|
|
| Skæv haleføring? |
|
|
Er der nogen der ved om det har nogen betydning til dressurstævner hvis hesten går med skæv haleføring?
Trækker det ned? Min nye hest går nemlig med skæv haleføring, men det er kun på højre volte.
Dyrlægen siger at det højst sandsynligt stammer fra da han blev kastreret...
Håber I kan hjælpe..
Mvh. Bettina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Skæv haleføring? |
|
|
Hm... *Finder sit reglement og bladre det igennem* Kan i hvert fald ikke finde noget om at det trækker ned. Men jeg tror det ikke.
Bamzeknuz Christina med Rocky og Major
http://www.minaraber.subnet.dkMin HP< HUSK:
~~Lev mens du kan, du lever kun en´ gang!~~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tja, min hest har også lidt skæv haleføring. Så vidt jeg ved trækker det ikke ned i konkurrenceklasser, men det ville have gjort til kåringer, etc. Jge har valgt at se på det som en af de ting der gør lige netop min hest speciel...
Hilsen
Lillemyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfatter:  |
HeidiZ(Putin) |
| Dato:  |
16-09-2002 13:23 |
|
Kender en hvor det vidst trak ned, ellers stod det på kritikken. Venlig hilsen HeidiZ(Putin) Sjælen er ens i alle levende væsner, selv om kroppen er forskellige.
:-) Tjek min præsentation med en masse billeder, og tekst om mig selv, og min hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Generelt opfattes skæv haleføring vist bare som en skønhedsfejl, og jeg tror umiddelbart ikke, at en dressurdommer lader det trække ned.
Det er korrekt, at det ved kåringer (de fleste af slagsen i hvert fald) anses som fejl, dog oplever jeg, at der bliver set ret mildt på det.
Men eftersom det skyldes (mere eller mindre alvorlige) muskulære problemer/anstrengelser - oftest - i den side, som halen føres til, regner jeg det peronligt for en ret grov fejl, og tit er det forårsaget/forværret af en ikke helt korrekt ridning - hvorfor jeg egentlig også synes, det bør trække ned karaktermæssigt.
Spændingerne, hvoraf den skæve haleføring kommer, kan selvfølgelig skyldes fejl/mangler bygningsmæssigt (evt. medfødt), og jeg vil da heller ikke udelukke, at kastration/anden operation kan have spillet ind. Men jeg har aldrig hørt om forbindelse herimellem hidtil.
Det kan rettes op ved jævnlig massage - om ikke 100% så i hvert fald tilnærmelsesvist!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Illum |
16-09-2002 14:18 |
|
Hej
Eller en kiopraktor kan retten den ud .
" Å nej endnu en som ikke kan andet end kalde på en kiop." høre jeg nogle sige . Men , men jeg har selv haft en oplevelse med en skævhaleføring ,hestens og da kiop. var kommet gennem hele dyret ja så hang hans hale lige ned .
Alle har altid fortalt mig at sådan var hans hale bare .Har set det på videooptagelser .
Nu er den lige .
Hilsen Illum
( som ikke nåede at melde sig ind i Helligr.... klub !!! )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg ville se lidt på hvornår og hvordan hesten har halen til den ene eller den anden side.... det er nemlig ikke altid af det onde.
Hvis hesten er bøjet rundt til højre, og halen også vender til højre, er det faktisk bare godt! det viser at hesten er jævnt bøjet i hele rygradens længde. Selvf. skal halen så være til venstre ved en venstrebøjning.
Hvis hesten hele tiden har halen til den ene side, uanset hvilken siden hesten er bøjet til, er det selvfølgelig en fejl. Dette kan selvfølgelig skyldes de ovennævnte faktorer, men det kan faktisk også være at hesten er usmidig og stiv i den side halen vender til, så den ikke kan strække denne side.
Hvis det ikke er noget med skelettet og uregelmæssigheder i dette, kan du styrke muskulaturen ved en masse sidebevægelser. Sørg for at bøje hesten i den modsatte retning af, hvad halen gerne vil vende. derved kommer den side til at blive strukket godt. Vær opmærksom på at hesten især skal have rundet hele ryggen og ned til halen, så den efterhånden bliver "tvunget" til at bøje halen den rigtige vej også. Til at starte med skal den selvfølgelig bare bøje let, da det nok vil stramme en del hos den, hvis det vel at mærke er et muskulært problem 
Hilsen Mia
Charme er at få svaret "ja" uden at have stillet noget bestemt spørgsmål
**** Albert Camus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tja, har nu ikke tænkt mig at tilkalde en kiopraktor for den smule skævhed min hests hale har (meget let stillet til venstre). Så længe det ikke er til gene i min ridning eller hestens balance/velvære, så ser jeg ingen grund til det. Men hver sin ret...
Hilsen
Lillemyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej,
Jeg har været ude for en, der blev trukket meget ned i karaktererne for det samlede indtryk, pga hesten gik med skæv hale.
Dommeren begrundede det med, at hun mente hesten var redet forkert, og deraf havde ondt og manglede smidighed.
Ud fra hvad jeg kender til ekvipagen, så tror jeg dommeren havde ret til at dømme ekvipagen ned.
Jeg ved ikke, hvorvidt skæv haleføring må trække ned, hvis det er en bygningsfejl. Men så lang tid hesten ellers er smidig , eftergiven og rentaktet, så tror jeg da ikke at det betyder noget.
Ellers så synes jeg da du skal spørge dommeren efter ridtet, hvis der er nogle steder man føler man er blevet dømt uretfærdigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Til Tosca:
Når vi rider på venstre volte er der ingenting, det er faktisk kun når vi rider 10-20 m volter på højre volte.. han lægger sig fint til på begge volter, og det virker ikke som om det generer ham.
Jeg vil prøve metoden, og se om det virker, inden jeg begynder med kiropraktor og massør!!
Pengepungen er ikke så stor efter jeg har købt ny hest
;-)
Mvh. Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg kender flere dressurdommere der trækker ned på skæv haleføring. Det er som oftest dårlig/forkert ridning der forårsager en skæv haleføring.
Hvorvidt det kan være en kastration der kan være skyld i det, skal jeg ikke udtale mig om, men jeg har dog aldrig hørt det som årsagen..
Måske du skal, som nogle før har nævnt, få en massør eller kiropraktor ud og kigge på den. Den kan jo godt have problemer du ikke har lagt mærke til, fordi hesten har kompenseret for det...
Julie
Stald Juni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hmm......det kommer vel en hel del an på HVORDAN haleføringen er skæv.
Nu for lige at tage haleføring i almindelighed - og ikke under ridning, hvad så med hesten som krøller halen op over krydset. Det gør de færreste da "lige" - men at den krølles op til den ene side er vel ikke nødvendigvis en bygningsfejl/ ømhed ?!!
Ja jeg må indrømme at jeg ved alt for lidt om årsager osv til skæv haleføring.
Men det er da i hvert tilfælde helt naturligt at halen svinger med den vej hesten løber.
Man ser også heste med lige haleføring svinge halen godt ud til siden hvis det er skråplan.....eller i sving..... Fredenslyst Arabians - Fuldblodsaraberen online - Rebgrimer bindes på bestilling
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg har lige haft en kinesolog(ved ik lige om det er stavet rigtigt?!) ude til ham idag, og hun sagde at det ikke ville hjælpe med en kiropraktor eller en massør..
Hun mener at det er fordi den tidligere ejer siddet med mere vægt i højre side end i venstre, og derved har han fået skæv haleføring.
Det med at få en kinesolog til at teste ens hest, er absolut noget jeg kan anbefale.. hun fortalte mig også at han ikke føler sig tilpas med min nye sadel, og at han helst ville rides 6 gange om ugen med sin gamle kieffersadel.
Mvh. Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ?Kinesolog? |
Camilla (Felur) |
16-09-2002 19:22 |
|
Hvad laver sådan en? Med venlig hilsen Camilla (Felur)
Mangler du en lækker kandar? Eller en Wintec dressursadel? Eller en kantsyet trense? :-) Så se her 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ?Kinesolog? |
|
|
Øh ja nu er jeg ikke så meget inde i alternativ behandling. Men de (kineseologerne) kan bl.a teste for om hesten mangler et eller andet (et bestemt mineral ell. lign) og kan teste energibanerne/meridianerne for ubalancer (lidt det samme som en akupunktør gør). Nogle har så også evner til at "tale" med hestene. Men måske Tina MJ tjekker tråden, hun har meget mere forstand på den slags.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Det er vist sådan noget med energier...(?) Det er helt vildt spændende at se når de arbejder!
Hun spurgte fx min hest:
"Vil du hellere rides med kieffersadlen"
Og så får hun energier ud i fingerspidsen, hvis hesten svarer "ja" på spørgsmålet kan hun ikke bøje fingeren, og hvis det er "nej" kan hun bøje fingeren helt sammen!
