Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

kan et bidløst hjælpe?
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 17:06

Heej.

Jeg har spørgsmål. Jeg rider dressur på LA niveau, me min hest er meget slem til at skyde skuldre hvis jeg ikke passer meget godt på. Hu er desuden også ret hår i munden og der skal ikke så meget til før der kommer uro eller modstand.

jeg har umiddelbart læt at hackamore måske kan hjælpe. Men er meget itvivl om det. Da jeg stadig skal kunne ride hende til biddet og lave øvelser og så stadig kunne ride sævner. så ville det måske kunne hjælpe selvom hun ikke bliver redet med det hver dag ? og er det så et hackamore jeg skal vælge ? eller er der et anet der vil være bedre ?

Jeg vil selvfølgelig også drøfte det med min ridelærer..

En god rytter, er den der kan elske !

0
0
Svar på denne tråd

Hård i munden
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 21:48

bliver hesten fordi du gør noget forkert, når du rider på trensen - så et hackamore kommer nok ikke rigtig til at hjælpe dig med dit problem...

Din ridelærer bør kunne hjælpe dig med, hvad det er, du gør forkert.

Ofte er det noget med, at man sidder og overbøjer hesten (bøjer hestens hals ind mod midten fx) eller tager i tøjlen, slipper, tager i tøjlen, slipper osv. osv. for at få hesten til at bukke nakken.

Det bør egentlig være sådan, at du kan ride din hest i holdning uden at du bruger tøjlen som andet end en let støtte for hesten - altså ikke noget med at tage fra side til side, bøje igennem og hvad man nu ellers kalder det - bare sid stille med hånden og mærk, at du har hestens mund for enden af tøjlen. Kan du det, så virker hesten heller ikke "hård", for den har ikke nogen grund til at låse sig fast på eller imod tøjlen.

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

tak for svaret..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 22:00

Kan godt se mit problem er lidt svært at forklare. Vil sige jeg er ikke slem til at sidde uroligt med hænderne som du nævner. Da det gør det meget værre. Så sidder så stille som muligt, men stadig med lidt spil i fingrene.

Men min hest er rigtig god til at finde en udvej så hun ikke behøves at lave så meget, som jeg gerne vil have hende til. Og andre gange er hun super sød og vil gerne arbejde sammen.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil stadig mene
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 22:22

at du gør noget forkert. Fra naturens hånd bør hesten jo netop være "blød og eftergiven", og er den hård, er det enten en rytterfejl eller noget, der er galt med hesten, som kan behandles af dyrlæge eller lign.

Det kan også være fordi du ikke får sluppet hesten tilstrækkeligt fortil, når den selv søger i holdning, og at du ikke får aktiveret bagparten nok.

Umiddelbart vil jeg faktisk byde på, at netop dét var dit problem, når jeg ser billederne på din præsentation (dem har jeg først set nu).

Hesten ser ud til at gøre modstand mod tøjlen, samtidig med, at den er bag lod og ser ud til at spænde i underhalsen (hvilket du vel nok mærker som modstand fortil, og at hun er "hård i munden").

Det er muligt, at jeg er helt galt på den... Men har jeg ret, kan et hackamore ikke hjælpe - det kan nærmere forværre det.

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

ja okay..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 22:28

Men kan bare ikke se hvordan det kan være min fejl. Ikke for at hellig gøre mig selv.

Et hackamore skulle undgå at trække hesten i munden. der stod også samme sted, at hvis hesten en gang har fået den vane med at lave modstand er det svært at få væk igen.. har kun haft hende lige omkring et år. og ved at gamle ejer har været meget hård i hånden. (ikke for at hellig gøre mig selv)

så derfor tænkte jeg bare at det, måske, kunne være smart hvis jeg red uden bid så hun måske kunne vænne sig til ikke at gå så meget imod det.

Det kan også være at et blidere bid vil kunne hjælpe.?

0
0
Svar på denne tråd

Altså hesten
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 22:39

kan jo kun gøre modstand hvis der er noget at gøre modstand imod nu skriver du jo i et andet indlæg at du ind imellem rider med hjælpetøjler.. og de problemer du nævner her er faktisk nogle af dem som diverse hjælpetøjler kan skabe..

Og det får jeg sikkert slag for at skrive

Men som gsims er inde på, så er heste ikke født uvillig, hårde eller kæmpene.. det er noget vi gør dem til.. og alle fejl der ikke skyldes smerter hos hesten er rytterfejl..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

Vi vandt.. rodeoet er aflyst :-)

0
0
Svar på denne tråd

tænderne
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 13:20

En hest kan også "tage biddet" hvis det har ondt i bisserne. har du fået dem checket??

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

ja okay..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 21:50

Synes det er fint nok i bruger al jeres tid på at sige det er min skyld, men kan i fortælle mig hvad jeg så skal gøre for at komme af med mit/vores/min hest problem ???

tror virkelig ikke at der når at komme "bivirkninger" af at ride med hjælpetøjler 5-7 gange på et helt år ! JEg er i mod det , hvis man rider tit med det, men fordi man bruger det meget sjældent skulle man da ikke få problemer med..

Hun fik tjekket og ordnet tænder i februar måned. så lige umiddelbart tror jeg ikke det er det, da det hele så fint ud der..

måske kan et blidere bid hjælpe ?

0
0
Svar på denne tråd

Christina
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 22:50

Nu bruger jeg jo ikke tid på at skrive her for at genere dig mest muligt. Jeg er lærer og bruger størstedelen af min arbejdstid på at genere mine elever, så jeg har afreageret, når jeg kommer hjem

Nu spørger du jo bare, om et hackamore kan hjælpe, og så er det som udgangspunkt bare det, jeg svarer på.

Din hest ser ud til at spænde i underhalsen, og den bruger sig derfor ikke rigtigt i overlinjen - ryggen hæves ikke nok og kommer ikke til at svinge. Det betyder også, at hesten ikke kan bruge sin bagpart ordentligt, og du kan ikke ride en stor og rummelig gang ind i den, og du oplever måske også, at den er svær at sidde på.

Grunden til, at jeg ikke mener en hackamore kan hjælpe dig er, at hesten vil fortsætte med at "putte sig" og spænde i underhalsen - nu har den bare ikke noget at støtte sig til/læne sig op ad fortil, så den skal bære det hele i underhalsen i stedet.

Jeg tror faktisk du skal være glad for, at du kan mærke modstanden fortil, for så viser hesten da trods alt, at den kan bruge en smule støtte på tøjlen, og at den har tendenser i den rigtige retning. Når den bare pakker sig sammen, vil jeg mene det er sværere at rette op - uden at kunne garantere det.

Hvad du kan gøre? - efter min vurdering altså :

Jeg lånte en hest, da jeg fandt ud af at jeg var gravid, der også pænt og nydeligt bukkede nakken - lidt ligesom din. Den gjorde ingen modstand mod tøjlen og reagerede smukt på stemmen i overgange og lign...

Men den spændte i underhalsen og brugte ikke ryggen korrekt - og derfor var det enormt hårdt for mig og min stakkels gravide krop at ride hesten, fordi ryggen arbejdede i "stød" og ikke i elastiske bølger - lidt svært at forklare, men man er ikke i tvivl, når man har siddet på en hest, der går korrekt.

Denne hest kunne ikke rides lang og dyb - så løb den fra mig og lyttede slet ikke til sædet. "Stop-knappen" virkede ikke - hovedet blev bare pakket ind mod bringen, og det var hovedsageligt vha. stemmen, man kunne tage den ned i tempo.

Hvis jeg nu havde haft tid og kræfter, ville jeg nok have arbejdet rigtig meget med overgange og temposkift, fordi hesten skal lytte til sædet - og så ville jeg nok ikke have mere end en let støtte på tøjlen og egentlig være ligeglad med, hvor hovedet befandt sig (dog skal man med den slags heste stort set altid slippe hesten fortil, hvis den viser tegn på at ville strække halsen frem og ned).

Denne slags hest var også en af dem, jeg kunne hitte på at bruge en ægte/fast/... chambon på (uden elastik) - i longen for i det mindste at få den til at strække sig lidt.

Det er arbejde, der tager enormt lang tid, fordi hesten skal have opbygget de rygmuskler, den ikke bruger (i hvert fald ikke korrekt), noget der burde have været gjort fra hesten var helt ung. Men det er smadder-sundt for hesten og egentlig det eneste rigtige at gøre - og man kan relativt hurtigt mærke at det virker.

Pyh, det blev langt - håber det er brugbart - eller at andre klogere hoveder skriver noget brugbart til dig.

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 13:21

Prøve lige at læs på denne side.. Der står der noget om hvorfor man skal vælge et bidløst hovedtøj...

www.naturhov.dk/prod/nobit.htm

Nicolé
0
0
Svar på denne tråd

Nicolé
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 14:17

har du læst det oprindelige indlæg?

For dér står jo netop, at det er et hackamore, Christina overvejer at bruge - og det er jo ikke helt det, jeg forbinder med "bidløst" hovedtøj.

Som der står på den side, du henviser til:

"Nej - det er ikke ligesom en hackamore!

I modsætning til en hackamore benytter den bidløse trense ikke ét kraftigt tryk på bløde dele af hestens mule, men et blødt tryk på store dele af hovedet. "

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 14:46

Til gsims::

Ja jeg har læst indlægget... Der står: om et bidløst kan hjælpe i overskriften!!! Christina skriver: jeg har umiddelbart læt at hackamore måske kan hjælpe

og hun skriver også: og er det så et hackamore jeg skal vælge ? eller er der et anet der vil være bedre ?

Hun overvejer om hun skal vælge bidløst eller hackamore, som jeg forstår det...

Nicolé
0
0
Svar på denne tråd

Må man?
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 15:23

ride med bandager i Lc2 og Lb1 dressur for pony?

Pinto er den eneste race

som dur!!!

www.123hjemmeside.dk/sarina

tag et kig på min hest,s hjemmeside

der forskellige muligheder som selv du kan

få nytte af :-)

0
0
Svar på denne tråd

til gsims
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 20:02

lige umiddelbart lyder det jo egentligt godt det du skriver..

Det giver stof til efter tanke..

Vil det på en eller anden måde sige at jeg skal "starte forfra" altså lærer hende at strække halsen og bruge ryggen osv.. som man lærer unghestene det ?! (spørg bare så jeg er sikker )

Og har du evt. et trænningsprogram, så jeg kan få noget inspiration til det ? Eller noget andet der kan hjælpe mig påvej.. For vil jo super gerne have en hest der fungerer..

0
0
Svar på denne tråd

Christina
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 12:47

Ja, det vil jeg mene... Altså, at du så at sige skal starte forfra.

Min vallak havde lidt af det samme, pga. forkert ridning - han var meget tung fortil og var også altid lige en anelse bag lod. Han så ikke ud til at spænde i underhalsen, men har nok gjort det lidt alligevel. På ham gik det faktisk pænt hurtigt med at få ham til at arbejde rigtigt, fordi jeg havde en knaldhamrende dygtig underviser til at hjælpe mig.

Øhhh, træningsprogram... Nu er jeg jo slet ikke prof, så det tør jeg ikke kaste mig ud i at give dig i detaljeret form.

Men jeg vil umiddelbart sige, at du starter med overgange fra skridt til parade, og fortsætter med temposkift i skridt. Når det fungerer (når du kan stoppe/bremse hesten for små hjælpere - kun lige ved at stå let imod på tøjlen og hovedsageligt for sædet), begynder du at trave og lave overgange og temposkift i trav - og så videre.

Du skal bare hele tiden huske, at du ikke bruger tøjlen til andet end at stoppe hesten med (og ændre retning), og at du så giver tydeligt efter på tøjlen, når den reagerer korrekt ned i tempo...

Du skal bare passe på, at du ikke kommer til at samle hesten mere end den er klar til i ryg og bagpart, for så vil den falde tilbage i de gamle vaner igen. Det kan du højst sandsynligt mærke, hvis du er opmærksom på, hvilken tøjlelængde hesten arbejder bedst for (ryggen skal arbejde på samme måde, uanset tøjlelængde - ellers er tøjlerne for korte) - det er vist den bedste forklaring jeg kan give, tror jeg...

Nicolé:

Ja, det er nok mig, der ikke er ordentlig vågen, sorry ;-)

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

tilbage til start med grime
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 20:17

hej.efter et godt råd fra Torben Andersen blev trensen, med 3 delt bid til sidst, skiftet ud med en rebgrime, da den ene af mine heste gik imod bidet.

Resultatet er blevet at rytterne er blevet nødt til at bruge de rigtige hjælpere nemlig benene og vægt/sædehjælpen, istedet for brug af tøjlerne. Hesten er glad for at arbejde og vil gerne samarbejde og som bonus har han fået genopfrisket stopknappen via benene/sædet + diverse signaler fra grimen som vi regner med kan overføres til trensen, når han en dag får den på igen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider