...Tjah, det er også sværere for dem at få hoppet OVER forbommen - det er der ikke rigtig reb til, vi har rebene hængende langs ydersiden af hestene i en smal trailer - men det er primært fordi det er nemmere, når man læsser udefra.

Det er også nemmere at få fat i rebet igen når hesten skal ud af traileren - jeg bryder mig ikke meget om at stå i en smal, smal trailer (vi har de sidste maaange år kun kørt i Variants den smalleste model) med en hest. Så hellere stå udenfor, så vi ikke er for mange, der skal dele den smule plads.

Men vi binder altså ikke som Miro/Phønix er bundet ovenfor.
Jeg står ved siden af rampen "på ydersiden" og læsser hesten. Rebet kommer så til at hænge mellem hesten og trailervæggen og bindes til bagbommen op ad trailervæggen. Rebet ligger IKKE over ryggen på hestene.
Det er bl.a. fordi Sorcha helst skal lade være med at gnave Pietons ører af undervejs, og fordi Pieton skal lade være med at bide Sorcha's reb over.

De færreste heste kan finde på at smide sig, hvis de ellers er fuldstændigt rolige og trygge ved at være i traileren.
Jeg har oplevet EN hest, der kunne læsses (ret) nemt, og som larmede/tumlede helt utroligt meget i traileren.
Det viste sig (da vi prøvede at køre et stykke med en observatør i traileren) at det var et balanceproblem. Hesten væltede simpelthen i hvert sving! Den blev i øvrigt kørt i staldgrime og var bundet foran - det var ikke vores hest.