Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Er det synd?
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 14:20

Halløjsa

Jeg skriver dette indlæg, da jeg er lidt i syv sind med hensyn til træning af min dejlige hannoveraner vallak Jack .

Forhistorien i korte træk er, at Jack er en varm hest, som det har taget et par år at få rolig i ridningen. Det har det sidste lille års tid gået stabilt fremad i dressuren. Jeg er oprindeligt inkarneret springrytter og Jack blev i første omgang købt med henblik på dette. Vi har sprunget lidt on/off, men grundet hans temperment, har jeg holdt en lang pause og har først genoptaget springningen det sidste halve år.

Men nu til essensen i mit indlæg. Jeg her simpelthen blevet en kylling og er faktisk bleve ret varm på dressuren . Og efter at have forvildet mig ud på dressurbanerne et par gange den seneste tid, hvor jeg rent faktisk har fundet ud af, at Jack måske slet ikke er helt tosset til det (red en LA1 til 66 %, anden gang han var med i byen og hans første LA1 ), overvejer jeg kraftigt HELT at droppe springningen.

Men jeg er i tvilt om det er synd for ham? Her tænker jeg på, at ved springningen sker der lidt andet i løbet af ugen. Typisk rider jeg spring en gang om ugen, longere en gang, seriøst dressur 3 gange, 1 fridag og en dag med løsgørende øvelser eller en skridttur på vejen.

Kan jeg godt være "bekendt" at tage springningen fra ham?

God råd og erfaringer søges

Louise

ET LIV UDEN DYR ER IKKE ET LIV...

0
0
Svar på denne tråd

Ja da!!
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 14:24
Selvfølgelig kan du det. Tror du hestens lykke afhænger af om du hopper over nogle pinde på den én gang om ugen?

/Anna
0
0
Svar på denne tråd

Ja...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 16:07

Ja det kan du sagtens, hvis du hopper lidt rundt på ham en gang immelem så det hele måske ikke bliver for kedeligt for ham

hesten tænker jo ikke på samme måde som os, at åh nej nu springe hun ikke på mig!

hvis i er glade for det i laver nu og hesten ser ud til at trives, så syntes jeg bare i skal fortsætte :)

go fornøjelse til jer begge,

mvh lise!

0
0
Svar på denne tråd

Synd??? Næh
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 16:13

Det er ikke særligt naturligt for heste at springe. De KAN men i naturen går de hellere udenom, og det gør mange tamheste også.

Det er faktisk slet ikke særlig vigtigt for hesten, hvad du laver med den, når du træner den, for det gør du jo kun en time om dagen, højst.

Sørg for at hesten har det godt i de andre 23 timer i døgnet ved at sørge for:

- Mange timer på fold

- Hesteselskab i en stabil flok

- Mulighed for kontakt mellem hestene i en rolig stald hvis du altså ikke kan finde en løsdrift

- En fodring der tillader den at æde i mange timer i døgnet

- Aktivering i form af at leve i et miljø der stimulerer hesten (straks en større opgave)

Opfylder du dette, så kan du for hestens skyld træne den på den mest kedelige måde, men selvfølgelig er det godt, at du har et varieret træningsprogram, som i nogen grad kan kompensere for at mange heste aktiveres alt for lidt.

Men det korte af det lange er, at det ikke er synd for hesten at opgive at springe. Ridningen er for rytterens skyld ikke for hestens. Ved at ride godt, kan vi lære hesten at ridning ikke er ubehageligt, men ingen hest er født med et behov for at blive redet i hverken spring eller dressur - så god fornøjelse med dressuren og dejligt at høre, at du er på rette vej med en så varm hest, og endda har skiftet stil i stedet for at skifte hest

www.hesteforstand.dk

Indlæring, adfærd, klikkertræning

Foredrag, demonstrationer, undervisning

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar til jer alle
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 09:32

I bekræfter mig kun yderligere i min sag .

Ja, havde man spurgt mig for 3 år siden, om jeg nogensinde ville være og finde på dressurbanerne, så havde jeg grinet en hvis legmesdel i laser. Når det så er sagt, så er jeg simpelthen blevet bidt af dressuren.

Dette skyldtes nok, at jeg har nægtet at give op med Jack. Han er min øjesten, og det har været det hele værd, at give ham de 3 år til at finde sig selv. Det har været en lang og sej kamp, men en stort personlig sejer at kunne bevise, at man kan få en god ridehest ud af en "fnysende-tikkende-frådende- højeksplosiv-hest".

Personligt tror jeg, at en stor del af det ligger i at give hesten den tid det tager, ikke kigge på hvad andre gør, men have fingeren på pulsen med lige netop ens egen hest. Ydermere har jeg lagt stor vægt på, at både det fysiske såvel som det psykiske skal være 200 % i orden.

Når man har en ekstrem følsom hest er det vigtigt, at tænder, kiropraktor, muskskler mv. er ok. Ellers er det som at smide benzin på bålet. Hertil kommer så korrekt fodring, god boks, fold det meste af dagen og wrap ad libitum.

Nu gik jeg da vist lidt i selvsving... Tusinde tak for svarene, jeg hører naturligvis stadig om andres erfaringer.

Louise

ET LIV UDEN DYR ER IKKE ET LIV...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider