Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

shockwaves/gaffelbåndet
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 08:05

Jeg fik konstateret en gaffelbåndsskade på min hests højre forben efter den havde været løs i ridehuset og faldet i kådhed - fik afvide af jørgen falf rønne at den var minimal men den skulle stå i 1 mdr. og så kontrolscannnes, men der var stadig en smule tilbage og lille hævelse efter en mdr. kontrolscannes igen denne gang hos Fakse da jeg ikke kan blive ved at tage en hel fridag, og det er dem jeg bruger almindeligvis. Her var han heller ikke kommet sig helt så nu er den blevet shockwave behandler - min spørgsmål er så om andre har erfaringer med dette eller prøvet andre ting???

Ps. den bliver skridtet 30 min. og løbebånd 3-4 gange om ugen efter dyrlægernes anvisninger

0
0
Svar på denne tråd

hvor sidder skaden?
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 09:00

Jeg har haft hest med gaffelbåndsskade tre gange nu. første gang sad skaden i den øverste vedhæftning, det var dengang falk-rønne jeg havde på som dyrelæge. skaden var minimal og hesten skulle som din stå en måned og derefter scannes igen. hesten var ikke kommet sig og vi gav den nu tre måneder, selvom falk-rønne mente at en var nok. i denne periode behandlede vi med ultralyd. Hesten var ren i scanning efterfølgende. om det er den lange pause eller ultralyden ved jeg ikke. jeg begyndte genoptræning, meget langsomt, og nåede da også at ride almindelig dressur på den ca en måned. en af dagene op til nytår var den blevet forskrækket i boksen og skaden var sprunget op igen. vi opgav derefter og fik den aflivet. Dette tog i alt ca et år, de første tre måneder gik med at konstatere at det var en gaffelbåndsskade. Hesten stod under skaden stille og gik på bånd 20 min om dagen.

Den anden historie ender lidt bedre. her sad skaden ca tre cm under vedhæftningen. Jeg har siden erfaret at jo mere 'midt' på dvs væk fra vedhæftninger skaden sidder, des bedre chancer. igen var det falk-rønne der var på. vi fik den scanent og den havde en stor stor skade på forben og en mindre på bagbenet. falk-rønne kunne ikke forstå at den ikke var halt af den på forbenet, som havde været der mindst et halvt år og nok også længere. Efter en måned var skaden helet helt op. jeg begyndte genoptræning, ikke efter falk-rønnes program da jeg i mellemtiden havde undersøgt hvad man gjorde i andre lande. jeg genoptrænede den på 6 uger. de første 20 dage øgede jeg hver da mit travinterval med et minut. derefter begyndte jeg at galopere og øgede her hver dag med et minut i 10 dage. de sidste 12 dage red jeg almindeligt i ca en halv time. og forøgede hver dag samlingsgraden, ikke ret meget med forlangte måske en halv volte i mere samlet galop eller sådan.

Derefter begyndte vi at springe på den. Den gik en måned efter rent igennem handelsundersøgelse og er idag solgt. Den går med nuværende rytter Ma og har ikke problemer med sine ben.

Under forløbet gik den på frimærkefold og i skridtmaskine.

Sidste historie er netop afsluttet. Det er først her igår at vi for alvor er sikre på at det er en gaffelbåndsskade den har haft. Jeg kom hjem efter landsstævne på den, den havde været mærkelig om søndagen, var ligesom snublet efter spring nr 7 og ville så ikke ind i dobbeltspringet 8a 8b. mandag morgen var den hævet og halt ved bøjeprøve. vi kørte den på klinikken og fik den scannet, denne gang har jeg brugt jarløv fra hørsholm. Det var grundet hævelsen meget svært at se hvad der var skadet og hvad der ikke var skadet. der var dog en blødning i området omkring den udvendige gren af gaffelbåndet helt nede ved koden. men da den jo var snublet derovre behøvede denne ikke at stamme fra gaffelbåndet. ved blokade af koden blev hesten næsten rentgående og vi troede derfor at det nok bare var en kodeledsforvridning. den blev ledbehandlet og sat i boks med daglige trækture på 20 min i 4 uger. herefter fik ejg den scanent igen. blødningen var ikke helt væk og hesten var stadig 1 grad halt i bøjeprøve. vi sendte den derfor til svømning i tre uger, så ikke den skulle belaste det ved at sprigne rundt når ejg gik med den (jeg var i en periode oppe på 35 ml plegisil uden at kunne styre den alligevel). Efter svømning tre uger var den rentgående i bøjeprøve og jarløv mente ikke det var nødvendigt at scanne den, derfor lod vi være. Jeg satte den igang efter jarløvs anvisninger med ridning 15 min de første tre dage, derefter 20 min og efter tre dage med det så ridning ½ time. mest ligeud og ikke for høj samlingsgrad. Da jeg havde genoptrænet ti dage var den halt. jeg har derfor igår fået den scannet og det ses nu tydeligt at der er en skade omkrin gaffelbåndet. der er dannet temmelig meget arvæv og de mener ikke det kan gro sammen og holde til det jeg bruger mine heste til. Derfor arbejder vi nu på forsikringen.

Det var mine historier. af behandlinger kender jeg ikke nogen er har brugt hockwaves med succes, jeg kender to der har forsøgt, men uden held. derudover bruger de jo nu stamceller i behandlingen på hørsholm. man tager stamceller ud af knoglemarven og srpøjter dem så ind i det skadede område, dette skulle virke rigtig godt. jeg kender kun en der har brugt det. den helede hurtigt op, men var meget disponeret for nye skader, da den havde bukkehov på begge forben. den er dog så vidt jeg ved gående nu til distrekts stævner.

Jeg kender en enkelt der har benyttet spabad med diverse salte. om det var det der hjalp eller de 3 mdrs ro ved jeg ikke, men det er gående igen nu også.

held og lykke med projektet.

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider