Mit første råd vil også være TÆNDER! tandproblemer sætter sig lynhurtigt som spændinger / problemer i hele kroppen, og så kan man få nok så mange kyndige behandlere til at arbejde med hesten - problemerne vil straks vende tilbage igen.
En lille test kunne være at prøve at ride din hest bidløs (hackamore ell. lign) og se om det gør en forskel.
Når så tænderne er ordnet, ville jeg kontakte en dygtig kiropraktor (disse vil normalt også kræve at tænderne er ordnet inden de går igang med hesten), som kan tjekke hesten grundigt og behandle eventulle problemer og give dig gode råd til genoptræning af hesten. Derefter ville jeg så få fat i en massør, som kan løsne muskelspændinger omkring problemområderne, og give dig gode råd til hvilke punkter du selv skal være opmærksom på at få masseret/ strukket ud og arbejdet med i træning og ridningen.
Ang. at bibeholde kondi, så er her nogle rigtige gode øvelser :
www.dyrekiropraktik.dk/ index.php?id=23&mainid=4&designid=4
Sikke en lang smørre det blev til - synes det er fornuftigt at du overvejer at få den røntgenfotograferet, hvis ikke det andet kan hjælpe, for problemer i benene vil jo også sætte sig i resten af kroppen.
Held og lykke med mulen, og lad os lige høre hvordan det er gået når/hvis den får tjekket 'bisserne'.