeg hesten til skyerne, når den går ind...og roser den ENDNU højere, så snart det bare lykkes den at stå stille derinde i to sekunder.(og så SKYNDER jeg mig ellers at bakke den ud selv, INDEN den begynder at gøre det på eget initiativ! Så kan den nemlig osse få ros for at bakke fint ud på kommando. Win-win!)
Mine erfaringer siger mig, at hvis ikke reaktionen er kommet af en decideret ubehagelig oplevelse under kørsel, så lærer hesten rigtig hurtigt at blive stående derinde - både med og uden bagbom.
Min hest kan nu læsses uden grime (på kommandoen "ind i kassen") stå derinde uden at være bundet - og selv bakke ud igen efter endt køretur.(på kommandoen "ud af kassen")