|
|
| understillet forben |
| Forfatter:  |
trierhorses ♥fanny og athena |
| Dato:  |
17-04-2007 09:35 |
|
hej alle, kunne godt tænke mig et godt råd til hvad man gør ved dette  synes faktisk det går rigtig godt med athena, od sker frem skridt hele tiden, men nu fik jeg så lige kigget kritisk på billederne fra i går, og hun går en del på forparten og vil gerne understille sine forben ret meget - især i trav. hvad gør man hved det, skal tiden bare have lov at gå så hun bliver bedre efterhånden,, eller skal der gøres noget mere aktivt? skal jeg måske drive bagbenene noget mere ind under hende? eller skal jeg lade hende blive noget mere stabil og så afhjælpe det ved hjælp af sidebevægelser? det er helt nyt at jeg er begyndt at forme hende fremad opad, vil det med tiden måske gøre hende bedre håaber i vil hjælpe  her er det en af de første gange hun bliver travet ved barriere i akademisk   det er især sådan som hun går på dette billed´som jeg ville høre hvad jeg kan gøre ved.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
BirkelundA |
17-04-2007 09:42 |
|
Din sadel ligger for langt fremme, den ligger nærmest på skulderen, hvilket er med til at forskubbe tyngdepunktet forud. Så sidder du i stolesæde, hvilket gør at du ikke følger så fleksibelt med i bevægelsen som du burde. Når dette så er rettet, kan du ved hjælp af løsgørende øvelser hjælpe hesten til at gå i ligevægt, hvilket er forudsætningen for at den overhovedet kan samles senere. Der er mange øvelser som er for omfattende at skrive her, men de vil hjælpe hesten til at gå i balance og derefter forkubbe vægten bagud, som er det du føler den ikke gør nu. Har du ikke en god ridelærer der kan hjælpe dig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| får undervisning |
17-04-2007 13:12 |
|
der er god under visning på(se evt. www.ridekunst.no), glemte at skrive det er en bomløs jeg rider i der, kan godt se hvad du mener med stolesæde, sidder meget mere korrekt i dressursadlen og den bruger jeg også nu indtil jeg får et rigtigt underlag hjem til den bomløse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvælving |
|
|
Er det en barefoot? Så er det også ret svært at sidde i andet end stolesæde, uden at skulle kompensere en del. De er lidt for brede i sædet og ved lårene, til at schenklerne bare kan falde afslappet ned om hesten. Kunne du så ikke nøjes med at ride i dressursadlen hvis den ellers passer hende? Og så flytte den lidt bagud. På billederne ser det ud til at hun har en relativ kort og lavtansat hals, hvilket gør det ret vigtigt at du først gennem frem og nedad søgningen får hvælvingen opad på plads i hele hvirvelsøjlen. En hest med den bygning vil ofte "falde igennem" i det område af hvirvelsøjlen der løber gennem skulderbladene og flugter undersiden af underhalsen. Så det er vigtigt at du når du former hesten frem og ned har fokus på at få hvælvingen med i dette område, og først herefter gå igang med at samle lidt henimod middelsamlingen, men ikke mere end at du kan bevare den hvælvede form. Hvis hun læner sig lidt for længe på det forben der er i jorden, så indikerer det at hun ikke vinkler nok i det store led i bagparten/bagbenet og generelt er på forparten. "Hankenbiegung" kan fremmes gennem overgangene nedad, hvor du sørger for at flytte vægten gradvist bagud og giver hesten den rette styrketræniig i de muskler der skal bruges for at kunne blive i en middelsamling over en længere strækning. Dette kræver igen at hun reagerer korrekt på en halv parade og at du får givet hjælpen korrekt.
DEJLIG LILLE SKOVTURSHEST SÆLGES.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liv Tolsager |
17-04-2007 19:21 |
|
mange mange tak det var lige det jeg søgte  det er rigtigt at hun er en hest der skal hvælve sig meget, og det har vi haft lidt problemer med,, men det er nu heldivis blevet til at hun gerne vil blive for dyb igen,, dette er dog bedre end en sænket ryg ja jeg tror det er en barefoot, grunden til jeg har redet hende mest i den er at hun er ved at vokse ud af dressur sadlen-så den skal have et større kobjern. problemet er også at hun pga. hidsigt temperement helst holder sig helt væk fra biddet så skal jeg nok sørge for at få hende noget mere frem og ned, hun er ikke så ventende for en halv parade og det burte være bedre hvis der er nogle der har et tip om hvordan jeg kan få det bedre ville det være dejligt,(jeg løsgøre lidt fortil og læner mig lidt tilbage, skriv hvis jeg skal gøre anderledes), hun går normalt enten imod eller putter sig når man vil have hende til at vente
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barefooten |
Eva Lydeking-Olsen |
17-04-2007 22:37 |
|
skal have et stykke liggeunderlag på en 8 x15 cm (eller to) ind mellem selve sadlen og overstykket, så du får løftet sædet den halve-hele cm så du kan sidde lodret. Og så hjælper det at smide bøjlerne. Barefooten generer jo IKKE skulderen, selvom den ligger sådan.
Den er da bedre end en dressursadel som hun er ved at vokse ud af ??
Og så må hun jo lære at vente - du kan ikke forlægge vægten mere over til de store led, før hun kan vente...
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hele parader |
|
|
Trierhorses: Hvis hun ikke reagerer på de halve parader, så øv hele parader først. Giv en let anholdning og giv efter så snart hun parerer. Parerer hun ikke så forstærk anholdningen indenfor 4-7 sek. og giv efter straks hun parerer. Til sidst skulle hun gerne reagere reflektorisk på den lette anholdning, ved at sætte tempoet ned eller parere alt efter hvornår du vælger at give efter. Og som jeg også skrev så skal dine halve parader rigtigt nok være på plads(og søgningen til hånden) før du begynder at arbejde henimod middelsamling. Mvh. Liv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere parader |
18-04-2007 10:13 |
|
ja jeg må øve nogle flere parader, det har i ret i, alexandra kommer i morgen og jeg havde tænkt at sige at jeg vil have athena til at vente lidt mere. nu er det gået op for mig hvorfor hun gør sådan, det er fordi jeg oftest siger puhh og så stopper hun  jeg tror simpelthen jeg tage og rider uden sadel indtil jeg får det underlag hjem. mangetak for jeres svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder idag |
18-04-2007 18:42 |
|
idag øvede jeg det i foreslog med parader og at få hende mere frem og ned, og jeg kunne mærke at det hjalp og det er det rigtige at gøre hun søgte lidt mere støtte og virkede afslappet da var kommet på plads, og ventede meget bedre end hun lpejer  1  2  3  4  5. det ville være dejligt hvis i vil komentere billederne. men jeg sad simpelthen så dårligt idag, tror det er fordi hun kaster mig ud på udvendige, hvad skal jeg gøre ved det.? jeg overvejer kraftigt at gå tilbage til trensen da jeg føler hun trænger til at blive løsgjort noget mere? hun er såå svær men på den anden side,, når jeg kan ridde hende så kan jeg ride alt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De bomløse |
Eva Lydeking-Olsen |
18-04-2007 19:56 |
|
sadler har en tendens til at man bliver kastet over på udvendige. Jeg ved ikke hvorfor, det sker ikke på bar ryg eller i lammepuderne.Måske er det bøjlerne ? Vi har redet ALLE mulige heste og ponyer i ALLE MULIGE modeller - og spec den bomløse barok-sadel var slem på de fleste heste. Men der var også en hvor det fungerede OK. Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frem og ned |
18-04-2007 21:42 |
|
lige et spørgsmål til, når jeg vil have hende frem og ned går hun enten ned og putter sig bag biddet eller går imod, hvad skal så gøre? når hun putter er jeg nået dertil hvor med lidt held kan drive næsen frem ved at prikke lidt til hende- er det det rigtige at gøre? når hun går imod biddet skal jeg så få hende til at give efter, eller skal jeg give hende plads?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| und so weiter |
|
|
Måske var det en ide at ride hende på trense indtil de korrekte reaktioner på biddet er helt på plads? En stang er ikke det bedste til direkte kontakt og desuden er der vægtstangseffekten der hurtigt kan kippe hende lidt bag lod hvis tendensen er der i forvejen. Hvis hun går imod hånden må du enten give en halv parade, for at komme en anelse ned i tempo og rebalancere vægten en anelse bagud. Hvis hun lægger meget på, så parer helt. Husk at læg ud med en ganske let anholdning, som hun gerne skal lære at reagere på og kun forstærke hvis hun ikke reagerer. Hvis du giver efter når hun lægger på lærer du hende, at måden hun skal få eftergift på er at lægge pres på biddet. dvs. du egentlig forstærker den adfærd du ikke ønsker. Egentligt ville jeg også parere hende når hun går ind og putter. Evt. også en tilbagetrædning og frem igen. Husk at giv efter ved det rigtige "svar" fra hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok... |
19-04-2007 20:06 |
|
ja imorgen rider jeg hende med kapsun og trense,, grunden til jeg har redet hende med kandar er at den får hende til at komme mere frem med hovedet, og det har virkelig hjulpet. det lyder som en rigtig god ide at parere hende når hun putter  det ville stadig være dejligt hvis i gider komentere billederne så jeg hved hvad jeg skal arbejde hen imod 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jay-Jay... |
|
|
Når jeg sidder og kigger ridebilleder af Jay-Jay og jeg, kan jeg se at han også gør det, bestemt ikke gennemgående, men momentvis, hvis jeg af en eller anden grund kommer til at kludre med min opstilling og/eller spænde op, så han ryger på forparten. Versader i trav har hjulpet os rigtig meget! Jeg bruger dem rigtig meget, da det ellers nemt bliver sådan noget 'lalle-lalle'. Jeg kan konstatere at hvis jeg husker at slappe af, og koncentrere mig om at give ham de rigtige hjælpere, slapper han også af. Det er utrolig lærerigt og meget afslørende at kigge ridebilleder af sig selv. Jeg vil også anbefale at gå tilbage til trensen, i hvert fald en periode, til hun er 100% fortrolig med biddet. Jeg har gode erfaringer med kapsun og trense kombineret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ved ikke om hun er klar |
20-04-2007 22:30 |
|
ja det er en god øvelse men det er sjælent hun kan "tåle" det da hun spænder op, og tit er det bare få hende til at gå i en god grundform svært. i dag red jeg hende med kapsun/trense og det gik faktisk rigtig godt, men jeg prøvede det med at parere hende når hun gik bag og det kom der intet godt ud af- det ente nærmest med at ikke have noget hoved  tænkte på om det var en god ide at varme hende op fra jorden med trensen og kapsunen, der er hun nemlig let at korigere og få frem. vil dette kunne påvirke ridningen positivt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ganske kort |
|
|
Kort kommentar til de sidste billeder: i mine øjne er både hendes formgivning og din opstilling mest optimalt på billede 3. Omend lidt mere hvælvning kunne være fint. Men det gode er at du ikke falder for langt frem, og at du har dine skuldre roteret en smule til indvendige side og at hun ikke går for dybt, ikke for højt og ikke bag lod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider ikke klassisk... |
|
|
.. og har ingen forstand på det - men jeg stiller mig lidt undrende overfor rådene i denne tråd. Det er muligt at det skyldes min uvidenhed, men jeg kan virkelig ikke se, hvordan det kan hjælpe at parere en hest, der går bag lod  I min verden ville jeg være hamrende ligeglad med, hvor hovedet befandt sig - men sørge for at ride hesten frem (til udvendige tøjle) så den får noget kraft bagtil, og så den kan bære sin egen forpart uden at tippe fremover i den grad, jeg ser på billederne. Jeg ville koncentrere mig om at lære hesten at "støtte" til udvendige tøjle, så jeg kan forme den på buet spor. Min erfaring siger mig at når den føler sig tryg dér og har fundet balancen, så kommer ryggen mere op under sadlen - og så tipper næbbet helt automatisk ned "på plads". Når hesten går ind bag lod og putter sig, så ville jeg ikke parere, men tværtimod ride hesten FREM i hånden - den putter sig fordi den ikke er ærligt fremme til biddet. Billeder kan nemt snyde - men jeg ser en hest, der endnu ikke har muskulaturen til at "bære" og "sætte sig". Det kommer helt af sig selv, og der er i min verden intet vundet ved at forcere det. Men jeg ville så heller aldrig drømme om at lægge stang på en hest - og da slet ikke én der ikke har muskulaturen og formgivningen i orden  Giv mig så bare noget røg  Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt Hvor skal du hen på søndag? Du skal da på BIRKEN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er da fint nok |
21-04-2007 12:55 |
|
liv: tak det vil jeg huske. sif: jeg gir skam intet røg , alle forslag er gode og jeg tænker faktisk også lidt som dig, fx. med at ride hovedet frem, som før skrevet er jeg nogle gange istand til at få næsen frem når hun puttr. og jeg øver skam også på at få hende til at tage mere støtte til udvendige tøjle. hun er kun redet aka i ca. 9 måneder (og før har før der haft føl to år i træk, så da vi startede var hun nærmest et omvandrene skelet) så hun vil med tiden få flere muskler, hendes bygning er ikke særlig god så det kan godt snyde lidt. men igen vil det ikke være en god ide at varme hende op fra jorden, der går hun nemlig fint drem til biddet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige et billed |
21-04-2007 12:59 |
|
 jeg synes ihvetfald hun er noget overbygget bagtil og en svej-tendens i ryggen,, dette billed er dog fra november
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det beskrives at hun |
Eva Lydeking-Olsen |
21-04-2007 14:18 |
|
enten går imod ELLER putter sig.Det halve parade er nødvendig for at kunne korrigere begge dele, Sif.
Hun skal altså både lære at søge tillidsfuldt frem til hånden og at overgive sig... Hertil er parader vældigt gode, mange af dem som "skridt på vejen" for at få den halve parade til at virke.
At ensidigt ride frem-frem til udvendige tøjle giver en vis risiko mht længdebøjningen (at hun ikke kommer godt nok OP over indvendige skulder).
Masser af heste kan kun rides for en ret fast udv tøjle og det er ikke det vi gør i aka - de skal søge støtte til udvendige, så langt er vi enige, men de skal kunne bære sig i bøjningen før det sker.
En hest der putter sig spænder et eller andet sted og kan korrigeres både via parader (da det giver afspænding og vægtforlægning bagud) - som i dette tilfælde, hvor hun ikke lyder den halve parade godt nok, og via LET fremadridning så hun slapper af i overlinien og lader næsen tippe frem.
Det er bedst at gøre det der virker på den enkelte hest.
Gerne kombinere, men en så muskelfattig hest ville jeg ikke jappe frem i endnu mere trav (altså fremad til en fast udv tøjle) på dette stadie - det er overgangene NEDAD der bygger musklerne op, lærer hesten at overgive sig, lærer den at lyde den halve parade, lærer den balance og lærer den at spænde af.
Men det er et meget godt eksempel på en af forskellene melle aka og sportsdressur.
Jeg har fx en VOLDSOMT fremadgående hoppe der ikke har lært at vente i sin fortid - og der er en parade også meget bedre end at ride endnu mere fremad.Ikke fordi hun er slem til at putte sig og hun har masser af muskler.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fejlreaktion |
|
|
Sif: Når jeg foreslå hende at parere hesten, er det egentlig for at lære den at parere (eller sætte tempoet ned) i det hele taget for en let anholdning. Hvis hun går ind og putter sig er det en fejlreaktion på biddet, dvs. hun viger bagud med kæbe og mund, men uden at sætte tempoet ned. Hvis man promte giver efter hver gang hun dykker bag lod for en anholdning, så forstærker man jo adfærden og lærer hende ubevidst at det er det anholdningen betyder. Hvis anholdningen indlæres og bruges korrekt, kan man jo netop via en halv parade flytte vægten lidt bagud, hvis hun skulle dykke bag lod. Det er vigtigt at der gives efter så snart hun reagerer som vi ønsker. Dvs. ved at sætte tempoet ned/parerere/bakke alt efter varigheden og graden af anholdningen.
