Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hingstet - hvad er det?
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 09:12

Hvad vil det egentlig sige når en vallak er hingstet? Findes der egentlige "symptomer" eller er det bare noget man siger, når den vrinsker lidt af hopperne, og danser rundt?

Det har jeg tænkt meget over de sidste par dage, da min nyindkøbte er 6 år, og blev kastereret som 3 års. Han stod i hingstestalden sammen med mange hingste, dengang han var på stutteriet, så han må have luret et par tricks af ;-)

Jeg går ud fra, at han opfører sig hingstet, da min gamle vallak (og nogle af de andre vallakker i stalden) IKKE gør følgende: Gøder på de andres "bunker", løber rundt på folden (rundt om de andre) med højt løftet hoved og flehmer, bl.a. hvis en hest hentes. Bliver meget "Halløj der" hvis der kommer en anden hest på banen. Vrinsker og laver hingstehals på vej ned til folden. Laver hingstehals når hopperne går forbi. Og sidst men ikke mindst er han voldsomt dominerende på folden. Han vil meget gerne bestemme over de andre, og selvom alt er fryd og gammen lige pt. er det som om noget ulmer ;-D

Er ovenstående tegn på hingstethed, eller er det "normalt" for vallakker? I så fald havde jeg en unormal vallak ;-)

Hvad synes DU betegner hingstethed?

Sasser

0
0
Svar på denne tråd

Hingstet
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 09:20
Hmm... Figo har lige haft etårsjubilæum som vallak Men har alligevel stadig visse hingstetræk... Bl.a. det du nævner om at gøde på de andres bunker, er meget dominerende på folden, er meget hoppefikseret, skal stimuleres meget fysisk og psykisk gennem træning, og en del andre ting. Ja generelt en udstråling med meget 'power' og her-kommer-jeg.

-------------------------------

Linnea med supermulerne

Dalgaards Figo & Sergeant Jay-Jay

Akademisk Dressur!

0
0
Svar på denne tråd

hingstemaner
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 09:20

Min vallak gør de ting du beskriver. Han ved der er en anden hingst i nærheden før jeg gør og begynder at småbrumme og stille sig på tæerne, og naboernes, som står i folde ud til vejen, vil han meget gerne "lege" med.

Han hyrder også sine foldkammerater rundt, især hvis der kommer nye. Og de andre mimer hans reaktioner fx. på noget farligt, det er som at se en sildestime.

Han nyder også at svinge med kalorius, når vi træner noget han synes om (eller også er det forventningen om godbidder). Ikke sådan slaskeslaske, der er skam liv i den. ;-)

Heldigvis går han ikke så langt at han stejler og smider med forbenene, han er på ingen måde upålidelig eller ustyrlig/"hormonel". Han har bare beholdt nogen af sine adfærdsmønstre.

Charlie var klaphingst og kastreret som 3½ års (hvorefter han blev smidt på fold med et par hopper som han bedækkede til de skumsvedte).

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Pjemm..
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 09:58

Det er som om, når vi træner, så er han koncentreret, men håndtering fra jorden kan godt blive lidt flyvsk, især hvis der er en han mener vi lige skal tale med :-P

For første gang i går oplevede jeg, at den hang ude mens jeg red. Der var ikke liv i den, den hang bare ;-D

Når du skriver han ikke stejler, eller er ustyrlig/hormonel, hvad mener du så helt præcist? Altså stejler og smider med forben under ridning/håndtering fra jorden eller bare generelt?

Sasser

0
0
Svar på denne tråd

stejler
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 10:28

Han kunne ikke finde på at stejle eller kaste med forbenene når jeg trækker/håndterer ham. Når han reagerer på hingste eller hopper så har jeg endnu ikke haft problemer med at han så bare moser afsted, han bliver hos mig, han puster sig bare op, er lidt småurolig og står og siger høhøhø med dyb stemme. Han vil meget gerne BAKKE hen mod hingste.

På folden kan han godt finde på at stå og fægte. Og så er der altid lortebunker foran hvert led på foldene, jeg ved ikke helt om de skal fungere som en slags dørskilt

Nu træner jeg jo hjemme, så jeg ved ikke hvordan hans koncentration ville være under træningen hvis der var en masse andre heste omkring os.

0
0
Svar på denne tråd

pjemm det
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 10:35

lyder præcis som min. Altså at han puster sig op og brummer ;-)

Fægtning er indtil videre kun foregået på fold, eller hvis de andre heste napper ud efter ham på staldgangen (kujoner).

Mht. at mose afsted, jeg lagde mærke til, at sælger havde lidt problemer med at holde ham, ville han til højre, så gik han da bare til højre, så det er jo helt klart opdragelse der skal til, og det går 7-9-13 allerede meget bedre.

Det eneste er bare hvis han skal ud/ind af folden, og der står en ved hegnet, så går han direkte derhen, for at ville snuse over hegnet (allerede der ser jeg herngskader, fægten med forben med tråd viklet om benene - oh ve og skræk), og det gjorde min gamle vallak aldrig, ej heller gør de andre det, så om det er hingstet eller ren og skær uopdragenhed, det skal jeg ikke kunne sige. Håber dog det bliver bedre med tid og træning ;-)

Lortebunker foran ledet på folden, det har jeg endnu ikke fundet ;-D

Sasser

0
0
Svar på denne tråd

hegnet
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 10:43

Jeg har et par gange oplevet at nederste reb er revet løs/hænger i guirlande, når jeg har haft fremmede heste på en anden fold, og det er temmelig sikkert Charlie som har smidt forbenet efter dem.

Han havde også en gang tabt en forsko, han har en tendens til at træde dem af når han jagter nye fordi han sætter sig meget langt ned og laver vilde spins osv. Jeg ledte og ledte, og fandt den til sidst 2 meter inde på de ANDRES fold.

0
0
Svar på denne tråd

Wow et
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 10:53

langt "kast". Måske han ville gøre sig godt i den disciplin: Hestesko kast?? ;-D

Når man nu en gang har anskaffet sig sådan et pragt eksemplar, som er hingstet, hvordan håndterer man det så når denne attitude kommer frem? F.eks. hvis den moser hen til de andre ved hegnet eller andre ting mens man går ved siden af/står på staldgangen? Skal den håndteres som en hingst, eller blot som den vallak den nu er? Jeg er ganske klar over, at han sikkert har lidt nykker, når han har stået i stor hingste stald osv., men spørgsmålet er bare, skal hingstede vallakker håndteres som alle andre vallakker, eller skal de håndteres som hingste?

For gods ordens skyld, jeg taler ikke om, at hesten skal tæves, gå med hingstebid eller deslignende, men bare ganske almindelig omgang/opdragelse, og hvad de reagerer bedst overfor.

Sasser

0
0
Svar på denne tråd

som en hest
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:00

Charlie reagerer helt fint på helt almindelig, venlig, konsekvent opdragelse. Jeg har ladet mig narre af, at hvis han følte sig presset fx. i træningen fra jorden, så bruger han sit "hingstekropssprog", men det er ikke dominans, det er bare fordi han er usikker, ikke forstår osv. Så hvis din vallak reagerer sådan når du træner ham fra jorden, så skru tempoet ned til det halve og lad ham gå en klasse om, så virker det uden du behøver lave "lederskabsøvelser" og den slags.

Og det samme ville jeg i øvrigt bruge på en hingst. Der hvor man evt. er nødt til at skrue bissen på med dem er når de taber hjernen og glemmer alt omkring sig fordi hormonerne raser, så skal de måske af og til have et lille "wake up call", svarende til en lussing mod hysteri. Men jeg har ikke nogen erfaring med rigtige hingste ud over den shetter jeg passede som 12-årig, den lille "satan" ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Det lader
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:14

til jeg har tænkt det rigtige. Både med usikkerhed og hysteri.

Jeg har heller ingen erfaring med rigtige hingste, kun dem jeg red i Spanien, og de var slet ikke så hingstede, måske de bare er af en anden kaliber end varmblodshingstene?

Sasser

0
0
Svar på denne tråd

spanske
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:18

Som jeg har forstået det, er de fleste spanske hingste ekstremt hårdt opdraget, så de bliver vel sat på plads hvis de skaber sig. Der er ikke noget pussenusse og sukkerknalder dernede. "Rigtige mænd rider hingste" er ikke bare en bagrudestreamer dernede, det er en livsstil.

Jeg prøvede en hoppe dernede, som ejeren (dansker) sagde var tilredet på "traditionel" vis, dvs. meget hårde bid, sporer osv. Den var ikke blevet vild og bims af det, men reagerede derimod på en sytråd fordi den ikke skulle have noget vrøvl i sin mund ved at være ulydig...

0
0
Svar på denne tråd

De spanske
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:29

jeg red og kiggede på, var ikke redet traditionelt eller på nogen måder hårdt opdraget. Selvfølgelig skal jeg ikke kunne sige hvordan og hvorledes når vi ikke var der, men jeg tror det simpelthen ikke.

Jeg ved godt de fleste spanske mænd er som du beskriver, og opdrager hestene hårdt og kontant, men disse var så rolige og afbalancerede, at det ikke kunne være kommet med hård opdragelse og skarpe bid. Vi red i øvrigt på ganske normale bid. Alle hingstene var ejet og opdrættet af piger, en af dem var dansk, og man kunne se, at de havde et specielt forhold til hver og en. Det var ikke kun livsstil, men også en hobby.

En af avlerne sagde, at hun godt vidste deres heste var lidt bagud i forhold til andre avleres heste, men det var nu mere fordi hun ikke ville ride traditionelt. Og de var bestemt ikke redet traditionelt.

Sasser

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider