At sænke hovedet var det første "trick", jeg lærte Cassius, da han var et helt lille føl. Efter få dage kunne jeg bare holde hånden over hans hoved, og så sænkede han det.
I dag er han nem at trække med, og han går faktisk altid med hovedet ret lavt. Jeg ved ikke om der er nogen sammenhæng.
Jeg brugte en klikker, men ingen godbidder, da han var for ung til at spise dem. I stedet blev han kløet på rumpen som belønning. Hvis jeg skulle lære ham det i dag, ville jeg bruge gulerødder og hans klikkerord.
Hvis du ikke vil bruge positiv forstærkning, er du selvfølgelig nødt til at bruge negativ forstærkning. Det går typisk ud på at du trykker hesten på nakken, til den sænker hovedet, hvorpå du slipper trykket. Det gjorde jeg også med Cassius samtidig med at jeg brugte klikkeren.
Det er videnskabeligt påvist, at heste lærer hurtigst, når man kombinerer tryk/ophør af tryk med belønninger i form af foder. Men en klikker er ikke nødvendig.
Mvh
Julie