Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

"stikker af" i kort gallop
Forfatter: 
Dato:  19-04-2007 16:52

Hej

Jeg søger et godt råd..

Min dressur hest er begyndt at "stikke af" i kort gallop.

Midt mens man rider så lige pludselig tager han bidet og gallopere væk måske 25 meter. der er slet ikke kontakt til bidet.

Så han kan ikke bare lige stoppes.

Så er han sød bagefter.

Han er jo altid dejlig, men det kan være lidt trælst.

Han gør ikke noget vildt for det er bare stille og roligt.

Nogle tips til at stoppe det?+

Skal jeg måske bare prøve at ride med ham, presse ham lidt mere frem når han gør det??

Han har fået ordnet tænder..

Heste massage tilbydes.

Mere end 15km fra 9600 Aars koster det 2kr pr km.

Selve massagen er meget billigt frem til min eksamen.

0
0
Svar på denne tråd

har du...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2007 12:36
fået tjekket ryggen??? eller sadlen - for det lyder lidt underligt at den pludselig opfører sig sådan...

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

Medlem af Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd

jah...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 18:47
det med at få tjekket ryggen lyder som en god idé, men hvad med biddet ? nakken ?

Horsemanship er kommet for at blive !

Moric, er og bliver FOR dejlig <'33 Moric+Camille= Evigt <'33

Rodeo ? F*CK DET !

0
0
Svar på denne tråd

Dril eller ondt??
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 20:41

Måske er det dril.. prøv at give ham pause (1 uge 14 dage ca.), lad en anden ride og se om han også gør det der-?? ,, hvis det ikke hjælper kan du prøve dyrlæge. hvis hun siger Ok skal den bare presses frem når den gør det. simpelhen løb den træt. Men kun hvis du er sikker på den ikke fejler noget,, husk at gør det et sted hvor den ikke kan stikke a helveds til :D

Knus

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 18:15

tjek ryggen på ham... det plejer at være enten ryg eller nakke der er skyld i sådanne problemer..

held og lykke med hyppen...

Dressurtante med de 3 stjerner * * *

Hannibal - Morning Star - Lord Deluxe

EN KRONE OG EN BØLGE ER DA EN SELVFØLGE....;o)

0
0
Svar på denne tråd

Intet fysisk
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 22:28

Hvis du ikke kan finde noget der generer ham fysisk, så ville jeg enten prøve at ride fremad, eller dreje af på en volte. Jeg ville starte med at forsøge med volten, dvs lave en helst lille volte med det samme man mærker han er ved at tage kontrollen (kan jo være svært hvis ikke men opdaget det allerede i optrækket). Hvis "ingen kontakt" betyder INGEN kontakt så du ikke kan dreje, kan du jo ikke lave en volte. Så havde jeg redet frem lige med det samme. Du siger han stikker af i kort galop, så tror jeg med fordel du kan ride ham op i middelgalop. Ikke jorde afsted, men rid ham frem i en stor kontrolleret middelgalop, som om det var planlagt, evt en hel runde. Når du synes I er klar, korter du ham ned helt naturligt, fordi du nu synes den "planlagte" øvelse er slut. Mærker du modstand rider du frem med det samme, så du slipper for at slås.

Mvh. Cat

Mester-Svend'en og det...

0
0
Svar på denne tråd

samlet galop...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 23:02
Jeg tror ikke en velredet hest driller på den måde. Det er hestens måde at sige at der er noget galt på. Måske har den ondt i en muskelgruppe et sted på kroppen, som så strammer når du samler ham helt ind. Samlet galop er en hård øvelse for ham og han skal bruge sine bagpartsmuskler mere end han måske plejer. Det strammer måske og gør lidt ondt, og så stikker han af for at blive fri for smerten.

Jeg synes du skal samle ham ind i kortere intervaller end du plejer, så han ikke syrer helt til i musklerne, og derved få ham til at glemme at de kan gøre ondt at blive samlet. Du kan sikkert mærke på ham hvor meget han kan klare og så rid ham frem igen.
0
0
Svar på denne tråd

"Ride den igennem det..."
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 16:33

..Er da en rigtig dårlig idé!

Forudsat at hesten ikke har ondt nogle steder, og at alt udstyr passer, lyder det som en hest der simpelthen ikke reagerer på et stop signal. Og man lærer jo ikke en hest at stoppe ved at ride den frem!

Så tvært imod vil jeg sige at du skal øve stop! Igen og igen og... Indtil den sidder der.

Hvis du begynder at "ride ham igennem det" risikerer du bare at gøre ondt værre, ved at forstærke ham i at han skal galopere.

Så rigtig mange serier med stop-og-bak, til signalet sidder der helt fint og let, først når i kan det kan du få brudt hans mønster.

Så altså, bryde mønsteret i stedet for at forstærke det!

Signe

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg

0
0
Svar på denne tråd

helt enig
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 17:01

jeg er nu ogs¨meget enig med signe om at den skal stoppes!

Ved at du helt tiden øver halvparader, også rider lidt frem igen...

Men vil ikke sige at du skal bakke, men bare en masse halv parader så den kommer ned og vente på dig!!

men prøv lidt af hvert det er det bedste:D

Maia

0
0
Svar på denne tråd

Men hvis den ikke forstår...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 22:31

de ½ parader, er der ikke andet at gøre end at stoppe helt op. Jeg ville også bakke for at bryde mønsteret helt.

Jo flere gange man laver ½-parader uden at få en reaktion, jo mere overbeviser du hesten om at ingenting er den korrekte reaktion. Så mønsteret skal brydes helt og effektivt. Derfor fuldt stop og bak. Når den er på plads kan man stoppe signalet tidligere og dermed lave en ½ parade. Men altså ikke før hesten forstår hvordan den skal reagere.

Signe

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.

0
0
Svar på denne tråd

Tjek den...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 12:35

Prøv at få den tjekket igennem.. Har du skiftet hovedtøj eller bid?? Hvis hovedetøjet er nyere kan det godt strække sig lidt og bidet kan derfor hænge for langt nede. Tjek om den kan få tungen over bidet..

Det er nok usandsynligt at det ligger til grund for det, men det er da en mulighed hvis du har kigget på andre uden held

Hilsen Helle Nørgaard Henriksen fra
Team Nørgaard..
0
0
Svar på denne tråd

stoppe??
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 21:13

Skide god idé med at stoppe hesten, hvis den bare ville.. Det er svært når man ikke kender hesten, men idén i at ride den frem, er at DU bestemmer den skal gå frem! Hvis du laver 10.000 halve parader, eller et forsøg på 50.000 hele, og hesten ikke hører efter - hva så? Så har du virkelig tabt. Hvis jeg ved jeg ikke kan få min hest til at holde op med det den gør, så sætter jeg den i stedet til at gøre det på komando. Og det gælder både i galop eller for den sags skyld hvis hesten bakker...

Jeg har prøvet det før på en araberkugle, der bare for af sted i galop, og ikke ville tage farten af.. Vi prøvede ALT simpelthen. Vi lavede halve parader, vi lavede volter, vi gjorde alverdens ting, men lige lidt hjalp det. Det eneste der virkede var at ride middelgalop, og så med jævne mellemrum tilbyde ham at gå ned i tempo - det virkede...

Men sådan er vi jo så forskellige - jeg gider bare ikke kæmpe en kamp jeg ikke kan vinde...

Mvh. Cat

Mester-Svend'en og det...

0
0
Svar på denne tråd

Ja, netop. Stoppe.
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 09:50

Jamen Cat, jeg taler om at indøve en stopkommando der virker inden det går galt. Du taler om en reaktion når det allerede er gået galt. Og med al respekt, så mener jeg at det er alt for sent. Hellere forebygge.

Hvis du ved at hesten render når du sætter i trav, så øver du stop 100 gange i skridt. Når den er helt på plads sætter du i trav, og stopper igen umiddelbart, og igen og igen. Det er med at indøve reaktionen inden det går galt, ellers har man allerede tabt.

Jeg gider sørme heller ikke en kamp jeg ikke kan vinde, og at kæmpe med 500 kg hest, ja det er en kamp jeg er dømt til at tabe. Jeg er også doven anlagt, derfor arbejder jeg hellere med hesten der hvor den også kan følge med.

Når først hesten er rendt afsted, ja så er det svært, for den forstår jo hverken ½ eller hele parader i situationen, hvilket fortæller mig at disse kommandoer ikke er indlært godt nok. Derfor er mit svar at få indlært de kommandoer ordentligt.

Jeg beklager hvis jeg ikke fik forklaret mig godt nok første gang, men jeg håber denne uddybning hjælper.

Signe

www.kursushest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider