Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Fra western til dressur?
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 11:40

Hej er der nogen, der ved om man kan omskole en westernhest til dressur?


Mvh Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen det
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 11:43

kan man da - i princippet - sagtens ;-)






:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D


>-o-<>-o-<

Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og

ualmindeligt pæne

- smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan man
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 12:02

Hej

Det ved jeg at man kan for en af mine veninder er igang med det og det går fint...det anbefaldes dog typisk ikke...det skulle hellere være fra dressur og over til western. Grunden til dette skulle grundes i at dressur ikke er lige så frit for hesten som western, så hesten vil have svært ved at acceptere at den skal udføre noget "mindre frit"...men altså jeg har nu aldrig set noget blive rundtosset af det


Venlig hilsen June

0
0
Svar på denne tråd
 
 har selv prøvet..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 16:15

hej..

mig og min mor har selv prøvet, både at ride fra dressur til western og fra western til dressur med 2 forskelling heste.. den ene var først dressur så western og så var den dressur igen.. og har fået min tilredet i western og så ville jeg hellere ride dressur.. så har prøvet begge veje..


knus..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 11:19

skulle man ikke kunne det?

Lisså vel som man kan omskole hesten fra dressur til western, kan man vel også gå den anden vej.


Det er jo sådan at alle heste, kan gå alle discipliner - det er bare ikke alle, der har lige stort talent. Så har du en hest, der fungerer rigtigt godt som westernhest (dvs, naturlige "flade" gangarter, lav hovedholdning og et lidt "tilbagelænet" temperament dvs, ikke specielt fremadgående) Kan den få problemer med at honorere de krav, der stilles til den i dressur (høj nakke, elastik, selvbæring og "fremad" mentalitet).


På samme måde som ikke alle heste, der er bygget til dressur, bliver særligt gode til western, selvom de sagtens kan lære principperne.


Så det er aldrig et spørgsmål om en hest kan omskoles til det ene eller det andet, for det kan den.

Spørgsmålet er om den er bygget til og har evner for den disciplin du vælger til den.


mvh maria


Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt at høre
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 18:20

Hej tak for kommentarerne : )... Min tanke var bare, at det måske var svært at komme til at gå i holdning (som hest) hvis den har været vant til at gå med halsen strakt, som i western.. + at den ike har den samme opmærksomhed overfor bid og schenkler...


Men godt at høre, at nogen har succes med det.



mvh Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan omtrænes
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 13:57
Hejsa,

Købte for 3 år siden en western trænet vallak og gik igang med at omtræne ham.

Mit største "problem" var at få ham til at acceptere den konstante kontakt. Så snart jeg rørte tøjlen forsvant hovedet mellem benene eller han nærmest travede baglæns ... jeg startede med bidløs, så gummi-stangbid og til sidst almindelig trense. Han er stadig uhyre opmærksom overfor biddet og følsom.

Men hensyn til schenklerne - ja der er han også utolig følsom og lydhør.

Kunne dog ønske lidt mere fremad drift... så snart han ser muligheden, strækkes halsen og han jogger afsted. Western er helt klart hans foretrukne men han er så sød at gøre sit bedste i dressuren for min skyld .

"omtræningen" kræver et godt stykke arbejde og tålmodighed, og som altid - kommer det an på hesten.



******

Små fødder sætter også dybe spor
******

_______________________________

Ferieboliger og hesteudlejning i Italien
www.VillaStabbia.it

________________________________
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 14:44

Min unghest, Wizard, blev tilredet i efter western principper.

Han er ikke blevet forvirret. Mere afbalanceret af det, og meget mere cool overfor mange ting. Selvom han er en rigtig hidsig prop.

Men tror det kommer meget an på hvor meget western hesten har gået. For hvis det er en rigtig konkurrence hest, tror jeg det bliver en udfordring :-)

Men tror sagtens det kan lade sig gøre, stille og roligt. Held og lykke :-D


Med venlig hilsen
Kine Maria Bloch
Lundhøjgårds Wizard | Svalegårdens Monet
0
0
Svar på denne tråd
 
 Har netop
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 18:15

redet dressur på en westernhest i cowboysadel og med stangbid i weekenden.


Anede ikke hvordan man skulle ride sådan en hest og spurte og fik svaret. Gør som du plejer og det gjorde jeg så. ;-)

Hesten gik faktisk ret pænt, men i western lægger man benene frem for stop og tilbage for fremdrift, så fik nogle stop indtil vi talte samme sprog.


Havde så den fordel at jeg har prøvet at ride med kandar før og følelsen på stangtøjlen er den samme.


Dog var tempoet noget moderat, da en westernhest ikke kender sædets drev.


Har desværre ingen billeder af det.


mvh.

Britta


0
0
Svar på denne tråd
 
 western
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 20:19

Vores gamle frederiksborger var oprindelig dressur hest, blev omskolet til western og er nu tilbage ved dressur. Det går meget fint, det er gået over alt forventning.

Det skal dog lige siges der ingen fiduser er ved ham, han er meget nem at ride, og må være ret omstillingsparat trods hans alder på snart 21 år...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider