|
|
| Bidløs, sidepull, hackamore??? |
|
|
Hejsa Jeg overvejer at skulle ride min hest uden bid (hun skal snart tilrides) men hvilket skal jeg vælge? Jeg har en Bosal til at ligge, som jeg købte for mange år tilbage...men synes den er ret hård ved næseryggen - kunne måske putte noget lammeskind omkring den? Men men men...der er jo så meget at vælge imellem... Jeg kan ikke helt gennemskue markedet og virkningen af det forskellige typer.. Jeg kan efterhånden forstå at mange rider med Hackamore og at der er en der kaldes soft? Men nogle steder kan jeg læse at det er det hårdeste "bid" man kan proppe på sin hest... Mange siger at det er et god og behageligt "bid" og at man kan give perfekte signaler til hesten osv osv... Hjælp mig til at finde ud af hvad jeg bør vælge... Jeg vil ikke skade min hest - men jeg vil også kunne styre hende, også på en evt. tur ud i naturen/på vejen. Mvh May.
Vores Charmetrolde Frieseren Thundra & Shetlandsponyerne Clyed, Gabbi, Thilde & Lukas Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg bruger en ganske almindelig bidløs trense på min hest. Jeg er rigtig glad for den, og hesten nyder at have den på fremfor bid. Min hest reagerer rigtig fint på hjælperne, selvom at jeg rider uden bid. Jeg kan faktisk ikke mærke forskel fra bid til den bidløse, udover at hesten virker mere veltilfreds. Den bidløse trense er på ingen måder hård ved hesten, når man rider. Håber du ku bruge det til noget
Sascha & Sani Cheval Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bidløs ridning |
| Forfatter:  |
KarenGry |
| Dato:  |
20-02-2007 22:14 |
|
Bidløs uden nakketræk = sidepull Bidløs med nakketræk - giver modsatrettede signaler, hvilket hesten skal lære Soft hackamore - hæftes på almindelig trense - har korte stænger, hvilket betyder, at den ikke har så kraftig en virkning (= er lige så farlig) som den tyske/hårde hackamore, der har lange stænger. Bosalen er en variant af hackamoren pga. det hårde/stive næsebånd. En rytter med rolige hænder kan dog uden problemer ride med en soft hackamore. Stopeffekt: Hackamoren har god stopeffekt. Bidløs uden nakketræk har ingen stopeffekt, altså skal du kunne stoppe hesten med sæde og stemme. Bidløs med nakketræk har en begrænset stopeffekt, som hovedsagelig er psykologisk. Bidløs ridning er rigtig godt til ungheste, så man kan koncentrere sig om grundridningen uden at hesten skal besværes med et bid. Hesten går langt mere roligt fortil uden trensebid. Når du kommer op til Sarah, kan vi vise dig de forskellige former. Selv rider jeg med bidløst med nakketræk, men overvejer hackamore til skovtur, da Gry ikke er heeelt trafiksikker.
Nu den lykkelige ejer af verdens smukkeste fjordhest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville nok |
|
|
vælge soft hackamore, men jeg er også utrolig rolig i min hånd, hvilket man er nødt til at være med sådan en.
Ellers er mit andet bud en sidepull. Men igen der skal du i forvejen ha trænet en del med hesten fra jorden (det ville jeg gøre under alle omstændigheder, det er med til at gøre tilridningen lettere når hesten allerede kender og lystrer ordne "skridt, trav, galop, stop/stå/wooow")
Håber det hjalp lidt.
Hilsen Maria, Stald ES
Allround fjordhoppe m. mange muligheder udlånes.
Stabil hest søges til låns af forsigtig rytter.
Super 2 års DSP vallak sælges. Westernsadel m.m sælges. Se mere på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skjldkjl |
rfx |
22-02-2007 18:08 |
|
Jeg kan varmt anbefale en bidløs trense. Jeg rider min unghest i en. Han er nemmere at styre i den end alm. Har købt den her www.nurturalhorse.com
DRESSURSADEL SÆLGES KIEFFER MARZOG 17",BOM 1 TREKKER MASTER SØGES
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
|
|
hej jeg er ved at tilride min hest og først brugte jeg et normalt bid som han bestemt ikke syntes om men så brugte jeg en bosal som han er vild med og han har ikke haft ondt i næseryggen eller noget da man ikke behøver at siddde og hive i den hele tiden.. jeg synes du skal prøve det...:) hilsen Leandra
lev med hesten, lev i hesten, lev for hesten.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kapsun |
|
|
Jeg rider med en ridekapsun. Den kan min hest bedre lide end sidepull-trensen. Sidepull har den ene bivirkning at den ikke giver efter når jeg gør det, og det synes Oz var temmelig irriterende, så hun rystede meget på hovedet da jeg red med den. Remmene der går under kæben har tendens til at blive siddende stramt hvis man har haft fat i tøjlerne. Indtil videre er jeg rigtig godt tilfreds med kapsunen, hun ryster slet ikke på hovedet mere, og lystrer lige så fint på den som hun gjorde på sidepull og alm trense. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RikkeTP |
|
|
- Det er vist ikke en sidepull du mener, men derimod en bidlæs trense. I en sidepull sidder tøjlen fast i siden af hovedet, der hvor næsebåndet på et normalt hovedtøj sidder. Der går ingen remme under hovedet på sådan en. Jeg har selv en, og er glad for den, da den giver meget præcise hjælpere, men der er som tidligere nævnt ingen stopeffekt, så jeg er ikke meget for at bruge den i skoven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen stoppe efekt?? |
|
|
min sidepull har masser af stoppe effekt kan overhoved ikke følge dem der siger den ikke har ,hun reagere meget mere end med et bid Jeg er et stort spørgsmålstegn ??
Hilsen jeanett*monique 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sidepull og stopeffekt |
KarenGry |
28-02-2007 15:59 |
|
Når vi siger, at der ikke er stopeffekt i sidepull-trensen, mener vi, at der ikke er ubehag forbundet med det. Med bid og hackamore og til dels bidløs med nakketræk oplever hesten et vist ubehag, når der trækkes i tøjlen. Med sidepull-trensen oplever hesten blot et træk, der kun som betinget effekt har stopeffekt, dvs. at hesten lærer, at når man trækker i tøjlen, skal den stoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sidepull |
|
|
Er der nogen der kan forklare mig hvordan et sidepull virker ? Og måske evt. illustrere det med et billede ? Jeg overvejer nemlig at prøve at ride min hest uden bid, da hun er meget følsom. Hun har nogle problem med nakken (skæve nakkehvirvler - er under kiropraktorbehandling) så et bidløst hvor der kommer tryk på nakken er nok ikke en god ide, og jeg tror at hun vil reagere lidt voldsomt på et hackamore da hun som sagt er meget følsom. Hvordan fungerer dressur med et sidepull. Almindeligvis skal hesten jo under alle omstændigheder rides med benene og sædet, men eftersom min hest er ung og urutineret har hun brug for at jeg støtter op på tøjlen, kan man det med et sidepull ?
Mvh. Louise O.P. Den heldige ejer af Shamona Mellemgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sidepull |
KarenGry |
17-03-2007 12:46 |
|
Louise - det lyder som en fin ide at ride din hoppe i en sidepull. En sidepull 'virker' ikke som sådan. På sin vis kan man lige så godt sætte et par tøjler i en grime, det har samme virkning, dog sidder et rigtigt hovedtøj tættere til hestens hoved, hvorved man kan ride med ganske små midler. Man stiller hesten let med tøjlen, når man drejer, og trækker ganske let, når man laver parade. Ellers rider man blot med løse - ikke lange - tøjler. Er man dygtig til at ride for ben og sæde, lærer hesten hurtigt at blive redet udelukkende for disse. Jeg kan nu ride min hest i skridt udelukkende for ben og sæde, dog ikke i trav, der er jeg nødt til at stille hende på tøjlen, så hun ikke bliver usikker på retningen. Det er en myte, at man skal støtte hesten/unghesten med tøjlen. Tværtimod, heste bruger halsen til at holde balancen. En stram tøjle er kun i vejen. Rid med let tøjle, så du stadig har kontakt til munden/hovedet, og så finder hesten med tiden selv balancen. Vænner man hesten til at støtte sig til tøjlen, opnår man kun at sidde med 50 kilo i hver hånd, og det var jo ikke meningen. Hilsen Karen - der har luret lidt på din præsentation et par gange, fordi jeg selv i sin tid overvejede at købe Shamona 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sidepull... |
|
|
Hej fandt det på google, der er mange flere billeder og dertilhørende hjemmesider hvor du kan få brugen og effekten af det uddybet   Hilsen Laila
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Karen |
|
|
Næh er det rigtigt, hvor har du set hende - på nettet eller ? Nå men jeg er da glad for at du ikke kom mig i forkøbet , bortset fra at det har vist sig at hun har store problemer med sin nakke, så er hun bare den dejligste hest, altid sød og nem. Men mht. til sidepullen, vil det så sige at man stadig godt kan have kontakt til hesten, lidt på samme måde som med biddet, altså en blød kontakt ? (ved ikke lige hvordan man skal forklare det, håber at det giver mening)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise |
KarenGry |
17-03-2007 13:20 |
|
Hejsa! Ja, jeg holder lidt øje med jer for at se, om det går godt. Det er jo den skønneste race! Jeg synes, man har en fin kontakt til hesten med en sidepull. Min unghest kan godt være lidt utryg, og så sætter hun pris på, at hun kan mærke, at jeg er der. Det er selvfølgelig en hel anden form for ridning end med bid, hvor hesten skal lære at søge til bidet og på den måde lære at samle sig. Med bidløst hovedtøj er det jo mere 'samling for løs tøjle', hvilket er meget sværere for hesten. Jeg er da heller ikke i nærheden af at kunne samle min, det er hun slet ikke stærk nok til. At hesten ikke går til bidet, betyder jo ikke, at den ikke lærer at bruge ryggen. Det gør den skam. Nu prædiker jeg lige lidt her , for jeg ser hver dag mange ekvipager, hvis største problem er bidet - hest og rytter kæmper og kæmper og kommer ingen vegne. Mange heste er ni-ti-elleve år gamle, før de går godt nok til at kunne starte en LA. Det er jo latterligt, eftersom øvelserne til LA er ganske enkle. Min hest kan da mange af dem allerede nu, selv om vi ikke engang galopperer. Dermed ikke sagt, at jeg ikke har lyst til at ride hende i blank kandar med én hånd, når vi bliver så dygtige, men indtil da ser jeg ingen grund til at plage såvel hest som rytter med det $%&§? bid. Disse var ordene - god fornøjelse!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karen.. |
|
|
Helt enig - det er jo det mest korrekte at samlingen skal komme bagfra, det er bare ikke altid lige let  Og lige nu er det vigtigste for mig at få en hest der ikke går og spænder op, men derimod slapper af og får ryggen med.Så det med at få hende til at gå til biddet er ikke så vigtigt nu. Nu kommer der en tandlæge og kigger på Shamona på Mandag, da jeg har en kraftig mistanke om at der er noget der generer hende i munden, men hvis det skulle vise sig ikke at være tilfældet, så har jeg tænkt mig at prøve sidepullen, da biddet i øjeblikket ødelægger mere end det gavner - tiltrods for en rolig og blid hånd. Men ellers tror jeg nu også at sidepullen vil være god til at få hende til at slappe mere af og få tillid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bidløs trense |
Annette 1512 |
17-03-2007 18:30 |
|
Jeg har netop købt en bidløs trense hos jo-po, den slags der krydser under kæben. Og det er fint at ride med, min hest fattede efter få minutter meningen med den  Men jeg har lige et spørgsmål, skifter I mellem almindelig trense og bidløs når I rider dressur?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bidløs |
|
|
Jeg bruger en kraftig bidløs trense til min Haflinger og det er ok, hun havde før aldrig haft andet på en stangbid og todeltbid da hun før blev brugt mest til kørehest. Se billeder på min profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
ikke selv en hackamore men kender en der har og det virker PERFEKT! kender faktsik 2 men hva. har hvert fald hørt at det skulle være rigitg godt.
alle heste er da tilsalg ?! hvert fald mine... hvis bare man byder højt nok! hehe 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hackamore |
|
|
Jeg rider min hoppe på hackamore (tysk) og hun går meget meget bedre på det, end med almindeligt bid. Men det kræver en meget rolig og blød hånd, og at man kan ride sin hest for ben og sæde. Når jeg rider tur og springer, rider jeg med bidløs - udelukkende fordi hun kan være ret glad/frisk, og jeg absolut ikke vil risikere at komme til at "hænge i bremsen" på en tysk hackamore. Jeg tror det er meget forskelligt fra hest til hest, hvad der virker bedst - Så jeg tror det handler om at prøve sig frem, med det som man selv føler at man kan magte at ride med. For selvom hackamore gøre underværker for min hest og jeg, vil jeg aldrig anbefale det til nogen der kun rider med tøjlen.
Lundschen Med Supermulerne Winthers Windsor og La Belle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bidløs trense |
|
|
Jeg har sådan en bidløs trense, hvor tøjlerne fæstnes i krydsende kæberemme, og den er jeg rigtig glad for. Tror dog, at det er meget et spørgsmål om smag og behag...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|