|
|
| Hvilket bid bør jeg vælge?? |
|
|
Jeg har et problem med en hoppe, der kan være meget stærk foran. Problemet er bare, at hendes rytter har svage arme, så jeg ser ingen anden udvej, end at skifte bid på hende... (jeg ved godt, at træning ville være at foretrække, men hoppen har bløde koder på begge bagben og kan derfor primært kun bruges til turhest). Evt. andre forslag modtages dog gerne... Lige nu går hun med et 3-delt ergonomisk auriganbid. Egentlig har hun tidligere gået fint på det, men hun er nu nogle dage blevet virkelig stærk fortil, når vi er i skoven. Hun både hiver rytteren ud af sadlen og går på - hun har fået tjekket tænder, så der er ingen problemer der. Hun går lige nu med martingal, men det ser ikke ud til at have den store effekt. Jeg havde overvejet at købe et Mylerbid, da det ikke umiddelbart er et meget skarpt bid, men jeg har hørt meget godt om det. Nogen der kan fortælle mig, om det evt. kunne afhjælpe problemet? Det er jo mange penge, at poste i et sådan bid, hvis det er virkningsløst. Gode ideer og forslag modtages gerne  Mvh Vicky
Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever... Michael Strunge Takket være biblen har vi lært at stille spørgsmålene, men svarene findes i Peter Plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bid... |
|
|
Hvad med et torings pessoabid? Det er lidt skarpere. men jeg har brugt det til heste som netop bliver stærke fortil når de vil FREM (springning, jagt, etc), men det gør at jeg har meget lidt i hænderne og kun behøver indvirke biddet og ikke hive hvis/når de gør sig stærke.
Hilsen Laila Den stolte ejer af Picasso og Kyrre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forbandede bid |
|
|
Bare fordi den "kun" er turhest fortjener den da stadig korrekt træning, så den lærer stopsignalet og derved undgår at blive hevet i sin følsomme mund En turhest skal da netop stoppe når den bliver bedt pænt om det - ellers kan der da hurtigt opstå farlige situationer. I mine øjne er et skarpere bid en rigtig dårlig løsning. Du løser jo kun problemet på kort sigt. Hvad gør du når hesten ikke længere reagerer som ønsket på dit Mylerbid? Finder et skarpere?? Det er jo lige præcis den situationen du står i nu med dit 3-delte. Nej, ind på ridebanen og få grundtræningen på plads. Kan den bruges til tur kan den vel også bruges til let dressurarbejde...? Det var nok ikke lige et svar som mit du søgte, men man kan altså ikke bare hoppe over hvor gærdet er lavest og lægge et skarpere bid på. Det er simpelthen ikke fair overfor hesten 
Line & Magoo Fodertønde købes, 60 l., Fyn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressur |
|
|
Nej, dressurbanen kan desværre ikke lade sig gøre Hoppen kan ikke tåle den bløde bund og voltearbejdet. Hun er halt lige med det samme. Hun kan derimod godt gå i skoven, fordi det er på hårdt underlag og ligeud. Træning er selvfølgelig langt at foretrække - og vi prøver også, selvom det ikke er et let projekt i skoven, men overgange kan man da lave. Mit problem er bare, at det kun er dage/perioder, at hun er så stærk fortil (jeg har en mistanke om, at det kan være i forbindelse med brunst, da hun med tiden er blevet meget humørsvingende i forbindelse med brunst). Jeg kan godt selv ride hende, men det er primært min mor, der rider hende og hun har meget svage arme, så vi har flere gange måtte opgive ridning de dage, hvor hun er så strid fortil. Et to-rings pessoa bid kan være en løsning. Jeg ville bare helst, at det var et lidt blidere bid, hvis det kunne komme til at fungere. Mvh Vicky
Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever... Michael Strunge Takket være biblen har vi lært at stille spørgsmålene, men svarene findes i Peter Plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Vicks |
|
|
nu har en hoppe der har - mund, den kan rides i grimen de fleste dage, men rider vi i naturen bliver den lige lidt for munter især sammen med andre og jeg har den indstilling at hellere et lidt skarpere bid med følsom hånd en et blidt med hiv og slid til følge. Når jeg rider på tur og da jeg var højgravid red jeg med en gummi-pelhamstang med deltatøjle, stangen ligger helt stille og de fleste heste synes faktisk den er rigtig rar i sammenligning med et noget uroligt trensebid, selv min hypersensitive hoppe har det super på dette bid, så måske det kunne bruges til de dage hvor i fornemmer at det bliver "for lidt" med et trensebid. Håber i finder den løsning der virker for jer mvh Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hackamore? |
|
|
Har i overvejet en hackamore? Den er ofte god til lidt hidsige heste, og du undgår at slide den i munden. Selvfølgelig er dressurtræning at foretrække, men når det nu ikke kan lade sig gøre, er det da en mulighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky. |
|
|
Hvorfor så ikke rykke dressurtræningen ud i skoven? Det kan da sagtens lade sig gøre  Overgange (som du selv er inde på), slalom mellem træer hvor hesten stilles, schenkelvigninger, versader mm. er da i hvert fald let at flytte ud i skoven. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget din hest kan - både fysisk og rent træningsmæssigt - men det var da et par idéer. 
Line & Magoo Fodertønde købes, 60 l., Fyn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke skifte bid |
| Forfatter:  |
Ayla |
| Dato:  |
24-04-2007 00:50 |
|
Hej Vicky, jeg har selv haft nogle problemer med min hoppe Ayla, som jeg udelukkende bruger til distanceridning. Hun begyndte på et tidspunkt at blive mere og mere stærk fortil og til tider ignorere eller gå imod mine hjælpere, udelukkende fordi hun bare synes det er enormt sjovt at løbe stærkt, hvad enten det er trav eller galop. Normalt reagerer hun meget godt for mine ben til at holde hende nede i tempo, og hver gang jeg skifter gangart bruger jeg en bestemt lyd så hun lærer at det betyder langsommere eller stop. Nå, men altså, jeg havde nogle problemer med hende, jeg red med tredelt bid og ønskede ikke at skifte til noget stærkere. Du skriver at I har lagt martingal på jeres hest... det prøvede jeg også, det virker jo logisk at hesten så ikke kan få hovedet op og derfor må være nemmere at holde. Det havde næsten modsat effekt på Ayla, hun gik bare imod den og blev tvær. Så var det jeg læste en artikel i Equipage om hændernes placering, jeg har ikke artiklen lige her, men de sagde noget i retning af at hvis hesten går højt med hovedet og man rider med meget lave hænder vil hesten bare gå imod og gå endnu mere op med hovedet, men hvis man derimod løfter hænderne for at stoppe hesten vil den både reagere og sænke hovedet. Så da jeg skulle ud og ride igen pillede jeg martingalen af og løftede hænderne når jeg ville have hende til at stoppe eller sænke farten. Det virkede over al forventning. ... Mit råd er altså: behold det gamle bid og løft hænderne... Det ser måske ikke så kønt ud men det virker  Signe
Den stolte ejer af Ayla 8 år og Akasajja 1 år (er til salg). Se dem begge i min præsentation. Skønne angloarabere Gi' det en chance - rid distance (du bliver bidt af det;-))
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træning |
|
|
Mht. træning af hoppen, så forsøger vi det hun kan holde til i skoven, dvs. hun går som regl i holdning. Der ud over træner vi overgange, halve parader og sådan. Men da hun ikke kan holde til at komme ind og belaste bagbenene, kan hun ikke gå versader, schenkelvigninger osv. Vi kan tildels stille hende på stierne - og det gør vi også. Hoppen går ikke normalt med hovedet højt, kun de dage, hvor hun er hidsig (og der er det kun i trav og galop og ikke hele tiden. Hun er meget ustabil foran). Jeg har ikke prøvet bevist, at løfte hænderne, men jeg synes, at man ubevist kan komme til at løfte hænderne. Men det kunne være, at jeg næste gang skulle forsøge, at løfte hænderne bevidst Jeg har egentlig aldrig overvejet hackamore. Mest fordi jeg ikke kender til et sådan hovedtøj og er af den opfattelse, at man kan ødelægge mere end man gavner, hvis man bruger sådan et, uden at kende til det. Skal man ikke have forstand på den slags, for at bruge sådan et? En gummi-pelhamstang kunne måske være en løsning. Hvis man bruger 2 tøjler, så er biddet vel kun egentlig skarpt, hvis man tager i nederste tøjle, eller er jeg galt på den her? Mvh Vicky
Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever... Michael Strunge Takket være biblen har vi lært at stille spørgsmålene, men svarene findes i Peter Plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen Vicky |
|
|
det er langt det nemmeste at ride med een tøjle og delta stropperne er netop med til at det ikke bliver hårdt hvis du holder hånden lav er det blødt ingen problemer, en pelhamstang er ikke et hårdt bid iden forstand, husk at skumkæden skal sidde løs således at stangen peger lige ned imod jorden ved anholdt tølje. Personligt rider jeg med lam på kæden, men du kan også vælge en anden form for beskyttelse. God tur Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|