unge heste fra ca to år og op kan sagtens have spat. det er rimeligt almindeligt faktisk. det kaldes bla. juvenilt spat.
symptomer kan være flere af disse: knækker sammen i baghasen, anspændt lænd, diffus halthed/urentgående, stiver sig i den ene side, vil helst ikke gå den ene galop, uvillighed i at springe , uvillig til at lukke helt sammen i hasen under eks smedebesøg, evt hævelse på hasen eller fast knogle bule på indersiden.
behandling kan være bla ½ års ro på fold med skridteture i træktov, indsprøjninger med cortison , kilesko eller special beskæring med høje dragter og meget kort tå, glucosamin.
som sagt vil røntgen afgøre hvad det er. og evt bøjeprøve - men bøjeprøven er ikke 100% sikker.