trierhorses: prøv at få fat i McLeans Bog. "træn din hest". Den er brugbar til dette.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige et spørgsmål |
27-04-2007 23:16 |
|
hej det går faktisk godt synes jeg  har nu fået underlaget og det er bare supegodt. jeg arbejder lige mest ud fra den tanke at "løsgjordheds-knappen" skal virke, og dette har gjordt at jeg synes jeg nu har en helt anderledes lææker letridelig hest  og så kan det mærkes med jordarbejdet (går bedst når der er arbejdet flittigt fra jorden) men: dette billede er det nyerste jeg har, og jeg synes hun går godt så jeg ville høre, er det noget a la det her hun skal gå? nu tænker jeg mest på selve bevægelses forløbet(kunne godt slappa mere af i halsen da hun var ret hidsig)  og så et andet spørgsmål,, idag dag gik hun bare helt vidunderligt (skridtede kun) og svang rigtg godt igennem med bagbenene, men så lige pludselig gik hun meget anspændt og styrtede helst bare afsted i traver stilling! og det blev ikke godt igen. Og så er mit spørgsmål om kunne havde forstrukket eller overbelastet noget siden hun gør sådan- ikke fordi jeg jeg har lavet altmuligt hårdt med hende men fordi hun brugte sig en go del mere end hun plejer? KUNNE DET TÆNKES det er ret normalt hun finder på sådannoget da hun let stresser men hun virkede mentatl helt ok,, og det er meget karakter stærkt når hun stesser så det havde jeg opdaget
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vinklen er svær |
|
|
Umiddelbart ser det meget bedre ud. ser ud som om hvælvingen er bedre, men det er en svær vinkel at bedømme fra. Det kunne se ud som om hun er en smule forbøjet, men igen, svært at bedømme ud fra vinklen. Mvh. Liv
DEJLIG LILLE SKOVTURSHEST SÆLGES ROLIG FJORDHEST UDLÅNES SOM SELSKABS ELLER SKOVTURSHEST -SE PRÆSENTATION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var dejligt |
02-05-2007 00:16 |
|
ok så ved jeg det dejligt at høre at det går i den rigtige retning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hun er jo temmelig |
Eva Lydeking-Olsen |
03-05-2007 18:50 |
|
overbygget og med indstukken lænd, så du må regne med at hun hurtigt syrer til i musklerne når hun løfter ryggen på en uvant måde og især lænden. Når hun så ikke kan mere - gør hun modstand.Du skal helst lade hende slappe af lige inden modstanden aktiveres. Koldblods har heller ikke den samme udholdenhed til den slags arbejde som heste der er avlet/bygget til længerevarende arbejde: de kan lave en stor kraft i kort tid,eller let arbejde længe, men når du styrketræner hende til virkelig at løfte både mave, ryg og rytter, så er det krævende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ok.. |
03-05-2007 22:41 |
|
ja det kan jeg godt se,skal nok give hende en masse pauser  det er også godt for hendes spyke, da hun gætter hvis man fx. har lavet sidebevægelser, så prøver hun traversade,, versade osv. er godt klar over hun har en ret uegnet bygning som gør ridningen svær... men sådan som idag gik hun godt og brugte overlinjen fint(fik undervisning af alexandra) og så går hun faktisk selv lidt op med hovedet og foran lod med en stadig bærende overlinje... er det egentlig ikke fint at kommer op i denne holdning? det er ihvertfald der hun føles "rigtig" og så undestiller hun sig vel heller ikke så meget?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder fra tirsdag |
03-05-2007 23:16 |
|
ville lige høre med de her billeder,,    da bære hun fint over ryggen ik? spørg fordi det er godt at kunne se det  synes hendes hoved har en god plasering men hvad synes i
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkk |
|
|
Billede 1 er i mine øjne bedst rent formgivningsmæssigt. På billede 2 og 3 er hun måske ikke overbøjet men "overstilet" så at sige, måske mest billede 2. Her tipper hendes underkæbe også en lille smule indad, fordi du har en anelse for meget kontakt på indvendige, eller er kommet til at slippe den udvendige tøjle. Prøv at juster tøjleforholdet, så du tænker på at bevare en konstant kontakt på udvendige og være en anelse mere eftergivende på indvendige. Oppefra kan du holde øje med om hendes ører er i samme højde. Hvis du på for meget fat i indvendige og hun lægger hovedet på sned, så vil invendige øre være højest. Prøv også at sænk din indvendige hånd generelt, og placer din indvendige skulder længere tilbage, så dine skuldre bliver mere paralelle med hendes. Og pas på at du ikke fører indvendige hånd ind over manken, for så trækker du hende automatisk skæv og låser hende indvendigt. Prøv istedet hvis du vil forstørre volten, at bevare indvendige hånd lav og eftergivende og kun føre hende udad for en vibration med indvendige schenkel. Mvh. Liv
DEJLIG LILLE SKOVTURSHEST SÆLGES ROLIG FJORDHEST UDLÅNES SOM SELSKABS ELLER SKOVTURSHEST -SE PRÆSENTATION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jep den er jeg med på |
04-05-2007 16:29 |
|
ok det kan jeg sagtens se, kan godt se det med at hun er over stillet skal nok prøve at holde lidt mere kontakt på udvendige og lidt løsere indvendig  skal også nok prøve at sidde bedre med indvendig skuller tilbage og hånden lavere  det er godnok svært med alt det man skal huske ,,, men ellers var det jo nok også kedeligt  tak for hjælpen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|