Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hovdet på sned - hvad gør jeg galt?
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 10:14

Nu er den skøre røde kommet sig over sin halthed og vi er næsten i fuld gang igen.

Men vi er stødt ind i et problem. På højre volte lægger hun hovdet en anelse på sned, både når jeg rider lige ud og når jeg rider på buet spor. Jeg er nok klar over at problemet ligger i min hånd.

Når jeg rider kontraversader (eller det der med tiden skal blive kontraversader) så får både hun og jeg sluppet og hovedet bliver på plads uden at gå på sned. Når vi så rider lige ud igen så tilter hovdet lige et par milimeter igen. Ikke meget - kun en lille anelse.

(Jeg går ud fra at den er rectus capitis lateralis der aktiveres når hesten lægger hovdet på sned - ikke Julie?)

Gode og saglige råd er velkomne

Mange tak

Eva

Stengårdens DSP'er - Smukke ponyer med både personlighed og talent!

www.stald-stengaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mangler stræk i overlinien
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 10:21
et eller andet sted fra nakke til hale, formentlig i venstre side, de det jo er den hun skal strække mest på højre volte.Det behøver ikke være din hånd ...

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder.
Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
0
0
Svar på denne tråd

aha...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 10:39

Men hvad skal jeg så gøre Eva, for at afhjælpe manglende stræk i overlinien i den venstre side? Har selv en ide - men vil meget gerne have gode råd, og da især fra dig :-)

www.stald-stengaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Langt ned og frem
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 13:26
med snuden foran lod.

Vi har en travhest (ja, jeg ved det godt...) og han har hovedet på sned. Men det er jo ikke så mærkeligt at han er kort i overlinien efter 8 år bag sulkyen med hovedet oppe. Vi har gået længe fra jorden hvor han går sidebevægelserne fint i skridt og har længdebøjningen iorden begge volter (før krabbede han på højre). Nu forlanger vi saftsuseme også at herren lærer at løfte ryggen med rytter på- så der er hovedet på sned igen...

Vi kobler en hjælper ind der kan følge med i kapsunen fra jorden og mærke HVOR det strammer, når hesten når den stilling lige før den tipper hovedet på sned.

Først var det halsen på øverste stykke, så nederste stykke.
Det er som om de slemme spændinger ligesom sidder i lag...Nå, det kommer.

Men ellers traversader som jo strækker udvendige side og gerne så meget ned og frem som du kan - altså lave en gymnasticerende traversade (ikke samlende) hvor hesten strækker sig uuud fortil -traversader på volte eller slangegange med mulen lavt og foran lod, hvor du sigter efter at give efter i rundingerne så den selv søger frem.

Skridt op af bakke, den SKAL gå ned og frem og virkelig løfte ryggen.

Galop op af bakke i naturen kan også først trække musklerne sammen i kraftpræstationen og så slippe dem i løsgjortheden: altså galop op af bakke, overgang til trav - ned og frem.

Bomme på stor cirkelvolte, 3-6 stk- hvor den jo nødvendigvis må både løfte og strække den til enhver tid udvendige side.

Man KAN også gå den anden vej: samle stærkt først (få skridt) og så nedog frem - men det kræver den er stærk nok til samlingen.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder.
Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 14:15

Samlingen er hun ikke klar til endnu - så den venter vi med.

Bomme på cirkelvolte var også mit umiddelbare bud - og det tror jeg vi kaster os over.

Galop op ad bakke lyder skøønt - men ned og frem i naturen er svært for damen der helst skal holde øje med det hele og helst fra fugleperspektiv

traversader er også en mulighed - vi prøver og ser hvordan det går

tak for hjælpen

www.stald-stengaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

biddet skævt
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 17:47

De fleste heste jeg har set der har hovedet på sned skyldes biddet trækkes skævt i hestens mund og den vil derfor prøve at undslippe ved at lægge hovedet på sned.

Dette kan afhjælpes af du er opmærksom på problemmet.

Vi ved jo at nærmest alle heste har en blød og en stiv side og der skal så drives lidt mere med sædebenet til den stive side evt. hjulpet af schenkeltryk så hesten flytter sine bagben lige langt. På den måde vil den gå ligeud i eftergivenheden.

Giv hesten mulighed for at søge hånden og ikke omvendt.

Når hesten kan vige for schenklerne for løs tøjle på volterne vil den også kunne lave sidebevægelser uden at lægge sig på en tøjle. Det der tit sker i en sidebevægelse er at hesten ikke reagerer nok for schenklen og derfor ender i hånden og så kommer hovedet på sned.

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

Unghest sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 19:09

Når min datters hest/ponyer har lagt hovedet lidt på sned, har det været fordi, de har trængt til at få tjekket tænder.

Hvilket de får ca. hvert halve år.

Bare et forslag.

0
0
Svar på denne tråd

Hovedet på sned
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 19:10

Måske din hest trænger til, at få ordnet tænder så den evt. har tandspidser/kroge som "skærer" den i kinden og/eller ulvetænder som biddet støder på når du rider?!?!

Dette kan let være årsagen til, at den lægger hovedet lidt på sned for at kompensere for evt. ubehag/smerte deraf.

0
0
Svar på denne tråd

tænder
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 09:33

Hej alle og tak for interessen

Mht tænder så burde jeg i mit første indlæg have skrevet at hun har fået tjekket tænder for nyligt. Men ikke af en hestetandlæge, men af vores daglige dyrlæge der ellers er meget grundig. HVis problemet bliver værer kontakter jeg forementlig en tandekspert.

I mellemtiden vil jeg forsøge mig med nogle af de øvelser som Eva L har forslået

Tak for hjælpen

www.stald-stengaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hovedet på sned
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 12:13

Har du fået tjekket tænder på hesten for nylig? Det skyldes ikke altid et træningsproblem, at hesten ligger hovedet på sned...

Kristina & Mademoiselle

Brugt OS dressursadel, sort, 17" sælges.

Ny Kentaur dressursadel, 17,5" sælges.

Billeder kan mailes...

Din underskrift kan hjælpe: www.animailsmatter.org

0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 14:39
har også gjort det, og der var det fordi jeg sad skævt i sadlen. Tjek evt. om din bøjler er helt samme længde, og hold øje med om du har tendens til, at sidde lidt skævt. Ellers mange rigtige gode bud, men også meget forskellige.

Har en veninde, hvor hesten gør det samme, og der er det også fordi hun sidder skævt i sadlen + at hun altid fører udvendig hånd langt ned når de går på volte. Og så fører hun indvenid hånd over på udvendig side. Håber i kan se billedet for jer.
0
0
Svar på denne tråd

Skævheder...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 19:40

Jeg er langt hen ad vejen enig med Eva.

Hvis din hest lægger hovedet på sned, så er det naturligt at tro at det er en muskel i halsen der laver det direkte træk i hovedet på hesten, så hovedet ligger på skrå.

Det KAN det også være og Rectus Capitis Lateralis er et godt bud på en muskel der er involveret i problemet. R.C.L er musklen der 'bøjer hovedet' og trækker det til siden.

Umiddelbart vil jeg så alligevel mene at der skal involveres flere muskler for at have en hest der går med hovedet reelt på sned.

For at hesten skal kunne gå med hovedet reelt på sned, skal den så at sige 'tilte' det, eller forskyde mulen sideværts i forhold til det lodrette plan som løber igennem nakken.

Mit gæt er at Multifidus Cervicis også kan have en hel del at sige i dén forbindelse.

Denne muskel hæfter på C4-C7 (cervicalhvirvlernes torn og led-tappe) og den bøjer nakken til én side og hovedet til modsat side, hvilket ofte er det man ser når hesten går med hovedet på sned. (Omend det kan være temmelig svært for det uøvede øje at se. )

Det at den samtidig hæfter i et område hvor Longissimus Dorsi ligger og hæfter gør sandsynligheden endnu større for, at det er hér en del af problemet ligger.

Longissimus er en af de mest 'problemfyldte' muskler på hesten, -forstået på den måde at det er en af de muskler på hesten der har størst betydning, når vi rider på den, og som samtidig er udsat for den største 'mishandling'.

Både fordi vi lægger sadlen direkte oven på musklen, men også fordi den 'hæfter sammen med' så mange andre muskler der er vigtige for vores brug af hesten når vi rider, og som folk i de fleste tilfælde ikke aner eksistensen af.

(Longissimus er blandt andet 'hæftet' til, -eller arbejder sammen med Trapezius musklen, som OGSÅ er en af de muskler der tager flest 'stryg' når vi lægger sadel på hesten.)

Longissimusmusklen bliver under ridning på buede spor som oftest lidt kortere i den ene side af hesten, fordi hesten er 'håndet'

-og ligeudretning og løsgøring af hesten ikke vægtes højt nok, når eller inden, hesten skal rides.

De spændinger eller kontraktioner der sidder i denne muskel forplanter sig ud i hele kroppen på hesten, fordi den er hæftet sammen med stort set alle de større muskler der sidder i forparten af hesten.

Kort sagt så bliver hesten i regelen en smule 'kortere' i den ene side af kroppen, (musklen løber fra krydset til den nedre del af halsen.) med dertil hørende spændinger både i musklen selv, men også i de områder hvor musklen hæfter, -i dette tilfælde C4-C7 og i korsbensområdet, -hvor Multifidus Cervicis altså også hæfter.

Det er altså nærliggende at tro at du skal kigge din sadel godt efter i sømmene, og derefter arbejde meget målrettet på at blive bedre til at fornemme om din hest bøjer lige meget i længderetningen -i KROPPEN vel at mærke- til begge sider.

Jeg tror at du vil finde årsagen til problemet hér.

Summa summarum... Hvis hesten er tjekket af en KOMPETENT tandlæge, (og bid mærke i ordet kompetent... Det kan ikke tages for alvorligt.) og fundet uden problemer, så vil mit umiddelbare bud være at problemet stammer længere tilbage fra end halsen, og at der skal arbejdes på løsgøring af longissimusmusklen, og ligeudretning af hesten.

-Spørg endelig hvis du er i tvivl om noget, -jeg ved at jeg skriver temmelig teknisk og indforstået...

Med Venlig Hilsen
Scarface

"Life is what happens to you while you're busy making other plans" -John Lennon
0
0
Svar på denne tråd

nysgerrig
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 20:04
Blander mig lige i debatten...håber det er ok. Er i besidelse af en hest, der på venstre volte ligger hoved på sned (til Højre). Har fået tjekket tænder, de er nu tip top. Er på nuværende tidspunkt igang med at købe ny sadel, så også den bliver perfekt. Har nu redet iuden sadel i snart 2 mdr, med ikke meget tøjlekontakt, og masser af ridning i naturen, men hun ligger stadig hovedet på sned, så snart man tager bare en lille smule i tøjlerne. Hvad ville dit forslag være til øvelser man kunne bruge til at forbedre det?
0
0
Svar på denne tråd

Hvis...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 23:50

Det er mig du spørger så vil jeg sige at det er meget svært at sige uden at have set hesten.

Umiddelbart vil mit bud være at den fejler det samme som den anden hest i tråden hér,

-altså at det er et træningsmæssigt problem, muligvis understøttet (læs forværret)af de gener som en dårlig sadel giver. -Og måske endda også en rytter med et dårligt sæde.

Problemerne forsvinder ikke, blot fordi man vælger at ride uden sadel i en periode, -de kan muligvis bedres.. -men på langt sigt kræver det at man får hjælp til problemet, -og sandsynligvis at man lægger sin træning helt om.

If you always do what you always did, you will always get what you always got...

Det er sådan et fantastisk ordsprog fordi det netop sætter tingene på spidsen.

En ny sadel løser ikke problemet alene. Alverdens fine udstyr kan ikke løse problemet hvis ikke rytteren ændrer sin måde både at tænke og træne på.

Problemet SKAL _trænes_ væk, det er jeg ganske sikker på, ligesom jeg er sikker på at det er et job for folk der ved hvad de foretager sig.

Med andre ord, hvis DU egenhændigt skal træne hesten er du altså død og pine nød til -som minimum- at sætte dig ind i hvad der kræves af dig for at løse problemet.

(Medmindre selvfølgelig at du fint kan leve med en kortsigtet løsning...?? )

Jeg kan sagtens komme med forslag til øvelser, som jeg i min massøruddannelse er blevet belært om at anbefale, men skal jeg være ærlig så tror og mener jeg, at virkningen er begrænset og at den tid det 'holder' er lige så begrænset, hvis man ikke ved HVORFOR man laver øvelserne, præcist HVAD de gør godt for, og sidst men ikke mindst HVORDAN de skal udføres for at hesten kan have glæde af dem på langt sigt.

-Man skal med andre ord kunne se om det går den rigtige vej, eller om man blot udskyder problemerne.

Og øvelserne alene gør det ikke. Man SKAL uddanne SIG SELV til at være i stand til at træne (hjælpe) hesten på en anden og mere bevidst måde end man har gjort hidtil når man rider den.

Hvis man kravler ombord på hesten og gør som man altid har gjort ender man i præcis de samme problemer igen, -det er kun et spørgsmål om tid. En simpel 'træk lidt i højre tøjle', eller 'løft venstre hånd' -manøvre gør ikke godt for andet end at skjule det underliggende problem.

Man kan lave nogle øvelser fra jorden som for en tid hjælper lidt, og kan 'skjule' problemerne, og så sætter man sig op og slider på hesten ridemæssigt i et par år, hvorefter man pludselig står med et reelt og alvorligt problem fordi hesten aldrig fik løst problemerne tilbundsgående,

-den gik og kompenserede alligevel, og fik slidt sig selv op i processen.

Min tilgang til problemet er altså gennemgribende og den kræver supervision af mennesker der ved hvad det handler om.

Man skal sørge for få hjælp/undervisning af mennesker der ved hvad det drejer sig om, og hvad der skal gøres ved problemet.

Altså for at præcisere, så vil jeg gerne komme med bud på hvad jeg tror, at årsagen til problemerne kan være.

Men jeg ville være ked af at sidde og uddele 'gode' råd om træningsformen til folk uden at have set hesten med egne øjne, og uden at kunne forklare og 'tegne og fortælle' -hands on- så jeg havde en kinamands chance for, at folk forstod hvad jeg talte om, og vidste præcist hvad det var jeg anbefalede.

Med Venlig Hilsen
Scarface

"Life is what happens to you while you're busy making other plans" -John Lennon
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider