Det er mig du spørger så vil jeg sige at det er meget svært at sige uden at have set hesten.
Umiddelbart vil mit bud være at den fejler det samme som den anden hest i tråden hér,
-altså at det er et træningsmæssigt problem, muligvis understøttet (læs forværret)af de gener som en dårlig sadel giver. -Og måske endda også en rytter med et dårligt sæde.
Problemerne forsvinder ikke, blot fordi man vælger at ride uden sadel i en periode, -de kan muligvis bedres.. -men på langt sigt kræver det at man får hjælp til problemet, -og sandsynligvis at man lægger sin træning helt om.
If you always do what you always did, you will always get what you always got...
Det er sådan et fantastisk ordsprog fordi det netop sætter tingene på spidsen.
En ny sadel løser ikke problemet alene. Alverdens fine udstyr kan ikke løse problemet hvis ikke rytteren ændrer sin måde både at tænke og træne på.
Problemet SKAL _trænes_ væk, det er jeg ganske sikker på, ligesom jeg er sikker på at det er et job for folk der ved hvad de foretager sig.
Med andre ord, hvis DU egenhændigt skal træne hesten er du altså død og pine nød til -som minimum- at sætte dig ind i hvad der kræves af dig for at løse problemet. 
(Medmindre selvfølgelig at du fint kan leve med en kortsigtet løsning...?? )
Jeg kan sagtens komme med forslag til øvelser, som jeg i min massøruddannelse er blevet belært om at anbefale, men skal jeg være ærlig så tror og mener jeg, at virkningen er begrænset og at den tid det 'holder' er lige så begrænset, hvis man ikke ved HVORFOR man laver øvelserne, præcist HVAD de gør godt for, og sidst men ikke mindst HVORDAN de skal udføres for at hesten kan have glæde af dem på langt sigt.
-Man skal med andre ord kunne se om det går den rigtige vej, eller om man blot udskyder problemerne.
Og øvelserne alene gør det ikke. Man SKAL uddanne SIG SELV til at være i stand til at træne (hjælpe) hesten på en anden og mere bevidst måde end man har gjort hidtil når man rider den.
Hvis man kravler ombord på hesten og gør som man altid har gjort ender man i præcis de samme problemer igen, -det er kun et spørgsmål om tid. En simpel 'træk lidt i højre tøjle', eller 'løft venstre hånd' -manøvre gør ikke godt for andet end at skjule det underliggende problem.
Man kan lave nogle øvelser fra jorden som for en tid hjælper lidt, og kan 'skjule' problemerne, og så sætter man sig op og slider på hesten ridemæssigt i et par år, hvorefter man pludselig står med et reelt og alvorligt problem fordi hesten aldrig fik løst problemerne tilbundsgående,
-den gik og kompenserede alligevel, og fik slidt sig selv op i processen.
Min tilgang til problemet er altså gennemgribende og den kræver supervision af mennesker der ved hvad det handler om.
Man skal sørge for få hjælp/undervisning af mennesker der ved hvad det drejer sig om, og hvad der skal gøres ved problemet.
Altså for at præcisere, så vil jeg gerne komme med bud på hvad jeg tror, at årsagen til problemerne kan være.
Men jeg ville være ked af at sidde og uddele 'gode' råd om træningsformen til folk uden at have set hesten med egne øjne, og uden at kunne forklare og 'tegne og fortælle' -hands on- så jeg havde en kinamands chance for, at folk forstod hvad jeg talte om, og vidste præcist hvad det var jeg anbefalede.