Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Rygprobl. - Pause
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 08:51

Hej HN'er

Min 8 aarige vallak Chrigu har nu over laengere tid haft ondt i ryggen. Han har staerk pastendens i skridt (saagar naar jeg förer ham), er ikke helt taktren i trav paa venstre volte, baerer halen til venstre, reagerer isaer paa venstre side af ryggen naar jeg masserer ham, er meget svaer at drive frem i skridt men gaar friskt frem i trav og galop. Jeg har nu besluttet at droppe ridningen helt i en periode paa 3-4 uger for at se om det hjaelper. Har lige haft heste-osteopat til ham, en sadeltrykmaaler kommer og checker sadlen og en fysioterapeut har jeg ogsaa bestilt.

Desvaerre kommer han ikke meget paa fold (ja jeg ved det), men jeg gaar lange ture med ham hver dag, han kommer i skridtmaskine hver dag og er fri i hallen 3-4 gange ugentligt. En bekendt har fraraadet mig at longere da han ikke selv söger tilstraekkeligt frem og ned og ruller sig op med indspaendinger. Er der andet jeg kan göre for at bibeholde muskler og en nogenlunde kondition i de 3-4 uger? Er skridt nok?

Hvis der er nogen af jer der har oplevet de samme symptomer er jeg selvfölgelig meget interesseret i jeres input og erfaringer. Hvis de 4 ugers pause ikke hjaelper ryger han til Zürich og bliver gennemröngtenfotograferet. Selvfölgelig har jeg allerede haft to dyrlaeger (dog alternative) ude og han har faaet forskellige homeopatiske midler, akupunktur og arnika spröjtet i ryggen men intet hjaelper... Min faste dyrlaege mener han har et neurologisk problem...

Mange hilsner

Janne

Udenlandsdansker som savner Chokofanter...
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 09:01

Min går også og døjer med dårligryg, og på samme volte.

men hos min kan du kun se det på ham hvis du ved det, da han ikke træder helt lige så meget ind under sig med det ventre bagben. i princippet kan han gå gennem en alm bøjeprøve, hvis dyrlægen ikke er opmærksom.

Dette gør så han spænder i lænd og skylder, hvilket min kiropraktor nu har diagnoseret til at stamme fra benene, så imorgen skal han ha den tjekket.

en skridt maskine er en god måde at holde hesten på, især hvis de kan sætte hældninger på den

¤Sara¤.

-It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Nye billeder af Toronto - Sommergræs tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 10:14

min 10 års vallak har haft nogle problemer i krydset og han har haft kiropraktor, det har hjulpet, så det er min anbefaling. Held og lykke

Knabstrupperhingsteføl til salg
0
0
Svar på denne tråd

Rygproblemer
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 12:01

Min 8 årige oldenborger/fuldblodsvallak har også døjet med rygproblemer. Mistede takten, bagbenene knækkede sammen under ridning. Han havde ikke nogen naturlig fremdrift, men gik og "puttede" sig bag biddet. Jeg prøvede kiropraktor, hoemopat, akupunktur, danske og tyske dyrlæger, men intet hjalp, eller hjalp kun kortvarigt.

Hestens problem viste sig at være... TÆNDERNE!

Han blev tilset af en hestetandlæge (dem er der desværre kun en håndfuld af i DK) og hun konstaterede alvorligt trappebid, store tandspidser og en "blind" ulvetand.Hele hans tandsæt blev låst når han fik hovedtøj på, og næseremmen blev spændt. Altså medførte det frygtelige smerter at bliv redet til biddet, samt blive stillet til højre og venstre. Disse smerter forplantede sig til spændinger i hele kroppen, og især ryggen!

Han blev opereret i munden i over 2 timer, og er nu så god som ny

Så få hestens tænder undersøgt grundigt ved en uddannet hestetandlæge. De færreste dyrlæger er uddannede nok til dette (desværre)!

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

Hej Jeps
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 12:16

Se DET lyder interessant og rigtig meget som min Chrigu. Netop bagbenene forsvinder under ham naar der er lidt glat! Jeg har lige aftalt en termin den 2. April paa dyrehospitalet i Zürich men det ku' da godt vaere jeg skulle lade en hestetandlaege komme först. Han havde godt nok hestetandlaege ude sidste aar i juni og havde ifölge hende et par tandspidser men ikke noget graverende. Jeg tror lige jeg pröver det ogsaa! Tusind tak!!! Det er lige saadan nogle erfaringer jeg savner!

Mange hilsner

Janne

0
0
Svar på denne tråd

halløjsa
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 13:56

Det var da enormt ærgeligt og synd for din hest med den ryg

Jeg har en hest som også ind i mellem døjer lidt, men det er nu mest et spørgsmål om mere muskelfylde.

Jeg har hørt nogle dyrlæger og kiropraktorer der anbefaler Aquatræning= hestesvømning. Det forgår i et bassin hvor hesten så skal udføre forskellige øvelser Man siger det er godt for heste med rygproblemer, bla de meget glidende bevægelser gennem hele kroppen. Samtidig stimulerer vandet de mange forskellige områder og plejer de ømme muskler.

Jeg ved ikke selv så meget om det men det lyder da spændene.

Ellers er gode lange gåture godt og samtidig hyggeligt for både hest og rytter:)

Held og lykke med det og god bedring til hyppen:)

hilsen icelandic

0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 14:01

var igår til undervisningen stram i bagparten, mest på højre volte.. har ca. haft hende 1 1/2 måned...

Jeg er selv meget slem til at hænge i den indvendige ( meget slemt med min højre hånd ) og ligeså snart jeg løsnede den højre tøjle så den kun var støttende kunne ridelæren straks se, at overtrædningen straks ændrede sig, og at min hoppe blev mere frigjort i bagparten.

Men man bliver jo selvfølgelig opmærksom som ejer...

Så nu går mine tanker jo så på om dyrlægen skal ud, dyrlægen er også kiropraktor eller om man skal give min hoppe lidt ekstra tid og lave nogle stræk og smidighedsøvelser, hvor jeg under ridninghar stor fokus på at få løsnet den højre hånd, det jo som sagt tydeligt hjalp.. så måske er det en "fejl 40?" ... ?

Undskyld jeg låner tråden, men tænkte det var bedre end at oprette en ny om nogen lunde det samme emne.

Vangeledgård, det bedste sted for din hest og dig ^^ Kammeratskabet er i top !

0
0
Svar på denne tråd

Icelandic
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 14:14

Ja aquaträning ville vaere super men tror slet ikke det findes i Kanton Bern. Og jeg har hverken bil eller anhänger.

Tja det med de hyggelige gaature er relativt. Chrigu gaar saa langsomt i pasgang og jeg gaar ret hurtigt saa jeg ofte bliver lidt irriteret paa ham. Det gaar bedst naar der er en veninde med der lige driver lidt paa ham bagfra. Saa gaar han friskt og frejdigt fremad med örene fremme og taktren skridt og alle er glade

Tak for de gode önsker!

Venlig hilsen

Janne

0
0
Svar på denne tråd

tænder..
Forfatter: 
Dato:  07-03-2007 10:17

Mit første råd vil også være TÆNDER! tandproblemer sætter sig lynhurtigt som spændinger / problemer i hele kroppen, og så kan man få nok så mange kyndige behandlere til at arbejde med hesten - problemerne vil straks vende tilbage igen.

En lille test kunne være at prøve at ride din hest bidløs (hackamore ell. lign) og se om det gør en forskel.

Når så tænderne er ordnet, ville jeg kontakte en dygtig kiropraktor (disse vil normalt også kræve at tænderne er ordnet inden de går igang med hesten), som kan tjekke hesten grundigt og behandle eventulle problemer og give dig gode råd til genoptræning af hesten. Derefter ville jeg så få fat i en massør, som kan løsne muskelspændinger omkring problemområderne, og give dig gode råd til hvilke punkter du selv skal være opmærksom på at få masseret/ strukket ud og arbejdet med i træning og ridningen.

Ang. at bibeholde kondi, så er her nogle rigtige gode øvelser :

www.dyrekiropraktik.dk/ index.php?id=23&mainid=4&designid=4

Sikke en lang smørre det blev til - synes det er fornuftigt at du overvejer at få den røntgenfotograferet, hvis ikke det andet kan hjælpe, for problemer i benene vil jo også sætte sig i resten af kroppen.

Held og lykke med mulen, og lad os lige høre hvordan det er gået når/hvis den får tjekket 'bisserne'.

Lundschen

Med Supermulerne

Winthers Windsor og La Belle

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider