Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Følsom
Forfatter: 
Dato:  08-02-2007 23:05
Er der en måde at få hesten mindre følsom for benene?

~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor dog det??
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 11:44

mindre følsom!!?? hvorfor i alverden dog det. Det er den største gave at få en hest der er følsom. Man kan jo ride den helt usynligt og fint. ikke al denne asen og masen og pumpen rundt som man ellers ser og som er så evigt grimt.

bare lige lægge benene blidt til - lækkert.

De fleste har en drøm om en dag at ride så fint og have så dygtig en hest at den reagerer for det mindste signal.

nyd det dog hvis det er din hest.

og arbejd MED det - ikke imod det. ydnyt din fordel og vær glad.

Ku´ du tænke dig at komme med til hestefestival i portugal til nov? Info møde d. 20. kl 19

Formidling af Lusitano heste. Fra avlere i Portugal.

Salgsheste på præsentation. Eller kom m.eget ønske.

NYE NU

0
0
Svar på denne tråd

Lykke B..
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 11:48

nu er det ikke altid en glæde at ride en følsom hest.

Har personligt redet en, der var så følsom for benene, at den var umulig at ride andet end ligeud i skoven på.

Flere proff var på den, og mange sagde, at det næsten var sygeligt. -Og at almen dressur ridning kunne droppes.

Der var en klassisk rytter på den, som kom med den samme pointe osv osv

Så nej, det er ikke altid en gave...Men for det meste.

Axel: jeg ved det faktisk ikke...udover forkert ridning, men det gavner jo ingen. De heste jeg har redet, som har været meget følsomme, har jeg redet en kende anderledes. En trænede jeg op til stort set kun at ride den for stemme og sæde.

Mvh. Tine

Vil du til udlandet i et år og passe heste?!

Hestepasser søges til stald i Schweiz. Start juli ´07

Kontakt mig for flere oplysninger

Se mine billeder på: s118.photobucket.com/a...ky02_2007/

0
0
Svar på denne tråd

Der er vist kun én ting at gøre..
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 11:56

... og det er at lære at ride for sædet og sidde stille med benene - ikke den mest opløftende besked for en forholdsvis ny rytter, det ved jeg godt.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Vil du gerne lære at køre med heste? Så kig her

0
0
Svar på denne tråd

Følsom...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 15:17

Der er uendelig meget forskel på om en hest er følsom, eller over sensitiv.

En følsom hest er fantastisk, man behøver ikke bruge store signaler eller mange kræfter, men kan nøjes med et lille bitte signal.

Hvis hesten derimod er oversensitiv omkring berøring på siderne, kan det være svært at ride den. Dette kan løses ved at man stille og roligt, og over lang tid, vænner den til berøringen på siden af kroppen, både uden og med rytter.

Nogle heste bliver direkte klaustrofobiske når de mærker rytterens ben på begge sider af kroppen, og er det tilfældet, må man arbejde med dens klaustrofobi generelt.

Så axell, kig på din hest og find ud af om den bare er følsom, eller om den syntes benene er ubehagelige, eller direkte farlige.

Er den følsom, så tag det som en god mulighed for at lære at være en bedre rytter, men er den bange/angst/klautrofobisk, skal/kan det trænes ud af den.

Husk at glemme bagateller, Husk at nemme hvad det gælder

Husk at elske, mens du tør det, Husk at leve, mens du gør det

Piet Hein

Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes.

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Samme problem
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 16:04

havde jeg med Fleur i starten, men på min undervisers anbefaling longerede vi en del med stigbøjlerne nede og det hjalp helt fantastisk meget. Nu er hun næsten lidt for ufølsom, men det er jo bare fordi jeg var vant til overfølsomhed i starten..

Held og lykke med den!

"Man bliver let for meget menneske for sit eget bedste."

0
0
Svar på denne tråd

Undervisning
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 20:47

Grev Axell,

Undervisning er en god ting. Har du en følsom underviser? Altså en som underviser efter hest og rytters niveau og samarbejde; og ikke bare en som går efter standardprogram.

Hvorlænge har du haft hesten? Måske skal den lige vænne sig til dig? Og du til den?

Hvis man har en følsom (fremadgående?) hest, har mange ryttere en tendens til at spænde lidt op - og så er man inde i en dårlig spiral.

Ellers er forskellige tillisøvelser, som ethvert HMS program har en del af, en god ting at gå i kast med, for det skaber positive bånd mellem hest og menneske.

-Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Mærkeliqt spørqsmål ...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 23:20
Hvorfor i alverden skulle den blive mindre følsom, overfor benene ???
Det er da kun qodt når hesten/ponyen er meqet følsom overfor benene, det skal du jo bare lærer at håndtere (8
// Jensen.

Tyske heste er det bedste <'3
0
0
Svar på denne tråd

ikke mærkeligt spørgsmål!!
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 11:20

Som Vicky02 og ciller også skriver, så er det ikke altid rart med en følsom hest -hvis den altså er over følsom! Det er selvfølgelig rart at have en hest der reagere på små signaler, men har man en hest som er meget følsom kan det altså godt blive et problem!!

Min egen har jeg samme problem med og det er ret ubehageligt. Jeg kommer til at sidde og spænde i ben og sæde fordi jeg skal holde mine ben væk fra hesten. Han kan (for det meste) næsten ikke klare at mine ben så meget som rør ham. kommer jeg til at rør ham eksplodere han nærmest og springer frem eller til siden -og løber væk...

På min hjælper det lidt når han slapper af (han er en meget stresset/nervøs lille hest) og så kan jeg (på de gode dage) lade mine ben røre ham forsigtigt.

Jeg ved ikke hvad du kan gøre andet end at træne og træne -ved en god underviser naturligvis det gør altså meget at der står en fornuftig person ved siden af, så man slipper for at skulle kæmpe med det selv -og så man kan minimere rytterfejlene og koncentrere sig om at få hesten til at slappe af.

0
0
Svar på denne tråd

Det er da
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 22:24

heller ikke fordi jeg klager over en hest, som jeg ikke skal sidde og sparke mig en forstrukket muskel til. Men bare jeg retter lidt på foden eller krummer de kolde tær, så går han frem. Han er lidt kilden i forvejen, så det gør det jo ikke bedre.

Når jeg ber ham gå frem frem, så gir han et ryk med hovedet ligesom når jeg strammer gjorden. Han må være meget sensibel.

Men det kan da godt være det var et forsøg værd med stigbøjler nede i longe.

Har dog lige opdaget, at det hjælper en smule med noget fodtøj, der fikserer fødderne mere.

~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider