Efterhånden er jeg blevet noget forvirret, og det er mit indtryk at klubberne er ligeså.
De sidste par år er 'skæve' klasser blevet mere og mere populære. Med skæve klasser mener jeg klasser der ligger mellem to, i reglementet beskrevne, klasser. Dvs klasser på 115 cm, 125 cm etc (for hest). For hvor hører de henne når man snakker pointgivning til de placerede.
Hvis man ser på hvordan det har været gjort i praksis kunne man sidste år i marts til c-stævne på HIS ride to skæve klasser,
115 cm og 135 cm. Disse blev dengang indberettet som hhv La og Ma. på trods af at der i reglementet står at der mindst skal være 4 spring på max højden for at en klasse kan tælle i den givne sværhedsgrad. Da ingen spring i 115 klassen var 120, kunne denne jo ikke tælle som en La, tilsvarende med 135 klassen.
Til landsstævne i gjern i sommer, kunne man ride en del skæve klasser. faktisk gik der ikke andet lørdag, startende med en 125 klasse, og sluttende med en 145 klasse. Her blev 125 og 135 indberettet som hhv La og Mb, på trods af de jo altså have mindst fire spring der var 5 cm højere end de i reglemente fordrede højder.
Men mere mærkværdigt var det at 145 klassen, blev indberettet som en Sb, og dermed var kvalificerende til DM.
På HIS kunne man til deres c-stævne i november igen ride 115 og 135. her var 115 en La, men 135 en Mb.
På holte har de udskrevet en 125 klasse til landsstævnet i marts. denne må jo nødvendigvis tælle som en Mb, da man ikke længere må udskrive La til landsstævner.
Jeg er forvirret og jeg forstår godt hvis klubberne også er det. Måske vi skulle til at indføre flere klasser på hver sværhedsgrad som vi har det i dressuren. En ting er sikkert, forbundet er nødt til at beslutte sig for hvordan man skal indberette de skæve klasser.
Som det står nu, kan jeg kun se at de har taget stilling til det med hensyn til S-klasserne hvor en Sb kan udskrives som en 145 klasse (springreglementet 219)