Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Sänke hovedet paa kommando
Forfatter: 
Dato:  05-04-2007 14:05

Hej Hn

Er der nogen der vil vaere söde at fortaelle mig hvordan de har laert deres hest at saenke hovedet paa kommando? Helst uden klikker og fortalt saa idiotsikkert som muligt.

Paa forhaand tak

Venlig hilsen

Janne

Udenlandsdansker som savner Chokofanter...
0
0
Svar på denne tråd

Trick...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2007 15:03

At sænke hovedet var det første "trick", jeg lærte Cassius, da han var et helt lille føl. Efter få dage kunne jeg bare holde hånden over hans hoved, og så sænkede han det.

I dag er han nem at trække med, og han går faktisk altid med hovedet ret lavt. Jeg ved ikke om der er nogen sammenhæng.

Jeg brugte en klikker, men ingen godbidder, da han var for ung til at spise dem. I stedet blev han kløet på rumpen som belønning. Hvis jeg skulle lære ham det i dag, ville jeg bruge gulerødder og hans klikkerord.

Hvis du ikke vil bruge positiv forstærkning, er du selvfølgelig nødt til at bruge negativ forstærkning. Det går typisk ud på at du trykker hesten på nakken, til den sænker hovedet, hvorpå du slipper trykket. Det gjorde jeg også med Cassius samtidig med at jeg brugte klikkeren.

Det er videnskabeligt påvist, at heste lærer hurtigst, når man kombinerer tryk/ophør af tryk med belønninger i form af foder. Men en klikker er ikke nødvendig.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Min hest kan på "kommando"
Forfatter: 
Dato:  05-04-2007 19:01

Jeg lærte hende det ved at når jeg lagde min hånd på hendes nakke, og trykkede - så skulle hun sænke halsen.

I starten, holdte jeg trykket på hendes nakke, indtil jeg kunne mærke den mindste søgning nedad, hvor jeg derefter stoppede med at presse også roste jeg selvfølgelig.

Du skal bare øve det regelmæssigt, så vil hesten hurtigt finde ud af, at presset forsvinder så snart den sænker hovedet nedad.

Idag behøver man bare at lægge en hånd på nakken af hende, så sænker hun hovedet. Meget praktisk ot have styr over hvor hesten hovedet skal være :-)

ت

Cassie - Du er min stjerne !

Don't do it to your horse - do it for your horse.

* Viden er en skat, der følger ejeren hele livet!

0
0
Svar på denne tråd

Parelli
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 20:56

bruger det jo som en del af level 1 øvelse- jeg har set flere måder hvorpå de kan lærer det- en er et temmeligt hårdt præs på de nakkemuskler der ligger på hver side af hals- ophør af pres når den tager hoved ned.

Jeg bruger at lægge lidt pres på nakke( passivt) og nusse dem så snart de tager hoved lidt ned. Efterhånden tager de selv hoved ned, så snart jeg lægger min hånd på nakke. De vil jo gerne nusses.

Har du problemer med grime eller hovedtøj er det en anden strategi.

MVh Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

At sænke hovedet
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 14:38

Min har fra avler lært at sænke hovedet, når han skal have grime og hovedtøj på - meget praktisk! Jeg bruger også at sænke hans hoved ved at lægge lidt pres mellem ørerne og slippe det, når han sænker hovedet, f.eks. hvis han bliver for urolig. Det er en god ting at kunne, da hesten bliver rolig, når hovedet sænkes.

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider