|
|
| Har din hest løbet dig ned |
| Forfatter:  |
Angelina ♥Romeo Cassiopeiaϖ |
| Dato:  |
05-05-2007 20:53 |
|
Jeg var selv lige ude på folden og tjekke hegn/strøm i dag. Jeg holder selvfølgelig hele tiden øje med hvor hestene er og på et tidspunkt kommmer min næsten 2 årige frieservallak løbende efter mig ude i "hovslaget" langs med hegnet, hvor jeg jo går og tjekker strømtråden. Så må man tænke hurtigt. Men jeg flytter mig nu ikke og siger bare hårdt nej og han strejfer mig kun med skulderne, hvor jeg altså lapper ham én på bringen. Blev egentlig hverken forskrækket, bange eller sur. Bare irriteret og opsat på at det skulle han dælme ikke finde på én gang til. Men hvad har du gjort, hvis din har lavet sådan et "nummer"? Tror min gjorde det fordi jeg havde taget grimen af ham en håndfuld minutter tidligere pga han er ved at få lidt gnavesår...og der kunne jeg godt mærke at nu følte han sig lidt mere fræk.. Så han har ikke ville løbe mig ned i en ond mening, men nok fordi han ville "lege". Han var forinden også pludselig lidt mere "nappe-trængende", bare fordi han nu var "au-naturel", min lille bandit 
Hilsen Shadowfax, Frieseren ROMEO & G. kryds'et CASSIOPEIA Stald AnnesMinde - Opstaldning, klub og hygge Ledige pladser i løsdrift/boks (Vejrup) (min. stangmål 120cm)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
Camille ♥Moric♥ |
05-05-2007 21:21 |
|
når jeg skal ud på folden til en hest/heste har jeg ALTID en longepisk med, for jeg blev engang "lukket inde" i sådan en hesteflok, også lige pludselig sparker den ene hest ud efter mig, den er MAX.2 cm fra at ramme mig i ryggen. ellers så tag altid et træktov med du kan vifte med eller bare noget du ved han måske ikke ville synes så meget om, medmindre DU forlangte af ham at han skulle "kigge på det" eller acceptere det.
Moric, er og bliver FOR dejlig <'33 Moric+Camille= Evigt <'33 Rodeo ? F*CK DET ! Lad hesten være hest Dyrk Horsemanship, det er noget der holder !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| markeret mig |
|
|
Jeg havde helt klart markeret mig, som du har gjort. Den er nød til at se dig som lederen, og denne løber man absolut ikke ind i uden en irettesættelse. Havde du ikke sat dig respekt kan det være, at det vil være en fuldtræffer næste gang og det er for farligt for dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Absolut god måde |
|
|
du har fået ham væk på- hesteadfærd som nappen og den slags har IKKE hjemme i selskab med mennesker- derfor er det vigtigt at du får fortalt ham det på en god og respekt fuld måde, som du netop gjorde- jeg havde en gang en hest som løb folk over ende- den havde desværre nok sluppet afsted med det nok gange til at den havde fået det ind som acceptabel adfærd, det er dels farligt og dels næsten umuligt at slippe af med når det er kodet ind, den kunne holde fint afstand fra mennesker, men så lige pludselig kom den. Flere hingste har ligeledes sådan en adfærd og de forsøger meget tit at få "magten" på denne måde. MVH Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| legeri |
pjemm |
06-05-2007 07:40 |
|
Han ville jo nok have godt af en jævnaldrende drengerøv han kan krudte af på og løbe ind i. Min hest har løbet mig ned 2 gange, men ikke på den måde og med overlæg, den ene gang så han mig ikke, den anden var jeg så dum at gå foran ham på en smal sti hvor han så blev bange for noget/gren i rumpen? og bare satte af i panik. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
da jeg købte min frieser i vinters var han stadig hingst, jeg skulle så for første gang prøve at have ham med over i ridehuset efter knapt 2 måneder, jeg trækker så lidt rundt derinde for han lige kan se det hele, men pludselig bliver han forskrækket nede i den ene ende, og før løbet mig ned og jokket på mig. Men har aldrig gjort det siden, da han bestemt blev meget forskrækket over det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok så er man da ikke helt tosset |
06-05-2007 18:39 |
|
Ja, det er da dejligt at høre jeg ikke har været helt galt på den så. Men han har nu heller ikke forsøgt sig på det siden, selvom jeg helt bevidst har bevæget mig ud på folden igen for at tjekke hegn, da der ikke var 100% strøm hele vejen rundt..men han begyndte ikke på noget tidspunkt at løbe. Dog har jeg måtte sige til folk at de ikke skal løbe på folden og slet ikke når de går/løber væk fra hestene, fordi Romeo synes det er sjovt at løbe efter.. ...troede ellers kun det var Bjørne, man ikke måtte løbe væk fra Måske min dreng tror han er en bjørn?...Nej, det er selvfølgelig ikke acceptabelt uanset..men helt klart skal han sættes på plads og jeg er bestemt opsat på at han ikke skal løbe om hjørner med mig. Desværre er han slet ikke "bange" for longepisken. Jeg kan vifte den så tosset jeg vil og han kommer stadig bare luntende hen til mig. Den er også lidt klodset at gå med, når man skal have lidt andet med ud for f.eks at tjekke/reparere hegn. Men vil da helt sikkert overveje at have træktov om nakken...eller købe mig en lille pisk jeg kan have pakket ned i støvlerne eller buksekanten..så kan han jo altid få et lille lap på bringen eller numsen.. 
Men han elsker at løbe sammen med folk der kommer løbende ude på vejen, hvis han står deroppe og han er begyndt på at komme mig travende imøde, hver gang han ser mig...så måske det er derfra han har det..han vil bare "være med" tror jeg..og den pågældende dag var jeg nok kommet så langt væk fra ham at han måtte sætte tempo op, men måske glemte at stoppe..ja, hvem ved...historier/forklaringer kan man have mange af.. 
Hilsen Shadowfax, Frieseren ROMEO & G. kryds'et CASSIOPEIA Stald AnnesMinde - Opstaldning, klub og hygge Ledige pladser i løsdrift/boks (Vejrup) (min. stangmål 120cm)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårlig vane |
Eva Lydeking-Olsen |
07-05-2007 14:17 |
|
og det må bare ikke ske. Mine egne kan holde afstand og gør ikke sådan noget,jeg har også ALTID et træktov eller noget at vifte med ind på folden.
Vi havde en opstaldningshest med de tendenser og en dag var den perfekte timing der: den fik en spand vand i hovedet og var så kureret for det pjat...nøøj den blev overrasket.
- men jeg kendte engang en pige som legede tagfat med sin da den var føl. Det syntes den var vældigt sjovt. Også da den var 5 år, 180 cm og over 700 kg. DET kostede et par børn et alvorligt chok.De GIK roligt på folden og så syntes denne her store bulderbasse at den ville lege...og kom tonsende imod dem.
Lidt senere samme sommer var den 2-3 cm fra at sparke hovedet af en der fodrede, fordi den bukkede i kådhed.
Det ville vi aldrig acceptere her - de SKAL være sikre at omgås. Basta.
Vi har her i vinter haft en sød ung 2 års frieserhingst i løsdriften og børnene har SAGTENS kunne hente deres ponyer, uden det mindste bøvl med ham: det er udelukkende et spørgsmål om træning og at have nogle heste at lege med...
Har vi ikke snart haft mange tråde om den her Romeo- bisse du har gående??
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Romeo bisse? |
07-05-2007 14:31 |
|
Næææ...Eva..min Romeo er langt fra en bisse og ved ikke hvor mange tråde du har talt..men det er da vist kun et par stykker. Og som de fleste hestejere (går jeg ud fra, hvis man da er lidt nysgerrig på andre træningsmetoder end ens egne) søger jeg indimellem at høre fra andre mht til træning. Jeg har kun mig selv herhjemme..så måske nettet bliver misbrugt, men læser man ALLE mine tråde og specielt nærlæser dem jeg skriver vedr træning så synes jeg bestemt ikke min dreng fremkommer som bisse. Han er det sødeste og tager alt med den største ro. Han er en legetrold og prøver indimellem grænser af. Men ja..han er altså stadig en "baby" og det synes jeg er meget naturligt. Jeg vil bare det bedste for min hest, specielt mens han er mest sårbar for indtryk, så hellere spørge én gang for meget end for lidt. Romeo er altid den nederste i hirakiet på folden, når der er andre heste. Men tror da han er blevet opgraderet siden vi fik vores pony. Og alligevel har han ikke ændret sig overhovedet overfor os. Så se ikke min indlæg og spørgsmål som om han er et problembarn. For jeg skriver sjældent først når hesten er et problem, men hellere aller første gang jeg oplever noget nyt/noget jeg gerne vil be-/afkræftes i, så jeg undgår at han går hen og bliver til et problem. Vi kan også sagtens hente de andre heste ind fra folden uden bøvl med Romeo. Han følger som regel lidt med noget af vejen, specielt hvis de kun er 2 heste på folden, men det er aldrig et problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløj! |
TaraBraveson (Ramses) |
07-05-2007 18:13 |
|
Ja jeg er blevet redet ned to gange! Begge gange af ungheste på fold som blev bange og den hurtigste vej væk var åbenbart over mig. Den anden gang kunne jeg se hovene passere mine øjne. Tror I jeg stadig er nervøs når jeg trækker heste? Det kan I tro 
Der er skønhed i alt, du skal bare kigge ordentlig efter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det har jeg prøvet ... |
Sys |
07-05-2007 21:24 |
|
Min forrige hest Roman kunne være MEGET nervøs og han løb faktisk lige direkte ind i mig en dag på vej ud af ridehuset. Først ville han ikke ud - og da han endelig bestemte sig, foregik det i fuld firspring - lige ind i mig !!! Det var kun sekunder, hvor jeg hang i tøjlen under hans hoved uden nogen forbindelse til jorden, men det føltes som laaange minutter. Det er noget af det mest ubehagelig, jeg har oplevet - og det sidder stadig i mig!!! Jeg var gul og blå på den side af kroppen, hvor han ramte mig. Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, men det er da betryggende |
Eva Lydeking-Olsen |
07-05-2007 23:43 |
|
at du ikke opfatter det som bisset når han render ind i dig.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu rendte han jo ikke ind i mig Eva |
08-05-2007 09:02 |
|
Tja, jeg skrev jo ikke han rendte ind i mig. Han traver den pågældende dag efter mig og drejer af lige som han er en håndsbredde fra mig og i det han drejer af mærker jeg lige hans skulder. Så løbe ind i mig har han aldrig gjort. Men gav ham jo alligevel en irettesættelse for at markere. Måske en hest løber ind i én, når den rent fysisk ikke gør det? Hmm...den skal jeg lige tygge lidt på. Min logik siger mig nu engang at løber en hest ind i dig er du ikke i tvivl, fordi så mister man som minimum balancen. En hest har i min verden en ret nøjagtig forståelse for hvor den er og har hele sin krop. Så hvis han ville rende ind i mig/være bisset, så tror jeg ikke der havde været nogen tvivl. Men forstå du det da bare som du selv vil. Det ændre jo heldigvis ikke på virkeligheden uanset om jeg får den skrevet 100% forståeligt eller perfekt=letlæseligt for alle.  Nå, men man kan jo heller ikke forlange 100% anvendelige svar/indlæg, når man ikke kender hinanden og ikke selv har været der, hvor det sker. Så helt ok. Hvis du har forstået det på den måde det lyder til du har..så er det vel ikke så underligt du tror jeg er mindre sindsforstyrret og har en bisset hest uden opdragelse. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I min verden er det |
Eva Lydeking-Olsen |
08-05-2007 14:19 |
|
at rende "ind i en" når der er berøring.
Hvis man vælter eller er tæt på det (mister balancen) så er det at blive "løbet over ende", også hvis mennesket når at flytte sig - men det var hestens adfærd der bestemte det.
Ingen af delene er iorden og jeg kalder det bisset eller grænseløst. Det er et klart og utvetydigt signal om at han ikke har lært at holde afstand.
Masser af heste har ikke lært det, så Romeo er ikke alene om det.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke min... |
|
|
Min gør det aldrig. Han kommer geren hen og snakker/nusser, men ikke andet. Alt foregår i stridt. Men hans foldkammerat kan finde på at gøre det. Og han kommer gerne bagfra, og noget voldsomt. Ham vender jeg mig gerne om imod, "puster" mig op og råber bestemt NEJ af ham. I hvert fald når jeg ikke har tov med. Ellers svinger jeg med det, samtidigt med at jeg "puster" mig op og råber bestemt NEJ af ham. Når jeg har Milan i hænder, ja en hver hest faktisk, så går jeg ALTID ved dens skulder. Jeg ved at Milan hopper VÆK fra mig, hvis han bliver forskrækket, men hvorfor tage chancen? Engang dummede jeg mig, ogkom til at gå foran ham... men da det blæste, og han blev forskrækket, hoppede han ind i mig. 100 % min fejl, som jeg ALDRIG gentager. Jeg går ved skulderen, og holder øjne og øre åbne  Milan har det lidt i perioder, hvor han let bliver irritabel på mig, og syntes at alt hvad jeg beder ham om er helt forkert... og så markerer han med tænderne. Han har aldrig bidt rigtigt, men markerer. Det resultere i et klap over mulen, og at jeg "puster" mig op og råber bestemt NEJ af ham. Min hest har respekt for mig, men er stadig unghest, og vil gerne prøve grænser en gang imellem.
** Trine ** Ejer af: Nydam's Mr. Milan Ejet af: Frosti - hustyranen... Ting sælges. Se min hjemmeside: http://mrmilan.webbyen.dk/ - under Udstyr sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|