Nu bruger jeg jo ikke tid på at skrive her for at genere dig mest muligt. Jeg er lærer og bruger størstedelen af min arbejdstid på at genere mine elever, så jeg har afreageret, når jeg kommer hjem 
Nu spørger du jo bare, om et hackamore kan hjælpe, og så er det som udgangspunkt bare det, jeg svarer på.
Din hest ser ud til at spænde i underhalsen, og den bruger sig derfor ikke rigtigt i overlinjen - ryggen hæves ikke nok og kommer ikke til at svinge. Det betyder også, at hesten ikke kan bruge sin bagpart ordentligt, og du kan ikke ride en stor og rummelig gang ind i den, og du oplever måske også, at den er svær at sidde på.
Grunden til, at jeg ikke mener en hackamore kan hjælpe dig er, at hesten vil fortsætte med at "putte sig" og spænde i underhalsen - nu har den bare ikke noget at støtte sig til/læne sig op ad fortil, så den skal bære det hele i underhalsen i stedet.
Jeg tror faktisk du skal være glad for, at du kan mærke modstanden fortil, for så viser hesten da trods alt, at den kan bruge en smule støtte på tøjlen, og at den har tendenser i den rigtige retning. Når den bare pakker sig sammen, vil jeg mene det er sværere at rette op - uden at kunne garantere det.
Hvad du kan gøre? - efter min vurdering altså
:
Jeg lånte en hest, da jeg fandt ud af at jeg var gravid, der også pænt og nydeligt bukkede nakken - lidt ligesom din. Den gjorde ingen modstand mod tøjlen og reagerede smukt på stemmen i overgange og lign...
Men den spændte i underhalsen og brugte ikke ryggen korrekt - og derfor var det enormt hårdt for mig og min stakkels gravide krop at ride hesten, fordi ryggen arbejdede i "stød" og ikke i elastiske bølger - lidt svært at forklare, men man er ikke i tvivl, når man har siddet på en hest, der går korrekt.
Denne hest kunne ikke rides lang og dyb - så løb den fra mig og lyttede slet ikke til sædet. "Stop-knappen" virkede ikke - hovedet blev bare pakket ind mod bringen, og det var hovedsageligt vha. stemmen, man kunne tage den ned i tempo.