Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Når børn tilrider
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 11:34
Ja, hvor tit ser man ikke, når børn herinde råber højt om "jeg har tilredet en hest" eller "jeg hjælper en veninde med at tilride en hest" (underforstået at TO små tøser fræser rundt på en ung hest).
Hvad kan vi gøre for at afhælpe dette? Diverse "du er ikke dygtig nok"-indlæg hjælper i hvert fald ikke. For "børn" (suk, tag det ikke så hårdt, som det lyder) VIL bare ikke høre. Been there, done that! Men det var da heldigvis INDEN jeg fik med unge heste at gøre.

Ja, jeg er selv en af dem, som tilred hest selv. Jeg var vidst 15, da jeg startede. Det var en araberhingst (lyder farligt fornemt), som var rimelig nem at have med at gøre. Fik dog en masse råd af ejeren. Købte senere hesten, fik den gjort til vallak og trænede videre.
Men ja, jeg fik voksen-hjælp, som gav mig råd - desværre for hende nåede hun aldrig selv at sidde på den dejlige Basse.
Hesten er nu solgt til en sød pige, der ved hjælp af undervisning uddanner den videre.

Men hvad gør man ved dem, der selv øver sig med tilridningen af unge heste? Først og fremmest kan det være farligt - og hvad kan en 12-13-14-årig pige lære en ung og uerfaren hest, når hun dårligt selv kan grundridningen?
Har børn i den alder en forestilling om, at hesten bare er dum, når den ikke gør som den skal? Og hesten bliver ulykkelig og stadig mere besværlig, fordi den aldrig har lært det.
Er det forældrene, der skal tage ansvaret for deres poder? (ja, min forældre har også altid troet, at jeg var stjernerytter).

For jeg tvivler på, at blærerøvs-fænomenet med "at have tilredet en hest" forsvinder helt af sig selv...

Det skal lige bemærkes, at jeg definerer en hest som tilredet, når den forstår hjælerne generelt; gangarter, parade, bak, schenkelvigning, ridning i trafik osv., som er nødvendigt for enhver rytter og hest.

Lene Skov Mikkelsen :-) piv.nu

Heste på IRC? Tryk her! (Undernet gik ikke - skrev for evt interesse)

0
0
Svar på denne tråd

Re: Når børn tilrider
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 12:23
Godt indlæg....... jeg vil bare sige selv om jeg synes jeg har min ridning så havde jeg ikke tænkt mig at tilride den ellers dejlige hoppe jeg har da den skal videre sælges kunne jeg ikkke få mig selv til det da jeg kunne ødelægge den jeg er ganske vidst 20 år men er der noget man er i tvivl om så lad vær det er bedere ik´at gøre det end at ødelægge det hele..!
0
0
Svar på denne tråd

Har også prøvet det
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 12:29
Hej
Det er nok desværre den sørgelige sandhed at man ikke kan dæmme op for den salgs.
Jeg har også selv været der.

Da jeg var 10 år og min søster 12år skulle vi have hest. Beslutningen faldt på en 1 1/2 år´s haflingerhingst(forædlet med 25% araberblod)Yeahaa!!

Tanken var at når vi nu havde ham fra lille af ville han jo blive oh så tam og vi kunne bare sætte os op og ride om et lille års tid.
Mine rideerfaring befandt sig på "skridte rundt uden sadel" niveau, min søster havde taget 10 ridetimer i longen.
Min far ville ikke have ponyen kastreret for det var da synd. Vi endte op med en 3års hingstebasse ingen kunne styre, han rendte selv ind og ud af stalden og tog ellers pis på os fra morgen til aften.

Men han var nu alså en dejlig dreng.
Som 4 års blev han solgt til en gammel kavallerist. Han fik hurtigt styr på ham(han fik faktisk lov til at forblive hingst).
Så han levede derefter et godt hesteliv.

Så, når jeg idag hører forældre sige at de vil købe et lille føl for så kan det blive såååå tam, er jeg lige ved at få spydtet galt i halsen.
Børn har jo tit en ukuelig tro på deres egne evner. Jeg troede da dengang også at jeg var så god til det der.
Fejlen ser jeg tit ved forældrene for det må være dem der skal sætte grænserne, børn kan ikke selv. Mine forældre burde dengang havde spurgt en erfaren rytter til råds. Han kunne jo hurtigt havde fortalt dem at vi enten skulle købe en halvdød, overfed pony eller simpelthen havde sendt os 2 år i en god rideskole først.
Nu er jeg jo selv blevet mor. Så jeg kan jo se både hos mine egne og hos venindernes børn at børn har ingen grænser når de vil overtale deres forældre til noget. Mange voksne vil nok ikke indse at hestesporten alså ikke er så ufarlig igen.

Vore pony havde da dengang et dejligt liv, den styrede jo det hele selv. Vi var da god ved den. Men vi havde ikke en bønne forstand på hvad vi lavede. Jeg er idag så glad for at han kom i så gode hænder på en erfaren mand der fik en god ridepony ud af ham. Han kunne nemt havde endt ved slagteren da ingen kunne styre ham.
Måske vil nogle gode artikler i blade som "Forældre og Børn" kunne oplyse nogle forældre. Vil måske være en ide at give den videre til den slags magasiner.

Hilsen LeneJ

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 12:48
Hej Lene

Godt indlæg, men vil dog lige korrigere med lidt om hvornår en hest er tilredet.

I mit verdensbillede er en hest ikke tilredet før den kan gå ligeudrettet. Den skal tillige kunne lave ordentlige overgang, men ikke nødvendigvis schenkelvigning.
Den skal kunne rides i alle gangarter ved brug af hjælperne.
Det med trafikken mener jeg er et spørgsmål for sig.
Springning er ikke en nødvendighed.

Bare lige en indskydelse.

Hilsen
Britta8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 13:07
Jeg vil godt protestere mod de her fremlagte meninger!!
Jeg var 16 år da jeg købte en 4-års utilredet hest (den var dog sadelvant). Den blev sent 1 måned til berider, for at blive ryttervant. Jeg var tilfældigvis i praktik det samme sted i den periode, og jeg så så, hvordan de gjorde der: Jeg betalte for at berideren på stedet skulle arbejde med min hest, hun ikke så meget som så på den hele måneden, til gengæld var det en pige på 18 (måske 19) og ejeren af stedet (30-40 år), der arbejdede med den. Det de gjorde var godt nok, men når man sender sin hest til tilridning hos en berider, så forventer man da, at det er berideren, der tager sig af den, gør man ikke??
Nå, men så efter den måned tog jeg hende hjem og arbejdede efterfølgende selv med hende, selvfølgelig med undervisning fra en berider (en anden vel at mærke!!).
I dag har jeg den sødeste springglade 5-års. Den er sød i stalden, trafik- og trailervant, og alt dette har JEG lært hende. En 17 år gammel tøs.
Vil I mene, at jeg har ødelagt hende, og at jeg ikke er gammel til at arbejde med en unghest???
For jeg mener jeg har fået et godt resultat ud at det.

Hilsen Boozee
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 13:19
uhha der har jeg også været. jeg købte en ung travhest på 3 år. jeg var selv 13.
alt hvad der kunne gå galt gik galt. jeg har været dødbange for ham og været smidt godt og grundigt af flere gange end jeg har tal på.

først da jeg var 16, begyndte jeg "at tage mig sammen" og fik lært en masse, de næste 3 år gik det meget bedre og vi fik et godt forhold til hinanden. han lærte en masse triks og jeg var holdt op med at være så nervøs, fordi han var jo ikke farlig, men havde "blot" haft ungheste-nykker.

men i dag når jeg kigger tilbage, så uanset hvor meget jeg lærte af denne hest som jeg havde i 6 år. så ville det have været bedre med en ældre, mere erfaren hest. fordi jeg synes slet ikke om min hest i lang tid. jeg kunne jo ingenting med ham og var nervøs for at ride på ham. nej det var slet ikke en sjov tid. slet ikke når ens forældre slet ikke kunne forstå, at jeg nærmest kun var i stalden, når jeg skulle fodre, muge ud og strigle. de fattede aldrig, hvorfor jeg ikke red særlig meget, men hellere tog ud på rideskolen.

min redning kom da jeg fik en ny smed, som fik mig på et kursus i horsmanship, der lærte jeg noget og det tog jeg med mig hjem. her vendte vores forhold. men jeg synes stadig at vi begge ville have været bedre tjent med at jeg havde fået en ældre erfaren hest, som jeg kunne have redet ud sammen med mine veninder og det ville have været ti gange sjovere at passe en hest, som jeg faktisk kunne styre.

så nej en ung hest og en uerfaren rytter, det er en dårlig kombination. rytteren oplever for det meste kun nederlag og når forældrene så slet ikke ved noget som helst, ja så kan det kun gå galt. idag ser min far stadig min hest som blot en stor hund, der fulgte efter ham, når han arbejde på gården. han har endnu ikke forstået, hvorfor jeg ikke fandt det sjovt at have hest i starten.

hvis forældrene vil give deres små poder en hest/pony, så skulle de førs sætte sig ned og drøfte sagen med en ridelærer (gerne barnets!). dernæst måske læse lidt om disse dyr, så de fik en fornemmelse af, hvad det er for en opgave at have hest.
jeg har lært utrolig meget af min oplevelse, men jeg må nok indrømme, at jeg ville have været gladere for en hest på 11-15 år, som jeg havde kunnet styre, for det var hårdt at se veninderne ride ud og tage småspring, ride i skoven og så står man tilbage og turde knap nok selv tænke på at sadle dyret. det var en hård men lærerig periode.

et godt råd, tænk jer om, forældre. en unghest og en uerfaren rytter. jeg har endnu ikke selv set et tilfælde af, at det er gået godt.

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Boozee
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 13:21
Hvis du læser mit indlæg korrekt, vil du se, at jeg selv tilred min hest - MED HJÆLP fra en voksen/erfaren.
Det jeg har noget imod er, når børn forsøger sig som beridere alene. Så jeg ser intet galt i det du fortæller.

Definitionen på tilridning er, som sagt, min egen. Det er de behov jeg har (og selvfølgelig gælder ligeudretning og overgange med). For det er de ting, som for alle vil være praktiske. Schenkelvigning (altså helt generel vigning) er efter min mening en meget nyttig ting på vejen - det er ret uheldigt, at få hesten længere ud i kanten ved at tage i tøjlen ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 13:21
Hejza!!

Ja, jeg er 12 år, og jeg ved ikke hvad jeg skal mene. På 'min' rideskole, er der 2 3'er ponyer, som en af mine bedste veninder (hun er 13) er ved at tilride. Jeg kan godt se at hvis hun gjorde det alene ville der være et eller andet galt, men hun har en hestekyndig person til hjælp. Det er hende der sidder på den mens 'den hestekyndige' longere den, kan der være noget i vejen med det.

Nu vil jeg også sige det kommer an på hvad hesten skal bruges til, ikke fordi at heste ikke er 'lige' selvom det er en nordbakke og en DV, men hvis den 'bare' skal bruges i skoven, kan man vel godt selv klare det, med at lære den 'højre-og-venstre-princippet' det har jeg da gjort med en traver der var tilkørt, jeg gjorde det sammen med en veninde og senere fik jeg en dygtig person til at kigge, og hun synes vi havde gjort det helt rigtige, desuden er der jo nogen på 12, der har redet hele deres liv, så ved de nok en del om heste, trods alderen.

Knuz og kram
Christina, Rocky & Major:)
Hvis du kan lide arabere så tjek denne side her, jeg er godt nok ikke kommet så langt, men det kommer (forhåbentligt) med tiden;o)
*~~Gør livet til en fest rid araber & frederiksborgerhest!!;D~~*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 13:30
At man som 12-årig har redet hele livet ser jeg ikke som = at man er god nok til at tilride. De færreste begynder med seriøs ridning som baby'er ;-) Så de har jo IKKE 12 års erfaren - faktisk rigtig langt fra.
Jeg tvivler på, at en 12-årig overhoved kan tage det ansvar, det er at tilride en hest.
Ligegyldigt hestens værdi, så bør hesten have mulighed for ordenlig tilridning. At lære hesten venstre/højre er egentlig en smal sag - men hvad når "legen" bliver til galop? Spring? Ridetur? Har man styr nok på hesten? Og har hesten lært nok til, at den ikke bare løber af bæ til?
For de færreste holder sig nu engang til bare skridt ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Re: Boozee
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 13:34
Hej Lene

Kan hesten ikke vige for schenklen og sæde kan den ikke være ligeudrettet i hverken volter eller hjørner.

Den behøver dog ikke at kunne schenkelvigning, men kende til ganske almindelige hjælpere i grundridning.

Dette kun for ikke at sætte spørgsmålstegn ved hvad jeg mener.

Der er svært med det skrevne medie.

Hilsen
Britta8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen8-)
0
0
Svar på denne tråd

Britta
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 13:44
0
0
Svar på denne tråd

Barn?
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 14:07
Nu tænker jeg så igen (gud bedre det), og kommer til at fundere over hvornår man er barn? Er man barn indtil man bliver 18 eller hvad? Eller er
man barn indtil man bliver 13, altså teenager?
En 12 årig pige der har redet i 9 år må absolut ikke tilride,, må en 25-årig der har redet i ligeså lang tid godt?
Hmm.... Bare lidt stof til eftertanke herfra.

Rose
~~§(Khamill)§~~
-----"Køw' mig en bøf!!!"-----
Citat: Garfield

Læs tråden der gjorde HN til et bedre sted at være her(y) -Hvis du da kan fange linket! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Re: Når børn tilrider.
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 14:14
Jeg er én af dem, der bestemt IKKE synes, at det er i orden, at børn og helt unge mennesker tilrider heste eller ponier uden voksenhjælp.

Og ja, det er da absolut rigtigt, at mange børn og helt unge er virkeligt gode ryttere, og de har måske også redet i mange af deres leveår, og de mener derfor selv, at de har erfaring nok til at klare en tilridning alene.

Men, men: Er man 12-13 år kan man godt have en masse heste- og rideerfaring, men det alene er ikke nok.
Når en ung hest skal tilrides, kræver det, at dens "tilrider" besidder en ret stor portion livs-erfaring. Hermed mener jeg bl.a. psykologisk og pædagogisk indsigt og afklarethed, og herunder skal især også nævnes selvindsigt. Disse "redskaber" ser jeg som et et must i en tilridning, fordi hesten er i en lære- og indlæringssituation.
Uden disse kvaliteter vil man uværgerligt komme til at skade hesten psykisk som fysisk i én eller anden grad.
Og det er altså meget svært at opnå så særlig meget livserfaring, når man er et godt stykke under de ca. 18 år.
Og så vil jeg i samme åndedrag indrømme, at der desværre findes et hav af voksne, der HELLER ikke ejer disse kvaliteter...eller i hvert fald gør de tilsyneladende ikke brug af dem, når de tilrider heste.

Men ret skal være ret, - jeg synes, at børn og unge er en logisk del at tilridning af især ponier....men stadigvæk under ledelse en instruktør, der bl.a. besidder den ovenfor beskrevne livserfaring.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Når børn tilrider...rettelse...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 14:18
.....af stavefejl: "...at børn og unge er en logisk del aF tilridning..."

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

dem uden hjælp (lang)
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 14:22
jeg tror at dette indlæg var rettet mod de unge på 12,13 o.s.v som slet ikke får hjælp.

jeg fik ingen hjælp, mine forældre regnede med, at det kunne jeg da nemt selv klare. desuden havde de vist heller ikke råd til det dengang. men jeg lod eksempelvis min hest stå alene i 6 år, fordi jeg faktisk ikke viste at selskab var så vigtige. jeg fandt dog ud af det omkring 15 års alderen, men mine forældre ville ikke lade nogen opstalde deres hest og jeg måtte ikke engang købe et får eller ged som selskab.

jeg fik en masse gode råd af min ridelærer, som var ganske flink, men situartionen var slet ikke god. jeg var alt for uerfaren til at magte opgaven, pengene var der ikke til hjælp og fanget midt i det hele var denne unghest.

jeg lavede alle de fejl, man som rytter kan begå, jeg har lært en masse, men idag står jeg tilbage med en dårlig samvittighed over, at jeg ikke magtede opgaven. jeg lærte at ride på ham, og i det sidste år kunne jeg få ham til det meste, da var han 9 år. men så beslutted emine forældre at vi skulle flytte, vi var aldrig rigtig faldet til på gården.
jeg solgte Telly til en pige, som havde forstand på heste, da jeg senere opsporede ham, var han solgt til en sød familie, men han var for stærk til deres datter på 12 år, så han stod meget af tiden og hyggede sig med de andre heste og de havde fået en pige til at ride ham.
sidste gang jeg hørte fra dem, ville de sælge ham videre, de brugte ham ikke nok og han var/er en stærk hest, som kræver en erfaren rytter.

jeg føler at det er min skyld, at han nu bliver solgt igen, for havde jeg været mere erfaren eller fået hjælp, så ville sagen måske havde set ganske anderledes ud. men sandheden er at jeg aldrig skulle have haft en unghest, erfaringen manglede og når man ingen hjælp havde, så var opgaven virkelig for stor for mig.

vores forhold var godt til sidst, men det havde været virkelig hårdt at nå dertil. I dag ville jeg kunne klare opgaven, men nu har jeg også prøvet at være med til at tilride, jeg har haft omgang med føl og i det hele taget blevet mere moden og modtagelig for andres råd og vejledning, jeg har lært at det ikke er et nederlag at sige fra, hvis en opgave er for stor. men derfor er der stadig et sted i mig, som er ked af, at det gik sådan med min første hest, at det er min skyld at han i dag, er en af de heste som er svært at finde et hjem til.

jeg vil aldrig nogensinde synes at en unghest og en uerfaren rytter passer sammen. hvis man får hjælp at en berider eller har sin hest hos en berider er i orden fra mit synspunkt. fordi så er man (forhåbenlig) omgivet af folk med hesteforstand. men en 12-14 årig som stod i min situartion, den slags vil jeg aldrig finde i orden.

måske går det godt, men det hører til sjældenhederne og ligeså ofte ender hesten med at stå i stalden eller i folden. fordi rytteren er blevet bange eller har mistet interessen fordi opgaven var for svær.

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Re: Har også prøvet det
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 15:15
Hejsa

Ved godt jeg selv er et "barn" (16 år...Men nærmer sig de 17 yeehaa :)), men jeg vil gerne bakke op omkring jeres lille snak. En af mine veninder rider hos en hestehandler (guderne må vide hvorfor hun gider) de gange jeg har været med derude, har det været piger på 10-13 år der har redet rundt på nogle ganske unge ponyer, og småheste. Det første de fortæller det er at de har "tilredet" den og den pony. Jeg har engang fortalt dem, at det eneste de gør det er at vænne ponyen/hesten til rytter, MEN på den forkerte måde, da de ikke selv har deres grundridning på plads, er der INGEN chance for at de kan lære det til en ung pony/hest. Ihvertfald ikke hvis de vil have noget ud af ponyen.
Jeg skal da også lige tilføje at jeg selv tilred min pony, MEN det var med en berider på sidelinjen, så der hele tiden blev holdt øje med jeg ingen fejl fik lavet. Brutus som jeg har nu, var ryttervant da jeg fik ham, men hans opførsel viser tydeligt at det er et "barn" der har forsøgt sig med ham da han stod i skudlinjen til tilridning. Hvilket gjorde at den store hingst (som han nu var der) fik en masse nøkker, og fik smidt tøsen af og derefter stod på en mark 2 år og dovnede den. Det beviser bare hvor meget de ødelægger. Men jeg har efterhånden opgivet at fortælle dem noget. For jeg bliver så hidsig når de ikke hører efter.

Ville bare lige bidrage med dette.

Nini og Brutus (som er holdt op med at have nøkker :D)
0
0
Svar på denne tråd

Ikke for at kritisere, men...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 15:43
Et "lille" indslag til en allerede lang diskution!

Voksen hjælp : Selvfølgelig bør en ERFAREN rytter altid hjælpe, men hvorfor skriver alle VOKSEN PERSON? Har I ikke netop diskuteret, at forældre (voksne) ofte ikke ved en pind om heste, når de køber det sødeste lille unge føl til deres børn?!
Det vil altså sige, at det var i orden at jeg tilred en hyps, hvis jeg f.eks. fik hjælp af min onkel, på trods af at han sikkert ville være mere ræg for hesten end de fleste andre?!

Hvornår : Ja, hvornår er man så erfaren?
Når man rider LB? GP?
Burde vi ikke nærmere tale om, hvor vidt man er moden og ansvarsbevidst?

Et lille ordsprog :

Hvis du tror du ved meget, ved du i virkeligheden intet!
Hvis du ved du stadig har meget at lære, er du sikkert længere end de fleste!

Man kan altid lære nyt!

Jeg er selv 18 år, og har da "tilredet et par hypser!
Jeg er ingen super rytter og har rigtigt meget at lære, men med hjælp fra en veninde på samme alder og med hesten som guide, er det da nogenlunde lykkedes os at få ordnet et par hæderlige rideponyer.

Igen kommer man tilbage til definationen af : HVORNÅR ER HESTEN TILREDET?

De fleste af de "børn" vi jo snakker om her, har højst sandsynligt kun gjort en pony ryttervant, så den kunne til dels styres og rides i alle tre gangarter.

Dette er også hvad jeg klassificerer som alm. tilridning (øjeblik inden du råber op!), og det er ofte også det man får tilbage, når hesten har været ved berider.

Derefter kommer så skolingen!
Hesten skal samles, vige for schenklen, gå lige-ud-rettet m.m.
Dette kræver en rytter med lidt mere erfaring, og som kender grundridningens principper!
Jeg vil nok mene at den normale hest herefter kan gå LB/LA!

Dernæst kommer videre-uddannelsen, hvor hesten uderligere skal samles og uddannes til at gå MB og videre til GP og derefter!
Der er her "fårene" bliver skilt fra, og man kun bruger talenterne!

Selve tilridningen mener jeg næsten at enhver kan klare, hvis de har et nogelunde sæde og ved hvad hjælperne skal bruges til, og hvis de vel og mærke ved hvordan man skal behandle og klare en unghest!
Det er skolingen der kræver erfaring, viden og følelse!

Hele problemet med dette oplæg kan jo faktisk ligges ud i nogle ganske få spørgsmål!

1. Hvornår er man erfaren nok? - Har absolut intet med alder at gøre!

2. Hvad mener man med at "have tilredet en hest", når de unge piger/drenge braldre ud med det?

3. Hvor stopper tilridningen/Hvornår begynder selve skolingen?

Jeg har tidligere på måneden læst et eller andet indlæg om, at en ung pige tilred en hest, og undskyldte med "at det var jo også KUN en pony"!
Dette er klart en fejl, at nogle skulle få den opfattelse, at ponyer er nemmere at håndtere på grund af størrelsen!
Jeg har selv hjulpet meget til med træning og tilridning af diverse ponyer, og det bedste jeg har prøvet, var en ung hoppe på omkring de 1,50 m, mens jeg aldrig har arbejdet med noget værre en et bitte shetlænder-kræ!
Den var yderst charmerende, men trods hjælp fra ridelærer m.m., blev vi læsset af gang på gang!

SÅ STØRRELSEN HAR BESTEMT IKKE NOGET AT SIGE!

Nå, men nu må det vist være slut fra mig af!

Jeg vil til slut lige gentage, at jeg bestemt ikke kritisere nogen for deres indslag her!
Jeg har blot tilkendegivet min mening, og jeg vil blive meget skuffet over evt. "barnlige" kommentare, som man desværre nogengange oplever...!

VH.
Luise
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 15:44
Jeg synes at spore en anelse dobbeltmoral hos de fleste af Jer her.
I har næsten allesammen prøvet det, men det er fy,fy!
Ligesom: Hvor ved mødre fra, hvad det er de skal advare deres døtre imod?

Selvfølgelig er det absolut det bedste at der er voksenhjælp, og som helt ung vil man gerne lytte til
fremmede, hvis de vel at bemærke har noget at have det i. Men alle disse erfaringer med heste, hvor ingen voksne blander sig, er helt givet med til at udvikle en som rytter. Og meget ofte får børn med sådanne erfaringer en meget dybere kontakt med hesten.
Fordi I nu alle er blevet meget dygtigere, og kommet frelst igennem, skal alle andre så ikke have den samme chance?
Sålænge folk ikke vil betale de 6-10.000 kr det koster at ride en hest til, bliver det aldrig bedre.
Sålænge heste menes at skulle koste 5-10.000 så bliver det aldrig anderledes.
Sålænge det ikke bliver forbudt at ride på travheste
bliver det aldrig bedre.

Men efter min mening skulle alle der har mod til det, ud og hjælpe med at ride heste til. Det giver den dybe fundamentale indsigt, der er så vigtig for udviklingen som rytter. Og læg mærke til en ting! Alle er I enige
om at I har lært en masse af det.

MH En gammel tøs, der har redet heste til, siden hun var 14. Nogen med hjælp og nogen alene.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ikke for at kritisere, men...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 15:51
Hejsa!
Jeg er selv 14 år og jeg HAR TILREDET en hest!
Jeg var den første der sad på den og red rundt på den. Derefter blev hun sendt til berider, hvor hun blev redet et par måneder. Da hun så kom hjem igen red jeg stadig på hende, og nu har jeg tilsprunget hende og skal til at starte spring på hende(igen) efter en længere pause.
Jeg har fået hjælp og vejledning hele vejen igennem, men det er nu mig der har tilredet hende.

Jeg søger en kat.1 pony at have halvpart på! Skriv en mail/besked ;-D

Har også en dressursadel og et par læderridestøvler tilsalg!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 15:52
Syntes selvfølgelig du har ´ret!

Men jeg syntes ALTID i syntes ååh.. Så meget dumt om den på 12-13-14 års alderen i kristiser dem ALTID, det er jo ikke ALLE der er sådan, det kunne jo lige så godt være en voksen der var dum og tilred en hest!
Selvfølgelig skal piger på min alder (altså 12-13-14 års alderen) ikke tilride heste, men i snakker altså som om at det er ALLE der gør det.
Syntes det er som om i ikke tror at piger på 12-13-14 års alderen kan være erfarne, det er altså ikke ALLE der køber en hest og ikke vil lade andre hjælpe til med den, og rider den en gang om ugen! Det ikke for at være sur, men man kan bare blive lidt sur over det, for det er jo ikke ALLE der er sådan...!

;-D

Knuz og kram

Anso! ;-D

~Man kan tvinge hesten til truet, men man kan ikke tvinge den til at drikke..~

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 16:04
jeg vil stadig mene, at man som 12 årig ikke er moden nok til at have den indsigt der kræves. det kræver at man er ansvarsbevist, kan lytte og modtage samt samligne. alle disse evner er noget der udvikles med tiden. hos en 12 årig er disse evner ikke endnu udviklet.

ja, jeg har lært en masse, men jeg har også fortrut, de jeg jo er skyld i, at en hest farer rundt fra en ejer til en anden. fordi min erfaring ikke var god nok.

når der snakkes om voksne, så menes der nok ikke forældre, men en hestekyndig person (det er nogle forældre , men ikke alle). jeg vil mene at man som 16 årig bliver mere og bedre i stand til at lytte til andres erfaringer, samt drage konklusioner udfra samligninger.

ja alle i hesteverden skulle prøve at være med, men et barn skal ikke stå med ansvaret alene. jeg har set en 11 årig, som fik en galophest der tydeligvis ikke havde haft det godt. sidste gang jeg så hesten var den spændt ind med alle de mifdler, der kunne findes. til springstævnet (alm.klubstævne) smed (ja, der stod smed !!!) hesten sig foran et af springen, pigen nåede heldivis at hoppe af i tide. denne hest var omkring 4-5 år.
hun havde heller ikke nogen til at hjælpe sig med denne hest.

jeg har set så tit, at en unghest bare står og kigger, fordi rytteren er bange for den og vedkommene holder pratisk talt op med at komme på rideskolen.
derfor mener jeg ikke, at et barn på 12-14 år skal stå alene med ansvaret, vedkommene skal have hjælp af en heste-kyndig person, som kan holde øje med tingene. det skal ikke bare være en voksen, men vitterlig en med hesteforstand.
for et barn kan ikke altid overskue situartionen og det er på grund af dette, at der ofte står heste/ponyer rundt omkring, som slet ikke bliver brugt til noget og er ganske uregerlige. ligeså ofte bliver disse heste slagtet, fordi der er ingen købere.

enhver der har læst lidt om mennesket udvikling ved at der skal gå noget tid, før man kan forstå de forskellige ting, "man skal kravle, før man kan gå".

oversat : "man skal have erfaringen og forståelsen, før man kan stå alene med ansvaret og de følger, der måtte komme".

0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 16:11
din pony blev også sendt til berider, så den lærte noget. da du så fik den tilbage, fik du også hjælp. rent faktisk har I været flere om at tilride denne ungehest. men du har jo været med næsten hele vejen og har derfor spillet en stor rolle.

når det forgår på den måde som du beskriver i dit indlæg har jeg intet imod det.

det jeg slår ned på, er når en 12-14 årig står alene med hele ansvaret uden nogle at søge hjælp hos. der går det galt. husk også på at vi er i et forum, vi kan ikke tage hensyn til alle enkeltheder. heller lige vide at med dig og din pony gik det godt (altså dette ved jeg jo kun udfra det, du har skrevet. jeg har jo ikke været ude og se dig eller ponyen).
men i et forum vil der nok være en tendens til at skære alle over med en kam, da vi jo ikke kender hinanden og har "set" direkte hvad vi hver især kan eller har oplevet.

så derfor vil det nemt blive ligesom med lovene, man skærer alle over med en kam, fordi indlægget ville blive for langt, hvis man skulle lave plads til alle undtagelserne. og lovene ville blive noget rod, hvis man heletiden skulle skrive "undtagen her og her, men i dette tilfælde gælder dette ikke for den person, men for den person der".

du kan nok selv se, at det ville blive noget rod, ikk ?

0
0
Svar på denne tråd

Re: tilridning
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 17:52
>Men efter min mening skulle alle der har mod til det,
>ud og hjælpe med at ride heste til.

og

>Men efter min mening skulle alle der har mod til det,
>ud og hjælpe med at ride heste til. Det giver den
>dybe fundamentale indsigt, der er så vigtig for
>udviklingen som rytter. Og læg mærke til en ting!
>Alle er I enige
>om at I har lært en masse af det.

Ja, HJÆLPE! Et "barn" bør efter min mening ikke stå alene med en unghest.

>Jeg synes at spore en anelse dobbeltmoral hos de
>fleste af Jer her.
>I har næsten allesammen prøvet det, men det er fy,fy!

Efter hvad jeg kan læse, så har langt de fleste af os netop FÅET hjælp.

>Hvornår : Ja, hvornår er man så erfaren?
>Når man rider LB? GP?

Når man, som sagt en del gange, har indsigt i og kan tage ansvar for en unghest. Der er pokkers til forskel på et barn og en voksen med samme ride-erfaring, efter min mening. At man kan ride er ikke = at man kan tilride.
Og ja, jeg definerer en voksen som en heste-erfaren voksen :-)

Selvfølgelig er der mange rundt omkring, der har gjort fejl med heste. Tja, vi har vel alle lavet et eller andet. Men skal det betyde, at ALLE skal have lov at gøre disse fejl? Skal det betyde, at heste i en uendelighed skal mishandles/misrøgtes (ikke nødvendigvis med vilje)?

>Men jeg syntes ALTID i syntes ååh.. Så meget dumt om
>den på 12-13-14 års alderen i kristiser dem ALTID,
>det er jo ikke ALLE der er sådan, det kunne jo lige
>så godt være en voksen der var dum og tilred en hest!

Ja, der findes virkelig også tankeløse voksne - ingen tvivl. Men når man kigger over indlæggene herinde, så er der f****** mange "børn", der praler af at have tilredet heste selv. Derfor ville det (måske) være en god idé at råbe op :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 18:09
Harj!

Jeg er en af dem, som fik hest tidligt. Jeg red den ikke helt selv til, var heldigvis klogere end selv at ride den til (ikke at ham berideren var meget værd).
Men stadig vidste jeg da ikke nok. Det ved jeg nu, men ikke dengang. Og selvom jeg har det dårligt med det, vidste jeg simpelthen ikke bedre. Jeg gjorde nok dumt, men selv i dag gør jeg af og til noget forkert, og ikke for at gøre det mere ok, men der er jo mange, der ødelægger en hest ved at piske/hive den i munden etc. - og så gør det jo ligeså stor skade som at tilride en unghest, når man ikke er ond men uvidende. Healing opnåes ved at opdage den rigtige strøm i det store mønster! {>
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 19:30
Tja, jeg fik min hest i august 1992. Hesten var født i 1988 og jeg var fra november 1979, så han var 4 og jeg var 12.

Han var ryttervant; havde styr på fremadhjælpen og stophjælpen; kunne drejes og var styrbar... Jeg var ikke særlig erfaren med ungheste, selvom jeg havde redet fra jeg var 5 på naboens pony (dvs. ponyridning *GG*).

Jeg var ikke parat til at stå med den hest alene og det fik jeg hurtigt ad vide af hesten selv... Jeg stod dog ikke alene med ham; min mor har redet og jeg fik undervisning. Undervisningen var dog ikke god nok og jeg skulle være bange for hesten, før jeg turde sige fra overfor underviseren. Det var da jeg havde haft ham i godt 1½ år.

Derefter fik jeg en hamrende dygtig underviser (han var uddannet berider) og så gik det stærkt med både min indlærning og hestens. Det havde på ingen måde skadet hesten, da jeg åbenbart var udstyret med en blød hånd og jeg havde ikke forsøgt at lære ham noget (jo, min underviser før beridderen havde da forsøgt, men både hesten og jeg selv var bange for hende, så det blev ikke vellykket). Det kunne have gået grueligt galt, men vi slap rimeligt heldigt over det. Jeg slap med mange blå mærker og jeg fik en god indstilling til tingene (en hest er et individ med egne tanker og følelser og skal behandles derefter). Hesten fik ikke nogen skader, selvom han da helt sikkert har sin egen mening om tingene (om det er noget han lærte efter det 1½ år, ved jeg ikke).

Jeg kunne dog have kommet noget længere på en uddannet hest og hesten kunne hurtigere have været klar til konkurrencer (som jeg ikke rider alligevel). Jeg har lært meget... Derudover ærbødighed overfor hestene... Det er måske egenligt det de unge, der praler herinde mangler? De mangler måske den indstilling, at hesten er et levende dyr osv.... Jeg ved ikke hvem, der skal stilles til ansvar.. Ejeren af hestene; forældrene; børnene selv.... Hvis forældrene er hestemennesker og alligevel lader poderne behandle en unghest på den måde, så vil det jo ikke virke at stille dem til ansvar.

Jeg tror ikke vi kan komme praleriet til livs, men jeg ved ikke hvem man skal tage fat i, for mange af dem er jo ikke på rideskoler, hvor der er hjælp i nærheden.

Min hest og jeg var heldige, men det kunne lige så godt have endt galt. Jeg lærte meget af "min tilridning af hesten", men jeg havde også hjælp af kompetente mennesker....

Måske er en side som denne (hestenettet) endda med til at holde børns tilridning ved lige.... De kan læse til mange råd og måske tror de at de så kan det hele, for det lyder jo rimeligt nemt at tilride en hest, når man læser om det.

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

svar til Conny
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 19:36
Hehj Conny
Jeg føler mig nu nok lidt truffet af dit indlæg. Hvis jeg har lært noget som helst af mit forløb så er det at passe bedre på mine børn når de bliver store.

For en ting er at hjælpe med at ride en hest til når der er en kompentent person der styrer tilridningen. En anden ting er forældre der giver deres børn en hest og siger her lille skat hyg dig.

Jeg forstår ikke begyndelsen af denne tråd som en der hagler ned på alle der gerne vil hjælpe. Nej det er tværtimod dem der hovedkulds kaster sig ud på dybt vand.

Man må jo heller aldrig glemme at det er så afgjort ikke ufarlig at tilride en hest. Speciel hvis man ikke er så erfaren kan faresignaler overses og så kan det gå grueligt galt.
Derfor skal der til en hver tid være en voksen ansvarlig og kompetent rytter tilstede. Man må jo tænke på at den voksne rytter har et kæmpe ansvar over for den unge ( jeg bryder mig nu ikke om at kalde en 15årig et barn).
Der findes en stor del 15-16årige derude der er meget bedre rytter end mig. Men jeg kan nu som 31årig tage ansvar for mig selv. Skulle jeg skvate af og brække armen eller det der er værer så er det min skyld, ingen har tilskyndet mig til noget jeg ikke vil være med til.

Så igen, jeg er ikke blevet klogere af at have haft en plag som ung. Men jeg er blevet klogere som forældre.

For mig er en kompetent hjælper en der har grundridningen iorden men først og fremmest en godt kendskab til heste og deres psyke. Og som har ansvar over for dyret og så afgjort over for de børn eller unge der vil hjælpe til.
For selvfølgelig skal man jo starte et sted. Og som du skriver er ikke alle hest tiltænkt stævnepladsen. Men derfor har enhver hest dog alligevel retten til en hesterigtigt tilridning.

Hilsen LeneJ
0
0
Svar på denne tråd

Det er faktisk slet ikke sjovt...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 19:48
...at stå med en unghest og ikke kunne få den til at makke ret...
Siger jeg - der fik en 5års araberblanding (ryttervandt, styrbar, ikke skolet) som 12 årig. Og jeg har da endda en mor, der er hestemenneske, startede med det samme til dressurundervisning etc etc etc...

Og ja - jeg har hesten endnu. Overlevede dens forsøg på at sparke mig, når jeg skulle ind til den (jeg er ret go' til at klarte ind i et spiltov ved hestens hovedende!!!), mase mig, når jeg kom med sadlen (hold sadlen mellem dig og hesten, så gør det ikke så ondt, hvis den sparker...) og dens utallige forsøg på at slå verdensrekorder i gallopløb. Og det var ikke SPOR sjovt. Joojo - gu' var det da sjovt NOGET af tiden. Men der har været mange rasende, afmægtige, frustrerede og opgivende tårer. Og en pokkers masse sved. Ikke så meget blod, jeg har en ret god faldteknik.

Måske er det bare fordi jeg er af stædig natur, jeg blev ved. Efterhånden lærte jeg osse, det var bedre at hoppe af og sparke til en stoiple end at blive siddende og slå hesten, når jeg blev for frustreret over "det der latterlige møgdyr af en åndssvag, dum hest, der bare ikke fatter NOGETsomhelst!"...

Ja - gu' har jeg lært en masse. Og det under jeg da osse andre folk. Men det ER ikke alle, der kan holde til det. Jeg HAr set en nær rideveninde knække halsen på Projekt Ryttervandt Unghest. Og det gjorde da ondt at se een, jeg havde redet med i flere år (hver dag, to timer om dagen) opgive al omgang med heste, fordi hun ikke havde råd til en erfaren hest, men måtte "nøjes" med en i øvrigt dejlig DV.

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Det er faktisk slet ikke sjovt...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 21:43
Jeg tilred ponyer som 13-14-årig....hm.. jeg må indrømme at jeg nogengange tænker på hvordan jeg mon ville have opfattet disse ponyer hvis jeg mødte dem idag. ... men sådan som jeg husker det, gik det nu udmærket.... de lærte ikke den store skoleridning, men de kunne styres i 3 gangarter.,..og gå i terænet hvorsomhelst, og også springe små forhindringer....

De forblev søde og kærlige... trods min manglende indsigt og den blødsødenhed jeg lider af idag*GG*
- Til gengæld havde jeg ikke den dér "tænk-hvad-der -kan-ske- angst...som har indtaget mig som voksen og gjort mig - til tider- irriterende forsigtig!

Jeg har for nylig redet en del ponyer - da jeg er let nok til at kunne det - det selvskrevne offer *g*.... ponyer som lige skulle "afrettes" lidt,,,,, altså bukkedyr og sådan.... og det har undret mig at faktisk hver og en af dem er utrolig bange for sin mund, har den dér mani med at FLÅ tøjlerne ud af hænderne på én så snart man giver en anelse efter,,, og de tror selveste ulven er efter dem, når man skal galopere,,,, det har sat nogen tanker igang hos mig omkring junior-ryttere.. altså NOGEN af dem... hm,,,,, alle disse ponyer er også endt hos en hestehandler på et tidspunkt... og det er der vel en grund til, men .....tja.... stof til eftertanke..... jeg var selv en del stridere dengang end jeg er idag, hvor jeg er gået helt over i den anden grøft.... måske er det ofte den vej det går... - sårh...jo jeg tror at det nogengange er en del hårdere at være pony end hest,,,, det tager trods alt en del år at få den dér rideindsigt der rækker udover definitionen af de forskellige hjælpere til den konkrete øvelse...- jeg tvivler på man kan forcere dette punkt, da jeg også tror det har noget at gøre med hvor psykisk udviklet man er og hvor godt ens psyke er integreret i kroppen, hm,,, nu bliver det lidt filosofisk,, ,,men jeg mener det lidt i stil med at man fx siger at stemmen - til sangbrug, ikke er færdigudviklet før som ca. 30-årig...jeg tror også den DYBERE forståelse af ridekunsten er noget der vokser hele livet igennem, i takt med at man udvikler sig som menneske,,, så... kære ponyer,,,,måske er det ikke tilfældigt at gud skabte jer , med en helt særegen styrke...- og vi gør jo alle vores bedste derfra hvor vi er, og jeg tror faktisk at .....det behøver slet ikke være så tosset at en ung teenager tilrider en pony,,,,, når bare hesteforståelsen og situationsfornemmelsen er der {>
0
0
Svar på denne tråd

Re: svar til Conny
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 22:03
Hej Lene!
Jeg forstår godt hvad du mener!
Men dit perspektiv nu, er jo netop også at du er blevet en forælder der vil passe på dine børn.
Det skal du jo også.
Du fik lov at gøre noget og udvikle dig på egen hånd.
Det har gjort dig til den du er i dag.
At børn gør sig nogle erfaringer med heste, lærer dem en masse. Og der skal ikke altid være en moraliserende voksen til at stå med pegefingeren, eller for den sags skyld passe på dem.
Vores børn i dag er børn i længere og længere tid. De er snart ikke voksne til at flytte hjemmefra før de er 35.(overdrevet). For mig at se fordi forældre i dag holder dem i en alt for tæt snor der består af for megen pylren, dårlig samvittighed og curlingsyndromet, hvor alle forhindringer skal fjernes for de stakkels børn. De må ikke falde og slå sig.
Børn skal ud og klatre i nogle træer og gøre sig nogle erfaringer på egen hånd.
Jeg ville måske nok provokere lidt, men jeg ville ikke fornærme nogen. Jeg ved bare hvad alle de mange oplevelser gjorde af godt for mig. Og jeg ønsker ikke
at man skal begrænse børnene i den retning; men derfor kan man godt lære dem at respektere dyrene alligevel.

Jeg kommer til at tænke på at alle de kendte "hestehviskere", har ligesom jeg selv tilbragt en stor del af deres barndom i hestenes selskab. Ofte alene med dem. Disse mennesker har i ekstrem grad lært at forstå hestenes sprog og adfærd. Derfor har de skrevet bøger om deres kunnen i dag. Derfor kan de noget de fleste kan beundre, men de har været i kontakt med det egentlige. Det synes jeg ikke man skal berøve børn, men man skal kigge over hækken og holde øje med at de ikke får interessante ideer.
:-)Mange hilsner Conny

0
0
Svar på denne tråd

Barndommens længde...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 22:11
...er på nogle punkter forkortet - på andre forlænget.

Må indrømme, jeg en gang i mellem undrer mig: 7årige piger må gå i Gstreng men ikke få hest.

Det er... Skræmmende?

Nå - - - bare en lille filosofisk tanke...

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 22:16
Jeg kommer faktisk til at tænke på Avedøre Rideskole i 60èrne.
Lau, ejeren havde unge piger 12-17 til at tilride og undervise ponyeleverne.
Avedøre rideskole var meget velrennomeret og ponyerne meget velredne. Alle skolehestene var araberblanddinger
i alle tre kategorier. Der var en passer til hver hest.
Og ofte fik passeren lov til at hjælpe med tilridningen.
Dyrene var ualmindelig smukke, velpassede og velfungerende.
I konkurrencer klarede de sig formidabelt dengang.
Lau kom ud og kiggede med når han havde tid, men var for det meste i sin slagterforretning.
Børnene der kom derude var ansvarsbevidste og dygtige og jeg har aldrig en eneste gang hørt om nogen der var onde eller ikke opførte sig ordentligt.
Det handler måske nok også meget om at lære børnene at tage et ansvar og ikke lige at tage ansvaret fra dem.
Mange hilsner Conny
0
0
Svar på denne tråd

Men ungerne...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 22:23
...(hvordan) bli'r de opdraget i dag?

Jeg tillader mig at tro, at det er pokkers svært at lære NOGLE børn visse ting i dag - fordi de ikke alle har den bedste ballast med hjemmefra.

Men ja - man skal turde overlade ansvar - i passende mængder - til børn og (ung)heste og dynamiske gruppemedlemmer i problemorienteret projektarbejde på RUC... ;-)

Men jeg går heller ikke ud fra, Lau ukritisk lod tilfældige tøser ride? var det ikke i sidste ende ham, der bestemte, hvem der var in charge?

For jo - jeg havde da osse sommerferiejob med at lære tyske møgunger at ride, da jeg var 12... (Min mor brokkede sig, da hun en dag så mig trække en frederiksborghoppe ud, der var ½ meter højere end jeg, men derudover...)

Damn... Opdragelse (af heste og mennesker) er et alvorligt og meget, meget svært emne. GODt jeg ikke har børn...

0
0
Svar på denne tråd

Re: Men ungerne...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 22:32
Du kan være helt sikker på at Lau var mand for at finde
de rigtige og dygtige piger, men det gav jo så også en ånd på stedet, hvor alle ønskede at få flere privilegier og alle gjorde deres yderste for at have
den flottest passede hest.
I de år jeg kom der var det en flittig og harmonisk
myretue, hvor masser af børn kom dagligt, men hvor alle altid udviste respekt for stedet og dyrene.
Jeg kan ikke huske at jeg en eneste gang oplevede Lau
skælde ud på Rideskolen. Sært nok for i Slagterforretningen var han ellers skrap nok.
MH Conny
0
0
Svar på denne tråd

Ahja... I de go'e gamle dage...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2002 22:49
...da vi var børn... ;-)

Nej - jeg tror godt, jeg ved, hvad du taler om... For selvom jeg ikke kom på Avedøre (eller nogen andre steder...) i 60'erne - så tror jeg nok, jeg kender det dér... Det fandtes i hvert fald på den omtalte rideskole, hvor jeg så kom "i de gode gamle dage".

Man sidder ikke i den stol, for det er Christians, og der må man ikke sidde med ridetøj. (Gjorde det een gang. Brugte en time på at børste den PINLIGT ren... Lesson learned...)

Og jo - rideskolen havde vel til en vis grænse en opdragende effekt. Ungerne (det var så os...) vidste godt, hvad det betød at skulle opføre sig ordentligt. Og hvad det betød ikke at gøre det... Og ja - vel var der da prestige i at få lov til at ride de nye ponyer, for at tjekke om de var OK til rideskolebrug... (Jeg var i hvert fald pave-stolt første gang, jeg fik lov!) Passersystemet - eksisterede ikke dér - men der VAr unger, der boede deroppe, og hvis hovedernæringsmiddel var "heste-brød"...
Og det var ikke kun idyl - kondensvandet løb ned ad væggene om vinteren, og jeg tvivler på, foderplanerne var noget, man ville bifalde (ponyerne levede mest af brød og halm...) - ruidehuset var under al kritik, og banerne var bestemt ikke dressurbaner.

*Er lige eeeeeenormt nostalgisk...!*

0
0
Svar på denne tråd

åhh..de gode gamle dage
Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 08:31
jeg har observeret, at der i dag er meget stor forskel på børn nu også dengang. der hvor jeg gik skulle man opfører sig ordenligt, ellers så fik man ren besked af ridelæren.

nu er jeg så omkring de 20 og har ved selvsyn set hvordan der nu er på de fleste rideskoler. ofte sidder ungerne og hænger i rytterstuen. ridelæren render rundt og kan kanp nok holde styr på, hvem der gentlig skal sadle de her heste/ponyer op. hvem skal lige have en extra hånd med, når der er begynderhold osv.

mange af disse piger var selv hesteejere og det siger faktisk næsten alt, for de var godt nok ansvarsløse ud over alt grad. muge ud blev der, når de var færdig med at snakke, grejet blev kun rengjort, hvis ejeren råbte højt nok. denne atmosføære har jeg nu oplevet på ca.4-5 steder.
tro mig jeg holdt hurtigt op med at ride der, forstemningen var godt nok ikke noget at råbe hura for.
men havde det forgået på den rideskole, hvor jeg startede med at ride, så havde jeg godt nok fået skældt huden fuld og havde jeg haft hest, ja så var jeg i meget præcise toner blevet bedt om at passe den ordenligt og muget ud hver dag.

min svigermor er lærer og når jeg hører om hende oplevelser, ja så er børn meget forandret. de har slet ikke den ballast med hjemmefra. de ser ikke en ære i at lave noget mange af dem. selv har jeg passet en dreng, som jeg så hentede fra børnehaven og det var virkelig gys og gru. pædægoderne havde slet ikke styr på, hvor børnene befandt sig. der var ingen respekt for de voksne.

naturligvis er der stadig børn, som bliver passet og har forældre som tager sig ordenligt af dem. men jeg kan nævne flere eksempler på bøørn, hvis forældre slet ikke kan se at de opfører sig dårligt.

alene de historier, jeg hører fra min svigermor (hun er lærer og har været det i mange år). en ting jeg ofte ser, at der mangler i vores verden er respekten for skaberkraften.
jeg skulle på HHX sammen med 4 andre lave en raport om et firma. da vi så er på vej hen for at aflev. opgaven. kigger jeg på den og siger så mine tanker højt, "tænk, hvis ikke vi havde slået os sammen, så ville den her opgave ikke være blevet til. er det ikke fantsatisk", siger jeg så.
de 3 andre bryder sammen af grin og kan slet ikke forstå min tankegang, en af dem spørger så, at nu jeg selv skriver, så må jeg da også tænke sådan om min bog. hvilket jeg bekræfter hende i. men de forstår det slet ikke.

hvornår har vi mistet evne til at beundre den kraft vi har til at skabe ting eller skrive en bog, lave en flot tegning eller noget i den stil ?
jeg finder det sørgeligt, at vi ikke kan beundre vores eget værk (uden at føle os egoistiske), hver gang jeg går ind og ser på det, jeg har skrevet, er jeg da stolt af mig selv. fordi det er noget jeg har skabt og uden mig ville det aldrig være blevet til og ihvert fald ikke set sådan ud.

måske er det bare mig, som er mystisk. men jeg synes nu at det er kedeligt at vi ikke kan se, hvad det er vi er med til at skabe.

0
0
Svar på denne tråd

Re: åhh..de gode gamle dage
Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 11:30
Conny, nu ved jeg godt, at det er til den anden Lene, men alligevel...

>Men dit perspektiv nu, er jo netop også at du er blevet
>en forælder der vil passe på dine børn.

og

>Og der skal ikke altid være en moraliserende voksen til
>at stå med pegefingeren, eller for den sags skyld passe
>på dem.

Men hvad med hesten? Er det fuldstændig ligegyldig, at hesten risikerer at blive "ødelagt" for livet?
Tak for kaffe :-P

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 11:57
Ved du hvad Lene!
Der er vel ingen der bliver skældt mere ud end jeg, for altid at tage hestens parti når jeg underviser.
Jeg accepterer næsten aldrig at hesten er "dum".
Det er ikke umuligt at du har nogle grumme oplevelser,
som du måske burde dele med os andre, men før man farer ud og mener at ting skal forbydes, er det jo netop på et debatforum at man kan få belyst, at der som regel er flere sider af en sag.
Som jeg har ladet det skinne igennem, har jeg altså mange gode efaringer omkring det emne vi diskuterer.
Så lad os blive ved emnet og undlade nedladende bemærkninger om hinandens meninger.
MH Conny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 12:14
Nedladende bemærkninger?

Og nej, jeg har ikke et eneste sted skrevet, at det burde forbydes. Men der er stadig noget galt, når "børn" selv mener, at de helt alene kan tilride en hest? Right?
Jeg ser det ofte blive brugt til praleri...

For du drejer godt nok mit begyndende indlæg rimelig meget - du skrev jo selv til at starte med, at børn/unge skulle HJÆLPE. Ja, HJÆLPE! Hvorfor så sige, at vi er dobbeltmoralske? Et eller andet sted TROR jeg, at vi er enige... Så lad være med at skælde mig ud, bare fordi jeg er en barnerumpe med mine meninger om andre og mindre barnerumper.

Jeg kommer med mit syn og læser alle andres (som sædvanligt - og besvarer dem pænt, hvis de gør det samme). Jeg kan godt se, at man lærer meget af at tilride - INGEN tvivl, har jo selv prøvet det - men derfor skal det stadig ikke gå ud over hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 13:30
Roolig nu!
Jeg ser ikke ned på dig pga din alder!
Men når du skriver: Tak for kaffe!
Så er det en nedladende bemærkning.
Jeg har heller ikke skældt dig ud. Det er beklageligt, hvis du har opfattet det sådan.
Du er så vidt jeg kan se temmelig ny herinde, og man
skal lære at håndtere dette her medie. Det er svært i starten. Det er så nemt at lade tankerne flyde lige ud
på skærmen, for de kan let misforstås, og et øjeblik efter står de derude.

Tilbage til emnet og lad os nu blive ved det!
Jamen jeg har da helt sikkert skrevet at alle børn bør hjælpe, men jeg har også skrevet at jeg har set flotte
resultater fra børn der har arbejdet selvstændigt.

Du skriver:
>>Men hvad gør man ved dem, der selv øver sig med tilridningen af unge heste? Først og fremmest kan det være farligt - og hvad kan en 12-13-14-årig pige lære en ung og uerfaren hest, når hun dårligt selv kan grundridningen?
Har børn i den alder en forestilling om, at hesten bare er dum, når den ikke gør som den skal? Og hesten bliver ulykkelig og stadig mere besværlig, fordi den aldrig har lært det.
Er det forældrene, der skal tage ansvaret for deres poder? (ja, min forældre har også altid troet, at jeg var stjernerytter .<<

Når du stiller sådan et spørgsmål, der garanteret er meget velment,er den yderste konsekvens, hvis der skulle iværksættes noget,-et forbud. Et forbud er det jo, hvis der skulle lovgives om at børn kun måtte tilride heste i samarbejde med
ansvarlige voksne med en form for erfaringsgrundlag.

Du skriver også at du har oplevet så meget praleri omkring det. Jamen er det så praleriet eller tilridningerne, der går dig mest på?
Praleri i ridekredse er meget udbredt, så det bør ihvertfald ikke være kriteriet for om forskellige aktiviteter er gode eller dårlige.

Da jeg selv havde rideskole, kom folk nogen gange og fortalte mig at de havde redet i 10 år og havde redet
konkurrencer. Når de så skulle op på hesten til prøvetimen, satte de højre fod i venstre bøjle. Flere gange lod jeg dem fortsætte helt op på hesten. Og tro mig, det var ubetaleligt at se deres udtryk når de så,de sad den forkerte vej. Det var ligesom de tænkte:
Hvad f.... gik der galt her?

Praleri er kommet for at blive. Det kommer du ikke til livs. Det har eksisteret siden vi kom ud over amøbestadiet.
MH Conny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 13:42
Min mor er jo berider og jeg har da tit hjulpet hende med at tilride hestene (kun vores egne, hvis hun har heste ude fra i tilridning er det selvfølgelig hende der sidder på den). Når min mor og jeg går i gang med en hest er det altid hende der vænner der den til sadel osv. Det er først når der skal rytter jeg er med. Det er altid mig der kommer op og min mor går ved siden og trækker og fortæller alt, hvad jeg skal gøre. Jeg mener ikke jeg kan tilride en hest, men jeg kan godt hænge over hesten og sætte mig i sadlen som man er det første man jo somregel gør når hesten skal gøres ryttervant. Når hesten er vant til at man sidder på den og hopper op og ned uden at en anden holder den og kan trave lidt er det min mor der rider den frmover og jeg har egentlig ikke mere at gøre. Hvis det er en af mine egne heste er det jo selvfølgelig mig der fortsætter uddannelsen.

Men det svære er jo heller ikke at hænge over hesten og sætte sig op på den for første gang. Kunsten består i at finde ud af hvornår hesten er KLAR TIL DET. At læse hesten så man ved hvornår man kan gå videre med næste trin og først og fremmest at chancen for at det vil gå godt er større end chancen for at det vil gå dårligt. Det kan jeg ikke og derfor kan jeg ikke tilride en hest. Jeg kan prale af at have tilredet en hest - kun af at have været den første til at sidde på den.

Hilsen Stine

Smut liige forbi min præsentation: http://www.heste-nettet.dk/lodge/vis.php?id=17108
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 13:42
Conny,

først og fremmest; jeg har vidst været her længere end du ;-) Med mindre at du har været bruger på heste-nettet siden før det første forum blev lavet... (dengang med den grimme grå/grønne farve og det ene LAAANGE fora).

Ang. at forbyde... Har du aldrig hørt om kampagner? Lad os tage rygning. Der er TONSVIS af kampagner mod rygning - men det er da ikke forbudt. Det skal selvfølgelig ikke være forbudt for børn at tilride, men derfor skal de (og deres forældre) da kende konsekvensen af det.
Så jeg står fast ved, at jeg aldrig har skrevet, at det skulle være forbudt.

Praleri er usmart - enhver kan gå ud at købe en unghest (de er endda "billige"), så en tendens vil måske nemt kunne brede sig. Og det er da kedeligt, ik?

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 14:44

Bare det at børn er stolte af at have "tilredet" en hest, det undrer mig.

I den alder - 12-13 år turde jeg da ikke binde an med sådan noget alene. Dvs. uden en voksen erfaren til at irettesætte/have ansvaret.

Selv i dag - en bunke år efter, sørger jeg for at få professionelle råd med fra sidelinien - nu jeg for første gang vitterligt HAR ansvaret for tilridningen af min egen helt rå hest. Og jeg stiller konstant spørgsmålstegn ved om jeg gør det rigtige.

Prøv at spørge en 12-13 årig "berider" om hun er sikker på at den bliver tilredet rigtigt ! Hun vil svare : "selvfølgelig".

Spørger man uprofessionelle i en højere alder, så mangler deres selvtillid i større grad, hvilket virker fornuftigt eftersom de VED at de ikke er professionelle !

Jeg kender flere rigtig dygtige voksne ryttere som ALDRIG ville vove at tilride en hest.

Og hvorfor mon ? Det KAN være manglende selvtillid, men det KAN også være fordi de har et realistisk syn på egne evner, som 12-13 års tøser i den grad mangler.

KatrineH

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 14:54
Farligt emne, Lene! Så lad mig komme dig til undsætning med et (endnu et) eksempel fra det virkelige liv på en "tilridning", der var knapt så vellykket.

Min hest blev gjort ryttervant som 3-års. Derefter blev den redet til (for det bliver heste jo i den efterfølgende fase) af nogen piger i 12-13-årsalderen, der bl.a. gik til undervisning med den en gang om ugen. Da jeg fik hesten, var den 5 og altså redet 1-2 år - med andre ord en tilredet hest, der var

* styrbar - den kunne drejes til højre og venstre, hvis man flåede tilstrækkeligt i den ene tøjle -

* i 3 gangarter - den kunne jages/"håndbremses" fra og til en hvilken som helst gangart samt til og fra parade -

* og som var sød og rar - det til trods for behandlingen, men godbidder er min hests bedste venner.

Det sidste punkt er jo bl.a. det, der gør det værd at bruge rigtig mange lange mørke vinteraftner på at få hesten på ret kurs. Tro endelig ikke, at den har glemt, hvordan tingene foregik for 13-14 år siden - det har den ikke, og jeg har efterhånden opgivet, at den nogensinde gør det. Jeg ved ikke, hvad pigerne lærte af det, men min hest HAR lært at forsvare sin mund og at unddrage sig biddet samt et par andre "rideskolehestetricks", der gør, at ridningen bliver mere behagelig for hesten, når en rytter med en mindre portion talent befinder sig på ryggen af den. På bemærkelsesværdig vis dog uden at smide nogen af, hvilket vel må tilskrives dens store venlighed.

Her er det så måske på sin plads at gengive aktørernes kvalifikationer:

Hest: 3 år, ryttervant
Piger: 12-13 år, max. et år på rideskole en gang om ugen
Ridelærer: 18 år (havde vist lige fået kørekort), ganske god rytter, men uden den store erfaring med hverken undervisning, børn eller ungheste.

Den cocktail vil jeg ikke anbefale - selv om min hest har været al besværet værd. Jeg tror derimod, at kombinationen "rå" hest, erfaren ung rytter og en ridelærer med erfaringer med både børn/unge og ungheste ikke er ueffen - og det er helt klart, at børn/unge kan lære utroligt meget af at ride en hest til (eller hjælpe med det om I vil), men det forudsætter altså kyndig vejledning, så det ikke kommer til at gå ud over den uskyldige del af konstellationen - hesten.

Jeg tror ikke på forbud, men på oplysning, som Lene efterlyser - og det er både børn og forældre, der skal oplyses!

Hm, det blev vist både langt og rodet, men jeg håber, at I ikke faldt af i svingene ;-)

Venlig hilsen

Randi G.

Don't take life too seriously, you won't get out alive :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-09-2002 17:34
>Farligt emne, Lene!

Ja, hehe - havde lige lyst til lidt spænding ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 01:07
Ja undskyld Lene, men jeg er altså ikke stødt på din signatur før. Men pludselig synes jeg den optræder overalt. Måske har vi ikke været inde på de samme tråde før nu.

Det er altid kedeligt når nogen har uheldige oplevelser
i en eller anden retning. Men det er ofte sådan at få uheldige oplevelser medfører epokegørende indgreb.

Spørgsmålet er: Har vi virkelig et reelt problem?
Jeg har kørt rundt på ridecentre og undervist de sidste
6 år. Før det havde jeg rideskole på forskellige ridecentre. Jeg har aldrig hørt at det skulle være et problem før. Er aldrig stødt på problemheste der er opstået på den baggrund, men er da stødt på en del problemheste der kom fra proffessionnelles hånd.
Er stødt på endnu flere problemheste fra forskellige
amatørryttere der har spoleret hestene ved overforkæling. Derfra stammer nok de heste med de største problemer, som jeg har oplevet det.
MH Conny
0
0
Svar på denne tråd

Signatur - Conny
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 08:16
pivnu, hed oprindeligt Lene M, så der har du forklaringen på, hvorfor du ikke har set hendes signatur før =)

Derudover mener jeg, der ernoget om, at hun ikke har været så meget online gennem det sidste stykke tid...

Mvh Lady

- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific.... B-)

Søger du interessant læsning om heste?! Så kig på: www.hesteviden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Re: Signatur - Conny
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 09:23
har læst om en i wendy, hun var 12 år og tilbød undervisning, samt tilridning da hun havde tilredet 4 ponyer.....
B-)Det er naturligvis godt, når man
kan forsvare sine handlinger.
Men det er bedre, når man ikke behøver det.
:-D

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 11:09
Ja, jeg startede som "Lene M." herinde, dengang for mange år siden, da siden var grå/grøn. Da jeg logger ind med "Lene1984" her på det nye HN, og min mail hed sådan i lang tid, blev det brugt for en kortere periode herinde (nemheds skyld).
Men siden jeg købte mit nye domæne (piv.nu), er det endt med "pivnu", som jeg forhåbenlig har 100% for mig selv. Et dejligt originalt brugernavn :)
Signaturen har jeg haft i laaang tid - det blev lavet et stykke tid før, at Brian forlod HN, for han hjalp mig med at bruge det rigtige HN-css-design.
Jeg har i lang tid kun været på Hyggesnak, men er begyndt at gå mere rundt, da jeg ALTID er online, og så er hyggesnak ikke nok til at få tiden til at gå.
Jeg har aldrig "været væk" fra HN - det er da højst 3 dage, hvor jeg var på tur med HTX. Så... med en ADSL-forbindelse og en altid tændt computer, er man jo meget online :-) Især, når den står på værelset... For ikke at tale om online-tiden på skolen og hos min nørd-kæreste.

Totalt Off-Topic, men ja... jeg har "altid" været her... Har også en af de første præsentationer :) - som dog blev nedlagt for en kort bemærkning, da nogen åbenbart ikke kunne lide min kærestes tilstedeværelse herinde (han er nu ellers meget god til at hænge fast på en rund fjordhesteryg ;-)).

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 11:26
Ang problem; ja, jeg synes faktisk, at vi har et reelt problem. Jeg har nok set det mere, fordi jeg netop IKKE holder mig til de fine rideskoler rundt omkring - for så havde jeg aldrig haft hest (ridehus er en dyr luksus i mine øjne).
Jeg startede på en "rideskole" i sin tid, hvor jeg også købte min lille hoppe-loppe, Tasha. Flyttede derfra, og var på et par gårde omkring Fakse. Og rundt på disse gårde - og nabogårdene - sker der mange sjove ting, når folk skal have hest (nogle gange unghest, vel at mærke).
Så ja, jeg synes virkelig, at der er at problem. Det er for nemt at købe en unghest og have den på egen eller en bondemands gård (havde faktisk ikke lige tænkt på rideskole/gård-problematikken før... For der er nok en stor forskel). Det er BILLIGT! Og poden har jo redet på rideskole en gang om ugen i et par år og må derfor være god nok til at tilride selv. Og ja, selvom de har redet i 10 år på rideskole, så bliver de ikke nødvendigvis klar til at tilride.
Jeg har selv "undervist" på det jeg kalder for "rideskole" (BEMÆRK ""). Jeg var i konfirmationsalderen! Blev konfirmeret samtidig med en af mine elever. Der var i øvrigt 10 på holdet - hvoraf den ene var handicappet, og derfor skulle jeg trække ham samtidig. Det er virkelig for dårligt! Men som 13-årig er man jo ikke klogere (og det var rideskole-ejeren eller ikke, men han manglede billige undervisere). Kunne lige se, hvis jeg fik unghest i den alder - Oh my God! Men en af mine elever mødte jeg nogle år senere - uden den mindste viden om grundridning, selvom hun nok har redet i længere tid end jeg.
Så ja, jeg er ikke i tvivl om, at der nok ikke er samme problem på rideskolerne. Ved f.eks. at pigen, der købte Sebastian (unghesten fra mit første indlæg), nu har ham på ridecenteret i byen, hvor hun får både hjælp og undervisning.

0
0
Svar på denne tråd

Rideskoler...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 12:00
er nok ikke stedet, hvor problemet bliver - ja - et problem, fordi der som regel er hjælp at hente hos en underviser (ingen regler uden undtagelse). Rideskoler som Lenes eller hestehandlere, hvor mere eller mindre tilfældige piger tager hånd om opgaver, der burde varetages af voksne/erfarne ryttere, er nok mere i risikogruppen. Sjovt nok er det jo ofte steder, hvor man efter egen bedømmelse slet ikke har brug for hjælp!

Det handler stadig om at oplyse dem, der IKKE har umiddelbar adgang til kyndig hjælp - eller som ikke har en ide om, hvorfor kyndig hjælp kan være en fordel ikke blot for rytteren, men sandelig også for hesten!

For at vende tilbage til problematikken tilridning vil jeg da også gerne give et eksempel på en voksen, der ikke er i stand til at løse opgaven, men knokler på, for han er åh! så dygtig - jeg delte ridehus med ham i aftes og nåede at korse mig en 50-100 gange i løbet af en time. Hesten er 4, blev gjort ryttervant og styrbar i vinters, har haft voksepause i sommers og er nu kommet i den daglige trædemølle. Indtil nu lyder det jo meget godt - men ridningen! Jeg er langt fra verdensmester i tilridning, men synes, at det er helt galt - en unghest, der ligger højt i nakken, lavt i ryggen, 10-20 cm bag lod og tager museskridt. Han har endda øvet sig på to førhen, men det har han åbenbart ikke lært en dyt af. En pige på 15 med talent og villighed til at modtage hjælp ville stille hesten betydeligt bedre...

For mig er nøgleordene netop "villigheden til at modtage hjælp" - hvis man som udgangspunkt ser sig selv som den bedste og betragter hjælp som unødvendig, er man ude på et skråplan. Selvtillid er godt - men som med alle andre ting skal det være med måde og i dette tilfælde iblandet selvkritik.

Venlig hilsen

Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Rideskoler...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 12:45
Jeg har jo som i nok allerede ved tiredet et par heste (som 16-17-årig). Det er gået godt, ikke problemfrit, men resultatet er blevet to meget medgørlige heste.
At min "elev" på 11 så er godt igang med at ødelægge det hele igen fordi hun mener at hun sagtens kan klare dem, er en anden snak.

Jeg har ikke tilredet før, men har læst, set og hørt meget, fik også lidt hjælp udefra.

Det jeg gik meget op i, var at "fornemme" hesten, hvornår vi kunne gå vidre, dens reaktion på forskellige ting osv.
Det gik fint.
Havde på et tidspunkt en bekendts datter på besøg, hun arbejder med ungheste og tilridning til daglig. Hun skulle lige vise hvordan det skulle gøres, og læste overhovedet ikke hestens signaler. Resultat: Hesten fik sit livs chok da der pludselig sad en fremmed på ryggen af den, og ville bestemme. Hun sad på den i 5 sekunder, så røg hun af. Det skal lige siges at hesten var en kasseret traver, og en meget speciel hest, som har haft nogle ikke så sjove oplevelser med mennesker, derfor modviljen mod fremmede på ryggen. "Eksperten" var overhovedet ikke interesseret i at høre den slags, hun vidste hvordan det skulle gøres.
Efter min mening handler det ikke om om man er professionel eller ej, det handler om man har den nødvændige erfaring og INDFØLINGSÆVNE til at vide hvornår hesten er klar til næste trin i tilridningen. Jeg ved godt at jeg ikke er ekspert, langt fra, jeg har ufattelig meget at lære endnu, men jeg ved at jeg er god til at se tingene fra hestens vinkel, da det er noget jeg har studeret meget. Om det gør mig god nok til at tilride, er der mange meninger om.
Børn og unge i 12-13-års alderen har en tendens til at overvurdere sig selv, de har måske så meget erfaring at de kan ride de fleste heste, men mangler evnen til at se at det ikke gør dem til eksperter. Sådan er børn bare, det er noget der forsvinder med alderen.

Hmm.... Var dette måske stof til en artikel i bladet?

Rose
~~§(Khamill)§~~

Læs tråden der gjorde HN til et bedre sted at være her(y) -Hvis du da kan fange linket! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 12:48
Før jeg bliver halshugget, skal jeg måske sige at det selvfølgelig ikke er alle 12-13-årige der er sådan. Det har simpelthen noget at gøre med modenhed, og det er jo forskelligt hvor modne folk er i den alder.

Rose
~~§(Khamill)§~~

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 13:17

Det er da nok fordi man ikke bliver konfronteret med de problemer på ridecentrerne så.

Men du skriver:
>>Så ja, jeg synes virkelig, at der er at problem. Det er for nemt at købe en unghest og have den på egen eller en bondemands gård (havde faktisk ikke lige tænkt på rideskole/gård-problematikken før... For der er nok en stor forskel). Det er BILLIGT!<<

Hvis du mener det er for nemt, hvad ville du så sætte i stedet? Hestekørekort?

Hver gang man laver et indgreb, skal der være nogle til at administrere det. Og hvem rammer det reelt?

Forestil dig følgende:

Nu indfører vi at man skal have et hestekørekort.
Vi indfører også at de der tilrider heste, skal være over ?? år, eller under ledelse af et menneske med en vis autorisation,- "tilriderlicens"?
Er det der du vil hen?

Så kører vi videre. Hestepiger er de nogen gange "lidt" misundelige?
Nu får vi hurtigt 200 hestepiger i Fakseområdet til at
fare rundt og "holde øje" med hinanden.
Hvem skal de melde deres observationer til?
Er de kompetente til at observere noget overhovedet?

Der er mange problemstillinger i det her.

Nu skal jeg komme med en anden:
Jeg har tilredet heste i mange år. Når jeg har tilredet en hest er den meget fintfølende, viger for hjælperne, springer an i galop på sædehjælp, samler sig på løse tøjler og er gennemsmidig.
Den 12 årige pige fra før har ikke villet tilride sin hest selv, så den er sendt hen til mig. Pigen har gået til ridning i ½ år. Hun rider elendigt. Nu får hun denne fintfølende (Ferrari) hjem. Hun mener, hun kan ride, så hun behøver ingen undervisning. ( Det kommer så lige lidt bag på mig).
Hesten er redet efter superpsykoligiske og meget retfærdige principper. Den er tillidsfuld og livsglad,
og tror at intet ondt kan vederfares den.
Fra dag 1 går det direkte ind i katastrofezonen.
I løbet af ½ time er ungen i gang med pisk, sporer og diverse hjælpemidler(mit hjerte græder ved tanken:-()

Denne hest er forsvarsløs. Den har givet sig totalt hen
og har slet ikke forsvarsmekanismer til at klare sådan en situation. Den har aldrig lært at der var noget at forsvare sig imod.
Det har derimod en hest der ingenting er gjort med. Kan den komme af sted med det, finder den hurtigt ud af at den kan forsvare sig og smide de stakkels børn af. Og ja den går en krank skæbne i møde, men det gør den første også.
Jeg har oplevet mit eksempel masser af gange med voksne mennesker. Men det gør egentlig ikke sagen bedre!

Hvor langt skal vi gå?
Hvor langt vil du gå?

Vedr. den lille trænerwannabe på 12 år, der tilrider heste og underviser; jamen hun har da sat annoncen på,
men hvor mange tror I helt ærligt henvender sig? - og hvor langt kan hun nå omkring?

Jeg kender en på 13 der førsøgte sig med det samme.
Hun fik aldrig en eneste henvendelse.

Når vi har med heste at gøre giver det mange glæder, men det giver også mange frustrationer. Fælles for mange hestemennesker er det, at det de andre foretager sig ofte er dyrplageri. Hvis du har nogle grelle selvoplevede eksempler, så lad os høre om dem!

MH Conny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 13:30
Hej Rose du skriver:
>>Børn og unge i 12-13-års alderen har en tendens til at overvurdere sig selv, de har måske så meget erfaring at de kan ride de fleste heste, men mangler evnen til at se at det ikke gør dem til eksperter. Sådan er børn bare, det er noget der forsvinder med alderen.<<

Det har du ret i men det er også dette "overmod" der skal bære dem frem til at blive rigtigt dygtige. For de er nemlig ikke bange.
Efterhånden som selvtilliden forsvinder, kommer angsten
grumt snigende, - og den komplicerer tingene voldsomt.
MH Conny

0
0
Svar på denne tråd

Conny...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 13:40
Kan man da ikke blive dygtig hvis man er forsigtig? Man kan jo godt være forsigtig uden at være bange.

Rose
~~§(Khamill)§~~

0
0
Svar på denne tråd

Rose...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 13:43
Der er forskel på, hvor modne folk er, i alle aldre!

Venlig hilsen

Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Conny...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 13:56
>Nu indfører vi at man skal have et hestekørekort.
>Vi indfører også at de der tilrider heste, skal være
>over ?? år, eller under ledelse af et menneske med en
>vis autorisation,- "tilriderlicens"?
>Er det der du vil hen?

NEJ NEJ NEJ!

Men hvis du ser en tøs tæske løs på en hest, siger du så ikke noget? Dette indlæg handler IKKE om hvordan man behandler hesten bagefter. Det er sådanset en helt anden diskussion, selvom det du bringer op er lige så - eller faktisk mere - aktuelt. Og det bliver også OFTE diskuteret. I hvert fald inde på Hyggesnak.

Men man hører altså ikke vildt meget om børns tilridning - ikke andet end et par direkte anklager ind imellem, som f.eks. Sillemusens historie.
Jeg mener derfor STADIG ikke, at der skal være forbud. Bare DRF's idé med at forlange 1. og 2. ridemærke HÆNGER mig LANGT ud af halsen.
Men derfor kan fold vel godt være opmærksomme på problemet. Måske kunne man få flere til at gøre noget ved problemet, når de støder på det. For tiden synes jeg nemlig ikke, at der snakkes så højt om det - mange har prøvet at tilride, og holder derfor deres kæft, selvom de kan se en unghest blive behandlet yderst utilfredsstillende.
Min føromtalte gamle rideskoleelev (14-årig) kigger f.eks. på unghest, og hende har jeg snart været så meget efter, at jeg er totalt sort får. "Du har jo selv gjort sådan og sådan" - JA! Men i det mindste lyver jeg ikke om mig selv, jeg praler ikke om mig selv (ik så meget da ;-)) - jeg vil bare så gerne have, at vores firbenede venner får det godt.
Men det må man tilsyneladende ikke mene i DK. Eller rettere; det er rigtig godt at mene det, men man skal holde sin kæft.
Jeg ved selv, hvordan jeg var, da jeg kom væk fra "rideskolen" og ud på den første gård (tja, jeg var vel 14 år der). Jeg blev simpelthen skældt ud så groft, så jeg næsten gik og gemte mig i 14 dage bagefter ;-D Men jeg lærte da noget af det. Fordi vedkommende, som gjorde det, TURDE at sige noget, når jeg var for bedrevidende og tankeløs.

Heste på IRC? Tryk her!

0
0
Svar på denne tråd

Forbud / hestekørekort osv.
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 14:14
Det er jo ikke det, det handler om, Conny, og jeg tror heller ikke, at det var Lenes pointe (hopla - jeg tillader mig at fortolke, og i mellemtiden har Lene så skrevet et indlæg, der bekræfter det).

Hvis folk vil eller ikke ved bedre, kan de til enhver tid omgå regler. De kan også omgå etiske "regler" og ignorere oplysning, men jeg mener, at det er den vej, man skal gå. Det gælder ikke kun om at oplyse børnene - målgruppen skal i ligeså høj grad være forældrene.

Problemet med ridning og hestehold er, at det koster penge - nogen gange mange penge. Derfor har en gård eller et ridecenter uden de store faciliteter mulighed for at overleve - de er billige, og det tiltrækker altid kunder. Det er i og for sig også fint nok, men konsekvensen bliver bare tit, at det går ud over hestene gennem dårlig ridning eller dårlig pasning. Ikke fordi børnene og deres forældre (eller voksne ryttere for den sags skyld) mener det ondt. De ved bare ikke bedre og vil måske ikke tage mod råd (min onkels afdøde barndomsvens svigermor havde en hest, så det har jeg forstand på).

Jeg har stået to steder, hvor man selv skulle tage sig af foder (indkøb og blanding) og pasning (udmugning). Det var dejligt billigt, men gav også nogle ubehagelige konfrontationer med mennesker, der mente, at hesten kunne leve af hø alene, stå i meterhøjt lort, nøjes med smed hvert halve år og ikke døde af en smule ondt i maven. I nogen tilfælde hjalp det at snakke med folk - i andre snakkede man for døve øren.

Det er ganske givet en nyttig erfaring at have sin første hest - rå eller ikke rå - men bare fordi det er godt nok, betyder det vel ikke, at det ikke kan gøres bedre? Den pige, du nævner, som har sendt sin hest i tilridning - hun går jo også bare på med krum hals, ikke sandt? Hvis hun nu vidste noget mere, kunne resultatet jo blive anderledes end brug af pisk, spore osv.

Oplysning på alle niveauer kan kun være med til at give os alle større viden! Og det kan måske også hjælpe nogle heste og ryttere til at få et bedre liv sammen.

Venlig hilsen

Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Conny...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 14:18
Hej igen Lene!
Vi skal da være på barrikaderne hver gang der sker overgreb. Helt sikkert! Også når det sker i forbindelse med tilridning.
Det vi bare skal passe på med er at generalisere!
MH Conny
0
0
Svar på denne tråd

Re: Forbud / hestekørekort osv.
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 14:33
Hej Randi!
Det er nok fordi jeg ser noget "nu må vi gøre noget epokegørende",i nogle af Lenes vendinger.
Sådan er det jo med de her debatter, vi opfatter forskellige nuancer i det skrevne, som så medfører ofte meget frugtbare meningsudvekslinger.
Jeg er da ihvertfald blevet gjort opmærksom på et problem som jeg ikke har set før.
Nu vil jeg da lægge mærke til det.

Jeg tror vi alle sammen føler ind imellem at vi oplever et problem, der bør gøres noget ved. Men man må hele tiden huske på at hvis alle huller skal lukkes, er der jo ingen der kan trække vejret til sidst.
MH Conny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 14:55
Ja, det er rigtigt, at det er svært at formulere sig på tekst. Derfor skal man nok også passe på med at indføre alt muligt OT (som der selvfølgelig bliver svaret på), kalde folk dobbeltmoralske og lære dem hvordan man bruger et medie (ja, medier er sgu en sjov "størrelse" - har lige haft undervisning i det i Service og Kommunikation A).
Man skal lige tænke på, at ikke alle er voksne og lige så "kloge" som en selv :-)

Heste på IRC? Tryk her!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 15:02
Hej Conny!

Det har du helt ret i - der skal være plads til at trække vejret.

Jeg oplevede nu Lenes oplæg som noget, hun længe har tænkt over, måske fordi hun (som jeg) har set nogle meget uheldige eksempler.

Venlig hilsen

Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-10-2002 20:16
ja jeg ville ikke slev sende en hest til tilridning hos et pigebarn, den skal da tilrides ordentligt, og især da jeg vil hgave en islænder.

B-)Katten: tigeren ved din side? næh du, tigeren i dén stol DU gerne ville have siddet i!!:-D

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 16:06
Hej...

På den ene måde kan jeg måske godt forstå din tvivl... Men da jeg skulle have pony første gang, var pengene ikke store (da jeg selv skulle betale!!) så det blev til en utilredet shetlandspony, og jeg var vist 13 + jeg havde aldrig gået til ridning, men havde dog været på lidt rideferie og passet nogle få ponyer, da mine forældre synes det er dyremishandling som man ser af og til på rideskoler, de står altid inde bliver brugt af snesvis af ryttere på en uge, og måske 5 timer om dagen!!!
Da jeg fik ponyen hjem startede jeg med at trække den... Og lidt efter lidt begyndte jeg lidt baneridning, ponyen bukkede helt vildt i starten, og jeg blev smidt af "100" gange, men så lærte jeg jo også at holde fast... Ponyen blev en alletiders pony, som senere blev solgt til nogle små piger som elsker ham... Nu ca. år senere, har jeg haft 2 ponyer mere og har så nu en hest!! Jeg har selv tilredet alle,men meget gode resultater, vandt 3. plads norjysk mesterskab i springning på dn 2 pony i spring, red dressur på den 3. og det var en islænder og den nåede LB dressur, + vognkørsael, tölt og en masse andet, og nu har jeg så en hest som jeg springer på, hende får jeg givetvis undervisning på i spring 1 gang om ugen, og det går rigtig godt med hende, så til det kan jeg sige at børn kan godt tilride, hvis ponyen er sådan at de kan overkomme det m.h.t den højde osv...

Stof til eftertanke...

Venlig hilsen Ann
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-10-2002 17:10
Jeg mener IKKE, at det er stof til eftertanke. Ikke på nogen som helst måde. Jeg ser det udelukkende som dybt uansvarligt.

Ud fra denne tekst og billeder på din præsentation, ved jeg ikke ret meget om dig, jeg kender ikke dine tilridningsprincipper, du siger ikke noget om, om du nogensinde hart fået hjælp (jeg tror IKKE på, at du har kunnet lære dig selv spring og fressur) og jeg ved ikke hvordan dine ponyer/heste har haft det.

> så til det kan jeg sige at børn kan godt tilride,
> hvis ponyen er sådan at de kan overkomme det m.h.t
> den højde osv...

Ja, måske kan de klare de uden at komme tilskade. Men hvad med ponyen?

Men tillykke med, at du har kunnet klare 4 ponyer/heste...

pivnu er en numsefisk - tryk her!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2002 14:17
jeg er så ret ligeglad med hvad du TROR!!! For jeg ved hvad jeg har gjort... og hvad jeg ikke har gjort... Mine ponyer har altid været sunde og raske, med fin blank pels, unden sår og skader... Ikke en eneste af mine heste har nogensinde haft skader på ben, ryg osv og de er passet med smed, dyrlæge osv.!!!
Så noget der kan tænde mig helt af er når folk ikke tror på hvad der bliver skrevet!!!
Jeg har altid arbejdet SELV med mine heste, min far har gået ved min side når jeg tilrider heste, og holdt dem i longe, når jeg har redet dem, helt i starten af tilridningen...
Men jo jeg HAR lært mig selv alt hvad der hedder ridning, springning, dressur osv... Og hvis det er et problem at forstå, synes jeg da du skulle ringe til min far og spørge... Fro der får du ikke et andet svar!!!
Jeg får undervisning nu, en gang om ugen i springning og har gjort det siden august deruover ingen undervisning...
Det har aldrig været uansvarligt på nogen måder, de heste jeg har haft, for da jeg var yngre var der mange lidt ældre i stalden, som da selvfølgelig har holdt øje med min ridning, og har altid KUN fået positive ord med på vejen, og mine forældre har desuden altid bakket op om sporten, og var i stalden meget da jeg var yngre!!!
Desuden red jeg meget på bane i starten.. Og fik meget forståelse der... og rider selvfølgelig også meget dressur der nu!!

Så jeg håber at det hjalp dig lidt på vej med forståelsen derfor!!

Med venlig hilsen Ann 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider