|
|
| Når plagen begynder at kanøfle én |
| Forfatter:  |
Shadowfax ♥Romeo♥ |
| Dato:  |
22-02-2007 23:38 |
|
Ja, overskriften lyder måske lidt mere voldsom en den er ment. Men overdrivelse fremmer måske forståelsen og giver måske også et par ekstra klik/besøg  Mit indlæg udspringer fra at min hingsteplag på snart 2 år er begyndt at ville bide voldsomt i både mig, grime (ved af-/påtagning) og i det hele taget. Specielt efter hans hingstekammerat er væk og vi nu har en lånehoppe som selskab istedet..har det noget med det at gøre? Desuden er han begyndt på at ville "møffe"/skubbe rundt med mig, når tingene ikke lige passer ham og han ikke får lov til f.eks at bide. Så forsøger han at presse mig rundt/væk med forparten og tårner sig gerne op over mit hoved med sit eget...ja, han gør sig rigtig høj og da han efterhånden også er en stor plag er det heller ikke sjovt at blive "truet" på den måde.. Jeg sætter ham på plads, som jeg hele hans liv har gjort med meget hårde "Nej'er". Vil han bide i f.eks albue siger jeg "nej", mens jeg skubber albuen lidt op i et hurtigt ryk for bare lige at markere (Det samme, hvis det er skulder, hånd og lign). Det tager dog mange forsøg før han fatter det og så er det han virker frustreret og "tårner sig op" over mig og vil mose rundt. Jeg rykker mig dog ikke, siger bare "nej" og bliver han fór slem så jeg er ved at vælte nipser jeg ham i skindet eller han får et dask. Men hvad p... skal jeg ellers gøre inden ham måske en dag får kanøflet mig ind i hegnet eller rendt ned en dag? Vil jo ikke komme så langt at jeg skræmmes væk fra egen stald og ikke tør omgås ham. Såvidt er det heldigvis ikke endnu. Jeg føler mig meget selvsikker i stalden, men får selvfølgelig hjertebanken når han opfører sig sådan. Er det nu jeg skal have ekstra hjælp eller kan jeg selv gøre noget "smart". Eller er det næsten "kun" at vente til foråret og den til den tid forestående kastration? Det er planlagt han skal det. Så det er ikke kommet af at han nu er lidt "bøvlet".. Håber i vil dele ud af jeres erfaringer og måske give nogle gode ord med på vejen..
Shadowfax (y) FRIESER Stald AnnesMinde - Opstaldning, klub og hygge & BoisenDokkedal - Privat hjemmeside & Dyrepension "AnnesCare" *marsvin han+deguer(reserveret) sælges*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Det er helt sikkert at det at din hingsteplag bliver mere og mere uopdragen, har noget at gøre med at han ikke længere har en legekammerat - han har nu ingen at gå til, at lege med og afreagere sammen med så nu er du så heldig at du har fået denne position. Jeg vil ikke komme med en masse gode råd og at du skal gøre det og det og være bestemt over for ham osv. for dit problem er generelt ikke håndteringen af hesten men mere at den keder sig og har et udækket behov, så ... det bedste jeg kan råde dig til er at låne en jævnaldrende eller stille ham ud et sted hvor der er andre plage, så tror jeg dine problemer er løst.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| legekammerat |
|
|
Jeg vil give Grete ret i, at det han har mest brug for, er en jævnaldrende legekammerat, som han kan mosle og lege med.. Men når nu han er gået igang med at udfordre dig til leg, kunne der måske være ide i, at du istedet udfordre ham til nogle 'lege' som er okay, sammen med mennesker.. Altså istedet for hele tiden at skulle irettesætte ham, så bruge hans energi på, på en sjov måde at få lært ham god opførsel. Selvfølgelig skal du stadig være konsekvent, når han vil kanøfle dig.. og som sagt mener jeg ikke du kan erstatte en god fold-kammerat.
Lundschen Med Supermulerne Winthers Windsor og La Belle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problem snart løst så.. |
Shadowfax ♥Romeo♥ |
23-02-2007 13:54 |
|
Jamen så giver det jo sig selv..hoppen er jo kun til låns indtil jeg 1. maj for 2 hingste i opstaldning igen... Så må jeg jo håbe han bliver lidt sig selv igen dér *S*..men til den tid er han så også kastreret..så mon ikke det giver en forbedring 
Shadowfax (y) FRIESER Stald AnnesMinde - Opstaldning, klub og hygge & BoisenDokkedal - Privat hjemmeside & Dyrepension "AnnesCare" *marsvin han+deguer(reserveret) sælges*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blabla |
|
|
Ja det kan du jo håbe men jeg kunne godt have den mistænkt for bare at være blevet "tenanger". Jeg har en plag på samme alder og den er virkelig, inden for de sidste måneder, begyndt at prøve af. Nøj han er styg indimellem, lige nu synes han det er vældig smart at stejle op ad folk da han jo har fundet ud af at de fleste bare slipper ham når han gør det  Jeg må vist selv snart i stalden om morgenen og lukke ham ud 
Formidling af spanske heste direkte fra avler. Pt. tre lækre føl fra i år til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo en fase de skal igennem |
Shadowfax ♥Romeo♥ |
23-02-2007 20:32 |
|
Hej Juglar Ja, det er jo nok lidt af hvert. Og selvfølgelig regner jeg også med at han får sine besværlige periode og så håber jeg bare at jeg kan reagere rigtige så ofte som muligt og ingen når at komme tilskade  Men uanset hvor styg han bliver, så ved jeg det nok skal gå og han er jo min dejlige dreng..så han skal have lov til sine faser inden for rimelighedens grænser.. Håber da også du får styr på din. For man er jo desværre nødt til at konfrontere dem og sætte dem lidt på plads så det ikke går over gevind så de senere bliver uhåndterbare...det håber jeg virkelig ikke jeg risikere med min..så hellere få hjælp inden jeg lader det komme dertil..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vigtigt at |
|
|
du føler dig sikker altid. Hvis du føler at han presser dig så skal du måske begynde at forlange en lidt større afstand imellem jer. En anden ting er at gøre sig klart hvor du vil have din hingst henne. Altså ment sådan at når du fx giver ham grimen på så vil du stå foran ham og ikke under/på siden af halsen og derved alt for tæt op af ham. Det vil betyde noget flytten på plads i starten (træder han frem, flytter du ham tilbage og omvendt) og at du er konsekvent og diciplineret og sørger for aldrig at 'overse' noget som helst flytten rundt med bare et eneste ben. Alt skal foregå helt stille og roligt hver evig eneste gang du flytter ham tilbage hvor han SKULLE være blevet stået. Lige mht at irettesætte napperi så slår eller niver jeg ALDRIG eller for den sags skyld rykker skuldrene op. Det er faktisk vigtigt at dit kropssprog er maximalt i 0 hele tiden og at du i stedet for indkoder den afstand til ham som du føler dig tryg ved. I og med at du flytter dig rundt og laver 'skræmme bevægelser' adopterer hesten samme 'energiflow' og bliver flagrende. Hvis forskrækkelserne kommer fra skuldrene eller hænder vil hesten begynde at " slå fra sig med hovedet" pga. uro og utryghed og så forstærker du den onde cirkel. Du kan fx træne ham i at få grime på. Når han bider i grimen og fjoller rundt så træk stille og roligt grimen ud igen, prøver igen og bliver ved på den måde indtil du har fået den på ham. Det kommer du sikkert til mange gange. Det er SVÆRT at irettesætte for at hesten bliver ved med at nappe ud efter ting netop fordi du kobler dig på "uartigheds frekvensen" som er mere flyvsk. Når han så har fået den på kan du lave et træk i grimen som sætter et tryk i nakken og træne ham i at sænke hovedet. På den måde kan du få indopereret nogle afbrydene sekvenser som kan minimere det flagrende i hans adfærd netop fordi han udfører en opgave. Mange stå gentagelser når du trækker ham vil også afbryde hans flow bed tiden. Prøv at bryde det hele med en rytme som ligger under det flow i er på nu. Altså bevæg dig langsommere og mere flydende, han må og skal lære at vente! Når han agerer korrekt på et signal, om det så er en irettesættelse eller sænk hovedet, så hold et slags impulsfrit tomrum lige bagefter et par sekunder mindst. Førsøg at få HAM på DIT flow, og ikke som nu hvor du er på hans. Det er tab af kontrol. Irettesæt med stemmen- NEJ! og sørg for ikke at plabre løs, hellere total stilhed, koncentrer dig. Lad være med at gå videre før NEJ har givet en respons fra ham. At han hæver hovedet eller 'fryser'er ok bare han står stille ved -nej-. Brug det impulsfrie tomrum til at få din krop i nulpunktet igen og træk vejret. Hvis NEJ ikke virker så stamp i jorden og frys selv. ikke noget med skuldrene, det skaber uro. Gør meget ud af at få ro på dig selv hele tiden, mærk efter at du bliver i dit eget felt. Hvis du føler du skal 'fange ud efter ham' skynde dig med grimen hvis du får et splitsekund ro til det, bliver puffet rundt og må undvige svingehoveder osv, så er du kommet for tæt ind på et område, hvor i endnu ikke er bæredygtige sammen. Forøg din afstand en anelse. Selvfølgelig er han blevet sværere når han har mistet sin tumle kammerat, og han er formentlig også ved at blive kønsmoden. Du må bare vise med DIT langsommere og udenfor spillet, energiflow at du ikke er en deltager i den verden. Han skal LÆRE at vente på kommandoer og han skal lære at blive håndteret af et menneske. Det er præcis det stykke arbejde som de fleste med hingste må igennem på et tidspunkt. Et lille område med stor virksom effekt. Hvis du har for svært ved at blive i nulpunktet (sænket skulder slappe af) når du vil flytte ham tilbage så er det ok at tage en pind med til at flytte ham. Brug den så lavt som muligt og forestil dig at den omkreds du kan tegne med pinden er DIN sikkerhedszone. Arbejd efter det. Og så Ros ham stille med blød stemme når han et splitsekund gør som du vil have ham til. eller hvis han bare er god  Lad være med at bruge godbidder til en flagrende hest.
Accept af forskellighed er individets største problem. Karl Johan Lindrup Olesen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kloge ord Hebrana |
Shadowfax ♥Romeo♥ |
23-02-2007 23:57 |
|
Det lyder jo som om jeg gør det meste "rigtigt", når jeg læser dit indlæg..omend jeg skal have mere ro på mit kropssprog. Det er heldigvis også kun de får gange, hvor jeg har følt det nødvendig at "give modspil". Så jeg er positiv overfor det er noget jeg med lidt ekstra omtanke den første tid vil kunne lægge fra mig..for når jeg læser det du skriver kan jeg godt ved tilbageblik se de forskellen i hans opførsel alt efter hvilken af de 2 "metoder" jeg har brugt... Mit kropssprog har også altid været så minimalt som muligt, selv når jeg lige har "givet modspil". Jeg har aldrig svunget kropsdele ud efter ham og derved været flagrende. Det er altid minimale ryk lige idét han sku til at bide, der kun skulle give ham en dårlig oplevelse ved at sætte tænder i mig  Men jeg synes det lyder som "vise ord", det du skriver og omend det lyder meget bogligt, som jeg liiige skal tygge igennem hovedet et par gange..så vil jeg gøre det og søger helt klart også selv harmonien med min hest uanset hvor han er i sin udvikling. Det må være nemt for dig med omgangen af dine heste. Det er beundringsværdigt. Men også tak for dit søde indlæg, der giver stor inspiration.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| horsemanship? |
|
|
Det lyder helt sikkert til, at din "tumling" er understimuleret, men derfor skal du ikke lade det gå ud over dig! Jeg har arbejdet meget med ungheste i Tyskland og MY GOD hvor kan de være stride! Men jeg synes, at med lidt grundtræning i horsemanship - altså kropssprog kan komme langt. Jeg taler ikke om det helt store Monty Roberts show, men bare at han respekterer dig som leder. En god start er i træktovet og lære ham at gå bag dig - og blive der! Når du trækker med ham og du stopper op, gør han det så også? Hvis han går ind foran dig eller spiller op til fandango må du stå fast og helst allerede FØR han løber ind i dig! Hvis han begynder at vil gå forbi dig eller ikke står stille, vender du front mod ham og gør dig stor for at få ham til at vige for dig, hvis han ikke reagerer på det må du tage kampen op, for det er det HAN gør hvis han ikke viger for dig. Heste elsker legen "hvem kan få den anden til at flytte sig", og viger du har du "tabt" og han får endnu mere selvtillid - og det er vist ikke det han mangler!? Når han har fundet ud af, at det er dig der er boss, vil du få en bedre hest og det er uanset om det er en hoppe, vallak eller hingst. Hesten er et stort og stærkt dyr og hvis de lærer deres egen styrke at kende bliver de farlige for deres omgivelser. En anden god måde at stimulerer ham er ved at lege med ham - på dine præmisser! Find på lege hvor han skal bruge hovedet, han er jo alligevel for ung til at presse fysisk. Lær ham at bakke på komando, læg bomme på jorden han skal gå igennem og over, eller presenning, eller dæk alt kan bruges, det er kun fantasien der sætter grænser. Bonus ved dette er også, at i får et andet/bedre? forhold til hinanden... Håber jeg kunne hjælpe lidt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shadowfax ♥Romeo♥ & Laila »Lasen« |
|
|
Nej det er skam ikke altid nemt for mig. Jeg skal også hele tiden minde mig selv om 'ikke at reagere!' ubevidst på støj fra hesten. Det tager laang tid at transformere sig selv om til en som ikke frygter noget udspil fra nogen hest, men jeg har også mødt mange af slagsen efterhånden. Det handler om sikkerhed! Det "klogeste" i det her er at man skal oparbejde et overblik over hvilke adfærdstaklinger man vil vælge at overse hos hesten for ikke at forstærke uroen ved at "give igen". Det hjælper ikke at give igen og det HANDLER ikke om at give igen. Det handler om at arbejde med de out come hesten viser og få det drejet så det enten ophører ved at lave en slags 'undvige-kommando' eller bliver brugbart i jeres dagligdag. Laila, jeg brugte også i lang tid tydeligt kropssprog over for ALLE typer af hestene, i næsten alle sammenhænge. Men der er en forskel på om man håndterer en urolig hest (som reagerer fordi den er utryg) eller om man skal stoppe en hest i fx. at ville fjerne mennesket af forskellige årsager. Sådanne heste ser oftest mennesket som en generende faktor som skaber frustrationer og utryghed måske pga for mange eller for få, slørede signaler. Man kommer altså ikke heelt ind på samme kanal som hesten og gør sig virksom og derved gør man hesten voldsom (i vores øjne) Vigtigst af alt, synes jeg, er at man tager problemerne der hvor de opstår og altså ikke begynder at træne på forhånd i en anden situation end hvor man har sine problemer. Jeg ser det lidt som et bølgediagram, der svinger hele tiden, og hvis man ikke sætter ind og lægger sin træning når bølgen svinger op så 'lader man stå til'. Ligesom hvis man opererer hvor bølgen er lavest, så får man skabt fnidder fnadder i noget som ellers fungerer og risikerer derved at forstyre "den naturlige bølge" og derved "lade problemer opstå" som ikke ville have været der, måske helt andre steder. Det er derfor jeg synes at Noget, HMS er ok til få ting, men at man ikke BØR dyrke det på alle fronter. Så hellere integrere det i den træning man ellers har valgt sig for hesten og en selv. Hvis jeg fx er ude med en hest som måske har det med at tromle mennesket over e.l så lægger jeg vægt på min afstand og laver stop øvelser med en MEGET tydeligt kropssprog hvor hesten bevæger sig UDE i tovet. nNr hesten så stopper for mindre stops fra mig så kobler jeg tovet eller tøjlen på, da det jo er den jeg ønsker hesten skal lære at virke på. Hvis jeg så fx skal lære en sparkehest at løfte bagben, såbruger jeg et tov, min kropsposition er så venlig og neutral som overhovedet muligt, HELE tiden, og jeg irettesætter KUN med stemmen, netop for ikke at lave uro i feltet tæt op ad hesten, det eskalerer bare. Tæt på hesten virker stemmen fænomemenal, positiv som negativ. Ude i det blæsende stormende blå med en mose hest virker kropssproget som startende 'indgriben i adfærden'. Det er vigtigt at vurdere om uroen stammer fra "inde i hesten"rettet mod mennesket eller om fokus og uro stammer fra noget der til dels kunne være udenoms'fare'/stress. Forskellen handler om at man enten skal lægge en dæmper på hesten eller overdøve en anden faktor som hesten fokuserer mere på. Jeg tror ikke på lederskab, jeg tror ikke på dominans, osv. Jeg tror på kontrol, og jeg tror på indlæring, og stress og angst og modstridende følelser i hesten.
Accept af forskellighed er individets største problem. Karl Johan Lindrup Olesen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inspiration til aktivering af unghesten |
Stine-A |
24-02-2007 11:54 |
|
Du kan finde god indpiration til aktivering af din unghest i bogen "Fra føl til ridehest - hestens uddannelse" af Gitte V. Naldal, hvor de forskellige øvelser og lege er illustreret med billeder. Desuden kan du med fordel finde inspiration i bogen "Ungheste" af Ingrid Andersson og Charlie Lindberg. Begge bøger beskriver også hestens mentale udvikling og klargøring til tilridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan jo også bare kastrere NU |
Eva Lydeking-Olsen |
24-02-2007 13:39 |
|
- det er der ikke noget i vejen for. Han savner en tonse-derudaf-kammerat, som de andre siger.
Min har faktisk aldrig opført sig sådan, en gang pr ting - et stejl som 1 års, et nap eller to som 8-9 mdrs, et mase-sekund senere, men han har ALTID haft masser af fold og masser af tonse-kammerat(er).En del gåture og jeg er ret kold i hovedet - så måske det har noget at sige ? Man ER nødt til at optræne sin indre sikkerhed og autoritet for at have med hingste at gøre - sådan er det.De læser dig med det samme.
En hingst kan have gået 100% fredeligt til og fra fold 487 gange og een dag er det en anden, mere usikker trækker. Den dag stejler den og river sig løs og så er den blevet belønnet for det: frihed, yeees - hoppe rundt, yees...
Er meget enig med Hebrana - evnen til at holde hovedet koldt kan trænes op.
Men der ER også (betydelige) raceforskelle på hvor hurtigt de lærer det vi vil have og det vi ikke vil have.Ligeså med fejllæringer og aflæringer.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder. Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gå med en hoppe ??? |
Sys |
24-02-2007 13:53 |
|
Jeg undrer mig blot over, at i lader en knap 2 års hingst gå med en hoppe - lånehoppe??? Eller har jeg misforstået noget?? Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har et par gode eksempel er |
|
|
på hvordan hingste nok pr. instinkt kan tyde om mennesket er 'i sig selv' eller om der er usikkerhed at spore. Den klaphingst vi havde i pension da Jazz levede var håndterbar for mig. Jeg trænede aldrig med ham, men han skulle overholde reglerne i forbindelse med vores almindelige rutiner og det gjorde han. En dag i julen kiggede ejeren så ud til os og vi gik ud på marken for at hilse på Santos og de andre. Santos gik direkte hen til ejeren og ind i hende! Ikke sådan, "jeg kan kun komme den vej igennem dig så flyt dig lige, men med hovedet i mose position og direkte ind i hende. Jeg blev lidt overrasket for hans udstråling var noget andet end jeg nogensinde havde set hos ham. Interessen for at være i en respektfuld tilstand var VÆK, det var en ren reaktion, uden tvivl. Måbende stod jeg og så det imens han gjorde det en gang til. Ejeren reagerede ikke, hun forstod ikke adfærden, bed måske ikke rigtig mærke i noget men jeg jog ham væk og hold ham ude lidt. Han er heldigvis kastreret nu. Egentlig ved jeg ikke rigtig om jeg havde turde følge deres samspil hvis han var blevet sendt hjem som hingst. Det var tydeligt at han havde en ekstra dimention af tja, dominans i sig eller testen måske. En anden episode jeg har oplevet var for nogle år siden hvor jeg havde min varmblodshingst opstaldet ude. Han var 2.5 år og ved at være en stor fætter, over 170. I stalden var folk ræd for ham udelukkende fordi han -var hingst-. Selv gik jeg mange ture med ham og slap ham fri i skoven når vi var ude, men en dag (for sent devsærre) fandt jeg ud af at de havde hingstebid på ham og en bagefter med en pisk når de skulle trække ham de 10-20 meter på fold.. Jeg fandt ud af det fordi han i et splitsekund hvor jeg selv en dag trak ham ud, gik i vejret bag mig imens jeg åbnede ledet og knaldede en hov ned i nakken på mig! Han KUNNE have slået mig ihjel der. Deres usikkerhed og klodsede adfærd i håndteringen af ham havde skabt et temmelig farligt scenarie ved ind og udlukning. Der gik faktisk ret lang tid før jeg kunne håndtere ham stille og roligt igen uden at han stak af og rev hegnet ned eller stejlede og rendt mig ned. Han var nok også eksemplet på de som lærer langsomt og AFlærer langsomt. Som Eva skriver så er det vigtigt at man har en god portion koldhed i håndteringen af hingstene, SAMMEN med indføling. Men især at man kan dele træningen op i bitte små bidder der hvor man får problemer så alt bliver behandlet konsekvent og enslydende, letforståeligt. Lige så vigtigt er det så altså også ikke at overreagere, for når alt kommer til alt er hingstene akkurat lige så frygtsomme og nemme at skræmme som hopperne og vallakkerne. Der er selvfølgelig kæmpe variationsforskelle på racer og individuelt imellem hestene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| misforstået? |
|
|
Jeg tror jeg er blevet misforstået lidt... Jeg taler ikke om hesteadfærd i al almindelighed her - jeg taler om et konkret eksempel nemlig den unge hingst fra hovedindlægget. Det tyder ikke på at den er særlig bange - den er p...fræk og løber om hjørner med ejer. Hebrana - som du selv er inde på skal der ikke hingstebid og pisk til - derfor HMS! Alt for meget snak bliver bare til støj i hestens ører og vil med tiden ikke reagerer - især ikke hvis der aldrig har været en fysisk konsekvens (jeg snakker ikke om vold!!), hesten taler hest = kropssprog. Og det er da rigtigt vi kan lære dem at reagere på stemmen men i sidste ende er det vores kropssprog den forstår eller misforstår. Og netop ved ikke at kejle rundt KUN i problemet, hjælper det at bryde mønstret - altså være sammen med hesten på en anden måde, få den til at starte med at respektere. For det er jo det der mangler her... og ved at være sammen på en anden måde bliver den samtidig motiveret, nu hvor den ikke kan afreagere på en jævnaldrende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Laila. |
|
|
Jeg har arbejdet 'indgroet' med HMS i 8 år og er det sidste år drejet mere væk fra det rendyrkede arbejde med kropssproget. Jeg ved GODT hvad man kan opnå med kropssprog og jeg ved godt hvordan man bruger det og hvilke faldgruber der er ved det. Grunden til at jeg er drejet lidt væk fra det rendyrkede natural HMS er at hæmmer hesten mere end man kontrollerer den. Og jo jeg mener man skal kunne kontrollere hesten og ikke lægge så meget vægt på det med dominans og respekt. En stille tone, sammen med klare signaler og kommandoer for ALT er for mig den bedst dæmpende metode for at minimere stress og undgå at man "annulerer" hestens åbenlyse glæde ved at arbejde. Ved N. HMS alene synes jeg ofte man får pakket hestens lyst lidt ind i vat, man får dæmpet for meget uden reelt helt at fjerne hestens indre konflikter. Det synes jeg man kan se på udtrykket af de heste som udelukkende arbejdes efter HMS metoder. Alligevel bruger jeg mit kropssprog og det jeg har lært i farlige situationer hvor det handler om at skabe et rum fra hesten og hvor det virkelig handler om at gøre sig FORSTÅELIGT lige med ét!, men indenunder den lidt bastante form vil der kunne opstå og gemme sig lidt frygt for mennesket netop fordi N. HMS kan være for skrapt og uforudsigeligt for hesten. I virkeligheden er hesten jo bare en hest ligemeget hvad den gør, så at vi analyserer og bedømmer adfærden i bestemte "katagorier" af farlighedsgrad og derved "spiller den tilbage" af samme grad er jo forkert da det slet ikke er der fokus bør lægge! Hesten er til alle tider EN HEST! Så for mig at se bør vi lægge vægt på ordentlig indlæring "inde i hestens rum". Omkring Shadows hingst så nej, jeg mener IKKE den er pisse fræk. Den er usikker, har modstridende følelser, forbinder grimen med NU SKER DER NOGET, sammen med DET GÅR FOR LANGSOMT og overskydende energi. Det mener jeg så ikke man bør forstærke ved selv at "gøre sig tydeligere i kropssproget" men rent faktisk forsøge at dæmpe dæmpe dæmpe og illimenere alt stress. En trænings 'lektion' med sådan en hest går vel netop ud på at lære den at vente vente og vente og at lære den at forstå hvad mennesket beder den om, OGSÅ selvom den har modstridende følelser. Disse skulle man gerne kunne 'om forme med tiden'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har aldrig oplevet en |
Eva Lydeking-Olsen |
25-02-2007 12:59 |
|
"fræk" hingst. De fleste er GANSKE ukomplicerede i deres små hoveder - nemmere end hopper for det meste - men de er nogle STORE, KÆMPE legebørn.
Og det er de i mange, mange år, legebørn. De SKAL stimuleres og bruge sig fysisk med andre heste. Og have en prompte reaktion hvis de gør noget uønsket, men 99,9 % af det vi ikke vil have, ER altså bare leg.Det meste vi gør her på stedet er bare at lære dem at
*leg = hører til på folden (IKKE i ridehuset, det er idioti) *ikke-leg = sammen med mennesket *mennesket er rart på andre måder, kan gnubbe, fodre, gå tur
Jeg har også masser af eksempler som Hebrana - og set adskillige ejere som slet ikke magtede hingste - de bliver kastreret til sidst, heldigvis. De skal kunne rumme at lade være med at lege (hvilket er det samme som at lære at vente), når vi håndterer dem, fx. trækning.
Vi håndterer dem selvfølgelig hver dag hele vinteren omkring fodring og ind-udlukning, benløft en gang om ugen, opbinding nogle få gange og så går vi ture en periode eller to om året, en 8-15 gange over en måneds tid - før sommergræs, bare så de lige er trafikvant og går pænt i løs snor. Når de kommer på stald efter et halvt års leg på sommerfolden ( vi snakker med dem hver dag, de får et dagligt måltid og de tjekkes af smeden en gang eller to) - ja så kommer de på stald igen og har ikke glemt en snus: de løfter ben, står bundet, går tur, klarer trafik, kan trækkes i løs snor af børn.
Engang imellem tager lege-lysten over og så skal vi lige repetere at man ikke leger med mennesker...
Når det er sagt så kan friesere godt være mere bumlede og skulle have tingene vist noget tydeligere - selvom den 2 års frieserhingst vi har på stedet- mest er som en stor hund,lidt bumlet, kontaktsøgende, glad og legelysten, men fræk - nej. Grænseafprøvende: kun overfor de andre heste.
De SKAL lære at holde afstand, ellers kan den bumlede facon blive bøvlet.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder. Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg ikke været SÅ |
|
|
meget ude og arbejde med andres heste det sidste års tid, så jeg har faktisk næsten kun tullet rundt med mine hingste herhjemme (før tre, nu en) og da jeg fik hoppen hjem blev jeg faktisk lidt irriteret over hendes adfærd og over at hun var lidt mere utilregnelig og uforudsigelig i alle situationer end hingstene. Jeg gider s.. sådan set ikke rigtig have flere hopper.. Det er SÅ tydeligt at hun svinger i humør og hormoner hele tiden, og det er næsten aldrig den samme hoppe jeg har imellem hænderne fra den ene dag til den anden. Det er som om hendes verden er manipulerbar overfor næsten alt. Meen nu skal der så lige lægges lidt arbejde i hende når nu isen og sneen forsvinder og så må vi se om nu ikke hun også kan overraske mig positivt og blive mere stabil.. Dejlig er hun da alligevel. Nu idag havde vi gæster og en af gæsterne var en 2 årig flyverdragt støjende lille fætter som trampede frem og tilbage på staldgangen og det irriterede tydeligvis hoppen RET meget faktisk, hvorimod vallakken og hingsten blot løftede hovedet og så interesseret efter drengen hvis han lavede stunts foran dem. De har en anden tolerance overfor ydre påvirkninger. Tja..Hingste er dejlige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste vs hopper |
|
|
Kan ikke lade være med at kommentere ovenstående, for hvor har du da ret Jeg har også indset at jeg aldrig får samme kemi med en hoppe som med en hingst el. vallak. Sanne
Det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|