Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

jeg bliver simpelhen sindssyg...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 16:28

Nu er jeg bare ved at blive rablende gal.

Er den pt ret trætte ejer af en araber, som simpelhent stejler under ridning.

Han har ikke ondt i ryggen, nakke eller skuldre...ja ingen steder. Han havde massør i går...havde lige haft en periode på 14 dage, hvor han gik super, og så begyndte han at rejse sig...og han nøjes ikke med at "småhoppe"...han rejser sig lodret.Det mærkelige er, at det først sker efter en time.

Havde som sagt så massør i går, der løsnede ham helt op i alle muskler..han sagde iøvrigt at han ikke virkede synderligt stram eller øm..men i dag er den så gal igen...

min halvpart måtte stoppe, da han flere gangge lagde an til at rejse sig(dette illustrerer han ved at begynde at galopere på stedet, og forsøger man herefter at tage fat på tøjlerne...ja så rejser herren sig altså)

Hvad i alverden gør jeg??? Jeg aner bare ikke mine levende råd...har ikke lyst til at "belønne" ham ved at hoppe af...men hvem bliver siddende på et vilddyr der bare rejser sig i sin fulde højde gang på gang, med risiko for at ryge bagover og deslige.?

Vær søde at hjælpe mig inden jeg bliver desperat.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 16:37

puha det lyder bestemt ikke sjovt... jeg har selv prøvet at ligge nederst og det kan bestemt ikke anbefales...

men min bandit har på det seneste haft en lille brist da han har lavet meget ballade.. han spænder sig også op inden og tripper på stedet.. nå nok om mit..

det eneste jeg har haft god virkning ved er simpelthen at slippe tøjlen helt og drive kraftigt frem med benene og stemmen (ikke pisk/sporer), så gad han ikke det mere efter et par gange da der jo så bare blev brændt mere energi af i stedet for at slippe...

ved ikke hvor gammel din er men med min kommer hans numre i perioder, man skal vel lige prøve om konen deroppe nu også bliver på...

Dressurtante med de 3 stjerner * * *

Hannibal - Morning Star - Lord Deluxe

EN KRONE OG EN BØLGE ER DA EN SELVFØLGE....;o)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 16:41
Få ham fremad. Du siger selv du ved hvornår han lægger an til et stejl. Når han gør det er det vigtigste at få ham fremad, en hest i tempo kan ikke stejle... Så når du ved han gør klar løsner du tøjlerne så han ikke går i vejret og fremad!

Hilsen Laila

Den stolte ejer af Picasso og Kyrre

0
0
Svar på denne tråd

åh syns bare
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 16:54

jeg har prøvet det meste...eller vi har. Har rykket ham til siden ligeså snart han landede, drive frem er svært, når han ligesom låser sig fast på tøjlerne og bare går ydeligere i vejret når man driver...klaske ham hjælper ikk en dyt...han hidser sig bare ydeligere op...hvilket han i forvejen er sindssygt god til...syns det er vanvittig svært.

Han ryger over til Tove Due den 21 maj, som en noget nær sidste løsning..men der er forbandet længe til. Men er sikker på at det ikke er smerter..tror han føler en form for belønning når vi stiger af, og siger tak for i dag. Sadlen er nytilpasset og ligger perfekt...og ja...vi rider ham langt frem og ned...åh det er noget forbistret bøvl.Massage får han iøvrigt hver 14 dag.

Men tusind tak for svarene...håber der er andre med alternative løsninger...

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Sikkert
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 16:57
et dumt spørgsmål, men har du fået tjekket han`s tænder??

RIGTIGE KVINDER RIDER HVER DAG.

0
0
Svar på denne tråd

åh ja han
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 16:59
fik raspet tænder for 1.5 måneder siden...han er bare så gennem velholdt og gennemtjekket...jeg tror bare jeg bliver gal af det her.. Det er SÅ træls.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 17:03
er han, når han går i vejret?? Virker han "nu er det mig der bestemmer-fræk" eller virker han forvirret/utilpas?

0
0
Svar på denne tråd

han virker
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 17:07
nok mest af alt tændt...hm...nok også ret "det er mig der har bukserne på" agtig...men der er intet at mærke på ham når man hopper af...er nærmest temmelig kælen og helt tilforladelig.Sådan lidt"Se hvad jeg kunne"...ved bare ikke hvad jeg skal stille op...

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Han kan vel
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 17:07

godt have ondt selv om din massør ikke kan finde noget: Der kan jo godt være noget galt knoglemæssigt, som Tove Due kan rette.

Ærgerligt der er så længe til d. 21 maj.

Håber at T.D. kan finde årsagen for jeres problem.

Pøj Pøj med ham.

0
0
Svar på denne tråd

ja det håber
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 17:10
jeg også...min massør mener dog ikke det er muskulært...han burde have nogle symptomer på ømhed el.lign, hvis der var noget...og først efter længere tids ridning, går han i vejret...hmmm...syns det lugter lidt.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

i dag da
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 17:43

skete det, da den anden rytter der var i hallen red ud. Så flippede han fuldstændigt og var ved at ride ind i barrieren fuld skru. Drønede rundt med hovedet helt i vejret og uden nogen form for kontakt til ham..tog man fat i ham der...ja...så ville han rejse sig big time..suk suk suk...

Ved ikk...bliver bare så uendeligt træt af ham.Og så har man fødselsdag i morgen...han skal passe på at hans afløser ikke står i hans boks i morgen tidlig og æder hans to kg foder og 4 kg gulerødder

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Den rette hest???
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 18:07

Hvis han flipper ud, når andre ryttere forlader hallen, så har han givetvis separationsangst, og det kan i hestens øjne være lig med livsfare.

Du skriver også at hesten først stejler efter en time - så er første skridt at ride ham i en halv.

Som jeg læser historien, så har du en hest, der siger fra, når den har fået nok. En af de ting, du skal lære er at høre efter din hest og lade være med at stresse den.

Men når jeg læser dit sidste indlæg, så ville det måske være en rigtig god ide at sælge denne hest til nogen, der kan tage sig af den og dens følsomme sind og få en, der er lidt nemmere for dig. Det er ikke alle, der passer lige godt sammen, og der er jo ingen af jer, der trives godt med dette forhold.

Ellers bør du minimum få professionel hjælp, ikke til at tvinge hesten men til at lære at forstå, aflæse og håndtere den og tage hensyn til dens natur. Arabere er livlige heste, og stresser let, hvis man ikke forstår dem. Det er meget vigtigt for dem at få lov at bevæge sig. Hvor meget går hesten på fold og med hvilke andre heste? Fodrer du med en masse kerne?

www.hesteforstand.dk

Indlæring, adfærd, klikkertræning

Foredrag, demonstrationer, undervisning

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

hold da op
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 18:43

Jeg pønser bestemt ikke på at skifte min hest ud??!! Sidste bemærkning, er pga min magtesløshed over ikke at forstå hvad der nøjagtigt sker i hans lille, smukke knold.

Jeg har redet og håndteret arabere siden jeg var 14, og er i skrivende stund 36...behøver derfor ingen lektion i arabersind...derfor også min magtesløshed...for kan slet ikke genkende ham...min loyale livsledsager...har iøvrigt haft ham siden hans 5 år...han er 12 nu.Så bilder mig ind, at jeg udover lige pt, kender ham ganske udemærket.

Han er blevet fodret med det samme foder i tre år..ikk mange kerner, får udover dette olie og salt samt masser af gulerødder. Han er på fold med tre andre vallakker...til tider kun to, hvoraf den ene er en plag på 10 måneder, som han er en slags "mor" for.Han er på fold minimum 6 timer...ofte 8-9 timer.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Ingen grund til at spørge
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 18:54

hvis du ikke vil have svar. Man læser jo det, der bliver skrevet... og du skrev om at skifte hesten ud og om at du bliver uendeligt træt af ham.

En hest der løber ind i væggen er desperat, en hest der stejler EFTER EN TIME gør det fordi den er for træt, den ikke forstår eller andet. Helt klart et tegn på stort ubehag. Hvis den fx. gjorde som en fejlagtig reaktion på hjælperne ville den gøre det med det samme, ikke først efter en time.

Jeg vil stadig fastholde, at din hest siger fra af en eller anden grund og som ejer er det din opgave at finde ud af hvorfor. Hvis hesten ikke længere har grund til at stejle så vil den ikke længere gøre det. Voldsomme reaktioner forekommer med god grund.

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

seperationsangst
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 18:54
er generelt ikke noget der kendetegner Zeppelin..han stejler i mange forskellige situationer...som om han leder efter "undskyldninger" for at slippe for at arbejde...ved godt det er at tillægge ham menneskelige følelser, og så blondt er jeg heller ikke...men ved ikk helt hvordan jeg ellers skal forklare det.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Tænk nu over årsagerne...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 18:58

Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, men det kræver detaljerede oplysning og formentlig også selvsyn at finde årsagerne.

Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, og er på ingen måde ude på at genere dig. Derfor vil jeg anbefale dig, at du i et roligt øjeblik prøver at beskrive nøje, hvordan ridningen forløber og hvad der går forud for stejleriet, så jeg har nogen som helst chance for at hjælpe dig.

Heste kan godt stejle for at slippe for at arbejde, så er det fordi arbejdet er ubehageligt og vi mennesker må finde ud af hvorfor.

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

jamen jeg
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 18:58

vil skam gerne have svar...nok bare en meget personlig ting, at få at vide at man pludselig ikke forstår eller svinger sammen med sin araber. Forstår godt at den pågældende bemærkning fra min side, var til at misforstå Men den udspringer i dette tilfælde af magtesløshed.

Ja han siger fra...eller tror at vi belønner hans "dygtige" stejleri, ved at give efter og stå af??

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Magtesløshed
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 19:03

Det er helt forståeligt med dine bemærkninger, for det er jo en kedelig situation og afmagt kender vi alle til.

Jeg siger ikke I skal belønne hans stejleri ved at stå af, jeg siger at I skal finde ud af hvorfor for han stejler og ride ham sådan, at I slet ikke kommer dertil men derimod til, at han kan lide at blive redet og slet ikke stejler mere. Hvis han fx. stejler efter en time, så er det en god kur kun at ride ham 1/2. Når han så har vænnet sig til ikke at stejle og måske er kommet i bedre form, så kan du ride i længere og længere tid.

Du skal også være meget opmærksom på forvarsler og hvad der udløser dem og reagere allerede på det tidspunkt.

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...ja det
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 19:17

er lidt svært...men nuvel.

Han tages ind fra folden, hvor han glad kommer mig i møde med udsigten til hygge, nus og mere end en godbid.

Vi strigler og nusser et kvarters tid og jeg sadler op. Han har en anelse gjordkrampe, så spænder kun i de første par huller i stalden...resten mens vi går rundt på banen/hallen.

Vi skridter for med løse tøjler ca 10 min. på begge volter. Efter det samler jeg ham op, og bøjer ham let...laver lidt versader, schenkelvigninger osv.

Samler ham ydeligere lidt efter 8-10 min, og traver i letridning, laver 20 meter volter, versader, schenkelvigninger osv. 10 efter sidder jeg ned...laver omtrent de samme øvelser samt lidt 10 og 8 meter voltearbejde.

Skridter lidt...øver et par parader. Skifter ofte volte, og træner begge sider ligeligt. Galoperer på 20 metervolte, 10 og 8 metervolte, rider lidt kontragalop. Skridter lidt osv.

Derindimellem kan han "slå fra" imellem en skridtpause, hvor jeg vil til at trave...så galoperer han pludselig på stedet med mulen i vejret, bider sig evt fat i udvendige og rejser sig hvis jeg tager ved/rører tøjlen...eller pludselig hopper han til siden i galop og vil rejse sig, Normalt rører det ham langsomt når nogen forlader hallen...men i dag tabte han fuldstændigt sutten...

Vi(min halvpart og jeg ), bliver ikke hidsige eller råber, afstraffer fysisk el. lign...min part hopper bare af...jeg slipper ham, og driver ham frem...eller skridter, og til tider går han fint bagefter, uden at der er noget. Til tider reagerer han kun med stejleri på venstre volte...andre gange er det bedøvende ligegyldigt.

Tusind tak fordi du vil forsøge at hjælpe mig/os...jeg er dig evigt taknemmelig hvis du har noget at byde ind med...han er super fra jorden omend følsom...men det håndteres fint...der er mange ting Zeppelin ikke vil/nægter/ikke tør...spulet ben, trailer, biler, spiltove osv...men vi træner de pågældende ting med stor forsigtighed og hjælp fra en horseman(trailer)

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

jamen det er
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 19:22

rigtigt hvad du siger Tina...Han er en skøn hest, og der er omtrent ikke det jeg ikke vil gøre for at gøre det bedste.

Men Zeppelin har en kolossal udholdenhed...han elsker normalt at blive arbejdet med, og er i maks topform mht muskler, energi og udholdenhed...se blot min præs. Han hader at få ris, men vokser mindst 10 cm når han får ros...og det får han masser af...det her er bare så ukendelig og kedelig situation for os...det har stået på hen over en måned nu...sammenlagt. Der var 14 dage efter hans sidste massage, hvor han var en engel...og nu er det hele bare noget møg

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 20:02

først og fremmest træne noget jordarbejde med hesten..

Også ville jeg stoppe når det går godt, når jeg rider.

Altså så ville jeg, hvis jeg f.eks rider i 15. min og den ikke stejler - hoppe af, rose den og sætte den ind i boksen igen.

En anden mulighed er også misforstående signaler..

Jeg kan anbefale og få undervisning i noget HMS, hvis der går helt ged i den

ت

Cassie - Du er min stjerne !

Don't do it to your horse - do it for your horse.

* Viden er en skat, der følger ejeren hele livet!

0
0
Svar på denne tråd

hmm Zandra jo
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 20:11

Det der med at stoppe når legen er god, er helt sikkert noget jeg vil bygge videre på...også inden jeg kan mærke begyndende tegn på, at NU rejser han sig. Det er dog ikke altid bare lige så nemt som præsten prædiker...i dag skete det jo efter en halv time..og var rimelig uforudsigeligt for min ellers så dygtige og følsomme halvpart.

Zeppelin arbejder fint fra jorden...kan gå over pressening, under spring med flagrende plastick, følger mig som i en usynlig snor rundt i hallen...i ottetaller, slangegang, 8 metervolter...and you name it.Bakker ved håndtegn...skubber ham uden at røre ham i sidebevægelser...så det er rimeligt på plads.

Men tak for de gode råd Zandra

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

et lille råd fra mig..
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 20:26

nu har jeg set lidt af dine billeder på din præs. og nu vej jeg jo ikke hvor gamle de er, men det viser en hest der ikke er med i sin overlinje.

det ser ud som om den spænder op og kun på et af billeder er den tydeligt afslappet.

det kan jo selvf. være gamle billeder, men hvis ikke de er så gamle, tror jeg du skal søge lidt af problemer i dens ridning.

Men jeg kan dog anbefale dig at bruge tina som en god hjælp.

Hun er uddannet til at hjælpe folk med sådanne problemer og laver kurser samt kører rundt og hjælper folk.

0
0
Svar på denne tråd

han har
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 20:34

måske en tendens til at gå lidt højt..måske også at spænde lidt...det er til tider et problem at få ryggen op og vende rigtigt, hvis du forstår hvad jeg mener...men forsøger altid at ride ham frem og ned...efter din observation vil jeg forsøge at gøre det endnu mere Men han stiller sig naturligt højt...han er en del mere muskuløs nu end på okt. billederne, især i bagparten...det skal dog siges, at han under normale omstændigheder reagerer meget let og fint på biddet.

Jeg har bestemt også tænkt mig at tage mod Tinas fremragende hjælp med kyshånd...derfor jeg har beskrevet et normalt træningsforløb samt vores problemer...håber hun har noget hun har lyst og evne til at byde ind med.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Der skal ske noget
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 20:49

Hej Zeppelin

Jeg kommer med min ide, det kan jo være det slet ikke er det.

Men jeg syntes det lyder lidt som om Zeppelin keder sig lidt i dressuren, derfor forsøger han at "lave noget andet" (og ved at parten står af, får han jo "sejeren") Og nej det er ikke sjovt når en hest stejler.

Jeg har selv en unghest, og bliver der redet for meget (efter hendes mening) dressur, ja, så finder hun da bare på noget andet, bliver bange for en stol som har stået samme sted i 2 mrd. Hopper til siden for en have slange som har lagt der alt for længe.

Nu kan jeg jo ikke sige om det her virker, men jeg har lært gennem Proff tilridning af heste, at en hest IKKE kan stejle hvis den er bøjet i nakken og hals, altså MEGET bøjet ikke bare stillet.

Jeg ville gøre det sådan at når han tænker på at ville stejle, så skal der ske noget som "virker ubehagelig" på ham. Og hvis han endelig stejler (hvis det var min hest) så ville den få sådan en røvfuld at den ikke ville glemme det, stejlen vil jeg simpelthen ikke acceptere.

Derudover, lav noget MEGET forskelligt, og rid ikke så lang tid, at han bliver træt af det. Spring, dressur, bomtræning, løsspring, tempo spring og skovture (man kan godt træne dressur selvom man er i skoven)

Håber det hjælper lidt.

Spoo

XXTERRA SARCOID SALVE KØBES!!!

DRESSUR TRÆNER SØGES I 7500 OMRÅDET!

0
0
Svar på denne tråd

tak for rådet..
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 21:08

ja...jeg ved snart ikke ..griber jo efter de fleste halmstrå.

Zeppelin løsspringes normalt en gang ugentligt...longeres en dag(i indspænding), springes en dag evt, travbomme er også jævnligt og resten er afvekslende dressurtræning. Han elsker normalt at arbejde...vil ikke straffe.hvis jeg ikke er sikker på at det bare er nykker...det er imod mine principper...til trods for dette, er min tålmodighed ret tyndslidt pt.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har set på billederne
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 21:28

Har Zeppelin ikke lidt meget underhals? hvilket vel er tegn på, at han ikke bruger sig helt rigtigt.

Jeg har selv lipizzaner og ved hvor svært det kan være, at få redet en underhals væk, måske er det derfor, jeg ser underhals, jeg har en tendens til at se underhals alle vegne.

Forøvrigt, hvis du begynder at stoppe ridningen, når han går pænt, så vær opmærksom på at variere tiden du rider, så han ikke finder på at en lektion er 30 min. f. eks.

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

Kedsomhed - nej
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 21:36

Det er ikke til med sikkerhed at sige, hvad der er i vejen, men når han kun har gjort det en måned, og bliver så ophidset som du beskriver, så er jeg helt sikker på, at han har en vigtig grund og den grund er IKKE at han bare keder sig.

Jeg ville give ham fri til d. 21. maj hvis jeg var dig. Ikke alene fordi det lugter langt væk af fysiske problemer, men også for at han ikke skal komme til at afsky ridning.

Jeg synes også du skal få hans tænder undersøgt af en hestetandlæge, hvis Tove Due ikke finder noget, eller hvis hun ikke kan løse problemerne. Heste reagerer IKKE (ALDRIG) sådan for at slippe for at blive redet, med mindre de forbinder ridning med stort ubehag og da slet ikke en hest, der arbejder villigt fra jorden.

Lad tvivlen komme hesten til gode...

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

til Birte
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 22:12

Zeppelin har ikke rigtigt nogen underhals...når han bøjer i nakken, er det nederste af halsen helt "slap"...han har en fin buet hals..Og ellers tak for det gode råd.

Jamen Tina...Jeg vil også lade hans mund og tænder undersøge, hvis ikke Tove finder noget, eller behandlingen ikke virker...men han er nu næsten lige blevet undersøgt meget grundigt, og som tidligere nævnt raspet.

Ang. at stoppe ridningen helt..ja..ved ikke helt. Måske vil jeg ride en smule og meget løsgørende...Iøvrigt...han reagerer overhovedet ikke når han er i indspændinger...selvom de ikk just er løse...men han søger selv meget frem og ned ...præcist som han skal og ser ud til at nyde det og finde det afslappende...når han bliver longeret over bomme, laver han helt automatisk en smuk passage...ved ikke om det siger noget...men vil under alle omstændigheder ride ham minimalt frem til d. 21 ...Iøvrigt tusind tak for al responsen...havde slet ikke forventet så meget hjælp og omsorg... Især du Tina virker til at have en enorm indsigt. Jeg hader bare at rende rundt og være så bekymret og frustreret..men det siger vel sig selv. Men jeg er meget lykkelig for al Jeres omsorg og råd og uddeling af erfaringer...tak.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Husk også sadlen
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 07:56

Dejligt med de pæne ord, tak for dem. Det er den positive respons der betyder, at det er sjovt at fortsætte med at skrive på HN.

Når jeg arbejder med en problem, der er svær at ride, så tester jeg hvordan den reagerer uden rytter, for det giver indikation om, at det er ridningen der er problemet, hvis den kan arbejde godt uden rytter.

Jeg havde selv engang en hest der var spændt og svær at ride. Jeg bestilte dyrlæge der undersøgte tænderne og sagde at de var helt fine. 3 mdr. efter brugte Mai Nicholaisen 2 timer på at ordne hendes tænder der var meget skarpe og problematiske. Derefter var hesten MEGET nemmere at ride - og så hurtigt går det ikke med at danne kroge og ramper... Dyrlæger er bare ikke gode nok til tænder.

Endnu en mulighed er sadlen. En forkert tilpasset sadel giver mange problemer, så det er også et sted at sætte ind.

I mange tilfælde kan det faktisk hjælpe meget at give hesten en længere ridepause fordi eventuelle skader får lidt ro, og hesten får lov at stresse lidt af. Derefter kan man systematisk begynde at lede efter årsagen.

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

tak igen
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 08:11

Tina...Vi har for lidt over en måned siden fået tilpasset vores dressursadle for at udelukke at det kunne være den. Den er nu omstoppet og tilpasset udfra en udførlig beskrivelse fra Koksspang Sadelmageri på 1.5 håndskreven A4 side. Har både dyrlæge, sadelmager og massørs udsagn om, at den ligger helt perfekt, med stor bæreflade og helt tilpasset hans facon.

Selvom det kun er halvanden måned siden at jeg fik raspet hans tænder, får jeg det undersøgt af aut. hestetandlæge, hvis intet virker..altså såfremt Tove ikke kan finde problemet.

Tusind tak for hjælpen...ved du hvor jeg finder en sådan på Esbjergkanten?

Som rytter vil jeg forsøge at ride ham så langt frem og ned fremover som jeg kan...for han er vitterligt fin uden rytter. Syns ellers altid vi har redet ham så korrekt som muligt..han kan øvelserne til LA klasserne, og det er fortrinsvis dem vi ligger og træner.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Mai Nicholaisen
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 09:04

Hun dækker vist hele Jylland, eller hun kan anbefale én, der gør... Hun er vanvittigt dygtig og kan på det varmeste anbefales.

Kan du komme i tanker om noget som helst, du kunne tænke dig som årsag til eller udløser af problemerne? En hændelse der startede det hele, en ændring i hans liv? KOm problemerne fra dag til dag eller byggede de op? Hvor længe har parten været inde i billedet?

Prøv at komme i tanke om alle episoder der har været, som kan være med til at forklare, hvorfor han er blevet sådan - for før har han jo været en helt normal og sød hest, ikke?

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 10:25

hejsa .

jeg vil gerne sige det først en dejlig hest..

også fotælle dig lidt om min skide spræller..

da jeg fik ham sidste år i juli den første , han var fed og alt,

men han kunne allemulige ting,

han fik ordnet tænder de var bare store, vi arbejde fra jorden , når jeg ville op bakkede han , når jeg så kom op ja han kunne stejle og alt, jeg var græde færdig , jeg er 35 år redet hele mit liv men det her var formeget..

han kom på lerbæk for som mange sage få noget hjælp, det gjorde jeg men ak da han kom hjem var stadigvæk dum, i gen fra jorden, alt tjekkes, alt var fint..

så kom han til sindal for han skulle jo trænes , han var vild kan du tro jeg var ved at give op og sommetider gjorde han mig meget bange..

så kom eva bihl , jeg sagde vil du ikke nok tjekke ham , for han fungere ikke , på jorden er han verdens sødeste hest, mine drenge forguder ham,

hun tjekkede ham, og hun fandt to ulvetænder som ikke sad så godt de generede ham, jamen det jo kun ca 2 månder siden han fik ordnet tænder, det var en anden som havde lavet det..

hun fandt også udaf han var låst i venstre skuldre han fik akopunktur og skulle have gymnastik, jeg røg så detsvære på sygehuset og måtte tage ham hjem, men da jeg startede igen var han meget bedre..

samt han fik nyt foder da det han fik før havde gjordt han syg og nu har jeg en sød hest , han kan da stadigvæk lave lidt nummere men ikke det samme, jeg rider undervisning på ham to gange om ugen, han kan nu spules , køres i trailer skridtes uden saddel..

skal lige have akopunktur en gang til ..

men jeg ville få munden tjekket mærket han ordenligt igennem også skal man altså engang i mellem skite foder..

nu gav det sig selv på min da han var så syg af det foder han havde fået...

samt lav nogle andre øvelser eller i en anden række følge .

håber din hest kommer til at fungere , men giv ikke op selvfølgelig skal man ikke sætte liv og lemmer på spil,,men jeg tror der er en grund til hans opførsel

mvh helle

held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

Bøjning...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 11:29

Det er rigtigt, at det er meget svært for hesten at stejle, når den er "bøjet i nakken og hals, altså MEGET bøjet ikke bare stillet", som Spookie beskriver. Men problemet med den strategi er, at den snarere øger hestens tendens til at VILLE stejle end den afhjælper problemet. Så når man skal til at ride sin hest i en normal holdning, begynder den bare at stejle igen. Så jeg ville bestemt ikke begynde at pille mere ved dens holdning end du allerede gør.

Billederne på præsentationen viser ikke en hest, der går frem og ned, men en hest, der går bag lod, og knækker mellem 2. og 3. halshvirvel. Der er mange heste, der får smerter af at gå sådan, fordi nakkebåndet vikles om de øverste halshvirvler, strækkes, og kan komme til at trække i tilhæftningerne på benhinderne, og i værste fald lede til nydannelser. Måske får Zeppelin bare "nok" efter en time. Hvis han har været redet sådan i mange år, har det måske givet ham nogle smerter, som bliver værre efter nogen tids ridning.

Jeg er selv uddannet hestemassør, og jeg må hermed slå fast, at det IKKE er massørens opgave at diagnosticere hesten med smerter eller afgøre, at den har det fint. Det er suverænt dyrlægens område, så jeg synes da, det er godt, at hesten skal til en dyrlæge snart. Jeg ville også give den fri indtil videre. Uforklarlige adfærdsændringer udgør i høj grad et symptom, og når ens hest viser symptomer, som man ikke kender grunden til, venter man med at ride på den, til en veterinær har haft chancen for at stille en diagnose. Det er gængs brugsetik i min verden.

God bedring.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Signal forvirring
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 12:21

Hvor ER den dog smuk

Hvis ellers dyrlægen kan udelukke fysiske skavanker, så tror jeg du skal kigge på ridningen.. Mere præcist i skuffen med hestens forståelse for tøjlen og schenklen, samt adskillelsen af disse 2..

Jeg har i øjeblikket 2 "stejle heste" i træning, som begge har været gennem den helt store mølle af massører, akupunktører, hestetandlæger, kiropraktorer og dyrlæger uden at finde en fysisk årsag..

Den ene minder meget om sådan som du beskriver din, og hos den lå problemet i en manglende forståelse for tøjlen, til både stop, men i særdeleshed "drej"..

Jeg lægger mærke til, at du skriver at der nogle gang opstår problemer når du f.eks har holdt en skridt pause med lange tøjler og så vil samle tøjlen op igen. Er det rigtigt forstået?

Hvis hesten har en 100% forståelse for at tøjle aktivitet betyder enten stop/sæt farten ned eller drej til den ene eller anden side, så vil den ikke begynde at sætte farten op, trippe eller spænde..

Dét sker kun i tilfælde af at hesten er kommet til at forbinde tøjlen med noget andet..

Når du samtidigt skriver at du longerer med indspændinger (som ikke just er løse) så forstærker det min tanke om at du kan komme ind til løsningen på stejleriet, ved at kigge på hans forståelse af tøjlen.

Longering med indspændinger er et absolut "no go" i min verden. Og det er fordi, ved at longere med indspændinger, lærer man hesten at SELVOM der er en påvirkning i munden (nogle gange en kraftig påvirkning, afhængigt at hvor hårdt hesten går imod) så skal den altså bare blive ved med at gå fremad.. Man lærer den ovenikøbet ikke bare at gå videre selvom der bliver "rusket" i tøjlerne, man lærer den at tøjlen betyder "bøj nakken" istedet for stop..

Yderligere får hesten alligevel aldrig en "rigtig" belønning, i form af stilhed i munden når den så bøjer nakken, for selvom indspændingstøjlerne er bliver løse, så hænger de alligevel og "dasker" og deres vægt når de rasler rundt mens hesten traver, fortsætter med at give tilfældige påvirkninger i munden..

Så skriver du også at du er meget opmærksom på at ride ham dyb for at få gang i ryggen.. Det i sig selv er jo en god ting, men det indikerer igen at du måske også under ridningen får brugt tøjlen til at betyde "bøj nakken"/bliv dyb ?

Når du så f.eks vil afkorte, lave overgang eller stoppe bruger du tøjlen til at betyde stop, og det kan skabe forvirring hos hesten når et bestemt signal nogle gange betyder det ene og andre gange noget andet..Så skal den hele tiden gætte sig til hvad det lige er det betyder denne gang..

Det er som at spille kort med nogen der hele tiden ændrer reglerne.. Til slut siger vi "F.ck jer.. Det her møgspil gider jeg ikke.. Det er jo ikke tl at finde ud af"..

Du skriver også at i arbejder med versader, schenkelvigning og kontragalop. Disse 3 er alle øvelser hvor tøjle og schenkelhjælp ligger ganske tæt på hinanden.. Og hvis ikke hver enkelt respons (stop, gå, drej,vig) går super skarpt igennem, så kan man hurtigt komme til at både holde og drive på præcis samme tidspunkt..

Har du overblik over om det nogle gange er det, der evt udløser stejleriet ??

Jeg mener faktisk at have læst en undersøgelse der konkluderede at netop arabere og trakhenere var de 2 racer der havde sværest ved at kapere samtidig påvirkning fra hånd og schenkel??

Yderligere, så er det jo så uheldigt at man kan få skabt en rigtig dårlig vane, hvis man uforfarende kommer til at forstæke en uønsket adfærd (med eftergift) der måske opstår tilfældigt.

Så gælder det som Tina MJ også skriver om, såvidt muligt, at forsøge at undgå de situationer, der fremprovokerer adfærden..

Hvis dette rammer bare nogenlunde, så giver jeg gerne forslag til træningen, men du kan helt sikkert starte med at longere uden indspændinger og se om han ikke selv begynder at strække sig frem og ned, når han slapper af og bare luntetraver derudaf..

Det eneste der undrer mig er at du har haft ham så længe og problemet så pludselig er dukket op

Som TinaMJ igen skriver, er der så noget som helst der er blevet anderledes?? Ny part, mere longering, ny underviser, forlanger imere samling osv osv ??

Pøj pøj med det...

Der er ikke noget der kan gøre en mere frustreret end når hestene ikke virker og man ikke kan hitte ud af hvorfor!

Gå sommeren i møde med ny inspiration.

KURSUS HOS BBH I BEDEDAGSFERIEN!

Læs mere på min præsentation..

0
0
Svar på denne tråd

Gal hest - eller?
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 15:08
Min fjordhoppe havde en lang lang lang periode hvor hun også pludselig begyndte at stejle. Nogle dage, uger mdr, gjorde hun ikke, og andre gange hver dag.
Det skiftede ekstremt og hun stejlede både i spring, dressur, på tur mm.
Hun kom over til Tove Due to gange - det hjalp ikke nogle af gangene.
Dyrlægen tjekkede hende, hun kom på dyrehospital . MEN de kunne intet finde. Ikke det mindste. Hun blev scannet i hoved og røv og tjekket ekstremt grundigt over ALT!

Og alle sagde at hun var fin, i kanon form, og var ektremt godt trænet og havde perfekte muskler og bygget perfekt.

Men jeg var jo sikker på at der var noget galt.

Jeg gav hende fri - TOTALT fri i 6 mdr. Og hun ændrede totalt personlighed - tilbage til som hun var før.

Spørgsmålet er så om jeg havde trænet for hårdt, og hesten var blevet træt af det (trods meget vekslende ridning) eller om lille freja bare en en bestemt dame.
Men da jeg begyndte at træne hende seriøst igen op til EM spring for fj, var det inete i 5 mdr. hun var suveræn!!!

4 dage for EM fik hun amok igen - værre end nogen sinde før og var helt død i det, lå bare og sov og ville intet.

Hun ville ikke røres og bed og sparkede hvis man striglede hende under maven og på benene.

Så var det HORMONERNE kom på banen. dyrlægen gav hende hormonkur - som hun desværre blev syg af, men det virkede! Hun belv fantastisk sød. Det hjalp virkelig - men kun i 14 dage.

Jeg begyndte at ignorere hende og stoppede totalt med alt form for forkælelse og over nusseri, og blev mere skrap end jeg plejer at være over for hende.

Jeg besluttede mig for at dressuren skule 100% være på plads, da hun er ekstrem hidsig og kun vil og elsker at springe.
Det hjalp virkelig!
Hun begyndte at opføre sig meget pænt. og har ikke stejlet siden.

men kan vel diskutere om det er opdragelsen eller den perfekte ridning?

Hvis din hest nu ikke får brugt sin ryg rigtigt, kunne det jo være det. Heste er jo ekstremt forskellige - nogle sartere end andre.
0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 21:16

for alle jeres indlæg og fortsatte interesse. Tak for navnet på hestetandlægen Tina.

Nej...så vidt jeg kan komme i tanke om, er der ikke sket noget nyt for ham. Parten har haft ham i 3.5 år. Han har altid været en følsom og hidsig fætter...men egentligt meget loyal og fair...en rigtig kammerat.

Det er ikke schenkelvigninger og kontragalopperne der, så vidt jeg ser det, udløser hans eksplosioner...faktisk hælder jeg nok mere og mere til at vi øver lidt travbomme, løsspringer lidt (måske ikke ligefrem de 1.55, som vi ynder at gøre det...han er SYG med at springe, og gør det af sig selv helt uden pres...løber bare rundt og springer af sig selv, lander og tager springet igen, og så nogle lange gåture rundt omkring.Lidt longering...evt bare i grime, hvilket vi også gør ofte...der strækker han sig også frem og ned.

Jeg vil, som tidligere nævnt senere bestræbe mig på at ride ham mere frem og ned, så ryggen kommer til at vende rigtigt.

Det der er så svært ved ham, er jo netop, at han er så svær at afkode, fordi han er en tændt hest der kan "se spøgelser", og fare op over underlige(for mig) ting.

Men tak for al jeres hjælp og interesse...og tak for komplimenterne...han er en smuk og dejlig fyr, og elsker ham også overalt på jorden

Jeg har fødselsdag i dag..dette er grunden til at jeg først ser indlæggene nu.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

min mening ..
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 22:05

hm ja var det mig der red sådan en hest, ville jeg nok, når den nu var i luften klappe den en mellem ørene, du ved sådan at det tror det rammer noget når den rejser sig, når du nu alligevel er forberdte på det. . .

Mia :)

0
0
Svar på denne tråd

blabla .. overskrift ?
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 00:27

Nu siger du selv, at han lige har haft en periode, hvor han gik "super". Jeg tænker, ud fra egen erfaring, at hesten måske ikke har syntes, at det har været super, men har været for flink til at sige fra før sidste øjeblik?

Jeg har med min hest, som blev fejlredet, væltede og fik et vrid i hoften, også prøvet lidt af hvert. Den havde (/har) også for lidt plads i ganacherne og deraf ondt under den form for ridning. Den blev sat på plads i hoften, og det hjalp da lidt, men det var bestemt ikke det, der var hovedproblemet.

Faktisk gik den super i 2 mdr. inden vi fik den tjekket - tjekket var mest "for en sikkerheds skyld".

Men altså, den havde også haft en rigtig god periode, synes jeg.

Jeg følte, at jeg havde en bedre form på den, bedre styr på den og et bedre sving i den. Min ridelærer syntes det gik fint - og så begyndte den pludselig at skabe sig. Den kunne næsten ikke rides på højre volte, stejlede ofte, eller truede med det. Reagerede hverken for start, styr eller stop.

Det var bare "snyd". Det vi så som godt, var enormt stressende for hende.

Den kunne, mens den var i færd med at "gå rigtigt godt" ligepludselig gå op og derefter forsøge at stikke af. Det var simpelthen ikke "rigtigt godt" for hende.

En dag, mens hun stod stille rejste hun sig lodret og væltede fordi... ingenting. Det var "bare" generelt stress.

Det har hjulpet simpelthen at fokusere på aldrig at stresse hende. Den skal gå løsgjort og fremme til lod hele tiden, ellers får vi problemer.

Det handler for mig helt basalt om at få styr på de signaler (stop, styr og drej) først og i langsomt tempo, lave ting, hun kan finde ud af, og ikke have for meget fat fortil.

Hun kan stadig gøre det, når hun er ekstremt stresset, bange og "vil væk", og jeg så siger "bliv her". Men det er næsten også det eneste, det er ikke ret højt, og det sker meget sjældent.

- Katten

Michellino'er kan og vil!

TANZ

min dygtige lille dressurbasse (:

hvor der er vilje, er der en vej

0
0
Svar på denne tråd

cassiopeiamia
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 10:35

Har du rent faktisk selv forsøgt dig med den løsning, og haft succes, eller har du læst om den i et Wendyblad? Det forekommer mig, at det altid foreslås på et eller andet tidspunkt i disse tråde, at man straffer hesten ved at knalde den én i låget med ét eller andet. Men jeg har aldrig mødt nogen, som det virkede for.

En af mine heste har haft en stresset periode, hvor den stejlede i boksen, når der skete noget uventet. Den knaldede hovedet op i den samme bjælke utallige gange, men den blev ikke klogere, for bjælken fjernede ikke årsagen til at den stejlede.

Hvad får egentlig folk til at foreslå korporlig afstraffelse af en adfærd, de overhovedet ikke har indsigt i? Hvad hvis hesten har ondt? Hvad hvis den er forvirret, frustreret, bange eller vred? Det er da overmåde afstumpet bare at slå den, så den (måske) kan lære, at udtrykke sin konflikt på en anden måde

Og så er der uværgeligt én, der siger: "Øh, duh, jamen det er altså uacceptabelt at hesten stejler." Som om der kun fandtes to muligheder: Hesten får lov at stejle, og belønnes med en gulerod. Eller hesten får én i nødden med en våd søndagsberlinger, og er derefter kureret for evigt. Men man KUNNE jo tænke sig, at der fandtes en 3. mulighed, hvor hesten ikke blev udsat for vold, OG den rent faktisk lærte en anden og bedre adfærd end stejlen

Lidt indsigt, tak? Jeg er virkelig nysgerrig. Hvad får folk til at foreslå løsningen med at slå hesten oven i hovedet? Jeg har selv overvejet det i afmagt, men min hest var i forvejen klar til indlæggelse, så jeg besluttede, at det nok var en dårlig idé at gøre den mere snotforvirret end den allerede var.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

cassiopeiamia
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 11:08

Du glemmer da at tilføje at man skal bruge en flaske af glas og der skal være vand i, så tror hesten nemlig at den har slået hul i kraniet og at vandet er blod .

Latterlig latterlig udsagn du kom med.

Og lad det endelig være sagt at mit forslag naturligvis er dybt ironisk ment og IKKE BØR FORSØGES...

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har faktisk prøvet
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 11:22

og det hjalp.

For mange år siden, længe inden man kendte ordet horsemannship i dets nuværende betydning, havde min datter en pony, der da vi begyndte at ride den ikke ville ud på hovslaget og stejlede, når den blev bedt om det.

En dengang meget kendt springrytter, foreslog, at jag smak den en mellem ørerne, men det skulle være, når vi var alene, så ingen fik ondt af det.

Jeg prøvede det en eller to gange, og så var problemet løst.

Men denne pony var også så hårhudet, så man kunne slå en flue ihjæl på mulen af den med en ridepisk, uden at den fortrak en mine.

Inden I bliver forargede, så skete det længe før de fleste af jer var født, og i dag ville jeg aldrig gøre det. (jeg ville nu heller ikke turde)

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

jeg knalder
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 11:45

ham bestemt ikke en på hatten..og det er naturligvs langt fra første gang at jeg har hørt den med pisken, hånden, ægget osv.

Jeg læste i en hestebog engang, at nogen hoppede af mens hesten stejlede, tvang den bagover og satte sig på deres hoved.

De selvsamme, foreslog at man styrede hesten ind i et træ, hvis den løb løbsk...christ...

Men slige metoder håber jeg ikke at der er nogen moderne mennesker der anvender..Det må være det vigtigste at finde årsagen til stejleriet, og herefter aggere ud fra det...og aldrig med vold.!!!

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg blev også foreslået...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 11:46

dette til min gamle araber, der gerne rejste sig, når vi var ueninge om tingene. Uenigheden stammede fra, at jeg gav ham stop, gå og alle mulige andre tegn samtidig kan jeg se i dag.

Første gang det blev foreslået, skulle jeg gøre det med et æg, og som den uatoritetstro teenager jeg var, så tog jeg pænt et æg med i lommen på rideturen. Behøver jeg fortælle, at ægget selvfølgelig allerede blev knust under opsidning, og jeg aldrig fik brugt det. Heldigvis...

Anden gang det blev foreslået, skulle jeg klappe ham en med med en knytnæve i mellem ørene. Jeg gjorde, hvad min ridelærer sagde - forstuvede hånden, og kiggede aldrig tilbage ad den vej igen. Hesten blev ikke skadet, men blev ved med at rejse sig, indtil jeg lærte at ride ordentlig.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Se vores hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

Hov glemte resten...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 11:56

Vi bliver lidt ved min gamle araber. Forhistorien kan læses i det andet indlæg. Men kort fortalt rejste han sig gerne, så snart vi var den mindste smule enig om tingene (efter min mening dengang, men årsagen skulle selvfølgelig findes i min ridning)

Abdullah var en ret fremadgående herre, og jeg kom fra en fjordhest, der havde gået som rideskolepony og før dette i Djurs Sommerland.

Stejleriet holdte op, da jeg stoppede med at kombinere ben og tøjler som hjælp samtidig, og da jeg turde ride ham fremad.

Ofte bliver stejleriet jo belønnet ved, at rytteren slipper med tøjlerne, når hesten rejser sig. Derved er der kun fremad signalet tilbage, og hesten får dermed en hjælp, som den kan forstå.

En hest, der går fremad kan ikke stejle, så problemet er ikke i det sekund han stejler, men sekunderne før.

Nu kan jeg kun gå ud fra det, som du har skrevet, men hvis vi dermed går ud fra, at f.eks når den anden hest, går ud af ridehuset, er rytteren sikker på, at der bliver ballade. Han/hun spænder lidt, tager en smule mere fat i tøjlerne, og pludselig er der så en masse små signaler på en gang, der forvirrer hesten, og den rejser sig.

På tur kan det være en farlig skraldespand som man skal forbi. Man kan mærke hesten spænder. Tager lidt mere i tøjlen, samtidig med at man beder hesten om at gå fremad, og rytteren er selvfølgelig lidt spændt over, hvordan hesten vil reagere. Og i løbet af få sekunder får hesten en masse modstridende signaler, og den rejser sig.

Når hesten bliver bedt om at stoppe og gå frem på en gang, er der kun en vej, og det er op...

Jeg ved faktisk ikke om det er der problemet ligger, men blot nogle tanker herfra...

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Se vores hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

en lille tanke
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 13:06

Sikke mange indlæg der er til denne problem stilling.

Min første tanke er at alle henviser til alternative behandlere.. hvilket også er godt-- hvis man først har haft en dyrlæge ude. Nogle gange skal der medicinsk viden til (ikke blomstermedicin)

eller evt. røntgen billeder..

Det værste i sådan en situation som denne er, at hesten bliver straffet for noget, som måske gør ondt (uanset hvad massøre m.fl siger)

Nu ved jeg at der kommer store reaktioner tilbage..

men jeg har selv lige måtte aflive min gamle hoppe fordi hun havde knogle og led forandringer. I starten viste det sig også ved at hun ikke gjorde som jeg bad og altid havde gjort.

og alt dette kunne ikke være opdaget hvis ikke jeg havde valgt at bruge disse penge på en dyrlæge og røntgen.

jeg er super ked af at jeg blev gal på hesten.. nu hvor jeg ved hun faktisk havde ondt.

Bare en tanke.

0
0
Svar på denne tråd

Alternativt???
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 15:59

Øh... Hvad?? Hvem er altenativ??? Massøren? Hestetandlægen? Tove Due? T.D. er jo sådan set uddannet dyrlæge, så er det meget muligt hun stikker med nåle osv, men hun ved enormt meget om heste/hestekroppe, og har som sagt en meget lang uddannelse at støtte sig op af. Så jeg ser ikke lige det alternative i det

Men råd til den smukke hest og ejeren har jeg desværre ikke, det meste er jo sagt... Jeg tror også jeg havde forsøgt at undgå problemet. Dvs. For det første ride kortere tid for en periode, da det ser ud til sansynligheden for stejlen bliver større efter ca. en time. Og så havde jeg prøvet at fornemme situationen og komme ham i forkøbet før det går galt, dvs. aktivere ham ved den mindste stejletendens, kan du ikke lave volter, versader evt øgninger?? Men igen: Det er jo mere eller mindre sagt

Mvh. Cat

Mester-Svend'en og det...

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 16:36

Ja jeg er så Zeppelins part.

TinaMJ: Nu bliver der skrevet at jeg "bare" hopper af ham når han begynder på noget, det vil jeg nu ikke ligefrem sige at jeg gør. Jeg HAR prøvet alverdens ting med at slippe ham, og ride ham fremad, men jeg synes simpelthen ikke det hjælper noget. Den eneste konklussion JEG kan komme frem til er, at han må have ondt et sted. Det kan ikke passe, at den mest arbejdsvillige og arbejdsglade hest kan begynde på alt det Zeppelin gør fra den ene dag til den anden! Jeg kunne sagtens ride videre på ham, men det vil jeg ikke, sålænge jeg ikke ved, om det er fordi han ikke har ondt.

Det giver simpelthen ingen mening i MIT hoved, når han normalt er rigtig glad for at lave noget, og arbejde.

Jeg har gået til undervisning med ham, hvilket også har gået rigtig godt, men stoppede da han begyndte på hans stejleri, da jeg følte det var penge lige ud ad vinduet..

Hilsen Cathrine og araber vildmanden Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Forveksler du ikke indlæg?
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 17:44

Jeg er helt enig i, at der må være noget i vejen med ham. Jeg har foreslået at der skal bestilles tandlæge og sadelmager og kiropraktor er jo allerede bestilt.

Jeg synes også bestemt, jeg i flere indlæg har skrevet, at kuren ikke er at kæmpe med ham men at finde ud af, hvad der er i vejen med ham og jeg foreslår også en ridepause da en sød hest jo lige præcis ikke begynder at opføre sig sådan fra den ene dag til den anden uden grund.

Så vi er helt enige om tingene, det er ikke rideundervisning, der skal til, men helbredsundersøgelse og dernæst evt. en nærmere adfærdsmæssig vurdering af mulige årsager til opførslen, hvis der ikke kan findes fysiske problemer.

Jeg læser dit indlæg som om du forsvarer dig selv fordi du mener der er noget galt med hesten - men det behøver du ikke overfor mig, for vi er helt enige.

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

TinaMJ
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 17:58

Det var bare fordi at ejer skrev at jeg bare hoppede af når han gjorde det, og du skrev det ikke nødvendigvis var det man skulle. Så jeg ville bare lige forklare hvorfor jeg hopper af ham, fordi det lyder som om jeg nærmest giver op når han gør det. Det gør jeg ikke. Jeg vil bare ikke ride videre på ham, når jeg ikke ved om det er fordi han har ondt.

Hilsen Cathrine og araber vildmanden Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

det var ikke
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 19:31
meningen at det skulle lyde som om min part havde kastet håndklædet i ringen og "bare" hoppede af Zeppe...men I skulle bare vide at hverken Cathrine eller jeg ikke afstraffede ham fysisk, eller gav os til at slås med ham...det er ikke at give op, men håndtere situationen fornuftigt...Bare så det er helt afklaret...

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

jette77 nu
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 20:24

vil jeg så (igen) understrege, at hverken min part eller jeg har straffet ham på hverken den ene eller den anden måde, for at stejle/have stejlet.

Vores plan er nu, at vente med at ride indtil at han har været i Tove Dues kyndige hænder...alt dette har jeg nævnt, men det skal måske lige understreges en gang mer...for Kong Hans

Tove Due har min dybeste respekt for sine behandlingsformer, hvor hun går ind og lader hestens egne kræfter støtte op om hendes arbejde...der er absolut ingen hekseri i hendes metoder.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

en kvik uptodate
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 14:21

Den 21 maj var guldklumpen så sendt over til Tove Due på en gård her i Esbjerg. Selv var jeg taget til Egypten, så min dejlige halvpart blev sat i sving og selv havde jeg inden afrejse hevet i 100 tråde, eller sådan føltes det ihvertfald, og sat stort alle i beredskab for at alt skulle klappe.

Først i går, netop hjemkommet fra ugen i Egypten, kunne jeg få vished om hvordan det var gået med behandlingen(ingen mobil med i Egypten, og mandens gik i koks ved ankomsten...suk!!!)..så STOR var spændingen.

Zeppelin havde en låst nakkehvirvel i højre side, smerter i ryggen og en låst lænd.Det hele fik Tove Due kureret ved kiroprakti og nåle...så nu er min elskede vildmand tip-top og på banen igen.

I dag skal jeg så ud til ham for første gang i 9 dage ...og så skal jeg ride ham for første gang i halvanden måned. Min halvpart skridtede ham i fredags, og han var bare så uendelig sød. Så neeejj hvor jeg dog bare er glad og lettet, og glæder mig som et lille barn til at starte med, at genoptræne ham langsomt under rytter igen.

Det skal lige siges, at han er blevet trænet fuldstændig regelmæssigt med arbejde fra jorden, imens han havde ridefri...løsspring...longering, travbomme, gåture, løbe løs i hallen osv. Men at sidde på ham igen bliver fantastisk.

Så tak for alle de gode råd og omsorgen for os.

Mange mange glade og lettede suk fra en xbekymret hesteejer

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Det var godt
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 17:35

Hej Connie :-)

Det lyder rigtig godt med Zeppelin, og at i fandt ud hvad der var i vejen

Held og lykke med genoptræningen:-)

Hilsen Zandra

Zandra Lind Nørskov

Cassie

Your horse is your mirror.

0
0
Svar på denne tråd

stejlen
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 22:25
Hvis alt andet kan udelukkes både fysiske psykisk eller ridemæssigt,som det lyder her,så prøv et gammelt råd.Tag lidt lunkent vand med på en flaske.Når hesten begynder at stejle,hælder du lidt vand i hovedet på den oppefra.Hesten vil tro det er dens eget blod,og vil i de fleste tilfælde stå stille.Det er bedre sådan,end at kæmpe med den.Håber det lykkes for dig

Hvad kan alle heste li ? http://www.dyretelepati.

0
0
Svar på denne tråd

Connie har du prøvet?
Forfatter: 
Dato:  02-06-2007 07:28

Godt gammelt husråd - jeg har dog noget svært ved at se virkningen. Har du nogensinde prøvet det selv og har det virket for dig?

Unoder skal ikke kureres med kampe og straf med ved, at man finder og behandler årsagen.

Nyt på www.hesteforstand.dk:

Fancy's blog

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

øhm ok ja
Forfatter: 
Dato:  02-06-2007 17:06
lige nu er jeg i gang med genoptræningen af Zeppelin. Vi skridter og han er helt løs og smidig i nakke og lænd, efter Toves behandling!!!? Han stejler bestemt ikke mere, hvilket han i jævnfør til denne laaange tråd efterhånden, kun gjorde fordi han sagde fra overfor de smerter den låste nakkehvirvel, samt den låste lænd gav ham...læs venligst lidt længere oppe tak Der beskriver jeg nemlig at han nu skal genoptræneds og er tip top igen...gudskelov.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

www.hesteforstand
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 10:35

Du læste vist ikke mit råd rigtigt.Kunne aldrig drømme om at straffe en hest!Der er tale om nogle få dråber vand i hovedet,hvilket ingen har taget skade af indtil viddere.Og jo.Har prøvet det med gd effekt.Og du har så ganske ret.Fremskridt foregår ved ros og ikke ris!

0
0
Svar på denne tråd

Enig, Connie
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 11:49

Connie, vi er helt enige om at fremskridt foregår ved ros. Netop derfor jeg reagerede på dit råd om vand. Jeg har aldrig sagt eller ment, at nogen hest tager skade af lidt vand i hovedet, men du får mig heller ikke til at mene, at det er en god og effektiv løsning på stejleproblemet - den gode løsning er at finde årsagen. Men sammenlignede med slag og andre barbariske metoder, så er vand da absolut at foretrække. Men når der er smerter involveret så er straf slet ikke løsningen.

Hjælp til problemheste

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hesteforstand
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 22:23
Vi er helt enige.Men talen gik herpå,at alt andet var udelukket.Inklusive smerter.Har som du,et erhverv,hvor straf er udelukket.Smiler.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider