Nu bruger jeg jo ikke tid på at skrive her for at genere dig mest muligt. Jeg er lærer og bruger størstedelen af min arbejdstid på at genere mine elever, så jeg har afreageret, når jeg kommer hjem 
Nu spørger du jo bare, om et hackamore kan hjælpe, og så er det som udgangspunkt bare det, jeg svarer på.
Din hest ser ud til at spænde i underhalsen, og den bruger sig derfor ikke rigtigt i overlinjen - ryggen hæves ikke nok og kommer ikke til at svinge. Det betyder også, at hesten ikke kan bruge sin bagpart ordentligt, og du kan ikke ride en stor og rummelig gang ind i den, og du oplever måske også, at den er svær at sidde på.
Grunden til, at jeg ikke mener en hackamore kan hjælpe dig er, at hesten vil fortsætte med at "putte sig" og spænde i underhalsen - nu har den bare ikke noget at støtte sig til/læne sig op ad fortil, så den skal bære det hele i underhalsen i stedet.
Jeg tror faktisk du skal være glad for, at du kan mærke modstanden fortil, for så viser hesten da trods alt, at den kan bruge en smule støtte på tøjlen, og at den har tendenser i den rigtige retning. Når den bare pakker sig sammen, vil jeg mene det er sværere at rette op - uden at kunne garantere det.
Hvad du kan gøre? - efter min vurdering altså
:
Jeg lånte en hest, da jeg fandt ud af at jeg var gravid, der også pænt og nydeligt bukkede nakken - lidt ligesom din. Den gjorde ingen modstand mod tøjlen og reagerede smukt på stemmen i overgange og lign...
Men den spændte i underhalsen og brugte ikke ryggen korrekt - og derfor var det enormt hårdt for mig og min stakkels gravide krop at ride hesten, fordi ryggen arbejdede i "stød" og ikke i elastiske bølger - lidt svært at forklare, men man er ikke i tvivl, når man har siddet på en hest, der går korrekt.
Denne hest kunne ikke rides lang og dyb - så løb den fra mig og lyttede slet ikke til sædet. "Stop-knappen" virkede ikke - hovedet blev bare pakket ind mod bringen, og det var hovedsageligt vha. stemmen, man kunne tage den ned i tempo.
Hvis jeg nu havde haft tid og kræfter, ville jeg nok have arbejdet rigtig meget med overgange og temposkift, fordi hesten skal lytte til sædet - og så ville jeg nok ikke have mere end en let støtte på tøjlen og egentlig være ligeglad med, hvor hovedet befandt sig (dog skal man med den slags heste stort set altid slippe hesten fortil, hvis den viser tegn på at ville strække halsen frem og ned).
Denne slags hest var også en af dem, jeg kunne hitte på at bruge en ægte/fast/... chambon på (uden elastik) - i longen for i det mindste at få den til at strække sig lidt.
Det er arbejde, der tager enormt lang tid, fordi hesten skal have opbygget de rygmuskler, den ikke bruger (i hvert fald ikke korrekt), noget der burde have været gjort fra hesten var helt ung. Men det er smadder-sundt for hesten og egentlig det eneste rigtige at gøre - og man kan relativt hurtigt mærke at det virker.
Pyh, det blev langt - håber det er brugbart - eller at andre klogere hoveder skriver noget brugbart til dig.