Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Selv redet pony op = respekt og tillid?
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 21:43

Hej,

*

Kom lige i tanke om noget efter at have læst nogle af de andre "respekt" indlæg.

*

I 2004 købte jeg en rå ungpony som jeg selv red op helt fra bunden. Ud over at være helt rå, så var hun også menneskesky og mere eller mindre umulig - stejlede eksempelvis op af alle mænd. Jeg anede ikke mine levende råd, men efter en masse tålmodighed, begyndte hun så småt at stole mere og mere på mig. Efter et års tid, havde hun fuld tillid til mig og samtidig også respekt over for mig. Hun gik altid lige i hælene af mig. Gik jeg op i traileren, fuldte hun bare med som en lille hund, gik jeg gennem i vandpyt gjorde hun det samme. Når jeg var i nærheden lavede hun aldrig noget hun ikke måtte (den svigtede lidt, når jeg ikke var der ). Jeg følte virkelig, at jeg havde sat mig i respekt over for hende, og at vi havde opbygget et stærkt tillidsbånd igennem træningen.

*

Da jeg desværre blev for stor til hende og solgte hende, fik jeg også at vide af dyrlægen, der foretog handelsundersøgelsen, at man kunne se, at hun havde stor tillid til mig - blev dælme stolt

*

Nå, men jeg købte jo en hest et par måneder senere. En hest på 9, der kun havde boet et sted hele sit liv og var vant til at få tingene som hun ønskede. Hun havde absolut ingen respekt over for mig, og jeg måtte virkelig kæmpe for at styre hende. Hun løb nærmest ved siden af mig, når jeg trak med hende, og væltede mig ind i bokslågen m.m. Altså lidt samme grundlag som med ponyen. Desværre lykkedes det aldrig rigtig at få opbygget det samme med denne hest som det gjorde med ponyen.

*

Jeg har tit tænkt over, om det havde noget at gøre med, at jeg selv red ponyen op og dermed knyttede et stærkere bånd med den? Jeg synes det er lidt sjovt, at de havde samme nykker, men det virkelig lykkedes mig at pille nykkerne af ponyen for alvor, men ikke af hesten. Kan det udelukkende have noget at gøre med alderen på dem? Hesten var jo 4 år ældre end ponyen?

*

Hvad tror I? Har I selv oplevet et stærkere tillidsbånd og større respekt fra heste/ponyer som I selv har redet op?

Med venstre hånd
LovePhoebe

Tilbyder udarbejdelse af kürprogram og kürmusik.

Se min annonce under udstyr/andre ting.

0
0
Svar på denne tråd

jep alder
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 11:06

ja jeg tror det er alderen,, og du skriver at ponyen var helt rå, altså har du været den første erfarring den har haft-og den har været god(skulderklap til dig)

og som jeg fostår det har hesten været i (dårlige åbenbart) hænder, så du har ikke haft mulihed for at sætte den første vigtige erfarring med hvad mennsker er fornogle.

altså hellere en heste der ikke er rørt ved, end en hest der er rørt forke rt ved

trierhorses,

kunst og heste er det bedste

www.anti-rodeo.underskrifter.dk/ index.php skiv under her

HESTENE FÅR BLANDT ANDET STØD FOR AT DE SKAL BUKKE OG SPARKE

ER DET RIMELIGT?

0
0
Svar på denne tråd

De første erfaringer
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 11:54
fylder meget i en unghest - både de gode og de dårlige.

Men alligevel kan man godt opnå det med ældre heste også - det tager bare meget længere tid.Der er også forskel på om en unghest "bare" er rå og utryg eller om den har indlæringsmæssige "lig i lasten" for det sidste skal først aflæres, før man kan lægge nye, gode vaner ind.

Jeg har haft en 17 års hoppe der var købt regulært skør og kunne finde på at angribe når hun blev utryg, bankede hovedet i væggen, hvis sidekammeraten blev skiftet ud eller hun blev flyttet til naboboksen af en eller anden grund. Hun har angrebet dyrlæger for at slå ihjel (og jeg har stoppet hende i det)... men mig gjorde hun ikke noget, som om der var en spire af at hvis ikke jeg var der, så var hun ilde stedt = død.
Nej, det er hesten selvfølgelig ikke bevidst om, men de første år var det KUN min mand og jeg selv der håndterede hende.

3 år senere kunne hun rides af børn, nusses af min mand (mænd var eller nogen værre nogen..)og håndteres af alle. Hun var kontaktsøgende og kælen.

En bestemt slags mænd (rå, macho-agtige bananer)tændte hende af og det blir nok aldrig anderledes.

Hun blev ALDRIG så stærk i kontakten som fx mine nuværende heste, men hun er nu 21, pensioneret og går i en løsdrift som selskabshest og opfører sig ganske normalt.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider