Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ændret adfærd.
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 09:25

Er der nogle der har en ide om hvad der sker i hovedet på min 10 årige vallak ?

Købte den i oktober. få dage efter jeg havde købt den slog den et ben og stod derfor alene inde i et par dage, uden nogle problemer. hverken, stress, vrinsk, stress eller andet.

den står sammen med en stor ifolet hoppe, en hoppeplag og en shetter.

Jeg kan simpelthen ikke skille ham ad fra hoppen. de står i boks ved siden af hinanden, bare hoppen kommer ud på staldgangen 1½ meter fra min er han ved at dø. han stresser helt op og er til skade for sig selv.

og kommer de andre på fold før ham... ja så er den helt gal. ikke bare alm brok, men den er"væk" så man næsten ikke kan få kontakt til den, og det virker som om den ikke rigtig tænker.

den kørte fint i trailer alene da jeg købte den, nu hopper den rundt og skriger (efter hoppen) er hoppen med står han from som et lam.

Prøvede at lade ham stå inde i 2 dage mens de andre var ude, for at han kunne forstå at det var ok at være alene. han har så fået skadet sig selv på en eller anden måde i øjet. endte på landbohøjskolen i 4 dage. derinde var der INTET, jeg kunne også gå ture med ham derinde unden noget stress (et par enkelte vrinsk men intet i forhold til derhjemme)

Hvad sker der med den ? hoppen er som sagt ifolet, førerhoppe og hun er ikke specielt vild med ham.

Jeg vil nu prøve at flytte den et andet sted hen i et par dage og se hvad der sker, for den er også uridelig hvis jeg forsøger at ride på ridebanen 2-300 meter væk fra hoppen. (den er så ukoncentreret at man intet får ud af det) problemet er det samme hvis hoppen bliver taget op på ridebanen og han bliver i stalden/folden med de andre 2 heste. så det er ikke kun hvis han er alene eller bliver adskilt fra de andre, det er decideret denne hoppe han skal være nærheden af.

Nogle ide'er ? er snart åben for hvad som helst.

Hilsen Sjanna

0
0
Svar på denne tråd

min kone
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 09:34

Jeg havde samme oplevelse da jeg lånte en arabervallak, som hjemme var nederst i hierarkiet samt en højgravid ponyhoppe som selskab.

Han fik totalt ejerfornemmelser overfor sin lille kone og ville helst ikke have vi andre gik hen til hende på folden. Han var skrupforvirret og trivedes slet ikke her, han ville bare være sammen med hende og intet andet.

Hun flyttede så kort før ham, og han kom ind at gå sammen med Charlie som jeg lige havde købt. Et par dage med drengerøvspjat hvor det blev etableret at Charlie bestemte og så faldt den fuldstændig til ro - hvis ikke jeg allerede havde aftalt afhentning med ejeren tror jeg faktisk jeg kunne have begyndt at arbejde med ham.

Jeg ved ikke om de får en særlig beskyttertrang overfor drægtige hopper, men det er en af mine mange grunde til ikke at ville have en blandet flok.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 11:48

Da du købte den spurgte du da til hvordan den var i flokken, om den var fører eller om der var én over ham???

Jeg har haft en vallak som i starten var rigtig dejlig.. Men så blev den ældste vallak i flokken aflivet. Og det kunne han simpelthen ikke styre, at han pludselig skulle bestemme og holde styr på flokken.. Han blev vildt stresset og ganske uridelig...

Picasso
0
0
Svar på denne tråd

Afhængighed
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 13:55

Nogle heste bliver meget afhængige af hinanden. Han er åbenbart på en eller anden måde blevet afhængig af hoppens selskab, og når han så skilles helt fra hende, så kan han egentlig godt kapere det.

Det er en afart af separationsangst, men altså kun fra den ene hest.

Kuren er, at du gradvist vænner ham til det - tag ham væk fra hoppen, ikke omvendt, et lille stykke, beløn ham, gerne med godbidder (vil han ikke spise dem, så har du taget ham for langt væk) og så tilbage til hende igen. Gradvist forøge tiden og afstand, og gerne i selskab af en anden hest. Det kan være et stort arbejde, men der er ikke andre veje, undtaget at skille ham helt fra hoppen, men du risikerer let, at han udvikler samme afhængighed af en anden hest.

Jeg tror heller ikke, det har betydning, at hoppen er drægtig.

Nyt på www.hesteforstand.dk:

Artikel om klikkertræning

Indlæring, adfærd, klikkertræning

Foredrag, demonstrationer, undervisning

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 22:17

Da jeg fik ham var en en nem foldhest (og er det stadig) han kan gå med de fleste, og de skal være grove overfor ham før han svarer rigtigt igen.

på folden kan de sagtens gå langt fra hinanden, og han siger absolut intet til at man tager hoppen... så længe han kan se hende. (han er på ingen måde agressiv, nærmere bange)

Tina, ja det kunne være en løsning, men den er bare ikke holdbar. så kan jeg jo ikke ride den i flere mdr, og kan jo heller ikke bede hoppejer om at lade hendes hest blive i nærheden af min

Har mulighed for at flytte ham midlertidigt til en anden stald, så må vi se hvordan den opfører sig der.

men sært er det ihvertfald.

0
0
Svar på denne tråd

usikkerhed
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 08:47

Han har tilsyneladende knyttet sig meget til hende og bliver utryg når hun forlader ham. Jeg tror du får svært ved at ændre det i den nuværende flok, det kommer i hvert fald til at tage tid. En drengeflok ville måske passe ham bedre.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 12:26
jeg har lige fået en tre årig araber vallak som hele sit liv har stået i den samme flok og aldrig været ude fra stalden alene..
da jeg fik ham hen til det sted han skulle stå knyttede han sig utroligt hurtigt til en pony der stod i boksen ved siden af ham og jeg kunne ikke tage ham en meter væk fra hende eller omvendt uden at han blev fuldkommen hysterisk..
det første stykke tid kunne jeg ikke tage ham fra fold eller ud på fold uden at hun var der- jeg prøvede 1 gang hvilket resulterede i at han smadrede min fod...
så jeg prøvede at gå ind på folden og få ham til at følge mig- og koncentrere sig om mig ved at få ham ned i den anden ende af folden uden at have tov på ham, men kun lokke med godbidder.
så en dag tog jeg tov på ham og vendte ryggen til ham og vendte mig ikke om- hvilket resulterede i at han bare fulgte efter mig fordi jeg jo "ikke havde tid" til hans fnidder.
på den måde fik jeg ham hen på banen hvor han stadig kunne se den fold hans "veninde" gik på... og så begyndte jeg at lave lege med ham på banen- som fik fokus væk fra alt andet. men han kunne stadig lige kigge hen på folden for at være sikker på at han ikke var helt alene..
det gjorde jeg et par dage, og nu har han INGEN problemer med at gå alene overhovedet!
- hvilket jeg syntes er utrolig flot af en hest der har lidt af meget seperationsangst!
et trik er også at gå nogle ture med ham hvor du måske har 2-3 andre heste med, hvor "veninden" ikke er iblandt- på den måde knytter han sig mere til flokken, hvilket også vil udjævne problemet...
men hvis der absolut ikke er noget der virker- så må man give hesten en "kold tyrker" fra den anden hest hvilket måske kan virke lidt hårdt, men vil hjælpe (har min mors hestedyrlæge veninde fortalt mig).
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider