Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

klikketræning hjælp?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 14:46

Så er jeg begyndt at klikketræne mine shettere. det var meningen jeg kun ville gøre det med min hingst, men har fundet ud af at min oppe er meget mere lærenem, så hende bruger jeg mest tid på nu. efter de første 3 kvarter fik jeg hende til at løfte benet på komando. *dygtig pony* men nu er hun begyndt at skrabe i jorden istedet for at bare løfte benet. er der nogen der kan hjælpe mig med at få hende til at lade være med at skrabe? Det skulle jo gerne blive til spanske skridt engang!!

På forhånd tak

Rid fjordhest. Det er bedst

Man bliver aldrig for stor til en shetlænder

(og hvis man gør kan man bruge dem til kørsel)

Nu uden Bacardi

Du vil altid være i mit hjerte<3

0
0
Svar på denne tråd

Jeg følger spændt med...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 15:00

...jeg har nemlig en basse, som er begyndt at skrabe. Kan man klikkertræne det væk, mon?

0
0
Svar på denne tråd

Træning...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 16:26

Tjah.. Tråden hører jo faktisk til på træning... Så mon ikke den bliver flyttet...?

Jeg klikkertrænede vores islænder til spanske skridt, og han begyndte også på et tidspunkt at skrabe. Jeg lod bare være være med at klikke for det, og bad ham igen og igen om at lave øvelsen, til han holdt benet oppe - klik

Mht om man kan klikke en uvane væk, er jeg mere på bar bund. Men man må vel have klikkeren ved hånden, vente på situationen og klikke når den ophører... Jeg tror bare jeg havde bedt min hest om at stoppe faktisk

Måske kan man bede den om at lave en anden øvelse (eks dreje hovedet væk) og så klikke for det. Hvis man gør det hver gang hesten skraber, burde den vel finde ud af den anden tiggen er bedre...

Mvh. Cat

Mester-Svend'en og det...

0
0
Svar på denne tråd

Klikke uvane væk
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 22:03

jo jo man kan sagtens klikketræne en uvane væk. Jeg har på 15 minutter lært min hest at lade være med at tigge og småsnappe med mulen nede i lommen på mig ved at stille mig i passende afstand, så han ikke kunne nå mig og så bare vente på at han drejede hovedet væk hvorpå jeg klikkede og gav ham godbid i hans foderspand. Den fangede han meget hurtigt og nu vender han automatisk hovedet til siden når jeg går tæt på ham og jeg slipper for at han konstant har mulen i lommen på mig og småbider i min jakke hele tiden ! DEJLIGT !

MVH Vipse

0
0
Svar på denne tråd

uvane...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2007 07:05

Altså det I siger er, at jeg skal erstatte hans uvane med noget andet?

Min hest har lært som føl(dvs. længe før jeg fik ham) at tigge. Det gør han ved at løfte hhv. det ene og det andet ben hele tiden, mens han står på staldgangen. Jeg har aldrig givet ham noget på staldgangen, da jeg netop var bange for, at hans tiggeri udviklede sig til det værre(fx snappen).

Tror I, at det er en god ide at jonglere med klikker og godbider når han i forvejen har en tigge-vane?? Jeg er jo ikke interesseret i, at klikke 1 vane væk, hvis det gør vane nr. 2 værre...

0
0
Svar på denne tråd

klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  07-03-2007 10:24

Maj: Ja du kan helt bestemt klikke tikkeriet ud af ham. "Din hest kan lære det du ønsker den skal lære"(citat fra min underviser).

Du vil i starten, opleve at den vil tigge mere, men det er kun indtil, den forstår, hvad det er, du vil have den til, den skal lige som have en aha oplevelse. Hvis jeg var dig ville jeg starte med at klikke den for at stå "pænt" dvs. med hovdet lige fremme og alle fire ben plantet på jorden. De første klik forstår den ikke, og den vil sikkert bevæge sig hen mod dig for at få flere godbider, men så skal du bare bakke den nogle skridt(går den tilbage, trækker du den bare lidt frem), og igen stille dig ved siden af den, og ignorer den når den har mulen ved dig, du skal bare vente til den fjerner hovedet og så klikke.

Jeg har selv fået undervisning i klikkertræning siden september og er utroligt overrasket over hvad det kan gøre. Jeg vil bestemt ikke kalde mig ekspert, men jeg har set det virker. Jeg trænede med en hest der havde det med at stå lidt uroligt på staldgangen, selvom han stod med to kæder i grimen, men ved hjælp af klikkertræning og "stå pænt" øvelsen kunne han efter kort tid stå helt stille på staldgangen unden at være bundet, kun med et træktov over halsen. Det er bare vigtigt med klikkertræning at man starter med små mål/krav og så langsomt udvider dem, så jeg klikkede stadig ham når han havde stået rigtigt pænt i noget tid, og nu har jeg fået for vane altid at have godbider i lommen og hesten ved den skal yde for at nyde :)

Så tak til min klikkertræner Vicki Støvhase.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa der er
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 15:10
også en masse ideer til forskellige ting du kan træne den i på vores hjemmeside under træningstips. på www.minimule.dk og de ting kan jo bruges til alle str.

Formand for foreningen Minimule-Danmark for alle ponyer max 110 i stg. Læs mere på www.minimule.dk

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 18:31

Jeg bliver lige nødt til at opdatere

Jeg har trænet klikkertræning flittigt siden starten af denne her måned...og idag tror jeg, at jeg så noget der minder om et gennembrud . Idag havde jeg 1 stk hest stående på staldgangen UDEN at skrabe eller tigge! Ikke engang da jeg gik ind i staldrummet og var ude af syne i nogle minutter flyttede han på benene . Selv efter ridningen stod han bom-stille UDEN at være bundet . Det er jeg jo totalt uvant med . Men dejligt endelig at se lidt fremskridt . Han er min dejlige bassemand og jeg bliver så stolt af ham ..

0
0
Svar på denne tråd

Hej Maj
Forfatter: 
Dato:  28-03-2007 19:46

Tak for en dejlig positiv klikker opdatering. Skønt med de gode historier. Jeg er også meget begejstret for at klikkertræne og har oplevet ligende ting (selvom der stadig mangler lidt maner ind imellem).

:-) Kat 1.

0
0
Svar på denne tråd

Træning med target??
Forfatter: 
Dato:  29-03-2007 23:48

Startede I ikek med at træne med en target?? Kan man gå dirkete i gang med en af de ting man gerne vil lære hesten??

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
0
0
Svar på denne tråd

Target
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 01:37

Et target er et udmærket redskab til at lære hesten det man ønsker. Target kan bruges til at flytte på hesten, få den til indtage en bestemt positur, den kan placere benene på ét (fx. en gammel brugt dørmåtte) hvis den skal lære at stå stille - altså lærer man ikke hesten at røre et target uden formål.

Når man bruger et target kan man flytte hesten rundt uden at bruge negativ forstærkning, og det synes jeg, er en fordel.

Men ellers kan man sagtens starte træningen uden at bruge target - fx. kan man klikke og give godbid til hesten forstår sammenhængen eller man kan vælge en anden handling end at røre et target, når man lærer hesten betydningen af klikket.

www.hesteforstand.dk

Indlæring, adfærd, klikkertræning

Foredrag, demonstrationer, undervisning

Hjælp til problemheste

0
0
Svar på denne tråd

Skraber i jorden
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 06:59
Jeg har en ungpony på 4, som har lært spansk skridt, og når han ikke lige ved hvad han skal skraber han i jorden, han gør det dog også hvis han keder sig .. Ved ikke rigtig hvad man kan gøre, men jeg siger NEJ og SÆT DEN når han gør det, og det hjælper .

Den heldige ejer af En dejlig connemara vallak ..

Josefine

+

Merlin

=

Venner for evigt

Èn gang connemara, altid Connemara <3..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider