Jamen Cat, jeg taler om at indøve en stopkommando der virker inden det går galt. Du taler om en reaktion når det allerede er gået galt. Og med al respekt, så mener jeg at det er alt for sent. Hellere forebygge.
Hvis du ved at hesten render når du sætter i trav, så øver du stop 100 gange i skridt. Når den er helt på plads sætter du i trav, og stopper igen umiddelbart, og igen og igen. Det er med at indøve reaktionen inden det går galt, ellers har man allerede tabt.
Jeg gider sørme heller ikke en kamp jeg ikke kan vinde, og at kæmpe med 500 kg hest, ja det er en kamp jeg er dømt til at tabe. Jeg er også doven anlagt, derfor arbejder jeg hellere med hesten der hvor den også kan følge med.
Når først hesten er rendt afsted, ja så er det svært, for den forstår jo hverken ½ eller hele parader i situationen, hvilket fortæller mig at disse kommandoer ikke er indlært godt nok. Derfor er mit svar at få indlært de kommandoer ordentligt.
Jeg beklager hvis jeg ikke fik forklaret mig godt nok første gang, men jeg håber denne uddybning hjælper.
Signe