Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

forvirringen er total: skæve springklass
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 21:47

Efterhånden er jeg blevet noget forvirret, og det er mit indtryk at klubberne er ligeså.

De sidste par år er 'skæve' klasser blevet mere og mere populære. Med skæve klasser mener jeg klasser der ligger mellem to, i reglementet beskrevne, klasser. Dvs klasser på 115 cm, 125 cm etc (for hest). For hvor hører de henne når man snakker pointgivning til de placerede.

Hvis man ser på hvordan det har været gjort i praksis kunne man sidste år i marts til c-stævne på HIS ride to skæve klasser,

115 cm og 135 cm. Disse blev dengang indberettet som hhv La og Ma. på trods af at der i reglementet står at der mindst skal være 4 spring på max højden for at en klasse kan tælle i den givne sværhedsgrad. Da ingen spring i 115 klassen var 120, kunne denne jo ikke tælle som en La, tilsvarende med 135 klassen.

Til landsstævne i gjern i sommer, kunne man ride en del skæve klasser. faktisk gik der ikke andet lørdag, startende med en 125 klasse, og sluttende med en 145 klasse. Her blev 125 og 135 indberettet som hhv La og Mb, på trods af de jo altså have mindst fire spring der var 5 cm højere end de i reglemente fordrede højder.

Men mere mærkværdigt var det at 145 klassen, blev indberettet som en Sb, og dermed var kvalificerende til DM.

På HIS kunne man til deres c-stævne i november igen ride 115 og 135. her var 115 en La, men 135 en Mb.

På holte har de udskrevet en 125 klasse til landsstævnet i marts. denne må jo nødvendigvis tælle som en Mb, da man ikke længere må udskrive La til landsstævner.

Jeg er forvirret og jeg forstår godt hvis klubberne også er det. Måske vi skulle til at indføre flere klasser på hver sværhedsgrad som vi har det i dressuren. En ting er sikkert, forbundet er nødt til at beslutte sig for hvordan man skal indberette de skæve klasser.

Som det står nu, kan jeg kun se at de har taget stilling til det med hensyn til S-klasserne hvor en Sb kan udskrives som en 145 klasse (springreglementet 219)

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Du har fuldstændig ret...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 22:45

-det er noget rod!!!

Forrige år var jeg bekymret for om jeg nåede at ride en S inden DM, og spurgte derfor om de 145 klasser jeg havde redet til JBK kunne tælle som SB og være kvalificerende. Jeg mener jo at de var mindst lige så svære som 150 til landsstævner. Svaret var nej, de kunne ikke tælle!

Det går de så altså nu! - men de har ikke taget stilling til de andre klasser. Jeg mener at normalt er 125 La, 135 Mb osv, men nu har ret, det bør stå et sted, og de skal indberettes korrekt!

Tine

Manger du en til at ride/springe din hest?
www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

ja man undres
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 22:52

... selvom 115 cm hopningen til HIS marts stævne blev indberettiget til rideforbundet som en LA - ja så fik man kun championatspoint på distrikts 1 hjemmeside for en LB.

Der er sq da lige så underligt. Distrikterne må da være enige med rideforbundet om hvad klassen er for en klasse

Mange forskellige heste sælges - se dem på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

skæve klasser
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 23:02

Jeg synes også det er temmelig problematisk, med de tilsyneladende ikke eksisterende regler for disse skæve klasser. For en 115 klasse er altså ikke det samme som en 120 klasse, og derfor bør den heller ikke tælle som en sådan. Som det er nu, risikerer man jo nemt at blive udelukket pga en placering i en 115-klasse, fordi det måske tæller som en "rigtig" LA.

Og det samme er selvfølgelig gældende for de højere klasser også.

DRF bør snarest muligt gå ind i den problematik, jeg ser helst at det sker i form af et "forbud" mod de skæve klasser - for jeg mener ikke det er nødvendigt - jo måske i de rigtig høje klasser, men at lave en 115-klasse, det mener jeg er noget pjat, for enten kan man ride LA eller også kan man ikke...

Der er vel også en grund til, at der i reglementet findes reglen om minimum 4 spring på max-højde, det er vel for at sværhedsgraderne ikke skal blive udvandet på den måde det sker nu.

Wildly

Lider af "Paranormal Noia"

- og er medlem af AWR

Candyfloss forever!

Fighting for peace is like fucking for virginity

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes nu det er en god idé
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 07:34

men de skæve klasser. Jeg har selv haft stor glæde af specielt 135 klasserne, de har givet mig lidt selvtillid før jeg skulle igang med 'rigtig' Ma.

Men noget jeg heller ikke forstår er at disse skæve klasser er skrevet ind i props som Ma men klubben indberetter som Mb.

Jeg kan ikke rigtigt blive enig med mig selv om hvad jeg synes vil være bedst. Man kunne jo ligesom i dressur indføre Lb1 og Lb2 etc. og så lade det være sværhedsgraden på banen det kommer an på. For ofte synes jeg at 125 klasserne er noget sværere end La, de ligner gerne Mb'erne men med for små spring.

Hvis de skal tælle som La, så skal linieføringen vel også være magen til La?

Men det er da fremskridt at man nu har taget youngsterproblematikken op og indført deciderede youngstermetoder samt givet klasserne en sværhedsgrad. selvom man kan have svært ved at forstå at man kan ride 130 på sin 7-års og få point som for en La, men der har de da taget konsekvensen af 'mode'-klassernes fremmarch

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

kontakt dog
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 08:57

Jeg vil foreslå at en af jer skriver en mail til springudvalget og ebder dem specificere hvordan sådanne klasser skal tælle mht pointgivning etc.

Hvis ingen kontakter dem ved de jo ikek at der er folk der undre sig.

jeg mener dog at vi på springdommermøderne har fået at vide at klasser der slutter på "5" er pointgivende som klassen under dvs 115= LB 125= LA osv.

men jeg kan huske forkert...

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider