|
|
| Halv parader |
| Forfatter:  |
Miss Wonderful |
| Dato:  |
28-09-2002 15:36 |
|
Hej
Jeg er ved at blive skør!
Er der nogle venlige sjæle som vil fortælle mig hvad en havl parade er, og hvordan den udføres?
Nu lyder jeg sikkert som en der slet ikke ved noget, men der er aldrig nogen som har lært mig det, og nu skal jeg lige pludselig lave dem hele tiden.
Hjælp!!!
Vinlig hilsen Wonder, som er meget tæt på er blive indlagt på sindsygehospital
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Halv parader |
|
|
Halv parader er når du laver en "halv" anholdning på udvendig tøjle. Det vil sige, at når du rejser dig, skal du trække igennem på udvendig. Samtidig med skal du blive ved med at pille på indvendig. Halv Parader samler heste, og forbereder den på det du vil til at lave. De gør også, at hesten ikke løber af med dig, og de holder hesten ligud rettet.
Smil til verden, så smiler den tilbage.;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sandra J |
28-09-2002 17:09 |
|
Det er der mange ryttere der ikke ved men de tør bare ikke sige det til nogen:-( Det er jo faktisk ret kedeligt ikke?:-) mange forklare det med anholdninger men hvad hvis man heller ikke ved hvad en anholning er, ja hvad så:-(
en anholdning er når man tar i den ene tøjle tæller til 5 og slipper igen
en halvparade er når man tar i begge tøjler og tæller til 5 og slipper igen
og husk en gylden regl er lige så meget som du samler lige så meget skal du drive
enkelt ikke;-D
knuz Sandra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Sandra
Har nu ikke lært at tælle til fem, men at tage igennem på begge tøjler sidde imog med sæddet og så slippe igen.
At tælle til fem er for lang tid, har jeg lært.
Hilsen
Britta8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen8-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina(Fjolle) |
28-09-2002 17:45 |
|
Hejsa.
Vil bare lige sige, at i lige skal huske at sæde og schenkel også er en vigtig ting i en halv parade.
Det gælder ikke bare om at trække i tøjlerne, men samtidig skal man have et let tryk for schenklen og stå lidt imod på sædet.
Husk altid at schenkel- og sæde-hjælp skal komme før anholdningen på tøjlen, og de 5 sek. er for lang tid.
Det skal kun vare så lang tid, så hesten reagerer med en anelse "ophold";-)
Håber det er forståeligt8-)
:-)En rigtig ven, er en der rækker en sin hånd, og når ens hjerte{>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sandra J |
28-09-2002 19:55 |
|
Okey så til 3 sek
bemærk at jeg også har skrevet at man skal bruge sjænklerne lige så meget som tøjlerne eller lidt
selfølig slipper jeg før 5, hvis jeg kan mæke at
hesten gir efterB-)
men jeg har ikke lært at tage hårdt i tøjlerne, så slår hesten jo bare fra. Men hvis man bare tar hurtigt tilbage i tølerne på 1 ½ sek. for man da ingen virkning?:-)
sådan: klemme med knæne, hold let tilbage på tøjlerne i 3 Sek. samtidig med et let tryk af sjænklerne.
sådan gør jeg alså og det virker på min hest
knus sandra{>schagall
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan her gør jeg altså... |
Camilla (Felur) |
28-09-2002 20:04 |
|
Hvis jeg rider letridning, så sætter jeg mig ekstra tungt én gang, samtidig med jeg holder lidt imod på begge tøjler. Det foregår over ét til to travtrin og så giver jeg efter igen. Så stopper Felur ligesom et lille sekund, inden vi rider godt frem igen.
Jeg har på en enkelt hest oplevet det på en lidt sjov måde. Jeg foretog anholdningen på tøjlen. Det føltes som om hesten stoppede totalt fortil, men bagbenene tog lige et par ekstra skridt og jeg kom lige 5cm. højere op at sidde
Jeg vil selv mene, at det er nr. 2 som er den mest korrekte. På Felur opnår jeg "bare" en afkortning af tempoet og kun en ganske svag øget samling.
Bare husk, husk, husk at en halv parade er intet værd, hvis du undlader at give efter og ride fremad bagefter. Fremaddriften er ret essentiel for al ridning Med venlig hilsen Camilla (Felur)
Mangler du en lækker kandar? Eller en Wintec dressursadel? Eller en kantsyet trense? :-) Så se her 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er ikke én løsning |
|
|
Husk at en halv parade kan udføres på 117 forskellige måder , alt efter den konkrete situation, hesten, øvelsen , den ønskede effekt.... så der er altså ikke én måde, én styrke og ét tidsinterval der er "det rigtige" - hestens følsomhed har også meget at sige....
Men groft sagt kan man definere det som at presse hesten lidt sammen - man skubber lænden frem/ned i sadlen, driver bagfra og holder lidt igen fortil, hvorefter man giver efter igen....
Hvis hesten tager imod den halve parade, vil den samle sig og blive yderligere opmærksom og lydhør for rytteren 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ide til indlæring og forståelse af halve parader! |
LillePu |
28-09-2002 22:31 |
|
Har du læst dressur med Kyra? Super bog!
Hun arbejder lidt med parader m.m., og min veninde og jeg har benyttet metoden på en yngre hest, som havde travlt og ikke helt forstod at vente....
Du laver en parade (hesten behøver ikke gå i holdning) og giver øjeblikkeligt efter på tøjlen, når hesten står stille - Vi forbedrede langsomt virkningen fra schenkel og sæde efterhånden - og jeg mener VIRKELIG giv efter så tøjlen slasker!
Tæl til fire og rid frem med løse tøjler eller bare let kontakt. Kontakten ved fremadridningen øges også efterhånden.
Når hesten forstår dette og venter roligt, går du over til en kraftig halv parade - eks. :
Rid frem i trav i normal arbejdstempo (hesten behøver ikke at være samlet eller gå til biddet), lav en kraftig anholdning - især i udvendige tøjle - så hesten næsten går i skridt.
Når hesten korter sig op og er ved at gå i skridt, giver du masser af tøjle og rider igen frem i det ønskede tempo.
Kraften i anholdningen aftager langsomt, men det er vigtigt at man husker at give efter, når hesten lytter og "stopper lidt op"!
Luise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ide til indlæring og forståelse af halve parad |
|
|
Jeg er enig med Hippo i at der er mange forskellige måder at lave den halve parade på, se bare på alle de indlæg...
Hvis du spørger 10 forskellige beridere får du sikkert også 10 forskellige svar...
Fælles for alle måderne er dog at man skal bruge sin lænd, som Stratego siger - sidde imod med sædet.
Dette er netop at trække lænden an, og det er det der er essensen i den halve parade, det er det der er målet, at den halve parade kan udføresn næsten blot ved en antrækning af lænden.
For at øve det at trække lænden an, som faktisk er svært hvis ikke man har prøvet følelsen, kan man f.eks gynge. Det man gør med sin lænd for at skubbe gyngen frem, det er netop at trække lænden an.
Man kan også ligge på gulvet med let bøjede knæ og fødderne i gulvet, og så hæve rumpen fra gulvet ved at trække lænden an.
En rigtig lækker måde at øve det på, er at prøve en hest der er redet således at den reagerer på en antrækning af lænden som en halv parade....
Der hvor jeg har set det hele bedst forklaret er i bogen: "Ridelære" skrevet af Wilhelm Müseler, det er bare en suveræn (gammel) bog.
Håber det er forståeligt - og jeg kan kun sige at det virker!!!
Med venlig hilsen
Finisen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ide til indlæring og forståelse af halve parad |
HeidiZ(Putin) |
29-09-2002 22:08 |
|
Lige en anden ting, mener det er Rudolf Ziilinger som har skrevet at 90% (mener jeg) af ens ridning skal bestå af halveparader.
Tænker i over det? Må nok ærligt erkende at jeg ikke vil kunne ride også skulle stoppe lidt op hele tiden. Men som Hippe siger, der er jo 1000 måder at lave halveparader på, men fælles er vel, at der er en mening med det, og det lykkedes. -HeidiZ(Putin)- *Der er massevis af modige og frygtløse mennesker - problemet er bare, at de er under 5 år gamle*
SÅ er min præsentation opdateret med en MASSE nye træningsbilleder (24/9-02):-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|