Det lyder nok lidt underligt, men alt hvad hun har sagt til mig passer faktisk med hvordan han har opføret sig her det sidste stykke tid!
Hun har testet en anden hest i stalden og dens livskvalitet var helt nede på 20 (det skal vist helst ligge på omkring 100), så der var noget helt galt!
Den sidste og 3. hest som hun har testet er MEGET "varm i hovedet", og den har så været halt i lang tid efterhånden.. hun spurgte den så:
"Har du ondt i nogle af benene?"
Det havde den ikke..
"Har du ondt i skulderen eller ryggen"
Det havde den heller ikke..
"Om den overhovedet havde ondt nogle steder?!"
Nej, det havde den ikke!..
"Om det så var fordi at den ville gøre opmærkesom på at den ikke havde det godt i det hele taget?"
Det var det! Den havde det absolut ikke godt.. den var stresset, deprimeret osv..
Det er godt utroligt hvad de kan finde ud af, synes jeg!
Mvh. Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ... |
|
|
Til Tosca's forslag i forhold til ridning, vil jeg gerne lige supplere ved at foreslå dig, at du sørger for at få redet hesten godt igennem på den gode side først, idet du så får varmet de stramme muskler op, så de lettere kan slippe til den anden side bagefter. Det er også væsentligt at du ikke overdriver, men starter forsigtigt og gradvist op, så det ikke gør alt for 'avs', hvilket jo selvsagt vil frembringe modvillighed hos hesten...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ... |
kakita |
16-09-2002 22:16 |
|
Hvad koster det at få en kinesolog ud til ens hest??
KarinaBlonds have more fun
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg ved det faktisk ikke..!
Hende jeg havde ude til min hest, er søster til en som har hest i den samme stald..
Det var faktisk kun fordi jeg var interesseret i om min hest havde problemer med min nye sadel, så jeg spurgte hende(når hun nu alligevel var i stalden) om hun ikke lige kunne teste min.
Hun fortalte også, at hvis de bare fik fx nogle hår fra hesten, kunne de finde ud af en hel masse.
Hvor kommer du fra?
Mvh. Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Johannes Sørensen |
16-09-2002 23:22 |
|
Hejsa.
Hesten skal bevæge sig frigjort og taktfast i alle gangarter, og derudover skal halen "bæres frit og hvælvet", hvilket betyder, at den ikke må være `skæv´ til en af siderne.
Hvis hesten har skæv haleføring under ridning, skal det trække ned, da det hænger sammen med, at rytteren betjener sine hjælper forkert.
Johannes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja, hva vej vender halen? |
|
|
Efter at have tænkt lidt mere over det med haleføringen, var jeg ekstra opmærksom på haleroden/placeringen igår aftes, da jeg tog ud til hesten. Når jeg klør ham på henholdsvis venstre og højre side ved haleroden, lægger han den naturligt til den modsvarende side. Når jeg ikke berører ham, er den meget lidt stillet til venstre. Jeg fik en til at checke ham da jeg red ham, og hun kunne ikke se nogen skævhed i haleroden.
Et emne som dette bringer stof til eftertanke, og man får en mulighed for at se mere indgående på ens hest...
Havde en kinesiolog ude til min, da han pludselig tabte sig volsomt (ormeprøven var negativ). Hun mente at han dannede for meget mavesyre og ikke kunne tåle æbler. Han fik to forskellige naturmedicin, og efter 3 uger havde han taget på igen. Så vidt jeg husker gav jeg ca. 400 kr. for "konsultationen". Derudover kommer så udgiften til medicin.
Hilsen
Lillemyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Tja, hva vej vender halen? |
|
|
Hejsa!!!
Jeg er dybt uening med alle jer som mener at skæv haleføring er lig med forkert ridning.
En hest har skæv haleføring fordi den ikke er snorelige igennem ryggen, og hvor mange af os mennesker er snorelige i rygsøjlen.
For min egen hest´s vedkommende er han behandlet af både dyrlæge, massør, kinesolog/claviorant og kiropraktor.
I følge dyrlægen har der intet galt mefd ryggen, har dog fået røntgenfotograferet ham, han har to torntappe som i lændeområdet sidder for tæt, men dog ikke så de berører hinanden. I følge Falck-Rønne, Charlottenlund skal han bare opvarmes dybt. Og dette har alle heste jo rigtig godt af.
I følge kinesolog/clavioriant har der intet til grund for den skæve haleføring.
I følge kiropraktor var min hest skæv hele vejen igennem ryggen og ud i krydset, og derfor bar sin hale skævt. Han er nu behandlet rigtig mange gange af Marianne Bendiksen, er rettet i ryggen, men krydset tror jeg aldrig at vi får helt på plads. Det er en lille bitte smule skævt, men jeg det har ikke betydning, hesten arbejder bedre og bedre. Han bliver chekket af kiropraktor 2 gange årligt og hun retter de små justeringer der er hver gang.
Men altså den skæve haleføring skyltes skævhed i hestens krop - og også skævhed som hesten kan fungere fint med.
At en dressurdommer dømmer det ned, har jeg aldrig oplevet, de har i hvert flad aldrig skrevet det til mig på kritikken. Jeg mener også at det er muligt at se om hesten går lige og det således kun er halen som bæres skævt. En dommer vil da (forhåbentligt) istedet se på om hesten er redet korrekt, går frit og afslappet med god energi, rummelige bevægelser og med spændstighed.
Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den skæve hale.. |
Sarahj |
17-09-2002 11:40 |
|
kan er ofte et tegn på skæv vægtfordelig af rytteren og ofte en skæv sadel. (Følges som regel ad..)
Om det trækker ned har Johannes svaret på.
MVH Sara
Rigtige mænd - muger ud for deres kæreste!!:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Den skæve hale.. |
BeritH |
17-09-2002 12:30 |
|
Johannes skriver:
>>
Det er vel kun, hvis hesten ikke har skæv haleføring uden rytter at man kan konkludere sådan. Hvis en hest har skæv haleføring såvel uden rytter som under rytter, så er der nok snarere tale om, at hesten, som en anden har skrevet, er skæv gennem ryggen.
I øvrigt husker jeg en artikel, som var lavet over et foredrag af Tonny Jensen, (husker desværre ikke hvilket blad). Tonny havde her udtalt at en hest med skæv hale generelt måtte antages at være skæv i kroppen, og derfor ville være meget vanskelig at ride op til Grand Prix niveau.
BeritH Så er der dugfriske billeder af Gizzeren på min præsentation;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Forza |
17-09-2002 13:17 |
|
Jeg må sige at det er med blandede følelser jeg sidder og hører at du tilråder folk at bruge en kinesolog til deres heste!? Hvorfor?
Min hest var for indtil 14 dage siden syg af et eller andet som min daværende dyrlæge ikke kunne finde ud af.
Jeg snakkede med flere forskellige som rådede mig til at prøve en kinesolog. Jeg tænkte - alt for min hest bliver rask.
Jeg havde hende ude og det var skam også spændende at høre hvad hun havde at fortælle om min hest, men hun fandt ikke ud af at han var fyldt med orm og at han led af jern mangel...
Tvært imod påstod hun at han manglede selvtillid, var "bagefter" som hun fint udtrykte det, manglede jordforbindelse og at det var lever der var blevet forgiftet med så mange insektstik at han skulle renses!
Han fik noget blomsterfis som jeg betalte dyre domme for, samt noget der hedder Apis mod insektstik - skal lige nævnes at Apis det hjælper på mennesker. Det hjalp ikke en skid for efter 1 mdr. havde han stadig buller over hele kroppen og var trist og sløv.
Har siden haft ny dyrlæge til ham som har fundet ud af at han led af jern mangel som var grunden til hans udslæt og sløv/tristhed. Klart at ens hest er træt og sløv når han magler jern, hvordan har man det ikke selv når man er i jernmangel!?
Så jeg vil ihvert fald mene at man skal prøve sig frem med det der alternative behandling og ikke tro på den første og den bedste der fortæller dig noget om din hest. Jeg ved ihvert fald at jeg kunne have sparet mig selv for en kinesolog regning på 1000kr....
Men det er jo også bare min erfaring - kan ske at andre har gode?!
Susanne & Pasquinell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: BeritH |
|
|
BeritH
Hesten kan da sagtens være redet forkert så længe, at 'fejlen' (= at den er redet skæv i ryggen) også ses, selvom hesten ikke bærer sadel/rytter...
Johannes tager ikke (her) stilling til skæv haleføring UDEN for banen, men kun PÅ banen. Det er jo det, dommeren ser - og det var det, spørgsmålet oprindelig gik på.
Heraf kommer så også at det er klart, det bliver svært at ride en hest med skæv ryg/hale op til GP, og det er vel uanset hvoraf fejlen kommer...
En helt anden ting er jo så, at heste, ligesom os mennesker som regel har en 'god' og en 'dårlig' side. Jeg personligt er fx højrehåndet, og alt jeg skal foretage mig med venstre ligger mig noget sværere (= kræver mere træning). Jeg mener altså, at man godt kan tale om en naturlig, medfødt skævhed. Men en sådan burde - hos hesten - med korrekt ridning kunne blive korrigeret. I øvrigt kan hesten 'skifte' god side efter massage. Det giver vel stof til eftertanke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forza |
|
|
Tja, nogle tror på at der er noget mellem himmel og jord, andre gør ikke.
Jeg ved ikke om jeg tror på det med føling af energier, som kinesiologer praktiserer. Jeg tror dog på virkningen af noget naturmedicin (eks. baldrian beroliger, kamille lindre, etc.). Dog har jeg svært ved at tro på healing, etc. Det er på trods af, at jeg har stiftet bekendskab med en healer som sidste alternativ til min gamle hest. Hun var den eneste der fandt grunden til, at hesten stadig var halt efter 4 mdr. da dyrlægen havde givet op - jeg tror bare at hun var heldig i hendes gisninger....
I dit tilfælde har du været uheldig med en behandling. Det betyder jo ikke, at kinesiologerne ikke kan komme andre til gode. Du skulle nok have kontaktet en anden dyrlægen i første instans, det ved du så til næste gang... Desuden, så skal man også kunne sortere i det de står og siger. Man er heller ikke tvunget til at købe naturmedicinen...
Hilsen
Lillemyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: SG_MARCANT |
BeritH |
18-09-2002 12:19 |
|
Selvfølgelig kan hesten være redet skæv, derom kan vi ikke være uenige, men der er efter min mening meget stor forskel på om hesten er skæv i muskulaturen eller i knoglerne. En skævredet hest er ofte skæv i muskulaturen, mens en hest der er skæv fra naturens side, ofte er det i knoglestrukturen.
En unghest, som allerede før den kommer under rytter, har skæv haleføring kan næppe være redet skæv.
Det jeg vil frem til er, at det ikke nødvendigvis er ridefejl, at hesten har skæv haleføring - men selvfølgelig KAN være det. Derfor er det lidt letkøbt bare at sige at hvis hesten har skæv haleføring kan rytteren pr. definition ikke betjene sine hjælpere korrekt.
BeritH Så er der dugfriske billeder af Gizzeren på min præsentation;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: SG_MARCANT |
|
|
Hej
Vil lige supplere med en kommentar.
Min hest går også med en smule skæv haleføring. Den gør det fordi den er blind på det højre øje. Det er noget med balancen. Den er tjekket helt igennem, og har ingen fejl i ryg eller ben.
Jeg rider middelsvær på den, og har gjort det i mange år, jeg er aldrig blevet dømt ned.
Mange hilsner fra Mette/dunhill
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjahhh..... |
katrine&hyppen |
23-09-2002 14:27 |
|
Jeg var til et foredrag hos dyrlæge Nikolaj Jarløv fra Hørsholm Hestepraksis i sidste uge. Det var rigtig godt i øvrigt.
Det handlede om "Den dumme ridehest" når hesten pludselig ikke yder det optimale, og hvilke årsager der kan have noget at gøre med det. Han fortalte blandt andet at sadlens forkerte tryk/forkerte tilpasning og rytterens forkerte vægt/forkerte tryk kunne medføre nedsat præstationsevne (det kan man selvfølgelig sige sig selv men da han viste det i praksis kunne man virkelig se hvor meget det egentlig har at sige, jeg var i hvert tilfælde meget overrasket.)
Nå men han sagde at et tegn på at sadlen pressede på hestens lænd kunne være skæv haleføring, fordi hesten så netop aflaster det ømme sted ved at holde halen skæv.
Men hvis hesten også havde skæv haleføring når den fx. gik i longe elelr på marken, og altid havde haft skæv haleføring så betød det ingenting. Hestens præsentationsevne bliver heller ikke nødvendigvis ringere af den grund.
Altså man kan ikke konkludere at alle heste med skæv haleføring ikke kan rides op i høje klasser da det ike nødvendigvis nedsætter hestens præsentationsevne.
Men man skal nok overveje om der er noget galt med ens sadel eller ridning hvis hesten ligepludselig får skæv haleføring.
KatrineogHyppen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|