|
|
| Træning af 2 års? |
|
|
Jeg tænkte på, jeg ved man først skal tilride når hesten er 3 år, men er der nogen øvelser man kan lave med sin hest når den er 2 år? jeg har en lille hingst der bliver 2 år til maj - jeg har gået ture med ham og haft et sadelunderlag på ham og en ridegjord løs om ham. Eftersom han er hingst "napper" han i mange ting - såsom træktove - derfor har jeg, i leg, ladet ham gumle på det lige som med et bid (vi taler om max 5 sek.) - bare løst så han kan spytte det ud. Men hvad kan man egentlig når han bliver 2 år? er hans mund stor nok til, at man kan købe et tyndt bid og lade ham "lege" med det ligesom med træktovet? eller hvordan? Og hvad med lege? hvordan leger i med jeres 2 års?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lege med 2 års hingst - nej! |
|
|
Jeg ville ikke lege med en 2 års hingst og ej heller lære den tricks, jeg ville derimod lære den gode manerer - på den blide måde, altså med klikkertræning kombineret med negativ forstærkning (en vis grad af ubehag der straks fjernes ved korrekt reaktion, som fx. at stoppe for tovets træk). Du kan lære hesten følgende: I stalden: Stå bundet Stå alene (FØRST i boksen, må først bindes alene når den kan være alene) Løfte ben og holde dem pænt. Blive spulet Blive i boksen selvom døren er åben Blive rørt og striglet overalt Stå stille uden at stå bundet At blive trukket: Gå pænt Stoppe HVER GANG Overgang skridt-trav, trav-skridt, trav-parade, parade-trav, skridt-parade, parade-skridt Følge dig overalt Vænne til trafik (GRADVIST) Gå i vand Stå stille LÆNGE i stadig mere urolige omgivelser Stå stille og blive stående selvom du går væk At der er andre heste på ridebanen At være alene på ridebanen Genstande: Vænne hesten til alle mulige genstande - plastic - gå på presenning, blive pakket ind i presenning (GRADVIST), paraplyer, flag, bolde, flagrende plastic, dækken, sadel, gamacher (de skal PASSE), regnslag, synet af en lyskegle i mørke, alt hvad du kan finde på. Du kan også sætte paraplyen på ryggen af hesten som et sejl, så er der mindre risiko for, at den en dag bliver bange for rytteren Trailerlæsning og kørsel Når hesten er absolut lydig og omgængelig og vant til diverse genstande, SÅ kan du evt. begynde at lege med den og lære den tricks. Fx. kan du lære den at spille bold (med MULEN da du ikke skal risikere at lære en hingst at slå med forben på alting fordi den slår med forben på bolden) og at løfte genstande op - men pas på med, at den løfter ALLE MULIGE genstande op - KUN dem, du gerne vil have den til at løfte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang det at lege |
|
|
Nu taler jeg heller ikke som sådan et lege det jeg mener med leg er som du selv foreslår, gå over plastic osv. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ |
|
|
Tak  Det var en meget fint beskrivelse... 
Trainers sadel NY - sælges !!! Stübben Scandica dressur - sælges !!! *** TOP PONY SÆLGES *** Super elegant og velrejst 5 års kat I pony. Mørkskimlet vallak med masser af kapacitet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er helt |
| Forfatter:  |
MariaC ♥Charmeur♥ |
| Dato:  |
10-02-2007 23:37 |
|
Enig med Tina. Det er hvad jeg gør med min unghest. Vi mangler dog en del trailer træning, samt traffikken. Og jeg synes faktsik han ellers er blevet helt god efterhånden 
Venlige hilsener fra Maria C`armeur Nu mor til tre Prinser og en lille Prinsesse Charmeur`s hjemmeside Passer til min welsh cob vallak søges! Se præsentation...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårlige vaner |
|
|
Hej Jeg er helt enig med ovenstående. Bare pas på med at give den dårlige vaner, som at bide i træktovet, ikke sjovt når han bliver voksen. Det som er sødt når de er små, er ikke altid sødt med en stor!!! Han skal lære at stole på dig som en sikker leder og du vil få meget nemmere ved at tilride ham til den tid. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange muligheder |
LoneMJ |
14-02-2007 11:59 |
|
man kan efter min mening lave mange ting med en to-års. Man kan i det meget små lære den at blive longeret -jeg tænker ikke på 40 minutter hver vej rundt, 3 gange om ugen, men lære den at bevæge sig rundt omkring dig i en cirkel, så den forstår princippet. Bare en eller to omgange hver vej rundt en gang om måneden. min lille fyr havde bid i munden som to-års. Han gik alligevel og tyggede på alting, så hvorfor ikke give ham det "rigtige"...ikke overdrive, ikke bruge, men bare prøve det og vænne den til i 5 minutter her og der. læg en grime over trensen, så du ikke bruger biddet men den bare prøver at have det i munden. Ligesom kan den sagtens lære at gå eller løbe over bomme, cavalettier og meget små spring -igen med måde og ikke for tit. Det er nemmest at gøre det, hvis den løber sammen med en ældre hest. man kan introducere den til biler (med en ældre hest), stille baner op med bomme og støtter, den skal gå eller bakke igennem. Jeg brugte med min lille plag at trække ham mens jeg ryddede spring til side efter hans mor, da han var et føl. Jeg trak ham med den ene hånd og bar en kasse med den anden og så gik vi tilbage og tog den næste. Man kan lave smalle passager med markeringsbånd og føre den igennem, lære dem at træde op på en pressening (uden tvang, men ved at lægge godbidder op på den), lære dem at have presseningen på, lade em passere åer og vandpytter, gå ture. I bogen fra føl til ridehest er der masser af gode ideer. Det samme er der i Linda Tellingtons rideskole og i bogen "gode manerer" af KElly Marks. min pointe er bare, at hesten skal synes det er sjovt og hyggelit at være sammen med dig og der skal absolut ikke være tale om tvang, men om at lokke den til de forskellige ting. Og er hesten bange for fx. en stor traktor, som holder parkeret, så allier dig med en ande rytter med hest, hvis hest er ligeglad. Lad dem sidde ved traktoren og dele en pose gulerødder. Lad så din lille plag gå derover og få en gulerod (benyt dig af at de i den alder meget gerne vil følge de andre heste...). Ligesom man kan vende den til at der står forskellige farver kasser på banen når du trækker den derud. Kasser som sjovt nok altid rummer en gulerod. Samme trick kan bruges med reflekspæle, kloakdæksler, træstubbe mv. Det handler bare om at få hesten til at tro at det gror der helt naturligt og det ikke er dig der kommer med det. held og lykke mvh Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i øvrigt... |
LoneMJ |
14-02-2007 12:23 |
|
hvis du har en ponypude kan du sagtens lære din plag at gå med den. Jeg har brugt at have en stor bamse på ponypuden mens jeg skridter og traver med ham. Den kan han ikke komme til skade på og det er en god forberedelse til ridningen. på grund af ponypuden (som jeg har brugt fra han var ca. 1½ år) kan han nu sagtens introduceres til en let wintec-sadel uden problemer... en ponypude kan fås for ca. 700 kr. Og selvom han skulle smide sig ned med den sker der intet med hesten af den grund. Den kan han ikke komme til skade på. mvh. Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ungheste/føl |
|
|
Du kan lære hesten følgende: I stalden: Stå bundet Stå alene (FØRST i boksen, må først bindes alene når den kan være alene) Løfte ben og holde dem pænt. Blive spulet Blive i boksen selvom døren er åben Blive rørt og striglet overalt Stå stille uden at stå bundet At blive trukket: Gå pænt Stoppe HVER GANG Overgang skridt-trav, trav-skridt, trav-parade, parade-trav, skridt-parade, parade-skridt Følge dig overalt Vænne til trafik (GRADVIST) Gå i vand Stå stille LÆNGE i stadig mere urolige omgivelser Stå stille og blive stående selvom du går væk At der er andre heste på ridebanen At være alene på ridebanen Genstande: Vænne hesten til alle mulige genstande - plastic - gå på presenning, blive pakket ind i presenning (GRADVIST), paraplyer, flag, bolde, flagrende plastic, dækken, sadel, gamacher (de skal PASSE), regnslag, synet af en lyskegle i mørke, alt hvad du kan finde på. Du kan også sætte paraplyen på ryggen af hesten som et sejl, så er der mindre risiko for, at den en dag bliver bange for rytteren Trailerlæsning og kørsel Meget af det som er beskrevet af Tina laver vi med vores føl. Fra første levedag af(hovløftning,børstet og rørt overalt) Når føllene er ca 1 uge gl og har en ok balance når de står op, lærer de at blive bundet. Derfra bliver de gradvist introduceret for resten af "sortimentet". Sadlen kommer dog først på når de er 4år.
Mvh. Louise Nielsen. Aagaard Stables & Stud. Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Energi |
Lineandrea |
14-02-2007 19:24 |
|
Hej, Min to års har jeg lavet en del forskellige ting med. Det med nye ting lærer hun hurtigt, så hun kan alt det basale samt have gamacher på, blive spulet, have longegjord på, gå rundt om mig i en cirkel m.m. Til gengæld har jeg de sidste måneder haft rigtig store udfordringer i at få hende til at gå roligt ved siden af mig på tur. Det gik godt i sommers, men henover vinteren er det ikke så godt mere. Hun går i højt tempo, jeg skal bede hende meget bestemt om at vente for at det virker og hun bliver hurtigt ophidset og kalder/slår med hovedet/lægger an til hop. Jeg har prøvet meget synes jeg: - Fra fold til stald går hun pænt, den distance har jeg så gået meget og prøvet at forlænge ganske lidt. Jeg skal gå den min. 10 gange før jeg synes der er ro på.
- Rebgrime og parelli yo-yo for at få hende til at vente. Virker, men hun "glemmer" det hurtigt og ræser igen. Så jeg yo-yo'er rigtig meget!
- Have en dressurpisk med og markere på bringen - hun venter, men det varer meget kort tid.
- Gå en cirkel hver gang hun kommer for langt frem; vi cirkler og cirkler. Synes ikke det virker.
Jeg overvejer om det er hendes temperament og årstiden der er årsagen - hun er meget frisk. Eller om jeg skal købe en kapsun for at have mere fat i næsen på hende. Jeg synes ellers hun er meget lydhør. På staldgangen skal jeg bare løfte fingeren og sige "ah" hvis hun tager et skridt frem og jeg har bedt hende blive stående - så bakker hun. Men på tur kan jeg ikke få det til at virke. Har I nogen gode ideer? Er jeres 2 års også friske i øjeblikket? Mvh Line
Life shrink or expand in proportion to one's courage - Anaïs Nin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lineandrea |
|
|
Tror du ikke det er pga det kølige vejr? Vores heste er også mere friske om vinteren
Mvh. Louise Nielsen. Aagaard Stables & Stud. Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rolfe.. |
Lineandrea |
14-02-2007 21:53 |
|
Jo, det kan godt være. Jeg bliver nok bare i tvivl fordi det er første gang jeg har så ung en hest og gerne vil sikre mig den ikke får unoder fordi jeg er uvidende. Mvh Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lineandrea |
|
|
Har du hovedtøj på når du går på landevejen? For mig at se lyder det som om du er yderst fornuftig omkring arbejdet med din hest og skal bare fortsætte med det og bevare tålmodigheden. Ville dog lægge en trense på, med alm trensebid når i er på tur. Personligt er jeg ikke meget for at lægge en kæde på hende så det syntes jeg ikke du skal. Går du på en stille vej, burde der være "plads nok" til at hun kan sættes på plads når hun ikke hører efter. Træk evt ud på marken når der kommer en bil, såfremt hun skulle blive urolig eller lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træning af 2 års |
Lilar |
17-02-2007 01:38 |
|
Min 2-års har oplevet ret mange ting - han elsker at lære, og han bliver rastløs og "dum" at have med at gøre, hvis ikke vi "træner" lidt nogle gange hver uge. "Træningen" kan fx bestå af en gåtur (som regel med trensen under grimen/kapsunen og ind imellem med hans lette stofsadel på), en tur som håndhest (han kan gå som håndhest i alle 3 gangarter, han kan lystre stemmekommandoer og kan lave parader udelukkende for stemmen når han har en god dag), gå på paller/pressenninger osv, longetræning (5-10 min i alt, højst 1-2 gange pr måned, han kan longeres på stor volte i alle 3 gangarter takket være stemmekommandoerne fra håndheste-træningen). Andre gange træner vi det at få skyllet ben med vandslangen, at være alene i stalden, at stå med hoven i en spand med vand og andre sjove og nyttige ting. Læsning i trailer har vi ikke mulighed for at træne - men i den tid jeg har haft ham har han været i trailer 4 gange (kun kørt 2 gange), og alle gange er han gået lige op. Det eneste han ikke kan (som jeg gerne ville have at han kunne nu) er at stå stille når dyrlægen skal se på ham - men han er panisk angst for dyrlæger - desværre. Linda.
Mor til Freja - født 20/4-06. *** Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb. Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LoneMJ |
JulieTaylor |
18-02-2007 12:52 |
|
Er du ikke bange for at forårsage trafikuheld, når du trækker ture med din plag iført ponypude og krammedyr? Jeg tror da lige, mine naboer ville glo... men god idé i øvrigt  Mine toårs er slet ikke så avancerede som jeres. De kan gå pænt i snor, parere og bakke. Så kan de løfte ben og stå bundet. Men jeg må erkende at det kniber med tiden til de store eventyr med presenninger, båthorn og ringeklokker  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trense |
Lineandrea |
18-02-2007 22:12 |
|
Hej igen, Jeg går kun med hende i grime - den alm. mest. Nogen gange rebgrime. Jeg overvejede trense, men samtidigt vil jeg helst ikke give hende trense på for at bruge biddet til at lære hende at blive ved mig. Jeg vil nødigt have at hun forbinder biddet med noget negativt. Det er stille grusveje vi går på. Så der er ikke den store risiko. Men kan jeg ikke få hende til at gå pænt på en stille grusvej, så bliver det nok ikke nemmere når vi en dag kommer et mere trafikkeret sted. Hun siger i øvrigt intet til biler. Min måde at sætte hende på plads er yo-yo, cirklen, markering på bringen eller lignende. I en periode gik jeg og svingede den løse ende af grimeskaftet i en cirkel foran os således at gik hun for langt foran mig blev hun ramt af det. Men var selv "skyld" i det - så det ikke virkede som en straf men som en konsekvens af hendes eget valg. Jeg synes bare turene er stressende fordi jeg pr. 5-10 meter skal markere at hun skal vente på mig. Og hun lystrer i det øjeblik, men 10 meter efter jager hun igen af sted. Så noget tænker jeg jeg må gøre galt når hun ellers lystrer så fint i stalden. Mvh Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trense |
|
|
Mener din fejl ligger i, ikke at have trense på. Jeg siger ikke du skal flå hende i munden eller på anden måde være hård i hånden. En trense er en sikkerhed for, at have bedre kontrol på hesten, hvis løbet er ude.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uenig - Trense til Kontrol... |
99E |
19-02-2007 11:57 |
|
Jeg er bragende uenig i at en trense er en sikkerhed for kontrol.
Line, du bruger "Parelli-ord", så jeg antager du kender lidt til dét system. Er der noget, der er volapyk, så spørg:
Du skal øjeblikkeligt holde op med at "sætte hende på plads" - det er nemlig noget, man gør når hesten HAR gjort noget galt og det er blevet "nødvendigt" at gøre noget. Du skal simpelthen være mere på forkant med din hest.
FØR hun "løber fremad" skal du allerede have gjort noget. Det, du skal gøre, skal primært være Yoyo's og Sideways - Circling Game er fremad, og fremad = mere right brain og mindre fokus på dig.
Hvis du ved, din hest skal "sættes på plads" for hver 5-10 meter - fordi hun er holdt op med at vente - skal hun/I ikke gå mere end 4,99 meter fremad før du finder på noget nyt. Det kan være en lille yoyo, det kan være sideways, det kan være I vender om og går 5 meter den anden vej for så at bakke et par meter og vende om igen. Det kan også være Squeeze Game mellem dig og fx grøften, en af de der plastpæle med reflekser eller en postkasse. Det kan være Put Your Nose On Something-legen/Driving Game fra Zone 3 på en postkasse, en pæl, etc...
Hvis hesten stadig er "med dig" inde i sit hovede KAN du godt lave et par cirkler, du skal bare være opmærksom på, at er hesten "på kanten" til at miste fokus på dig, kan Gircling Game gøre det værre.
At DU synes, turen er stressende, er fordi du har et billede af "Gå Tur" inde i hovedet, der er dig og hesten der går og går og går og går ligeud ad en vej indtil I kommer hjem igen. Lad være med at tænke på, I skal "Gå Tur". Tænk på det som opmærksomheds- og lydighedstræning Ude I Virkeligheden i stedet. Forbered dig mentalt på kun at komme 10 meter ned ad vejen og tilbage igen - i løbet af et par timer. Din egen stress skal du have fjernet før du kan have en konstruktiv Opmærksomheds- Og Lydigheds-Session på vejen.
... - 99E - ... Love - Language - Leadership - Lightness
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J www.youtube.com/99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E... |
|
|
Har på ingen måde skrevet, at en trense er SIKKERHED for kontrol. Jeg skrev, have bedre kontrol.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Parelli |
Lineandrea |
19-02-2007 17:42 |
|
Hej igen, Det var gode input 99E. Ja, jeg tror du har ret. Fokus væk fra "Hvor langt kan vi gå pænt på 1 time" til "Hvad kan vi lave en time som sikrer fokus". Jeg har arbejdet en del med parelli på min gamle hest, men ikke andet med hende her end yo-yo og en smule af "Send" kommandoerne (til trailerlæsning). Cirkling og sideways kan hun ikke, og jeg har ikke brugt carrot sticken til at flytte hende for tryk / bevægelse m.m. Men jeg tror da jeg vil tage det op igen - og få hende til at fokusere og bruge sin hjerne til noget fornuftigt fremfor at hyle efter de andre. Jeg havde bare håbet at det var nemmere - altså at jeg ikke behøvede hele manageriet af 7-games. Jeg ved ikke hvad "Put Your Nose On Something-legen/Driving Game fra Zone 3 på en postkasse, en pæl," er - kan du forklare det? Mvh Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Put Your Nose On Something... |
99E |
22-02-2007 19:44 |
|
...Kræver, at din hest har i hvert fald driving game + yoyo-game på plads.
Så stiller du dig i zone 3, dvs. ud for hestens sadelleje, og prøver at dirigere den hen i retning af noget, den kan "dutte" næsen på. Så leger du "tampen brænder" - hver gang "det bliver varmere" tager du presset væk. Hvor gang "det bliver koldere" dirigerer du hesten forsigtigt hen i retning af den ting, den skal "dutte" på. Du kan også lave lidt Friendly Game så snart "det bliver varmere". Når hesten "dutter" med mulen på den udvalgte ting, holder i en lille pause dér med Friendly Game.
Tingen, hesten skal "dutte" på kan være hvadsomhelst - start med noget, hesten ikke er bange for i ca. almindelig mulehøjde. Hvis tingen er lav, meget højt oppe, en flad ting (fx et stykke papir sat på væggen) er det generelt sværere. Hvis hesten er utryg ved tingen er det naturligvis noget vanskeligere...
Det "lærer" hesten at det er OK at være nysgerrig og opsøgende og undersøge ting - og gør den modigere og mere udforskende. Og så har det den heldige bivirkning, at en tur kan bestå af "fra den ene vejpæl til den næste" og en tur rundt på ridebanen kan være "fra den ene kegle/tønde/spand/... til den næste".
Du kan evt. futte over i [PNH]-tråden og spørge dem, der bor i nærheden om de kan vise dig det - Marianne Gotfredsen arrangerer en gang imellem "Playdays", dage hvor Parelli-folk mødes og leger forskellige Parelli-lege sammen.
... - 99E - ... Love - Language - Leadership - Lightness
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J www.youtube.com/99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Put your nose |
Lineandrea |
22-02-2007 20:23 |
|
Tak for god beskrivelse. Put-your-nose leger vi faktisk ubevidst. Hun er meget nysgerrig og dette trækker hende hen mod ting der er farlige. Jeg står bare tilbagetrukket så hendes næse er det nærmeste og står hun stille længe, så presser jeg hende lidt. Marianne har jeg faktisk været på level 1 kursus med. Laaang tid siden  Mvh Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for tippet LineAndrea |
Shadowfax ♥Romeo♥ |
01-03-2007 14:45 |
|
Lurede jo lidt med herinde..i dag da jeg var ude og gå med min hingsteplag (med trense på, dog uden tøjler sat i) brugte jeg på et tidspunkt trikket med at svinge enden af tovet foran ham i en cirkel, når han ville bruse fremad..det hjalp sku Han reagerede prompte og fattede hurtig pointen... Så syntes lige jeg ville dele den gode oplevelse...*S*
Shadowfax (y) FRIESER Stald AnnesMinde - Opstaldning, klub og hygge & BoisenDokkedal - Privat hjemmeside & Dyrepension "AnnesCare" *marsvin han+deguer(reserveret) sælges*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Herligt! |
Lineandrea |
02-03-2007 09:50 |
|
Det var da herligt at høre Shadowfax at det kunne bruges for nogen  Mvh Line
Life shrinks or expands in proportion to one's courage - Anaïs Nin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når man ikke har nogen at alliere sig.. |
Shadowfax ♥Romeo♥ |
09-03-2007 14:53 |
|
Jeg tænker tit på i hverdagen, hvor begrænset jeg føler mig, fordi jeg ikke har nogen at alliere mig med. Vi bor på en relativ rolig lille landevej. Men der kommer jo indimellem store lastbiler til/fra vores foderstof, traktore osv, hvilket faktisk gør at jeg selv bliver ret nervøs for at gå ture med min hingsteplag. Han bliver meget opmærksom, når vi indimellem er ude. Når der er nyt stopper han op og jeg føler han spænder op, så jeg ik helt føler jeg kan stole på hvad han måske finder på. Indtil nu fortsætter han jo når jeg siger vi skal gå videre... Men hvordan håndtere jeg ham bedst, når han står det og "rejser" sig. Skal jeg blive stående sammen med ham, indtil han selv virker afslappet til at gå videre eller skal jeg trække ham lidt frem? Ude ved vejen...er det ik rigtig at man skal gå med køreretningen og heste skal gå inderst? Og lige til sidst...hvis jeg ikke er helt sikker på hvordan han tager den næste type biler/lastbiler osv..hvordan forholder jeg mig bedst, når jeg ved de kommer? Skal vi stoppe op og vente til de er kørt forbi (og jeg evt gør ham opmærksom på der kommer noget) eller skal jeg bare fortsætte med at gå med ham og så bare krydse fingre for han ikke springer  Føler mig lidt "lost" indimellem ude ved vejen. Er jo altid helt selv. Dem jeg kender herude har selv mange heste de har travlt med, er enten aldrig hjemme eller har børn de ikke kan gå fra...eller de er selv kun børn (alle de små hestepiger der jo er). Så føler ikke der er meget hjælp at hente..ville ellers så gerne have haft en med en stabil hest til at hygge sammen med.. En veninde har tilbud jeg godt må bruge hendes ridebane..men så skal jeg gå en kilometers penge med min plag og han har pt. kun lgie været et par meter ud fra vores matrikel. SÅ jeg tør da slet ikke gå helt derop alene med ham endnu... Så alt hvad i har af gode tips er velkommen. Havde jeg haft råd ville jeg skam gerne have betalt mig fra at få lidt hjælp et par gange om ugen..men det har jeg desværre ikke... Men sålænge min plag ellers er velopdragen og sød i stald og på fold vil jeg hellere lave for lidt med ham end at lave noget jeg ikke er sikker på..vil ikke være skyld i jeg giver ham dårlige oplevelser, fordi jeg er usikker og gør noget forkert eller ikke er forberedt... Åh, hvor er jeg træt af kun at have de sølle marker, gid det snart bliver så tørt at vi kan få lavet resten af grunden om til marker. Så kan jeg måske endelig snart få min egen ridebane...det er altså heller ikke nemt, når man har 0 faciliteter...planen var jo at vi sku ha været meget længere end vi er. Men pga al den regn er det bare gået i vasken..
Shadowfax (y) FRIESER Stald AnnesMinde - Opstaldning, klub og hygge (Part søges til Frieser plag) & BoisenDokkedal - Privat hjemmeside & Dyrepension "AnnesCare" *marsvin han+deguer(reserveret) sælges*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med et kursus? |
Joy ♥Wide Circle♥ |
09-03-2007 17:49 |
|
Det lyder som om, I har de samme problemer med jeges ungheste - og så er der sikkert også mange flere med de samme overvejelser. Hvorfor tager I dem ikke med på et horsemanship kursus og lærer nogle nye/flere teknikker samt får noget inspiration? Jeg ved da fra mig selv, at det kan være svært at blive ved med at finde nye måder at motivere hestene. Det ville da også være en måde, at møde andre med de samme problemer og give mulighed for at diskutere og opmuntre hinanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ville gerne..bare et/flere problemer |
Shadowfax ♥Romeo♥ |
09-03-2007 19:36 |
|
Jeg vil hellere end gerne på kursus inkl hest. Jo flere jo bedre. Har bare et par forhindringer. Vores bil må ikke trække trailer Vi har ingen trailer Jeg har ikke trailerkørekort Det betyder desværre at oveni kursusudgifter vil jeg skulle lægge ud til leje/lån af bil, trailer OG en der vil køre. Det er selvfølgelig ikke noget problem, hvis man kunne køre med nogen. Men sålænge man er helt alene vil bare ét kursus bliver alt alt for dyrt. Og når man som mig ikke engang p.t. har råd til at få professionel undervisning hjem til sig selv bare en gang i mellem..så må jeg desværre nok vente lidt med kurser. Men horsmanship er helt sikkert noget jeg er sindsyg interesseret i og håber jeg også, når den tid kommer, kan få min dreng redet til i "western". 
Shadowfax & FRIESEREN ROMEO Stald AnnesMinde - Opstaldning, klub og hygge (Part søges til Frieser plag) - Shetterhingsteføl sælges & BoisenDokkedal - Privat hjemmeside & Dyrepension "AnnesCare"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores to-års hingstedrenge |
|
|
er allerede i fuld gang med "leg" eller træning. De kan begge stå bundet, få renset hove, blive berørt over hele kroppen osv. De er begge vænnet til trense og alm. bid, og de er trafiksikre og vænnet til at blive trukket ture med. De kan begge tages ind på striglepladsen eller blive trukket ud på tur alene, og er ligeglade med at være "væk fra flokken". Den ene har også prøvet at have longegjord og køresele på. Næste step bliver lange liner. De er desuden begge vænnet til at gå i trailer og til at blive kørt med. De har været med "i byen" et par gange - blot for træningens skyld. De har været i ridehus et par gange, egentlig bare for at lege og se det hele lidt an - uden at "skulle præstere noget". Når jeg "træner" med dem, "leger" vi det hele ind. Vi går forbi brummende traktorer, vi går over presseninger og skramlende fodersække, over træplader og forbi blafrende plastik. Kun fantasien sætter grænser. Der er masser af ting, som man kan øve med sine to-års, men man skal huske at skynde sig langsomt. Jeg træner ikke et bestemt antal dage om ugen, og langt størstedelen af tiden bruger hestene med at lege med hinanden på fold. En gang eller to om ugen "leger" vi så lidt, men det er på ingen måde decideret træning. Held og lykke med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|